Vraag

Welke Experia Box 4G backup (failover) oplossing(en) worden door KPN aangeboden en ondersteunt?

• 13 september 2017
  • 13 reacties
  • 906 keer bekeken

Dag,

Erik_ (Moderator) schreef quote “De Experia Box gebruikt een aangesloten 3G/4G dongel als backup. Dat wil zeggen dat hij deze verbinding alleen gebruikt als er geen verbinding is via de vaste lijn. Daar zitten twee aandachtspunten bij. Het eerste punt is dat je bij een simkaart met een pincode je deze in de Experia Box moet invoeren zodat hij de verbinding ook kan gebruiken. Daarnaast kan het zo zijn dat hij bij een internetstoring niet automatisch overgaat als er nog linesync is. Dat wil zeggen dat bij sommige storingen, hoewel je dan in de praktijk geen internet hebt, er in ons systeem nog wel een actieve sessie is. De Experia Box gaat daar dan vanuit en springt niet over naar de mobiele verbinding. Mocht dit eens voorkomen kun je de DSL-kabel tussen het IS/RA punt en je Experia Box er even uithalen. Dat verbreekt de sessie en dan sprint hij alsnog over op mobiele data.” (https://forum.kpn.com/mobiel-internet-17/4g-router-installatie-430421)

Welke door KPN aangeboden, ondersteunde en geteste Dongels en Mobile Wifi Routers werken voor de Experia Box V9 als 4G backup (failover)?

@Erik_ Bij welke KPN internetstoringen is het op dit moment nog steeds zo dat niet automatisch wordt overgegaan op 4G mobiele verbinding (backup)?

Mvg

13 reacties

Badge +5
@Jiske_ Als ik het goed begrijp, wordt er betwist dat de door KPN ondersteunde 3G/4G dongle’s/mobiele Wifi routers in combinatie met de Experia Box V10 werken voor 4G backup (failover). Ik verzoek KPN uit te leggen, hoe voorgenoemde combinaties dienen te worden geconfigureerd?,
Ik begrijp dat je wilt weten of dit gaat werken maar daar kan ik geen antwoord op geven. Ik heb kunnen navragen welke 4G/3G apparaten geschikt zijn maar meer informatie heb ik helaas niet voor je. Dit wordt officieel niet door KPN ondersteund dus over hoe het geconfigureerd kan worden kan ik je niet helpen dan zal je het moeten doen met de informatie die de users van dit forum je geven.

Ik verzoek KPN (op welke termijn) wil/kan zij een hybride DSL+4G in 1 product aanbieden voor 4G backup (failover)?
We hebben daar geen termijn voor en of het komt in de toekomst is afwachten.

Reputatie 7
Badge +30
Wat wil je bereiken? De Experiabox schakelt namelijk op basis van linkstatus. Dat is dus volautomatisch zodra de link weg valt. Maar er zijn genoeg storingen waarbij de link niet weg valt.

Forwarding op de Experiabox zorgt alleen voor de firewalling en NAT rules tussen LAN en WAN. En werkt ook voor 3/4G afhankelijk van hoe de dongel daar mee om gaat.

Voor de V10 heb je alleen de APN nodig, en die is afhankelijk van jouw voorkeur en je provider. Voor KPN heb je geen gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Inbelnummer volgensmij ook niet en de connectie modus is een voorkeur.

Verder heeft Jiske het over 4G Dongels met hetzelfde chipset (in iedergeval, dat staat er). En die Huawei E5186s, E5786s & E5372s gebruiken hun eigen chipset. Waarschijnlijk is dat chipset de Hi3620 maar dat heeft Huawei volgensmij nergens bekend gemaakt.
De andere Huawei's die genoemd worden gebruiken ook Huawei's eigen HiSilicon chipsets maar dit zijn gewone USB Dongels.

Robin
Reputatie 7
Badge +30
Via de WAN poort van de Experiabox gaat niet werken. Ten eerste heeft die prioriteit over DSL en ten tweede doet die PPPoE.

Echter, ik heb mijn twijfels over de genoemde apparaten en de USB poort van de Experiabox. Die wil namelijk direct de dongel aansturen.
Verder, t is leuk, maar ik betwijfel hoe vaak de DSL Link down is. De enigste storing die ik meegemaakt heb had niet te maken met de link maar met de verbinding daarover heen. En dan schakelt de V10 niet automatisch over want die weet niet of dit de correcte werking is.

