Beantwoord

Waarom is Online aankopen niet zichtbaar via mijnKPN

  • 30 April 2020
  • 2 reacties
  • 148 keer bekeken

Goedemiddag,

Hellaas ben ik er tegenaan gelopen dat KPN de Online aankopen functionaliteit biedt. Mijn dochter wist niet dat ze dat gebruikte en dacht gratis edelstenen te kopen (Spelletje). Dit deed ze wel eens van haar zakgeld via haar bankrekening, maar nu dus via KPN. Zonder enige beperking kon ze voor 300 euro aankopen doen. Ik kreeg wel netjes een email van het hoge verbruik en de volgende dag werd ik hierover ook gebeld, dat er erg veel aankopen zijn gedaan.

De dame bij de klantenservice vertelde dat het mijn verantwoordelijkheid als ouder is, om mijn kind op te voeden en op de mogelijkheden te wijzen. Ze heeft een volwassenen abo, dus daar zit bij dat het “aan” staat. Ze kon het wel voor mij uitzetten, dat heb ik natuurlijk gelijk gedaan. Ik kon ook geen klacht indienen, omdat ze vond dat KPN geen schuld heeft in deze.

Het geld probeer ik nu via Google en Brawlstars terug te krijgen. Daar is het tenslotte aangeschaft, KPN kan hierin niet iets betekenen (dat vind ik overigens ook).

Ik heb hierover 3 vragen.

  1. Waarom kan ik via mijnKPN niet zien dat deze functionaliteit er is? Ik had het dan uit kunnen zetten of mijn kind er over informeren.
    • Ik wist niet van het bestaan af. Maar heb wel alle settings doorlopen, om bijv. geen hele-dure-buitenland rekeningen te krijgen
    • Het staat standaard aan. Waarom niet standaard uit en dan aanzetten via de klantenservice (of mijn KPN).
  2. KPN verkoopt de grote abo’s met daarbij kleine voor de rest voor het gezin, zodat je de data onderling kunt delen. 1,5 Jaar geleden waren er nog geen kinder-sims oid. Voelt KPN zich niet verantwoordelijk voor deze geboden functionaliteit, omdat ze zelf ook het gebruik van kinderen op deze manier aanprijst?
    • Ik lees op het forum meerdere ouders met dit probleem.
    • We kennen deze taferelen uit het verleden natuurlijk met smsjes, beltegoed, buitenland verbruik, etc. Ik hoop dat KPN dit niet als de nieuwe melkkoe probeert in te zetten. Het wekt bij mij wel de indruk. 
  3. Gaat KPN hiermee niet eigenlijk in de rol van een creditverstrekker te werk? Als ik geld wil opnemen van mijn bank of creditcard, moet ik dat altijd instellen en via pincodes kan ik dan geld opnemen. Bij deze dienst van KPN is er niets van dat alles nodig, de 300 euro kunnen zonder enige belemmering volledig worden benut.

Ik hoop dat jullie mij kunnen beantwoorden.

 

Vriendelijke groeten,

Ernst Geijtenbeek

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 6 May 2020, 21:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Beste @GoatCreek, welkom! Hè, wat zonde zoveel geld.. Begrijpelijk aan de ene kant dat ze dacht dat het gratis was, maar ook begrijpelijk dat jij hier verre van blij mee bent. Waarom het niet in MijnKPN inzichtelijk is, durf ik niet te zeggen. Het is een erg goed idee en ik ga dit dan ook zeker doorgeven.

 

Het is overigens niet zo dat we dit aan hebben staan om er alleen geld mee te verdienen. Het komt gelukkig niet vaak voor dat dit soort situaties zich voordoen. In de regel zijn klanten juist heel blij dat ze er direct gebruik van kunnen maken.

 

Wij zijn hierin geen kredietverstrekker. Bij het aanzetten moet je je wel een keer registreren. We gaan er vanuit dat als je instelt dat betalingen via de factuur kunnen, dat dit ook is wat je wilt. Je gaat er met de eenmalige registratie expliciet mee akkoord dat het in orde is. In dat geval geldt inderdaad feitelijk: je vinkt het aan omdat je er gebruik van wilt maken. Hopelijk heb ik het zo enigszins uit kunnen leggen en hopelijk kan de betreffende organisatie je iets tegemoetkomen! 

Dag Marcia,

Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat jullie dit wat beter zichtbaar kunnen maken via MijnKPN. Hierdoor weten mensen dat het überhaupt kan en kunnen mensen dit beter beheren. Als je niet weet dat het er is èn het is niet zichtbaar, kan je niet verwachten dat mensen het uit zetten. Ik ben er ondertussen achter dat het er wel staat, maar de naam (DOCOMO Digital ZM) en omschrijving (alsof het over een extra bundel gaat) erbij maakt het super-onduidelijk.

Ik heb gelukkig alles terug kunnen draaien. Helaas wordt het dan wel nog door jullie gefactureerd. Nu moet ik 200 euro betalen en wordt dit volgende maand weer gecrediteerd (hoop ik :-) ).

Overigens ben ik van mening dat 300 euro zonder enige belemmering erg hoog is. 25 of 50 Euro zou prima zijn en hoger aan moeten zetten via mijn KPN.

Fijne avond.

Groeten,

Ernst Geijtenbeek