Beantwoord

VoWiFi bellen KPN met Xiaomi niet beschikbaar?

  • 8 February 2020
  • 19 reacties
  • 2585 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Het is al weer 2 maanden geleden dat er op deze topic enig nieuws is geweest over VoLTE bellen.

Hopelijk is er binnenkort iets te melden of KPN Xiaomi phones gaat toevoegen.

Ik heb de Xiaomi 9T een beest van een phone!

Hopelijk kan ik dan snel de abo van mijn vaste toestel opzeggen want ik heb thuis bijna geen bereik om te bellen en met VoLTE is dat probleem opgelost!

Groet!

Admin: nieuw topic aangemaakt voor vraag, afgesplitst van topic

icon

Beste antwoord door Nadia 12 February 2020, 13:00

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7

Hey, @PietKei goede vraag. Leuk dat je die hier op het KPN forum stelt :)

Sinds oktober 2016 is het al mogelijk om gebruik te maken van VoLTE. Spraakverkeer loopt met VoLTE via het 4G-netwerk van KPN. Wanneer je niet via 4G belt, schakelt je toestel voor spraak nog over naar 3G. Door VoLTE te activeren heb je sneller verbinding én is de geluidskwaliteit van je gesprek enorm verbeterd. Dit is al voor veel toestellen beschikbaar. Je kunt dat controleren in de instellingen van je toestel. Dit moet de fabrikant in zijn software verwerken. 

Bellen over het 4G-netwerk heeft de technische benaming: Voice over Long Term Evolution, ofwel VoLTE.

Ik denk dat je iets anders bedoelt, namelijk VoWiFi. Mobiel bellen via wifi is een aanvulling op VoLTE. Om gebruik te kunnen maken van VoWiFi moet het toestel ook VoLTE ondersteunen.  Mobiel via wifi zorgt ervoor dat je toch kunt bellen en sms'en ook al heb je geen mobiele (4G) dekking. Het toestel schakelt automatisch over naar wifi (VoWiFi) wanneer de mobiele dekking onvoldoende/afwezig is. Momenteel zijn er drie merken die VoWiFi kunnen verwerken. Een actuele lijst met toestellen houden we bij  op: Mobiel bellen via wifi van KPN. Wanneer er een nieuw merk/type bijkomt zal die worden aangevuld op de site.

Reputatie 3
Badge +1

@Nadia Dank voor je uitleg!

Idd ik bedoelde VoWiFi  😊

Omdat ik ontzettend slecht bereik heb in mijn wijk wil ik zo snel mogelijk kunnen bellen via VoWiFi.

Dan kan ik namelijk mijn vaste toestel opzeggen, vraag blijft dus wanneer gaat KPN verder uitrollen.

Als Huawei al beschikbaar is (met hun twijfelachtige software) waarom Xiaomi niet?

Ik kan nergens iets vinden over een uitrol planning.

Graag iets meer info 😊

 

Groet!

Reputatie 7

Hey @PietKei, graag gedaan :)

Begrijpelijk, voor jou is dit een hele mooie oplossing om het bereik in huis te verbeteren. Ik zal eens even navragen óf we plannen hebben om Xiaomi binnenkort aan het lijstje toe te voegen. Wordt vervolgd….   

Reputatie 7

Hallo @PietKei, daar ben ik weer. Om jouw vraag, en dat van anderen die ook zitten te wachten op VoWiFi op hun toestel, te beantwoorden heb ik contact gehad met onze commercieel product manager. Deze is verantwoordelijk voor het productportfolio en de inkoop van onze  mobiele toestellen. Bij een handelscontract leggen we bepaalde wensen en afspraken neer bij de fabrikant, zoals softwarematige instellingen geschikt voor het KPN-netwerk. 

Lang verhaal kort, VoWiFi kan niet door KPN alleen worden geïmplementeerd. De fabrikant moet hier de software op aanpassen en updaten. Wij hebben letterlijk alle poorten open staan om VoWiFi beschikbaar te stellen. Voor ieder toestel. Het is nu aan Xiaomi om hiermee aan de slag te gaan! 

Misschien dat Xiaomi hier niet de focus op heeft. En liever zijn innovatiebudget steekt in andere ontwikkelingen. Je zou het aan de fabrikant kunnen vragen? :)

Admin: toevoeging: Dat is ook de verklaring waarom Huawei wel geschikt is voor VoWiFi. Dit maakte onderdeel uit van de contractonderhandelingen om (meer) type toestellen van deze fabrikant in ons assortiment op te nemen!

Wil je er zeker van zijn dat je een toestel hebt / neemt die VoWiFi ondersteunt?
Op Mobiel bellen via wifi van KPN vind je de actuele lijst met fabrikanten en type toestellen die VoWiFi voor jou beschikbaar stellen. 

Reputatie 3
Badge +1

@Nadia 

Dank voor je snelle terugkoppeling!

Ik zal kijken welke info bij Xiaomi is te verkrijgen.

