Beantwoord

Wanneer wordt de e- sim ondersteund?

• 25 oktober 2018
  • 5 reacties
  • 2939 keer bekeken

Wanneer wordt de e- sim ondersteund? I In omliggende landen is er wel ondersteuning. Als klanten vragen wanneer, dan zou ik als onderneming kijken of er een oplossing voor kan komen, anders zou ik als onderneming en aandeelhouders de boot missen.
Vrg Mb
icon

Beste antwoord door Marina_ 26 oktober 2018, 13:42

Hoi Mario e-sim. Het is nog niet bekend wanneer we in Nederland de e-sim gaan ondersteunen. We geloven in de toegevoegde waarde van eSIM. KPN vindt daarbij de toepassing van de GSMA standaarden een vereiste voor succesvolle implementatie van eSIM in de wereld en Nederland in het bijzonder. De technologie om eSIM’s te ondersteunen grijpt in op de kern van onze bedrijfsvoering en is daarmee een tijdrovende innovatie. Daarnaast geldt dat Apple de functionaliteit niet bij introductie van de nieuwe telefoons, maar pas later middels een software update beschikbaar zal stellen. De introductie van de mogelijkheid om smartwatches en smartphones met een eSIM op afstand van een SIM profiel te voorzien, is dan ook niet op korte termijn voorzien.”
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Hoi Mario e-sim. Het is nog niet bekend wanneer we in Nederland de e-sim gaan ondersteunen. We geloven in de toegevoegde waarde van eSIM. KPN vindt daarbij de toepassing van de GSMA standaarden een vereiste voor succesvolle implementatie van eSIM in de wereld en Nederland in het bijzonder. De technologie om eSIM’s te ondersteunen grijpt in op de kern van onze bedrijfsvoering en is daarmee een tijdrovende innovatie. Daarnaast geldt dat Apple de functionaliteit niet bij introductie van de nieuwe telefoons, maar pas later middels een software update beschikbaar zal stellen. De introductie van de mogelijkheid om smartwatches en smartphones met een eSIM op afstand van een SIM profiel te voorzien, is dan ook niet op korte termijn voorzien.”
Het grijpt inderdaad in op de kern van de bedrijfsvoering, niet technologisch, maar mbt het buninessmodel. De GSMA discussie gaat dus niet over technologie, maar vooral over markt protectie.

Gerenommeerde telecombedrijven (waarvan er enkele ook in NL opereren zoals T-Mobile en Vodaphone) maar ook de Bell-company in Canada en AT&T in de USA waren al begonnen met eSIM te verkopen. Niks geen technologisch probleem. Maar je kan meerdere providers op 1 telefoon zetten en makkelijk switchen. De GSMA heeft dit jaar besloten verdere ontwikkeling stop te zetten 'ivm Kartel onderzoek', maar het komt ze ook wel heel goed uit. "The development of the latest version of the specification is on hold pending the completion of an investigation by the United States Department of Justice." https://www.gsma.com/newsroom/press-release/gsma-statement-regarding-development-of-esim-standard.

Hou bedrijven als https://www.gigsky.com en https://www.truphone.com even in de gaten. (Maar het schijnt dat bv 112 daar niet op werkt). Heb zelf gigsky nog niet uit kunnen proberen, om dat ik geen eSIM telefoon heb.
Ik dacht dat de klant koning was... oh nee toch niet, dat is iets van vroeger. Als het te lang duurt KPN, ben ik gewoon weer weg. En aangezien het vaak voordeel oplevert meerdere aansluitingen bij een provider te hebben zullen alle 5 mobiele nummers uit ons gezin meegaan. Ik ben benieuwd hoe de marktprotectie dan uitpakt 😉
Ik vind het wel raar. Alle auto's na 1 april 2018 moeten verplicht eCall in hun auto hebben. Dit werkt door middel van een eSIM. Er is geen schaduw provider (na mijn weten) die dit afhandelt. Lijkt er dus op dat dit via een bestaande provider verloopt. Er is dus sowieso in Nederland een provider met uitstekende dekking (wil eCall voor 112 werken) die dus zwijgt dat zij eSIM ondersteunen. Dus voor auto's werkt eSIM wel, maar voor consumenten niet, raar. Wat ik begrijp is dat eSIM een SIM nabootst, dus niet (veel) anders. Het is niet iets dat zendmasten laat werken, dus lijkt mij dat er geen aanpassing van infrastructuur nodig is. Het enige wat nodig is, is een systeem/website/computer waar je naar moet verbinden om de eSIM te programmeren. Dat kan niet moeilijk zijn als er zoiets als bank apps zijn waarmee je (veel) geld kan bankieren.
Ik dacht dat de klant koning was... oh nee toch niet, dat is iets van vroeger. Als het te lang duurt KPN, ben ik gewoon weer weg. En aangezien het vaak voordeel oplevert meerdere aansluitingen bij een provider te hebben zullen alle 5 mobiele nummers uit ons gezin meegaan. Ik ben benieuwd hoe de marktprotectie dan uitpakt 😉
Idem in ons gezin; vier nummers!

Reageer