We nemen afscheid: 3G wordt in 2022 vervangen door 4G

Reputatie 7
Badge +12
In januari 2022 is het voorbij, afgelopen, basta. Het 3G-netwerk maakt plaats voor 4G. We nemen dan na bijna 20 jaar afscheid van het eerste échte snelle netwerk dat internetten op mobiel landelijk mogelijk maakte.
Het einde is in zicht voor de mobiele standaard die ooit als megasnel aanvoelde. In 2003 werd het 3G-netwerk in Nederland geïntroduceerd; nooit meer wachten op het bufferen van YouTube-filmpjes, je Facebookfeeds. Een welkome verbetering op ons premature digitale leven! Het eerste officiële 3G-netwerk ging twee jaar eerder voor het eerst de lucht in. Op 1 oktober 2001 had Japan de primeur. Later kwamen de eerste smartphones met 3G-ondersteuning op de markt, zoals de welbekende Nokia 6650. Eén van de bekendste 3G-telefoons was de iPhone 3G uit 2008, dit was de eerste iPhone die in Nederland te koop werd aangeboden.

Van 3G naar razendsnel 4G

Al een tijdje zijn we bezig om 3G-frequenties over te zetten op 4G-frequenties. We zetten dit door tot alle 3G-banden vervangen zijn. Dit betekent een nog sneller en stabieler netwerk. Op dit moment heeft 95 procent van onze klanten al een telefoon die geschikt is voor 4G. Dit percentage zal tegen 2022 alleen nog maar oplopen. Nieuwe toestellen zijn standaard uitgerust met 4G. Bij ons krijg je nu al bij ieder mobiel abonnement 4G-internetsnelheid.

Hey, ik bel met 4G!

Internet is niet het enige waar 4G goed voor is. Bellen over het 4G-netwerk van KPN is ook mogelijk. Dit kan al sinds 2016. Daarvoor belde je via het 3G-netwerk. Dat betekent dat je telefoon eerst van 4G naar 3G moest terugschakelen, voordat 'ie overging. Nu hoeft dat terugschakelen niet meer. Daardoor heb je sneller verbinding. Ook is de geluidskwaliteit van je gesprek hierdoor enorm verbeterd. Om te kunnen bellen over 4G heb je een smartphone nodig die dit ondersteunt. Let op; niet iedere 4G smartphone ondersteunt bellen over 4G (VoLTE). Je vindt in de specificaties van je toestel terug of 4G bellen mogelijk is. Als je toestel dit niet ondersteunt bel je op het 2G netwerk.

5G-veiling

Inmiddels staat 5G, de vijfde generatie mobiele netwerken, voor de deur. 5G-internet maakt gebruik van andere frequenties dan 4G en 3G. Het 5G-netwerk is nóg sneller dan 4G, want 5G werkt met nóg meer frequenties dan 4G. En meer frequenties is meer en sneller data versturen, wel 1.000 Mbps. De nieuwe frequenties worden naar verwachting eind 2019 door de overheid geveild. Uiteraard dingt KPN ook mee in deze veiling; ook hiervoor willen we alvast ruimte vrijmaken in ons netwerk. Nederland is koploper in Europa als het gaat om de kwaliteit en snelheid van de mobiele netwerken. Wij testen nu al op een aantal plekken in het land 5G. Met name rond stedelijk gebied waar er veel van het netwerk gevraagd wordt. Rond 2020 hopen we heel Nederland te laten kennismaken met de nieuwste generatie van ons mobiele netwerk, KPN 5G!

Veelgestelde vragen (FAQ)

Wat betekent het uitschakelen van 3G voor mij?
Dankzij het uitzetten van 3G per januari 2022 kan KPN het 4G netwerk blijven verbeteren. Hierdoor krijg je nog sneller en stabieler internet in de toekomst. 2G blijft voorlopig nog beschikbaar wanneer je toestel niet geschikt is voor 4G-bellen. Dit wordt automatisch overgezet, je hoeft hiervoor niks te doen.

Ik heb een KPN abonnement, heb ik een nieuw abonnement nodig?
Alle KPN abonnementen hebben standaard 4G.

Ik heb prepaid van KPN, wat betekent dit voor mij?
Ook prepaid mobiel wordt van 3G naar 4G overgezet.

Ik heb KPN prepaid en kan enkel gebruik maken van 3G, wat betekent dit voor mij?
Wij willen alle klanten toegang geven tot het beste netwerk, 4G. Hiervoor passen wij de prepaid abonnementen in het najaar van 2018 aan. Om gebruik te kunnen maken van het 4G netwerk zijn óók een geschikte smartphone en simkaart nodig. Indien je nog geen geschikte simkaart hebt, wordt je hierover geïnformeerd.

Ik heb een oude smartphone, die alleen geschikt is voor 2G en 3G. Wat betekent het uitzetten van 3G voor mij?
Het duurt nog een lange tijd, tot januari 2022, voordat wij 3G uitzetten. Wanneer je in 2022 nog gebruik maakt van je oude smartphone kan je blijven bellen en sms’en via 2G. Wanneer je gebruik wilt maken van internet, kan dit enkel via een wifi verbinding.

Heb ik een nieuwe simkaart nodig voor 4G?
Alle nieuwe simkaarten van KPN ondersteunen 4G. Indien je een verouderde simkaart hebt die niet geschikte is wordt je hierover geïnformeerd. Je kunt zelf ook kosteloos een nieuwe simkaart aanvragen met je MijnKPN account.

Ik maak nu veel gebruik van het 3G-netwerk. Mijn simkaart en toestel zijn wel geschikt voor 4G. Hoe kan dat?
Mogelijk zijn de instellingen van je toestel ‘gelocked’ op het 3G-netwerk. Je kunt met onze Toestelhulp je toestel vinden en de instellingen aanpassen. Heb je wel 4G aanstaan? Wij werken hard aan het verbeteren van ons netwerk. Er zijn locaties in Nederland waar nog geen 4G beschikbaar is (o.a. tunnels en buitengebieden). Hier komt 4G beschikbaar vóórdat 3G stopt.

Wat is het verschil tussen mobiele dienstverlening over het 2G, 3G en het 4G netwerk?
Het 2G-netwerk is geschikt voor bellen, sms’en en voor (Internet-of-Things) oplossingen. Het 3G-netwerk wordt gebruikt voor bellen, sms én data. Het 4G-netwerk heeft een sneller data netwerk en kan ook worden gebruikt voor bellen.

Waarom stopt KPN met 3G en niet eerst met 2G?
3G en 4G zijn echte datanetwerken. Omdat 4G een hoogwaardiger netwerk is dan zijn voorganger kan deze goed de functionaliteit van 3G overnemen. In andere woorden: 3G is vervangbaar door 4G. Het 2G netwerk wordt op dit moment gebruikt door veel apparaten: Internet-of-Things (IoT). Hoewel nieuwe IoT-toepassingen inmiddels worden aangesloten op 4G, LTE-M of Lora zijn er nog veel apparaten die afhankelijk zijn van 2G.

Wat gebeurt er met 2G?
2G blijft voorlopig gewoon beschikbaar. Enerzijds als back-up voor bellen en SMS-en, anderzijds voor Internet-of-Things (IoT)diensten.

Kan ik 3G nog wel in het buitenland gebruiken?
Zolang de providers in het buitenland 3G aanbieden, kun je hier gebruik van blijven maken.

Heb je vragen over de het uitschakelen van 3G? Stel ze gerust hieronder in een reactie!

0 reacties

Er zijn nog geen reacties. Reageer als eerste.

Reageer