Vowifi testers gevraagd

  • 5 December 2019
  • 11 reacties
  • 205 keer bekeken

Omdat ik overweeg van Telfort thuis en Telfort Mobiel over te stappen naar KPN, ik heb een nieuwbouwwoning en al een halfjaar binnenshuis geen ontvangst, ook met andere providers niet.

Mijn zoon heeft KPN Mobiel en kan hier via Telfort thuis gebruik maken van bellen over WiFi (voWiFi).

In de lijst staan geen geschikte mobieltjes waar ik warm voor loop, heb dus nu een NL ongeschikt toestel, (de LG G6), dit toestellen wordt in diverse andere landen overigens wel geschikt gemaakt voor voWiFi.

Nu zou ik graag van andere gebruikers horen of er toch nog andere toestellen zijn die niet in de lijst staan maar heel toevallig wel gewoon werken, hierbij denk ik aan toestellen die in lijstjes van andere providers wel voor komen; Xiaomi Mi9, Cat S61, diverse nieuwe Nokia’s et cetera.

Heb al best veel onderzoek gedaan, maar om een toestel op de gok aan te schaffen, gaat mij te ver.


11 reacties

Of, als je thuis bent op een andere manier via je internetverbinding bellen.

Uitgaand is het goed mogelijk om met een “vaste”/ voip telefoon uit te bellen met als uitgaand nummer je 06-nummer.

Inkomend is dat (HELAAS) lastiger, doorschakelen kan, maar niet parallel, zodat ze beiden over gaan bedoel ik.

 

https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/bellen-via-4g-of-wifi-440054

Eerlijk gezegd snap ik die reactie niet van KeesYagi, dat uitbellen met 06 nummer deed ik vroeger al met Voipbuster, wat ik bedoel is dat ik reacties wil van mensen die mij kunnen vertellen welke mobieltjes werken via VoWifi die niet al in de lijst staan. Ik vraag dus niet wat je allemaal met bestaande techniek ook wel kunt doen, het meeste is mij wel bekend.

Wat ik eigenlijk wil is een voor mij fijn toestel (en dat mag imo geen appel, samsung of huawei zijn), was zelf fan van LG, maar LG Nederland heeft geen interesse hun toestellen pro-actief geschikt te maken voor VoWifi, dus heb ik geen interesse meer in een mobiel van LG.

 

 

Ik probeer met alle goede bedoelingen een manier om thuis te kunnen bellen aan te dragen waar bij ik geen inzicht heb in wat je al wel of niet weet :-)

En anders is het voor de meelezers.

 

Zijn er bij jou (KeesYagi) al meer toestellen bekend die niet benoemd worden in de lijst, met name andere merken dan de genoemde drie?

Ik hou mij verre van alle (te !)”smart” phones !

Waarom reageer je dan?

 

Omdat je mij een vraag stelde :-)
Da's een grapje hoor !

Het is een vreemde zaak dat de moderne mobiele telefoons nog steeds niet allemaal gebruik kunnen maken van de best beschikbare verbinding.
Daar gaat mijn eerder aangehaalde onderwerp ook over.

Een andere mogelijke manier om te bellen met mobiel over wifi zou een programma ((app)-likatie) kunnen zijn op de mobiele telefoon.
Voor uitbellen zou dat bv freevoip (oid) kunnen zijn.
Maar voor inbellen gaat dat niet, 06 nummers zitten in een gesloten systeem, nog steeds.
Het verbaasd mij zeer dat zo weinigen zich daar over verbazen.

KeesYagi, wat jij aangeeft is heel wat anders, dat is alleen maar het meesturen van een (CLIP) nummer met een uitgaand gesprek, dat kon altijd al via allerlei vaste lijnen, maar ook via VOIP (Voice over IP). Zoals ik al aangaf deed ik dat vroeger met Voipbuster, je moest het te gebruiken nummer wel eerst koppelen om misbruik te voorkomen.

Dit heeft dus niks te maken NMT, GSM, LTE, 2G, 3G et cetera, het is dus ook niet zo dat 06-nummers in een gesloten systeem zitten, je kunt ze gewoon meesturen met een SIP-gesprek.

