Beantwoord

voLTE op Xiaomi telefoons

  • 21 March 2019
  • 21 reacties
  • 4011 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Is er zicht op dat KPN volte op Xiaiomi telefoon gaat ondersteunen? Toch wel een populaire telefoon met meer dan voldoende capaciteit.

In de lijst met volte telefoons op de site staan nu alleen de merken; samsung (25x), apple(13x), huawai (9x) , Sony (3x), LG (1x)

Deze lijst;
https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/razendsnel-bellen-via-4g-volte-432706
icon

Beste antwoord door Nadia 27 March 2019, 14:15

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Hey Harry! Goeie vraag, momenteel ondersteunen we niet alle toestellen die geschikt zijn voor VoLTE. Ik zal de vraag aan de ontwikkelaars stellen of we Xiaiomi (binnenkort) ook gaan toevoegen aan het lijstje. Ik kom er nog op terug!
Reputatie 1
Badge
Bedankt Nadia,
Heb je enig idee op welke termijn er meer bekend is, dus wanneer een de ontwikkelaars hier een antwoord op hebben?

Dat zou goed nieuws zijn voor de vele Xioami bezitters. De optie VoLTE staat in het instellingen menu maar is grijs. Met een *#*# code kun je het aanzetten maar dat werkt dus niet.
Reputatie 7
Hallo @harry4096, Ik heb de vraag uitgezet voor je, ik verwacht snel antwoord. Nog wel handig om te weten, welk type Xioami heb je?
Reputatie 1
Badge
Hallo Nadia,
Ik heb de Xiaomi Pocophone F1. De naam is waardeloos (wie verzint zoiets ?) maar mooi en snel toestel en betaalbaar.
Reputatie 7
Hey @harry4096, ben ik weer met een update. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de verantwoordelijke inkoper die bij ons Xiaomi (Mi A2 Lite) heeft binnengehaald. Een voorwaarde vanuit KPN om toestellen op te nemen in ons assortiment is dat Xiaomi binnen enkele maanden VoLTE + VoWiFi gaat ondersteunen. Dat geldt voor alle modellen die wij gaan verkopen. Momenteel is dat er nog maar één, de Mi A2 Lite. De fabrikant is hiermee in ontwikkeling, de eerste testen zien er goed uit, maar het kan zoals gezegd nog wel even duren. Als het uitgerold kan worden moet dit mee in een geplande OS update, daarvoor zijn we afhankelijk van een Maintenance Release uitrol planning van Xiaomi. Dus ik heb helaas (nog) geen harde datum.

Of jouw toestel Pocophone F1 - bijzondere naam 😉 - dan ook geschikt is voor VoLTE(en VoWiFi) is geen zekerheid. Ik heb begrepen dat het de fabrikant veel ontwikkeltijd kost om per model dit beschikbaar te stellen. Dat jouw model toestel nu grijs de optie VoLTE in het menu heeft staan is wel een goed teken. Maar ik durf daar nog geen conclusies aan te verbinden. Op hoop van zegen!
Reputatie 1
Badge
Hallo Nadia,
Alvast bedankt voor alle moeite. Nou, dat lijkt afwachten. (had ik toch moeten doorsparen voor een Samsung 😉.

Valt me wel op dat er weinig anderen reageren op dit forum hierover, je zou na alle positieve berichten over de xiaomi F1 toch denken dat die goed verkocht is en men VoLTE een mooie aanvulling vindt. Maar ook zonder VoLTE prima toestel, net android 9 gekregen, erg snel toestel en maakt mooie foto's..