DynDNS pakt denk ik het IP aan de WAN zijde van de V10. Dat is wat lastig met een dongel die NAT doet.
Reputatie 7
Badge +30
Die prioriteit kan je niet uitzetten en die PPPoE blijft actief bij de KPN Consumenten Firmware en zal niet via DHCP werken. Hiervoor heb je een andere firmware nodig en die ga je niet zomaar krijgen.

Die E1586 heeft wel een aparte KPN Firmware, maar die heeft geen wijzigen waardoor het mogelijk is om deze te koppelen met de Experiabox.

KPN kan op termijn een hybride combi aanbieden maar de precieze datum en of deze uberhaupt aangeboden wordt voor consumenten mag volgensmij nog niet bekend gemaakt worden.

Robin
Badge +5
Hey bergATkpnforum, dat zijn goede vragen. Zoals met het vorige topic moet ik dat even voor je navragen. Zodra ik het antwoord weet laat ik je het weten.
Badge +5
Bedankt voor je geduld. De V9 ondersteund alleen 3G dongels en de V10 ook 4G dongels. Het gaat om de volgende producten:
3G dongels:
ZTE MF190/Huawei E3131s-2/Huawei E3531s-2 / E3531i-2

4G dongles with the following chipsets:
Huawei E5372s-32:/Huawei E3272s-153/Huawei E5186s-22a/Huawei E5786Bs-32a

Weet je zo voldoende?
@Jiske_

Dank voor je reactie. Ik heb nog een opmerking en vragen, namelijk:

Staat er een typefout in de naam van een mobiele wifi router, namelijk Huawei E5786Bs-32a, in plaats van Huawei E5786s-32a?

Begrijp ik je goed, namelijk dat de mobiele wifi routers Huawei E5372s-32, de Huawei E5186s-22a en de Huawei E5786s-32a volautomatische 4G backup (failover) ondersteunen voor de Experia Box V10?

Voor welke van de mobiele wifi routers, namelijk de Huawei E5372s-32, de Huawei E5186s-22a en de Huawei E5786s-32a, kan portforwarding worden geconfigureerd in combinatie met portforwarding in de Experia Box V10?

Waar in de Experia Box V10 moet welke waarde voor welke velden worden ingevuld voor volautomatische 4G backup (failover)?

Mvg,
Dag,

Dank voor je reactie/informatie Robin.

#Experia Box V10 4G backup (failover)

Wat wil ik bereiken: de Experia Box V10 dient automatisch over te schakelen op de mobiele wifi router (Huawei E5372s-32, de Huawei E5186s-22a, de Huawei E5786s-32a) als de dsl link wegvalt.

Begrijp ik het goed, de Experia Box V10 hoeft niet geconfigureerd te worden en schakelt automatisch over op een aangesloten Mobiele Wifi router als de dsl link wegvalt?

#Experia Box V10 portforwarding en Mobiele Wifi router portforwarding

@tmoesel schreef op KPN forum quote “Met firmware 22.x doet die E3372 Netwerk Adres Translatie (NAT) wat het externe publieke IP adres wat via APN advancedinternet (b.v. 89.1.2.3 ) omzet naar interne adresserie 192.168.8.x . In feite is die E3372 daarmee ook een router en heb je 2 routers in serie achter elkaar, n.l. de E3372 en de ExperiaboxV9 en dus 2x NAT, want de ExperiaboxV9 doet ook op zijn beurt weer NAT. Dit heeft als nadeel dat je geen portforwarding meer kunt bedrijven, dus toegang van internet op jouw thuisnetwerk/apparaten is niet mogelijk zonder extra specifieke maatregelen, als die al mogelijk zijn.”

Wat wil ik bereiken: toegang vanaf internet op thuisnetwerk/server a) via portforwarding van de Experia Box V10 en b) in geval de dsl link is weggevallen via portforwarding van de mobiele wifi router.

Vandaar mijn vraag aan @Jiske_ : welke van de mobiele wifi routers (de Huawei E5372s-32, de Huawei E5186s-22a, de Huawei E5786s-32a) biedt in combinatie met de Experia Box V10: vanaf internet toegang op thuisnetwerk/server a) via portforwarding van de Experia Box V10 en b) in geval de dsl link is weggevallen via portforwarding van de mobiele wifi router?

Waar in de Experia Box V10 moet welke waarde voor welke velden worden ingevuld voor portforwarding?

Waar in de Mobiele Wifi Router (de Huawei E5372s-32, de Huawei E5186s-22a, de Huawei E5786s-32a) moet welke waarde voor welke velden worden ingevuld voor portforwarding?