Wat je ook meestuurt met een gesprek, mobiel of vast, maakt niet uit, ik kan als ik wil ook mijn vaste telefoonnummer meesturen met elk gesprek, ook met een mobiel gesprek, dit laatste weet ik niet 100% zeker of dit nu ook nog kan, heb het eerder vaak gedaan, had een gsm-router op mijn fritzbox zitten.

Inbellen is een heel ander verhaal, daar is het nummer het adres dat je wilt bereiken, en wordt dus wel gebruikt om een verbinding tot stand te brengen.

Reputatie 7

Hah @berthvk, hier ben je dan. Welkom op het KPN forum. Leuke vraag die hier aan onze community stelt.  

Goede alternatieven van KeesYagi. Top. Maar zo te lezen ben je daarin net geïnteresseerd. Je wilt graag een toestel geschikt voor VoLTE. Gaan we daar iets voor vinden. Je wilt geen Appel, Samsung of Huawei, die we wel ondersteunen: Mobiel bellen via wifi van KPN  . Bij welk(e) toestel(en) en merk(en) ligt wel jouw voorkeur.?

In de lijst ontbreken een aantal toestellen zo te zien. Daar staat tot mijn verbazing Xiaomi (Mi9) niet tussen. Terwijl die, zoals je hier leest, wel succesvol werken. Ik ga intern informatie halen om een (actuele) lijst naar boven te halen :)

Heel goed @Nadia, hier ben ik dan, alternatieven van KeesYagi zijn helaas geen alternatieven, sterker nog, heeft niks met mijn probleem te maken of een eventuele oplossing, voLTE ook niet, voWifi wel.

Ik woon sinds een half jaar in een nieuwbouwwoning, heb dus sinds een half jaar geen of nauwelijks verbinding met mijn mobiel met Telfort abonnement, omdat Telfort geen vernieuwingen meer doet, moet ik daar dus niet blijven.

Echter; Het toestel wat ik nu heb (LG G6) wordt nergens ondersteund voor voWiFi, dus moet ik sowieso een ander toestel aanschaffen.

Door slechte ervaring bij appels, vallen die af, Samsung is ook niet echt mijn ding.

Ik weet dat er veel telefoons moeten kunnen werken, ik denk daarbij aan toestellen van CAT of Xiaomi, Oppo, eventueel nog veel meer nieuwere toestellen.

Omdat toestellen pas bij jullie op de lijst komen na uitgebreide testen, en denk zelfs alleen toestellen die ook door KPN zelf verkocht worden, is die lijst veel te beperkt.

Ook verwarrende informatie, zoals bij Telfort soms wordt gezegd door medewerkers dat als Telfort KPN heet, dat voWiFi wel zou moeten werken, tja, in dat geval blijf ik misschien wel gewoon het huidige abonnement houden.

Ik zoek dus concreet antwoord op mijn voWiFi gerelateerde vragen, alles wat er niks mee te maken heeft, zoals de opmerkingen van KeesYagi, ervaar ik als bagger, sorry, maar dat is nu eenmaal zo. 

Reputatie 7

Hé @berthvk, forumgebruikers proberen hier met je mee te denken door alternatieven aan te bieden. Het zijn goed bedoelde adviezen. Deze mag je in de wind slaan, geen probleem. Voor jou is het duidelijk niet een passende oplossing. Maar, zoals Kees ook aangeeft, misschien kan een ander (meelezer) hier wel mee uit de voeten. Door kennis, ervaring en expertise te verbinden door dit platform komen we allemaal verder. Hopelijk kun je dat ook waarderen.

Nu verder over VoWiFi. Ik heb voor jou contact gezocht met een collega, de lijst met toestellen die op onze site staat is actueel. Samsung, Apple en Huawei zijn de merken die het aanbieden en waarbij het wordt ondersteund. We houden de site bij, zodra er weer een nieuw exemplaar / merk bijkomt, dan vullen we de lijst aan! 

Reageer