Beantwoord

VoLTE Pixel 5

  • 26 November 2020
  • 64 reacties
  • 2820 keer bekeken

Gaat Volte (4g bellen) nog beschikbaar komen op de Pixel 5? Is een nieuwe toestel, eind 2020 uitgekomen en heeft de benodigde specificaties.

Of is het al beschikbaar, zo ja hoe zet ik dit aan?

Of licht het aan KPN want ik weet dat ik VoWifi niet aan kan zetten, want kpn moet dit beschikbaar stellen.

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 2 December 2020, 13:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

64 reacties

Hoi @Hamza.A . Welkom op het forum.

Voor de werking van Volte en VoWifi zijn wij afhankelijk van fabrikant (google). Als je een toestel in Nederland in de markt zet zoek je als fabrikant contact met de provider(s) en samen integreren we dan zaken als Volte en Vowifi. Voorlopig lijkt het er op dat deze samenwerking nog niet bestaat. :-(

Dus wederom de zelfde zever als met de pixel 2/3/4. Hiervoor ontwerpen ze standaarden. Als je als provider dan gaat afwijken hiervan een je eigen schwung gaat geven aan je implementatie gaan partijen de handen ervan trekken. Ik heb Google gecontacteerd en zij informeerden dat dit de ware reden is dat er geen ondersteuning in Nederland is en komt voor volte wifi bellen en 5g.

Betreft niet enkel KPN maar ook andere providers.

@Menace dus als ik het goed begrijp heeft geen enkel provider in Nederland VoLTE en VoWifi voor de pixel 5? Ook T-Mobile niet of Vodafone want die zijn internationaal dus zou je denken dat ze dat wel hebben toch?

Neen, helaas geen enkele provider ondersteunt 5g op de 4a en 5. 

En volte en wifi bellen wordt enkel door Vodafone ondersteunt op de pixel 3, niet de XL.

Google legt de bal neer bij de providers en de providers gaan dan het kastje en muur spelletje spelen. 

Ugh, wat een gedoe. Wil bijna overstappen naar Vodafone, maar ja is niet eens zeker dat ze het daar wel hebben

Daar kom ik vandaan sinds oktober. Daar werkt dat ook niet nee, zelfde spelletje wat daar gespeeld wordt helaas.

Excuus. Ik heb dit meerdere keren intern aangekaart en dan verzekeren mijn collega's (die tevens expert zijn) dat het proces werkt zoals in mijn vorige antwoord. Ik kan niks meer doen. 

Helaas, er zit niks anders op te doen dan wachten of eventueel overstappen naar een provider die het wel heeft. Zou wel sneu zijn, zit wel goed hij kpn😪

Hoi Hamza,

Ik heb een sim-kaart van vodafone (en e-sim van KPN) in mijn Pixel 5. voLTE bellen werkt wel via vodafone maar niet via KPN… 

5G werken voor beiden niet, maar dat was te verwachten.

Reputatie 1

Hallo allemaal! 

 

Enig idee wanneer dit wél gaat werken? Mijn collega heeft namelijk exact dezelfde telefoon als ik , Pixel 5 in dit geval en met Vodafone heeft hij wel "bellen via 4G" in zijn instellingen staan en ik bij KPN , Niét.…

 

Het moet dus wél door KPN ingeschakeld worden…

 

Ik begrijp in een andere thread dat KPN vanaf dit voorjaar 5G gaat activeren voor de Pixel telefoons.…

 

Kan iemand hier wat over zeggen??

 

 

@Borssie Heb jij een linkje naar die andere thread?

Reputatie 1

@Borssie Heb jij een linkje naar die andere thread?

Zeker! 

https://forum.kpn.com/android-smartphones-tablets-20/pixel-5-5g-compatibiliteit-511863

 

Het is misschien niet exact hetzelfde, maar gaat wel over dezelfde telefoon en de mogelijkheden, die nu nog niet helemaal benut kunnen worden door KPN

Hmm, dat is een beetje hear say.  Daarmee weten we (helaas) nog niks.

