Beantwoord

voWifi wanneer beschikbaar?

• 16 maart 2017
  • 24 reacties
  • 1217 keer bekeken

Kan iemand van KPN of iemand anders die goed op de hoogte is en meer weet over voWifi dat KPN heeft aangekondigd vertellen wat de actuele stand van zaken is?

Ik zit namelijk dringend te springen om deze dienst. :8
icon

Beste antwoord door Koen_1 17 maart 2017, 13:41

Dag Mahabe, goed dat je je vraag hier stelt! Op dit moment wordt VoWiFi nog getest. De planning is dat de KPN VoWiFi later dit jaar geïntroduceerd gaat worden! Wanneer de daadwerkelijke uitrol van start gaat is op dit moment helaas nog niet bekend.
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +30
De introductie / pilot stond gepland voor 2017. Ik weet niet of dat nog steeds het geval is
Reputatie 7
Badge +21
Dag Mahabe, goed dat je je vraag hier stelt! Op dit moment wordt VoWiFi nog getest. De planning is dat de KPN VoWiFi later dit jaar geïntroduceerd gaat worden! Wanneer de daadwerkelijke uitrol van start gaat is op dit moment helaas nog niet bekend.
@Koen Is het mogelijk om op 1 of andere manier betrokken te worden bij deze tests? Het bereik hier in huis is echt drama, alleen bij het raam kan ik bellen, mits ik aan de kant van de dichtstbijzijnde mast sta.
Reputatie 7
Badge +27
Helaas kan dat niet, Bas. De uitrol van VoWifi zal uiteindelijk op eenzelfde manier gaan als VoLTE. Dat betekend dat het per toestel mogelijk wordt, en dan worden alle klanten met een dergelijk toestel langzamerhand overgezet zodat zij VoWifi kunnen gebruiken. Wanneer hiermee gestart wordt, en welk toestel, of toestellen, dan als eerste aan de beurt zijn is nu nog niets over bekend.
Reputatie 1
Graag zou ik een update ontvangen over VoWiFi. Door de goede isolatie van mn nieuwere woningen is bereik binnenshuis vaak een probleem. Wij zelf zitten hier mee maar ook vrienden en kennissen die recentelijk hun nieuwbouwhuis betrokken hebben. 😓

Zie dit artikel: bit.ly/1YTZ3rr

Hopelijk gaat KPN voor alle mensen die momenteel binnenshuis geen bereik hebben op korte termijn voorzien van VoWiFi 👍
Reputatie 7
Badge +24
Hey @hjabmns, dan snap ik heel goed dat VoWifi niet snel genoeg kan komen. Op dit moment heb ik alleen nog geen echte update voor je. Er is nog geen datum of iets dergelijks bekend wanneer dit wordt uitgerold. Zodra wij wat weten en mogen communiceren dan doen we dat gelijk hier op het forum.
Ook ik zit met smart op VoWifi te wachten, want binnenshuis heb ik al een paar jaar vaak helemaal geen signaal of slechts 0 of 1 streepje.
Ik hoef op zich geen precieze datum te weten, maar weten welke maand zou ook fijn zijn.
Nu krijg ik de indruk dat het wellicht dit jaar niet eens gaat komen, anders zou er wel iets meer duidelijkheid moeten zijn.
Ook ben ik benieuwd voor welke toestellen dit dan geldt, want straks kan er over over VoWifi gebeld worden, maar wordt mijn telefoon (Nexus 5x) niet ondersteund, terwijl mijn telefoon zelf wel VoWifi ondersteund...
Dus, wanneer kunnen we het ongeveer verwachten (komt het dit jaar nog?) en welke telefoons worden ondersteund?
Reputatie 7
Badge +24
Hoi Chris, welkom! Ik snap dat je wat duidelijk wil, echter kan ik je die nog niet geven. Er wordt nog druk aan gewerkt dus kan ik je ook geen maand geven. Stel dat ik november zou zeggen en er blijken nog te veel 'bugs' in te zitten tijdens de laatste testen. Dan heb ik je blij gemaakt met een dode mus. En er is daadwerkelijk nog geen richtdatum naar ons gecommuniceerd dus is het afwachten. Zodra we wat kunnen en mogen zeggen, dan doen we dat gelijk.
Reputatie 7
Badge +30
De 5X zal sowieso niet direct door KPN (en andere providers) ondersteund. Dit heeft te maken met de grootte van de markt en het contact met de fabrikant.
Reputatie 7
Badge +10
Heel goed dat men daar mee bezig is, dat is op zich verheugend nieuws, en ik heb weer een (zoek)term geleerd :
https://nl.wikipedia.org/wiki/VoIP_via_de_mobiele_telefoon
Maar wel vreemd dat dit nu nog maar pas in de testfase zit.
De kwaliteit van bellen via de mobiele telefoon verbaast en ergert me al tijden.

