KPN gaat van 3G naar 4G in maart 2022, wat betekent dit voor jou?

  • 14 September 2018
  • 60 reacties
  • 6294 keer bekeken
KPN gaat van 3G naar 4G in maart 2022, wat betekent dit voor jou?
Reputatie 7
Badge +30

In maart 2022 stopt KPN met het 3G netwerk. In dit topic leggen we uit wat dit voor jou betekent.

Meer lezen over dat 2G stopt bij KPN? Lees hier verder.


We stoppen in maart 2022 met 3G. De netwerkruimte die daardoor vrijkomt, gebruiken we voor ons 4G-en 5G-netwerk. Zo kun je nog sneller, veiliger en stabieler internetten en bellen.

Ons 3G-netwerk bestaat uit 2 delen. Een klein deel op de 2100 MHz frequentie en een groter deel op de 900 MHz frequentie. Deze vormen samen ons 3G-netwerk. Aangezien de 2100 MHz frequentie weinig gebruikt wordt, zetten wij dit deel van ons 3G-netwerk uit op 1 november 2021. De rest volgt vanaf 31 maart 2022.

 Update 10 mei 2022: Inmiddels is 3G uitgezet in alle regio's.
 

 

 

3G stopt. Wat betekent dit voor mij?

Als je van ons een e-mail, brief of sms hebt ontvangen, dan gebruik jij de 3G-verbinding. Jouw toestel valt dan terug op ons 2G-netwerk, tenzij het geschikt is voor 4G. De internetsnelheid van 2G is lager dan je gewend bent. Je kunt met 2G niet bellen en internetten tegelijk. Ook kun je er geen muziek en films mee streamen of navigatie gebruiken. Daarom adviseren we je om over te stappen naar 4G
 

Als je toestel wel geschikt is voor 4G, maar je toch merkt dat je vanaf 1 november op 2G zit, dan staat het waarschijnlijk nog niet ingesteld op 4G. Je kunt met onze Toestelhulp je toestel vinden en de instellingen aanpassen.

Zit je simkaart niet in een toestel maar een ander apparaat? Neem dan contact op met de leverancier van het systeem of apparaat om de mogelijkheden te bespreken. Anders is jouw apparaat na 1 november verbonden met het 2G-netwerk. 

Zie voor meer informatie ook onze infopagina op kpn.com/3gstopt.

 

Veelgestelde vragen

 

Heb ik een nieuwe simkaart nodig voor 4G/5G?

Alle nieuwe simkaarten van KPN ondersteunen 4G. Indien je een verouderde simkaart hebt die niet geschikt is wordt je hierover geïnformeerd. Je kunt zelf ook kosteloos een nieuwe simkaart aanvragen via je MijnKPN.
 

Ik maak nu veel gebruik van het 3G-netwerk. Mijn simkaart en toestel zijn wel geschikt voor 4G/5G. Hoe kan dat?

Mogelijk zijn de instellingen van je toestel gelocked op het 3G-netwerk. Je kunt met onze Toestelhulp je toestel vinden en de instellingen aanpassen.
 

Wat gebeurt er met 2G?

Op 1 december 2025 stopt KPN definitief met 2G.

 

Waarom stopt KPN met 3G en niet eerst met 2G?

3G en 4G zijn echte datanetwerken. Omdat 4G een hoogwaardiger netwerk is dan zijn voorganger kan deze goed de functionaliteit van 3G overnemen. In andere woorden: 3G is vervangbaar door 4G. Het 2G netwerk wordt op dit moment veel gebruikt voor Internet-of-Things (IoT). Hoewel nieuwe IoT-toepassingen inmiddels worden aangesloten op 4G, LTE-M of Lora zijn er nog veel apparaten die afhankelijk zijn van 2G.

 

Ik heb een KPN abonnement, heb ik een nieuw abonnement nodig?

Alle KPN abonnementen ondersteunen standaard 4G en 5G.
 

Ik heb prepaid van KPN, wat betekent dit voor mij?

Alle prepaid aansluitingen zijn van 3G naar 4G overgezet. Dit heeft plaatsgevonden in het najaar van 2018.  Om gebruik te kunnen maken van het 4G netwerk heb je echter óók een geschikte smartphone en simkaart nodig. Indien je nog geen geschikte simkaart had ben je hierover geïnformeerd.
 