Ik ga voor je navragen over die 5g en kom er op terug. Voor je andere vraag over bellen over 4G, verwijs ik je naar mijn eerdere antwoord in dit topic. 

 

Hallo allemaal! 

 

Enig idee wanneer dit wél gaat werken? Mijn collega heeft namelijk exact dezelfde telefoon als ik , Pixel 5 in dit geval en met Vodafone heeft hij wel "bellen via 4G" in zijn instellingen staan en ik bij KPN , Niét.…

 

Het moet dus wél door KPN ingeschakeld worden…

 

Ik begrijp in een andere thread dat KPN vanaf dit voorjaar 5G gaat activeren voor de Pixel telefoons.…

 

Kan iemand hier wat over zeggen??

 

 

 

 

KPN doet niks. Google suurt een firmware update en tadaa … 5g werkt op veel netwerken. Ook dat van KPN.

Ik draai op het ogenblik de publieksbeta van Android 12 en 5g doet het nu.

Reputatie 5
Badge +4

Sind de Juni security patch die gisteren (7 juni 2021) is uitgerold voor de pixel toestellen werkt Volte in ieder geval wel op de Pixel 5 met Android 11. 

 

@Ray_mond Klopt, VolTE is nu wel beschikbaar eindelijk. Helaas VoWIFI nog niet

 

Badge

@Ray_mond en @Hamza.A

Hoe hebben jullie volte aan de praat gekregen? Ik heb een pixel 4XL en kan die optie nog steeds nergens vinden. In het menu dat je via *#*#4636#*#* kan vinden is het dan ook grijs. Alle security Updates staan op mn telefoon, maar het lukt nog steeds niet. 

Reputatie 5
Badge +4

@Peter Paul

 

Bij mij stond het automatisch aan na de laatste update.

Bij de instellingen van mobiele netwerken kun je dit aan of uitzetten. Maar het kan ook zijn dat de 4XL niet wordt ondersteund. Bij *#*#4636#*#* zou je dus onderstaand moeten zien. 

 

 

@Peter Paul 

Ik heb er niks voor hoeven te doen.

Ik zat te bellen en merkte dat kwaliteit een stuk beter was. Ik kijk en ik zie 5G.

Badge

@Peter Paul

 

Bij mij stond het automatisch aan na de laatste update.

Bij de instellingen van mobiele netwerken kun je dit aan of uitzetten. Maar het kan ook zijn dat de 4XL niet wordt ondersteund. Bij *#*#4636#*#* zou je dus onderstaand moeten zien. 

 

In dat menu zie ik inderdaad nog niet de volte optie aan staan helaas. Raar, want de 4XL  draait verder wel onder exact zelfde Android versie. 

 

Hoi @Hamza.A . Welkom op het forum.

Voor de werking van Volte en VoWifi zijn wij afhankelijk van fabrikant (google). Als je een toestel in Nederland in de markt zet zoek je als fabrikant contact met de provider(s) en samen integreren we dan zaken als Volte en Vowifi. Voorlopig lijkt het er op dat deze samenwerking nog niet bestaat. :-(

 

 

@Erwin_ Zou je nog een keer kunnen uitzoeken wat de status is van VoLTE op het KPN-netwerk icm. Google Pixels, en vooral waarom het is zoals het is?

VoLTE werkte namelijk op de Google Pixel 4a tot enige tijd geleden. Zoals je zelf al aangeeft kan de provider het een en ander regelen met fabrikanten. Sterker nog: voor de Pixel 4a blijkt sinds de laatste 3 updates (vanaf juni) een profiel (CarrierSettings) meegeleverd voor KPN dat VoLTE uitzet. De samenwerking lijkt er inmiddels dus zeker.

Het zou daarmee zomaar kunnen dat het altijd gewerkt heeft, tot KPN een profiel heeft laten inbouwen die het tegendeel bewerkstelligt.