Maar er is nu al een simpele oplossing voor, buiten KPN om (sorry).

Met een programma'tje cq (app)-plicatie)) op mobiele computer-"telefoon"
http://www.freevoipdeal.com/download

freevoip is voor nederlandse nummers het meest voordelig
anders zoek je hier "even" de beste uit :
http://progx.ch/PROGX_WEB/UK/all-rates-voip-comparator.awp

Dit is alleen om uit te bellen, je kunt wel je eigen nummer meesturen, gebeld worden zou ook op deze manier kunnen maar dan niet met een 06 nummer, dan moet je wachten op KPN oid.

Dit schreef ik er eerder al over :
https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/vragen-over-belonbeperkt-altijd-433156
@Paul_ & @RobinFlikkema bedankt voor jullie antwoord; dat betekend dus dat ik voorlopig niet geholpen ben. Of weten jullie nog een andere oplossing?
@KeesYagi bedankt voor je suggestie, maar dat is bij mij het probleem niet, want ik heb gewoon een voip oplossing voor mijn vaste telefoon. Bellen kan ik dus wel, maar het is voor die dag in de week dat ik thuis werk. Dan is het wel handig dat ik op mijn 06 nummer gebeld kan worden (door collega's en klanten).
Reputatie 7
Badge +24
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier geen alternatief voor weet. Slecht bereik binnenshuis is heel irritant maar er is naast VoWiFi en "je hoofd tegen het raam aandrukken" weinig aan te doen voor zover ik weet.
Reputatie 7
Badge +10
@Chris L.
Terugbellen dan ?
Misschien wil je dat liever niet omdat je dan nummer-verwarring krijgt, maar daarom gaf ik aan dat je via een alternatieve voip aanbieder wel je eigen nummer kan meesturen.
Reputatie 7
Badge +10
Er schiet me nog iets heel voor de hand liggends te binnen, je kunt je mobiel natuurlijk doorschakelen naar je voip lijn.

Ik heb het andersom, m'n vaste nummer gaat op meerdere toestellen over, oa m'n mobiel (voor als ik buiten de deur ben), te gelijktijdig dus, da's het voordeel van een niet-06 nummer, dan heb je daar wdbt veel meer mogelijkheden mee.
Reputatie 7
Badge +10
Al zoekende naar iets heel anders kwam ik dit tegen :
"Een vast nummer direct op je mobiel" : https://www.bereik.io/
Da's niet het antwoord op de vraag. En ik snap ook nog niet helemaal hoe het werkt.
Maar wel in de richting van mijn idee om 1 nummer op meerdere apparaten cq verbindingen te kunnen gebruiken.
Reputatie 1
Kan iemand van KPN of iemand anders die goed op de hoogte is en meer weet over voWifi dat KPN heeft aangekondigd vertellen wat de actuele stand van zaken is?

Ik zit namelijk dringend te springen om deze dienst. :8

Ik zit ook dringend te springen omVoWifi ivm slecht/geen bereik in nieuwbouw huis.