Ik heb een oude mobiele telefoon, die alleen geschikt is voor 2G en 3G. Wat betekent het uitzetten van 3G voor mij?

Wanneer je in 2022 nog gebruik maakt van je oude smartphone kan je blijven bellen en sms’en via 2G. Wanneer je gebruik wilt maken van internet, kan dit enkel via een wifi verbinding.
 

Kan ik 3G nog wel in het buitenland gebruiken?

Zolang de providers in het buitenland 3G aanbieden, kun je hier gebruik van blijven maken.

 

Waarom moet ik contact opnemen met de leverancier als ik een ander apparaat of systeem gebruik?

Simkaarten van consumenten zijn met name bedoeld voor telefoons. Maar, het is ook mogelijk om de simkaart in een laptop, tablet of ander apparaat te stoppen. Daarvan weten wij niet de technische eigenschappen en wat het effect is als het 3G netwerk uitvalt. Ook weten we niet wat je er precies mee wilt doen. Daarom raden we aan advies te vragen aan de leverancier van jouw apparaat of systeem.


Heb je andere vragen over het uitschakelen van 3G? Stel ze gerust hieronder in een reactie.

 

Laatste update: 25-03-2024


60 reacties

Reputatie 7
Badge +22

Is dit een topic van 3 jaar geleden? 🤔 Het nieuws is vandaag bekend gemaakt, althans ik kreeg die nieuwsbrief vandaag. 😉

Reputatie 7
Badge +16

Yup, het is een oldy met nieuwe informatie. Ik plaats een highlight, zodat de datum van updaten iets zichtbaarder wordt! 

Geen VoLTE, wat betekent dit voor HD bellen na afschakelen 3G?

Mijn OnePlus 6 wil om de een of andere reden geen VoLTE doen op het KPN netwerk (via Simyo).

Terug naar hakkelend 2G bellen zou wel een afgang zijn?

 

*Admin: verplaatst naar verzameltopic

Op tweakers staat momenteel een heel PLUS artikel over VoLTE. Heb het niet in detail alles gelezen, maar de teneur is mij wel bekend. KPN wil dacht ik ook HDvoice op 2G.

Ik zit meestal op Vodafone netwerk, daar is sinds afschakeling van 3G de algememe bel+internetervaring er niet slechter op geworden is mijn beleving. Mijn phone belt op 2G en internet op 4G.

Ik heb geen Tweakers+ dus daar ga ik niet wijzer van worden. HD bellen via 2G had ik nog niet van gehoord.

Ik heb geen Tweakers+ dus daar ga ik niet wijzer van worden.

Ik ook niet, maar 3 zijn gratis.

KPN wil dacht ik ook HDvoice op 2G.

Is ook te lezen op: https://www.dutchcowboys.nl/technology/3g-gaat-binnenkort-offline-na-vodafone-nu-ook-kpn

Kpn 4g bereik is thuis (en sowieso altijd) slechter dan 3g. 2 of zelfs 1 streepjes vs 4 streepjes. Of hij klapt er gewoon uit. Daarom ben ik altijd maar 3g blijven gebruiken. Maar dat kan dus binnenkort niet meer. Wat nu? 

Het is toch zeker niet zo dat 2 streepjes 4G ontvangst nog steeds sterker is dan 4 streepjes 3G? Waarom kan het niet gewoon 4 streepjes 4G zijn?

Reputatie 7
Badge +30

Kan zijn dat er in jouw specifieke omgeving niet voldoende bereik is voor meer streepjes, @mail3. Dan ga je daar dus wel iets van merken als de 3G eenmaal uit is. Maar wel geeft het uitzetten van de 3G ons weer meer mogelijkheden om de 4G en 5G netwerken te verbeteren Dus al met al verwacht ik dat je gewoon op een goed niveau bereikbaar blijft. Mochten er wel problemen ontstaan, dan kunnen we daar op dat moment met je naar gaan kijken.

Reputatie 4
Badge +2

Beste mensen,

Even een praktische vraag over dit onderwerp: ik ben nog in het bezit van een ouderwetse Nokia 2330C-2  die ik zo heb ingesteld dat na inschakelen alleen de 2 ingedrukt moet worden gehouden om een "noodnummer" te bellen.