Reputatie 7

Graag gedaan, @PietKei. Ik hoop dat ze willen meewerken aan de implementatie van VoWiFi op het KPN netwerk. Good luck :four_leaf_clover:  

Reputatie 3
Badge +1

@Nadia 

Toch nog even terug komen op jouw bericht waarin je zegt dat KPN de poorten open heeft staan voor WiFi bellen maar dat de telefoon leverancier ook software moet aanpassen.

Ik kwam dit bericht tegen op Vodafone website:

[Update 22-7-2019] Bellen over 4G en Wifi met de Xiaomi Mi 9
Gebruikers met een Xiaomi Mi 9 kunnen nu na het bijwerken van de laatste Vodafone software gebruik maken van bellen via 4G en Wifi. De pdf-bijlage in dit bericht is daarop toegevoegd/bijgewerkt.
Let op: alleen de Vodafone Software is geschikt, deze is te herkennen aan de “VF” in de software versie, bijvoorbeeld V10.2.7.0.(PFAEUVF).

 

Hieruit blijkt dat de Xiaomi Mi 9 al geschikt is om met WiFi te bellen, maar dat de gebruiker de laatste Vodafone (KPN?) software moet gebruiken.

Graag je reactie.

Groet!

Reputatie 7

Hey @PietKei, goed dat je hier nog even terugkomt. Zoals je bericht aangeeft, Xiaomi heeft zijn software geschikt gemaakt voor VoWiFi op het Vodafone netwerk. 

Ik hoop dat ze willen meewerken aan de implementatie van VoWiFi op het KPN netwerk. Good luck :four_leaf_clover:  

De fabrikant moet voor iedere provider (en land) de software gereed maken voor VoWiFi. Helaas hebben ze dat voor KPN (nog) niet gedaan. Hopelijk gaan ze dat ook spoedig aanpakken. .

Reputatie 3
Badge +1

Hey @PietKei, goed dat je hier nog even terugkomt. Zoals je bericht aangeeft, Xiaomi heeft zijn software geschikt gemaakt voor VoWiFi op het Vodafone netwerk. 

Ik hoop dat ze willen meewerken aan de implementatie van VoWiFi op het KPN netwerk. Good luck :four_leaf_clover:  

De fabrikant moet voor iedere provider (en land) de software gereed maken voor VoWiFi. Helaas hebben ze dat voor KPN (nog) niet gedaan. Hopelijk gaan ze dat ook spoedig aanpakken. .

Dan is het dus nu aan KPN om verder uit te rollen, toch? :wink:

Reputatie 7

Wij hebben letterlijk alle poorten open staan om VoWiFi beschikbaar te stellen. Voor ieder toestel. Het is nu aan Xiaomi om hiermee aan de slag te gaan! 

Zie mijn eerder bericht

Ik hoop dat ze willen meewerken aan de implementatie van VoWiFi op het KPN netwerk. Good luck :four_leaf_clover:  

 

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb nog een domme vraag, daar sta ik bekend om:

Stel dat ik met mijn toestel via WiFi kan bellen, hoe kan ik controleren of ik met WiFi bel?

Reputatie 3
Badge +1

Om misverstanden te voorkomen, ik heb op Xiaomi 9t de instelling VoLTE 'aan' gezet, dan zou ik dus met 4G kunnen bellen. Is dit ook de instelling om met VoWiFI te kunnen bellen?

Ik zie sinds vandaag een icoontje met de tekst VOLTE, ik kan kennelijk alleen via 4G bellen.

Ik hoop dat iemand deze 2 vragen kan beantwoorden.

Pieter

Reputatie 7

Om misverstanden te voorkomen, ik heb op Xiaomi 9t de instelling VoLTE 'aan' gezet, dan zou ik dus met 4G kunnen bellen.

Ja.

Is dit ook de instelling om met VoWiFI te kunnen bellen?

Dit is de basis om ook gebruik te kunnen maken van VoWiFi

Mobiel bellen via wifi is een aanvulling op VoLTE. Om gebruik te kunnen maken van VoWiFi moet het toestel ook VoLTE ondersteunen.  

Sinds de laatste keer dat we elkaar spraken zijn er weer meer toestellen klaar gemaakt voor VoWiFi:

  • CAT S52 Dual-SIM
  • Huawei nova 5T Dual-SIM (Model YAL-L21)
  •  Huawei P30 Dual-SIM (Model ELE-L29)
  • Huawei P30 Pro Dual-SIM (Model VOG-L29)
  • OPPO A9 2020 Dual-SIM (Type CPH1941)
  • OPPO Find X2 5G (Type CPH2023)
  •  OPPO Reno2 Dual-SIM (Type CPH1907)

 En de nieuwe modellen van Samsung en Apple, helaas staat Xiaomi (nog) niet in het lijstje


Wil je er zeker van zijn dat je een toestel hebt / neemt die VoWiFi ondersteunt?
Op Mobiel bellen via wifi van KPN vind je de actuele lijst met fabrikanten en type toestellen die VoWiFi voor jou beschikbaar stellen. 