Met vriendelijke groet,
Harry
Reputatie 7
Ik heb zelf nog erg weinig ervaring met de Xiaomi, maar houdt de ontwikkelingen in de gaten. Ben wel heel benieuwd hoe de verkoopcijfers gaan en de gebruikservaring van anderen. (Meer dan) prima alternatief tegen de gevestigde orde in toestelland, lijkt mij. Veel plezier met je toestel :)
Reputatie 1
Badge
VOLTE werkt, eventjes. Gisteren zag ik VOLTE indicatie rechtsboven op scherm op de Xiaomi pocophone F1, naast 4G. Gelijk getest en inderdaad bleef 4G in beeld. Goede geluidskwaliteit.
Dat was van korte duur. Vandaag is volte indicatie weer weg.
Kpn zijn jullie aan het testen ?
In instellingen staat volte al aan.
Reputatie 7
Hey @harry4096, gaaf!! Leuk dat je hier weer op terug komt. Dat zijn leuke verrassingen. Uiteraard heb ik gisteren meteen navraag gedaan bij éen van onze ontwikkelteams, die hier overgaat. Ik kreeg vrij vlot een antwoord. Wij zijn niet aan het testen geweest met Xiaomi. Ons netwerk is er zo goed als klaar voor. Xiaomi is zelf wel bezig met de verdere ontwikkeling van goed werkend VoLTE in hun toestellen i.s.m. ons netwerk. Dat je even de VoLTE indicatie hebt gezien, is waarschijnlijk omdat Xiaomi onderzoek aan het doen is. Mocht je daar meer over te weten willen komen, dan zou je contact kunnen opnemen met de leverancier van je toestel. Tenminste, als ze er wat over los willen laten. Misschien dat ze het nog even niet publiek willen maken. Maar dat kan ik niet beoordelen.

Het is in ieder geval een goed teken. Snel VoLTE met de Xiaomi? Laten we het hopen. Houd je ons op de hoogte als je weer eens wat opvalt? 😃
Reputatie 1
Badge
Hallo Nadia,
Een betere moderator vinden ze niet bij de KPN, zoals gewoonlijk antwoord je heel snel.
Het is wel bijzonder dat VoLTE wel al aangezet kan worden in instellingen. Zie schermafdruk

ruk
Reputatie 7
Aardig van je! Oeh, dat is wel veelbelovend. Deze optie was eerder nog niet 'zichtbaar'. Dan vermoed ik dat Xiaomi het heeft uitgerold óf dat op zeer korte termijn doet(?) 🙂
Reputatie 1
Badge
In instellingen is de optie VoLTE ingeschakeld wel of niet te zien. Dat lijkt mooier dan het is.
Dat menu item is te zien als je op een Xiaomi de speciale belcode intypt: *#*#86583#*#*

Als je die code intypt krijg je kort een mededeling.
[ VoLTE check disabled ]

Of als je het dan opnieuw intypt:

[ VoLTE check Enabled ]


Dus de check op VoLTE wordt aan of uit gezet. Het is alleen maar een check. Als de check UIT staat dan kun je in het instellingen menu VoLTE aan of uit zetten. Er is dan geen check meer op het aanwezig zijn van VoLTE signaal en de instelling in het menu is er dan altijd maar natuurlijk nutteloos als VOLTE niet ondersteund wordt door de provider.

Als je de check op VoLTE AAN staat dan kun je in het instellingen menu VOLTE op dit moment (dus juni 2019) niet maar aan/uit zetten. Dat is zinnig omdat de telefoon (android dus) blijkbaar detecteert dat er geen VoLTE beschikbaar is en de menu instelling dan geen nut heeft en beter niet getoond kan worden.

Resumerend.
Het uitzetten van de VoLTE check (met *#*#86583#*#* ) is wel aardig en in het instelling menu zie je dan VoLTE optie verschijnen maar is zinloos zolang er geen VoLTE wordt ondersteund. Beetje nep instelling dus.

Reputatie 1
Badge
Update 1 juli 2019. VoLTE werkt vandaag op Xiaomi pocophone F1. . Hoe lang: geen idee, vorige keer was het even later weer uitgezet.

Maar meteen even getest. Inderdaad als je belt blijft 4G aanstaan. Spraak klinkt helder en zeer kleine vertraging. Maar dit maakt wel duidelijk dat op een Xiaomi pocophoen F1, VoLTE prima kan werken. Dus KPN: liefst aan laten staan.