De Nokia is ontworpen voor het 2G netwerk en dat wordt vast in de toekomst ook wel uitgefaseerd.

Wat is wijsheid !!!!!

Mvrgr JohnA

 

*Admin: verplaatst naar algemeen topic

Beste mensen,

Even een praktische vraag over dit onderwerp: ik ben nog in het bezit van een ouderwetse Nokia 2330C-2  die ik zo heb ingesteld dat na inschakelen alleen de 2 ingedrukt moet worden gehouden om een "noodnummer" te bellen.

De Nokia is ontworpen voor het 2G netwerk en dat wordt vast in de toekomst ook wel uitgefaseerd.

Wat is wijsheid !!!!!

Mvrgr JohnA

Hallo @JohnA76 , 2G wordt pas begin 2025 door KPN uitgeschakeld. Bij de meeste mobiele telefoons kun je zelfs 112 bellen zonder simkaart er in.

 

*Admin: verplaatst samen met reactie van JohnA76

Reputatie 4
Badge +2

Beste JanD

Bedankt voor je reactie, heb dus nog wel even de tijd, kan ik echter in het Nokia toestel wel een SIM kaart zetten die 3G of 4G aan kan (formaat is niet zo belangrijk want  bij een nieuwe SIM kaart kun je 3 formaten kiezen.

(Als ik mijn huidige SIM kaart omwissel hou ik in elk geval hetzelfde nummer en zie dan in 2025 wel wat betreft evt ander toestel)

Gr JohnA

Ps  Ik spreek over een "Noodnummer " maar daar bedoel ik een ander 06 nummer mee die ik mijn eigen smartphone heb geplaatst.

 

*Admin: verplaatst samen met reactie van JohnA76

Hallo @JohnA76 , zolang als KPN niet vraagt de SIM te wisselen en de telefoon werkt goed, gewoon houden zo.

Als je om wat voor reden ook de SIM wilt wisselen, zou ik dat via de lokale KPN-winkel doen, wanneer dat weer kan, dan weet je meteen of de betreffende SIM-kaart werkt.

Maar als alles gewoon goed werkt, niets aan veranderen.

 

*Admin: verplaatst samen met reactie van JohnA76

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @JohnA76, we hebben je reacties verplaatst naar het algemene topic over het stoppen van het 3G netwerk. Volgens mij heeft @JanD je al heel goed geholpen, fijn om te zien. Daarnaast lees je er alles over in het startbericht bovenin dit topic. Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!

Reputatie 7
Badge +16

Fijn dat de bandbreedte van 3G vrij komt voor nieuwe technieken! :-) 

Op mijn mobiel kreeg ik via sms de melding dat ik nog het 3G netwerk van KPN gebruik met een verouderde simkaart.  Er staat in dat per 31 maart dit netwerk stopt en dat ik mijn simkaart moet vervangen. Op kpn.com/vervangjesimkaart wilde ik de toestelcheck doen, of mijn telefoon geschikt is voor 4G (ik neem aan dat de nieuwe simkaart 4G is). Daar staat dat ik *#06# moet bellen voor het IMEI-nummer. Op mijn telefoon komt er dan een nummer in beeld, waarvan ik de eerste acht cijfers in moet vullen. Dan komt de volgende tekst in beeld op de site van KPN: "Met dit toestel bel, sms (en internet) je over ons 3G-netwerk. Vanaf 31 maart 2022 gaat je belkwaliteit en internetsnelheid achteruit. Wil je met de beste kwaliteit internetten en bellen? Kies dan een nieuw toestel dat geschikt is voor 4G”. Ik heb een Nokia C2-01 met een prepaid kaartje. Want ik heb hem alleen voor in de auto bij nood als ik pech heb, zodat ik kan bellen en om smsjes te ontvangen om bij DigiD in te loggen. Dus ik gebruik geen internet op deze mobiel. Mijn uiteindelijke vraag is de volgende: Past dit nieuwe simkaartje wat ik moet aanvragen in mijn Nokia C2-01? Dat mijn belkwaliteit achteruit gaat is geen probleem. Ik ben afgekeurd en heb al jaren een uitkering. Ik heb geen geld voor een nieuwe/andere mobiel. Internet doe ik met de computer en bellen met de vaste lijn. Ik wil graag dit toestel houden. Kan dit met dit nieuwe kaartje?