Graag alleen reactie van een KPN medewerker die meer details kan vertellen en hoe voor deze dienst aangemeld kan worden.

Ter info: Bij Vodafone/Holandsnieuwe werkt VoWifi al geruime tijd zonder problemen. Wellicht kan KPN de hulp van Vodafone inschakelen als het niet lukt 😉
Reputatie 7
Badge +24
Ik ben een KPN medewerker. 🙂 Maar ik heb helaas nog geen nieuws te melden wat betreft VoWiFi. Het is nog niet bekend wanneer dit beschikbaar wordt. En ik heb zo'n vermoeden dat Vodafone ons daar niet echt bij gaat helpen.
Reputatie 1
Ik ben een KPN medewerker. 🙂 Maar ik heb helaas nog geen nieuws te melden wat betreft VoWiFi. Het is nog niet bekend wanneer dit beschikbaar wordt. En ik heb zo'n vermoeden dat Vodafone ons daar niet echt bij gaat helpen.

Beste Paul, Bedankt voor jouw bericht waarin opnieuw niets duidelijk wordt. 😭 Niets persoonlijk maar dit forum staat vol met zaken die KPN niet voor elkaar krijgt. Het lijkt me erg vervelend als je als KPN medewerker dagelijks meerdere malen moet melden dat er niets nieuws te melden is voor een dienst waarvan is toegezegd door KPN dat deze in de loop van 2017 beschikbaar zou komen.
Sterkte met de dag door te komen !
Reputatie 7
Badge +24
Beste Paul, Bedankt voor jouw bericht waarin opnieuw niets duidelijk wordt. ? Niets persoonlijk maar dit forum staat vol met zaken die KPN niet voor elkaar krijgt. Het lijkt me erg vervelend als je als KPN medewerker dagelijks meerdere malen moet melden dat er niets nieuws te melden is voor een dienst waarvan is toegezegd door KPN dat deze in de loop van 2017 beschikbaar zou komen.

Graag gedaan en inderdaad, je hebt er eigenlijk niets aan... Het forum staat vol met dingen waarvan inderdaad dit soort mededelingen maar gelukkig ook veel positieve dingen waarbij we heel veel mensen/klanten kunnen helpen. 🙂 Maak je maar geen zorgen om mij, ik kom de dag wel door. Maar bedankt voor je steun.
Beste Paul, Bedankt voor jouw bericht waarin opnieuw niets duidelijk wordt. 😭 Niets persoonlijk maar dit forum staat vol met zaken die KPN niet voor elkaar krijgt. Het lijkt me erg vervelend als je als KPN medewerker dagelijks meerdere malen moet melden dat er niets nieuws te melden is voor een dienst waarvan is toegezegd door KPN dat deze in de loop van 2017 beschikbaar zou komen.

Het is eigenlijk best jammer dat KPN Medewerkers in de loop der jaren nog altijd niets hebben opgestoken omtrent het doen van mededelingen, vermoedens etc.

Wie op het forum bijvoorbeeld zoekt omtrent zaken als IPv6, FON, VoLTE, VoWifi, 5GHz maar zelfs ook HD Kanalen (televisie) op nummers 1, 2 etc. komt al gauw tegen dat er steeds erg makkelijk wordt gesproken over "later dit jaar". (Let wel; IPv6 heeft jaren geduurd voordat het werd uitgerold en met VoLTE is men anno 2018 nog steeds bezig wat inmiddels ook al een paar jaar geleden werd toegezegd dat het beschikbaar zou zijn (neen, niet onder voorbehoud van specifieke merken of typen smartphones).

Dergelijke uitspraken kan men dan dus ook beter met een korreltje zout nemen, webcare/klantenservice kunnen hier gewoonweg geen antwoord op geven en zullen toch eigenlijk eens moeten leren om te zeggen dat ze het echt niet weten i.p.v. klanten aan het lijntje te houden of te voorzien van informatie die later helemaal niet juist blijkt.