Reputatie 3
Badge +1

Om misverstanden te voorkomen, ik heb op Xiaomi 9t de instelling VoLTE 'aan' gezet, dan zou ik dus met 4G kunnen bellen.

Ja.

Is dit ook de instelling om met VoWiFI te kunnen bellen?

Dit is de basis om ook gebruik te kunnen maken van VoWiFi

Mobiel bellen via wifi is een aanvulling op VoLTE. Om gebruik te kunnen maken van VoWiFi moet het toestel ook VoLTE ondersteunen.  

Sinds de laatste keer dat we elkaar spraken zijn er weer meer toestellen klaar gemaakt voor VoWiFi:

  • CAT S52 Dual-SIM
  • Huawei nova 5T Dual-SIM (Model YAL-L21)
  •  Huawei P30 Dual-SIM (Model ELE-L29)
  • Huawei P30 Pro Dual-SIM (Model VOG-L29)
  • OPPO A9 2020 Dual-SIM (Type CPH1941)
  • OPPO Find X2 5G (Type CPH2023)
  •  OPPO Reno2 Dual-SIM (Type CPH1907)

 En de nieuwe modellen van Samsung en Apple, helaas staat Xiaomi (nog) niet in het lijstje


Wil je er zeker van zijn dat je een toestel hebt / neemt die VoWiFi ondersteunt?
Op Mobiel bellen via wifi van KPN vind je de actuele lijst met fabrikanten en type toestellen die VoWiFi voor jou beschikbaar stellen. 

 

Dank voor je reactie Nadia!

In een eerder antwoord gaf je aan:

Wij hebben letterlijk alle poorten open staan om VoWiFi beschikbaar te stellen. Voor ieder toestel. Het is nu aan Xiaomi om hiermee aan de slag te gaan! 

 

Er zijn al Xiaomi 9t toestellen die al werken met VoWiFi, via andere providers.

Mag ik nu concluderen dat KPN de Xiaomi toestellen nog geschikt moet maken?

 

Ik heb inmiddels via code *#*#869434#*#* de mogelijkheid kunnen activeren om bellen via WiFI 'aan' te zetten.

Trouwens het 'aan' zetten van VoWiFi via de genoemde code is dat de juiste manier om te activeren, het is dat ik dat tegen kwam in een forum, het staat namelijk niet als een optie in de telefoon.

Groet,

Pieter

Reputatie 7

Helaas is het nog niet mogelijk om VoWiFi op de Xiaomi te activeren. 

Mag ik nu concluderen dat KPN de Xiaomi toestellen nog geschikt moet maken?

Nee, je moet dat kunnen zien in de instellingen van je toestel als het beschikbaar is

 

Trouwens het 'aan' zetten van VoWiFi via de genoemde code is dat de juiste manier om te activeren, het is dat ik dat tegen kwam in een forum, het staat namelijk niet als een optie in de telefoon.

Nee, VoWiFi aanzetten moet via de instellingen van je toestel als de fabrikant. Zie voorbeeld hieronder:

 

Reputatie 3
Badge +1

Helaas is het nog niet mogelijk om VoWiFi op de Xiaomi te activeren. 

Mag ik nu concluderen dat KPN de Xiaomi toestellen nog geschikt moet maken?

Nee, je moet dat kunnen zien in de instellingen van je toestel als het beschikbaar is

 

Trouwens het 'aan' zetten van VoWiFi via de genoemde code is dat de juiste manier om te activeren, het is dat ik dat tegen kwam in een forum, het staat namelijk niet als een optie in de telefoon.

Nee, VoWiFi aanzetten moet via de instellingen van je toestel als de fabrikant. Zie voorbeeld hieronder:

 

Dank je Nadia voor de uitleg! 👍

De optie dat ik VoWiFi kan 'aan' zetten staat staat niet in mijn telefoon, deze optie verschijnt pas nadat ik de code in heb getoetst. 

Begrijp ik goed dat deze optie pas zou moeten moeten verschijnen als Xiaomi en KPN de toestellen gereed hebben gemaakt?

 

Groet,

Pieter

Reputatie 7
Badge +20

Hoi Pieter, het wachten is nu inderdaad tot Xiaomi en wij de boel gereed hebben gemaakt. De optie zal dan waarschijnlijk met een update verschijnen!

Reputatie 1
Badge

Misschien dat het iets toevoegt: ik zag daar straks het vowifi icon als actief oplichten op mijn Xiaomi Mi Lite 10 5G, dus mogelijk is er vooruitgang op dit punt.

 

Wel verbaast dat ik het zag, want normaal is de 4G en 5G dekking hier prima.

Toevallig heb ik hier deze week nog contact over gehad met Xiaomi. Volgens Xiaomi staat het geschikt maken van de toestellen voor VoWifi van KPN niet in de planning. KPN is internationaal gezien een kleine speler, dus ik denk niet dat we moeten verwachten dat veel fabrikanten bereid zijn om speciaal hiervoor aanpassingen te doen. 

Reageer