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Pjirkje ,

Als je van KPN een e-mail, brief of sms hebt ontvangen, dan gebruik jij nog het 3G-netwerkdeel dat vanaf 1 november stopt. Jouw toestel valt dan terug op het 2G-netwerk, behalve als het geschikt is voor 4G. De internetsnelheid van 2G is lager dan je gewend bent. Je kunt met 2G niet bellen en internetten tegelijk. Ook kun je er geen muziek en films mee streamen of navigatie gebruiken. Daarom adviseert KPN je om over te stappen naar 4G

Als je toestel wel geschikt is voor 4G, maar je toch merkt dat je vanaf 1 november op 2G zit, dan staat het waarschijnlijk nog niet ingesteld op 4G. Je kunt met de Toestelhulp je toestel vinden en de instellingen aanpassen.

Zie voor meer informatie ook de infopagina op kpn.com/3gstopt.

Jij hebt geen interesse in mobiel internetten, dus voor jou is een teruggang naar 2G geen probleem. Je hoeft dus niets te doen. Je hoeft dan ook geen nieuwe simkaart aan te vragen. 

Ja hoor,de nieuwe simkaart past gewoon in je telefoon.Zelf heb ik voor de handigheid ook nog een Nokia voor als ik mijn mobiel kwijt ben,en dat werkt prima met de nieuwe sim via het KPN netwerk.

Ja hoor,de nieuwe simkaart past gewoon in je telefoon.Zelf heb ik voor de handigheid ook nog een Nokia voor als ik mijn mobiel kwijt ben,en dat werkt prima met de nieuwe sim via het KPN netwerk.

Dat is een duidelijk, kort en direct antwoord op mijn vraag. Daar heb ik als ASS-er wat aan! Dank je wel.

Hallo @Pjirkje ,

Als je van KPN een e-mail, brief of sms hebt ontvangen, dan gebruik jij nog het 3G-netwerkdeel dat vanaf 1 november stopt. Jouw toestel valt dan terug op het 2G-netwerk, behalve als het geschikt is voor 4G. De internetsnelheid van 2G is lager dan je gewend bent. Je kunt met 2G niet bellen en internetten tegelijk. Ook kun je er geen muziek en films mee streamen of navigatie gebruiken. Daarom adviseert KPN je om over te stappen naar 4G

Als je toestel wel geschikt is voor 4G, maar je toch merkt dat je vanaf 1 november op 2G zit, dan staat het waarschijnlijk nog niet ingesteld op 4G. Je kunt met de Toestelhulp je toestel vinden en de instellingen aanpassen.

Zie voor meer informatie ook de infopagina op kpn.com/3gstopt.

Jij hebt geen interesse in mobiel internetten, dus voor jou is een teruggang naar 2G geen probleem. Je hoeft dus niets te doen. Je hoeft dan ook geen nieuwe simkaart aan te vragen. 

Niet echt antwoord op mijn vraag of de nieuwe simkaart in mijn type telefoon past. Maar daar heb ik nu al antwoord op van martijn197108.

Staat dit ook in verband met het feit dat mensen mij niet meer telefonisch kunnen bereiken sinds ongeveer 10 dagen? Ik heb één mobiele telefoon die prima werkt, verder ook geen abonnement bij KPN. Ik begrijp niet waarom niemand mij meer kan bellen

Reputatie 7
Badge +20

@Crearends als jouw toestel ook op 2G of 4G kan moet je gewoon gebeld kunnen worden. Ik denk dat hier iets anders speelt. Kun je hier een nieuw topic voor aanmaken?

1 april en 3G werkt nog steeds!

Alleen,Wat is nu de echte einddatum?

Reputatie 7
Badge +17

1 april en 3G werkt nog steeds!

Alleen,Wat is nu de echte einddatum?

Vanaf vandaag beginnen we met het stap voor stap uitzetten van 3G. We upgraden onze zendmasten naar 4G en 5G. Dit doen we voorzichtig en precies. Vanaf eind april is er op veel plekken dus geen 3G meer. Controleer daarom zo snel mogelijk of je klaar bent voor 4G of 5G.

Reputatie 7

Controleer daarom zo snel mogelijk of je klaar bent voor 4G of 5G.

Of juist voor 2G. 😉

Reageer