Back on topic; verwacht ik eerlijk gezegd pas dat VoWIFI beschikbaar komt wanneer VoLTE wat verder is uitgerold en de frequentie/techniek wijzigingen (3G frequenties inzetten voor 4G) achter de rug zijn, pas ook werkelijk overgegaan zal worden tot de uitrol van VoWiFI. Verwacht er overigens niet al teveel van, VoWIFI is pas echt een goede oplossing als je ook werkelijk een stabiele Wifi verbinding hebt - iets waarover vandaag de dag nog altijd meer dan genoeg mensen klagen 😉
Reputatie 1

Het is eigenlijk best jammer dat KPN Medewerkers in de loop der jaren nog altijd niets hebben opgestoken omtrent het doen van mededelingen, vermoedens etc.

Wie op het forum bijvoorbeeld zoekt omtrent zaken als IPv6, FON, VoLTE, VoWifi, 5GHz maar zelfs ook HD Kanalen (televisie) op nummers 1, 2 etc. komt al gauw tegen dat er steeds erg makkelijk wordt gesproken over "later dit jaar". (Let wel; IPv6 heeft jaren geduurd voordat het werd uitgerold en met VoLTE is men anno 2018 nog steeds bezig wat inmiddels ook al een paar jaar geleden werd toegezegd dat het beschikbaar zou zijn (neen, niet onder voorbehoud van specifieke merken of typen smartphones).

Dergelijke uitspraken kan men dan dus ook beter met een korreltje zout nemen, webcare/klantenservice kunnen hier gewoonweg geen antwoord op geven en zullen toch eigenlijk eens moeten leren om te zeggen dat ze het echt niet weten i.p.v. klanten aan het lijntje te houden of te voorzien van informatie die later helemaal niet juist blijkt.

@GerritS76 ik ben het eens met uw stelling over de wijze waarop KPN haar klanten informeert mbt nieuwe diensten. Webcare / klantenservice zijn overduidelijk alleen ingericht om problemen met bestaande diensten op te lossen. En daar is niets mis mee. Het gaat pas mis zodra WebCare/Klantenservice probeert te communiceren over diensten die er nog niet zijn.

Het zou beter zijn dat KPN daarvoor speciale communicatie voor in richt, bemand met personen die de status wel kennen en bevoegd zijn daarover te communiceren. En dit dan ook frequent doen. Nu wordt een dienst aangekondigd maar als men het toch niet haalt blijft het erg stil en wordt het een rommeltje door gebrek aan communicatie vanuit KPN.

Back on topic; verwacht ik eerlijk gezegd pas dat VoWIFI beschikbaar komt wanneer VoLTE wat verder is uitgerold en de frequentie/techniek wijzigingen (3G frequenties inzetten voor 4G) achter de rug zijn, pas ook werkelijk overgegaan zal worden tot de uitrol van VoWiFI. Verwacht er overigens niet al teveel van, VoWIFI is pas echt een goede oplossing als je ook werkelijk een stabiele Wifi verbinding hebt - iets waarover vandaag de dag nog altijd meer dan genoeg mensen klagen ;-)

KPN negeert met het uitstellen van VoWifi een belangrijk probleem dat notabene door KPN zelf erkend wordt [1]. Alle bewoners van nieuwbouwhuizen lopen tegen het probleem aan dat door de goede woningisolatie, het bereik binnenshuis over het algemeen ontoereikend is om gebruik te kunnen maken van mobiel internet en mobiel bellen. Zeker nu er weer meer nieuwbouwhuizen opgeleverd worden zullen er steeds meer KPN klanten zijn die er achter komen dat men buiten moet gaan bellen ondanks dat men alle digitale diensten van KPN afneemt.