Ik heb uitgezocht hoe het zit met andere Pixel devices en kom tot het volgende overzichtje. Deze is kloppend voor firmware 210805 (augustus 2021):

Device VoLTE Settings version
Pixel 4 Nee 25000000620
Pixel 4 XL Nee 25000000620
Pixel 4a Nee 25000000620
Pixel 4a (5G) Ja 25000000619
Pixel 5 Ja 25000000619

 

Het lijkt dus voor de Pixel 5 en Pixel 4a 5G beschikbaar (zoals @Ray_mond hierboven opmerkt), maar niet voor de reguliere 4a? Waarom?

Wellicht test KPN expliciet compatibiliteit en hebben ze een goede reden waarom het is uitgezet voor deze toestellen - maar mijn ervaring is dat het werkte tot er een KPN-profiel verscheen dat het uitzet. En het jammerlijke is dat je als eindgebruiker niet zonder meer de mogelijkheid hebt om het toch weer aan te zetten.

Als je dit versienummer zelf wilt controleren op een Pixel dan kun je dit terugvinden onder settings → mobile network → KPN. Of VoLTE aanstaat wordt niet vermeld - ik heb de profielen uit de firmware gehaald.

Voor de liefhebber, het volledige profiel voor 25000000620, zie de derde config-setting:

canonicalName: "kpn_nl"
version: 25000000620
apns {
apn {
name: "IMS"
value: "ims"
type: IMS
bearerBitmask: "14|20"
protocol: IPV4V6
roamingProtocol: IPV4V6
userVisible: false
}
apn {
name: "KPN Mobiel Internet"
value: "internet"
type: DEFAULT
type: SUPL
protocol: IPV4V6
roamingProtocol: IPV4V6
}
}
configs {
config {
key: "carrier_supports_ss_over_ut_bool"
boolValue: false
}
config {
key: "carrier_ussd_method_int"
intValue: 1
}
config {
key: "carrier_volte_available_bool"
boolValue: false
}
config {
key: "default_vm_number_string"
textValue: "1233"
}
config {
key: "show_4g_for_lte_data_icon_bool"
boolValue: true
}
}

 

@pxl Ik heb je vraag één op één doorgestuurd naar mijn collega. Wordt vervolgd. 

Badge

@pxl ik begrijp het diep-technische deel van je antwoord niet helemaal.

Zie ik het goed dat jij een workaround heb gemaakt en VoLTE toch aan de praat hebt op een 4XL?

@pxl Ik heb je vraag één op één doorgestuurd naar mijn collega. Wordt vervolgd. 

Super!

Zie ik het goed dat jij een workaround heb gemaakt en VoLTE toch aan de praat hebt op een 4XL?

Ik heb geen workaround gemaakt, enkel uitgezocht welke Pixel-toestellen op dit moment VoLTE ondersteunen en hoe het (waarschijnlijk) komt dat het nu opeens niet meer werkt op een Pixel 4a.

Je zou het in theorie zelf kunnen ‘oplossen’ door het profiel aan te passen - als je het profiel aanpast zodat carrier_volte_available_bool op true staat dan zou het moeten werken - of hier makkelijker: het hele profiel vervangen door een werkende versie (619) - het enige verschil is de VoLTE-setting.

Het probleem hiermee is dat je hiervoor je toestel zult moeten unlocken en ‘rooten’. Daardoor werken de maandelijkse updates niet meer vanzelf (dat is hopelijk waarvoor je een Pixel koopt) en kun je tegen apps aanlopen die klagen dat je telefoon geroot is. Voor mij voldoende reden om dat niet te doen - dit is iets dat KPN gewoon moet oplossen door Google te vertellen dat ze het (weer) aan mogen zetten.

Mocht je (of iemand anders) daar toch mee aan de slag willen, dan beschrijft deze blogpost de methode die het netste is: Congstar, VoLTE und ein Google Pixel der ersten Generation

Het enige verschil is het gebruikte profiel: voor KPN is dat /etc/CarrierSettings/kpn_nl.pb op de product-partitie. Het werkende profiel (619) kun je uit de firmware van de Pixel 5 of Pixel 4a 5G halen.

Badge

@Erwin_ heeft je collega al een antwoord?Â