En meteen een spectogram gemaakt (zie printscreen), dat geeft de frequency aan va het gesprek. VoLTE is zoveel beter omdat het HD-voice ondersteunt, dus beter geluid. Dat komt voornamelijk omdat de frequency van de spraak tot ruim 7000 hetz (7Khz) doorloopt i.p.v de krappe 3,5 Khz van een normale 2G verbinding.

Dus daardoor veel helderder en beter verstaanbaar. Nu maar hopen dat het aan blijft staan....



Hieronder. Naast 4G, nu ook VoLTE te zien.



spectrogram. aan de rechterkant zie je dat het geluid tot circa 7 Khz doorloopt. De uitschieters zijn vervorming omdat speaker iets te hard stond. Maar globaal is wel goed te zien dat HD-voice actief is.

Reputatie 7
YAY!! Gefeliciteerd. Dat ziet er heel gaaf uit @harry4096 En, dat zal nog wel beter horen ook 😉 Bedankt voor het delen. Wat ons betreft, blijft dat zeker zo. Nu maar hopen dat Xiaomi klaar is met testen, en VoLTE nu volledig blijft ondersteunen.
Reputatie 1

Ik kan bevestigen dat VoLTE zojuist ook actief is geworden op mijn Mi9 :) 

Reputatie 7

YAY, dat is goed nieuws @brammd. Bedankt voor het delen :) 

Hallo Nadia, welke info kun jij aankomen? De lijst van KPN met voWiFi kent volgens mij maar 3 merken (appel, Samsung en Huawei), er is veel vraag naar andere merken, heb zelf ook een topic opgestart op dit forum, weet alleen niet hoe ik hier een link naar dat topic moet plaatsen, maar onderwerk is testers gevraagd voor vowifi.

Is het zo dat KPN telkens de lijst aanpast (dus dagelijks zeg maar) zodra er weer een toestel bij komt?

En weet jij misschien of toestellen die bij andere providers (Vodafone heeft een veel uitgebreidere lijst) het bij KPN ook zouden moeten kunnen doen?

Reputatie 7

Hay @berthvk, welkom op het KPN forum. Leuk dat je hier op dit onderwerp inhaakt.  Ik zie dat hier jouw topic is 😉 Laat ik je eerst een wedervraag stellen, in welk(e) toestel(en) en merk(en) ben je geïnteresseerd?

Admin: edit tekst

Goedenavond,

Ik heb afgelopen zondag een nieuwe Xiaomi 11T Pro gekocht. Die ook via jullie leverbaar is. 

Maar helaas werkt Volte/VoWiFi niet. 

Komt dit wel omdat jullie het toestel wel verkopen?

 

Mvg,

 

Ranesh

Hoi, @Ran-S . Welkom op het forum.

VoLTE is bellen via 4G. Werkt dat niet en bel je dus via 2G ?

Bij VoWifi loopt niet alleen internet maar ook bellen via privé-wifi-netwerken. Niet via publieke. Het zou thuis n.m.m. moeten werken.

Heb je wel een 'nieuwe’ simkaart? (niet ouder dan jaar of 5)

 

Komt dit wel omdat jullie het toestel wel verkopen?

Ondersteunen van VoLTE en VoWifi bij kpn is een voorwaarde van kpn aan fabrikanten.

Mogelijk moet er nog een update komen via Xiaomi. En dat het daarna wel werkt.

 

Lijst met toestellen die momenteel VoWifi bij kpn ondersteunen.

https://www.kpn.com/beleef/blog/mobiel-bellen-via-wifi-met-kpn.htm

Hoi @PeterG.

Dank voor de snelle reactie

Ik heb 2 jaar geleden nieuwe simkaart opgehaald. 

Als ik mijn oude Huawei P20 PRO pak of een Samsung XCover 5 dan werkt het wel. Dus moet echt toestel gerelateerd zijn. 

 

Laten we dan hopen dat er snel een update komt vanuit XiaomiÂ