KPN heeft dus onvoldoende snel gereageerd op een toenemend probleem [1] waarvoor VoWifi de enige reële oplossing is. Het uitblijven na een officieel Persbericht [2] van een nieuwe introductie datum is niet minder dan respectloos van KPN richting klanten die hier met smart op zitten te wachten om een einde te maken aan bereikbaarheidsproblemen.

[1] https://www.rtlnieuws.nl/nederland/veel-klachten-over-mobiel-bereik-in-huis
[2] https://overons.kpn/nl/nieuws/2016/volgend-jaar-bellen-via-wifi
Reputatie 7
Badge +18
Ik ga, conform jullie wensen geen uitspraken doen die ik niet kan waarmaken. Dat zou ik trouwens nooit doen. Wij halen onze informatie altijd bij de bron. Helaas zijn dit zelden 'harde' datums. KPN heeft een aparte afdeling die over de informatievoorziening gaat. Zij communiceren via de media en kpn.com. Die zullen zich niet wagen aan voorspellingen. Je kunt via ons een inidicatie krijgen.. We zullen het nooit zwart op wit garanderen. Daarvoor zijn er te veel variabelen in het spel. Tevens kunnen we je op en aanmerkingen doorsturen naar de ontwikkelaars en de marketing afdeling van KPN. Dat doen we dan ook.
De status nu? Die is niet gewijzigd sinds het antwoord van Paul, helaas.

Reputatie 1
Ik ga, conform jullie wensen geen uitspraken doen die ik niet kan waarmaken. Dat zou ik trouwens nooit doen. Wij halen onze informatie altijd bij de bron. Helaas zijn dit zelden 'harde' datums.
@Erwin_ De voorgaande opmerkingen over de taken van Webcare / Klantenservice worden hiermee bevestigd. Dus dit kanaal is niet het juiste kanaal om over de marktintrodutie van nieuwe diensten van KPN te communiceren. Echter nu wordt er helemaal niets gecommuniceerd en Webcare / Klantenservice probeert er het beste van te maken, wat dus niet werkt.

KPN heeft een aparte afdeling die over de informatievoorziening gaat. Zij communiceren via de media en kpn.com. Die zullen zich niet wagen aan voorspellingen.
De aparte afdeling is onzichtbaar voor klanten. De laatste keer dat die iets hebben laten weten over VoWifi was in 2016 dat VoWifi in 2017 zou komen . Daarna is de afdeling blijkbaar opgeheven.

Je kunt via ons een inidicatie krijgen.. We zullen het nooit zwart op wit garanderen. Daarvoor zijn er te veel variabelen in het spel. Tevens kunnen we je op en aanmerkingen doorsturen naar de ontwikkelaars en de marketing afdeling van KPN. Dat doen we dan ook.
De status nu? Die is niet gewijzigd sinds het antwoord van Paul, helaas.

Indicatie is inmiddels niet goed genoeg meer. Met deze uitspraken van KPN wordt duidelijk dat KPN niet meer in staat is voldoende snel te innoveren. Uitstel van marktintroductie van VoWifi heeft alles te maken met het onvermogen van KPN om producten en diensten voldoende snel te ontwikkelen. KPN loopt ruim een jaar achter op Vodafone en is inmiddels ook op achterstand gezet door Tele2. 🤔

Ik durf het wel aan dat er voorlopig geen enkele nieuwe innovatieve dienst bij KPN beschikbaar gaat komen. KPN heeft hier overduidelijk geen mensen (meer) voor. 😂 En de Bobo's die dit moeten aansturen zijn erg druk met andere dingen, zoals het voorspellen van het weer, schaatsen, het tellen hoe vaak ze in een tweet genoemd worden etc. 😓
Ik blijf me verbazen... 🤔
Het blijkt zelfs dat een B- partij als Tele-2 het al lang voor elkaar heeft! 🙃

En een premium partij als KPN zit nog steeds in de "testfase" ??? Misschien is premium niet meer van toepassing als andere partijen het wel voor elkaar krijgen en KPN zit nog steeds te proberen...🤐

Reageer