Mvg,
Robin en tmoesel dank voor jullie reactie.

@Jiske_ Als ik het goed begrijp, wordt er betwist dat de door KPN ondersteunde 3G/4G dongle’s/mobiele Wifi routers in combinatie met de Experia Box V10 werken voor 4G backup (failover). Ik verzoek KPN uit te leggen, hoe voorgenoemde combinaties dienen te worden geconfigureerd? Ik verzoek KPN (op welke termijn) wil/kan zij een hybride DSL+4G in 1 product aanbieden voor 4G backup (failover)?

Mvg,
@Jiske_ @RobinFlikkema Dank voor jullie reactie/informatie Jiske_ en Robin.
Reputatie 5
Badge +6
Bedankt voor je geduld. De V9 ondersteund alleen 3G dongels en de V10 ook 4G dongels. Het gaat om de volgende producten:
3G dongels:
ZTE MF190/Huawei E3131s-2/Huawei E3531s-2 / E3531i-2

4G dongles with the following chipsets:
Huawei E5372s-32:/Huawei E3272s-153/Huawei E5186s-22a/Huawei E5786Bs-32a

Weet je zo voldoende?

Als we de focus alleen even op 4G leggen:
- 'chipsets' is iets anders, dat doet er hier niet toe; De 4 producten worden hier weergegeven aan de hand van merk en type nummer, wat prima de vraag beantwoord. Er zullen wel meer 4G apparaten zijn die ook met ExperiaBoxV10 werken, maar ik neem aan dat iemand uit naam van KPN de correcte samenwerking beaamd.

Ervan uitgaande dat alle 4 de nieuwste firmware draaien, ondersteunen ze alle 4 'HiLink', wat de webconfiguratie interface van Huawei voor deze apparaten op http://192.168.8.1/ is, als je ze aan een laptop aansluit met USBkabel of ethernetkabel. De 1ste en laatste zijn MiFi apparaten te verbinden met USBkabel, de 2de is een USBstick en de 3de is een komplete 4Gmodemrouter die ook voor KPN buitengebied abo wordt gebruikt en vis ethernetkabel is aan te sluiten.

Hoe de samenwerking kan, is o.a. af te leiden uit als je 2 documenten beide op de gewenste steup toepast:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/handleidingen-experia-box.htm#!/device/internet/experia-box-v10/topic/handleiding/download-installation-overview-pdf

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/handleidingen-experia-box.htm#!/device/internet/experia-box-v10/topic/handleiding/download-installation-overview-fibre-optic-pdf

Het 4G failover apparaat kan dus in de USB hostport van de ExperiaBoxV10 of in de WAN poort in geval van E5186s-22a. In plaats van glasvezel-naar-ethernet kastje sluit je dus een E5186s-22a aan via zijn poort1 bij voorkeur. Eerst wel de E5186s-22a met SIMkaart er al in configureren via 192.168.8.1 via zijn wifi of ethernetkabel:
- APN advancedinternet
- een DMZ host op IP adres 192.168.8.2

Dan in ExperiaBoxV10 voor de WAN poort niet DHCPclient maar vaste configuratie 192.168.8.2/24, gateway en DNS op 192.168.8.1

Nu de E5186s-22a laten verbinden, publieke IP adres zal b.v. 89.1.2.3 zijn, daar moet je dus vanaf internet op connecten. Via de E5186s-22a poort1 ethernetkabel op ExperiaBoxV10 WAN poort is er dus een IP netwerk 192.168.8.0/24

Als nu de telefoonlijn wordt onderbroken (en dus de DSL Link), zal de ExperiaBoxV10 zijn hele routing etc omgooien naar WANpoort i.p.v. DSLmodemLink en is je thuisnetwerk niet meer bereikbaar via DSL publieke IP adres, maar via 4G publieke IP adres.

De beide MiFi's ondersteunden denk ik ook DMZ, maar de USBstick niet (dus ook de E3372 niet).

Er zijn wel maaren:
- Als ExperiaBoxV10 geen vast IP voor WAN poort kan, dan is portforwarding niet werkend te krijgen zo te zien, maar ik heb geen ExperiaBoxV10, dus dat weet ik zo niet. De E5186s-22a kan geen vaste IP adressen uitdelen, dus je moet dan elke keer na reset of powwercycle weer kijken of de DMZ ip nog wel het ip van de ExperiaBoxV10 WAN poort is. Hetzelfde geld denk ik ook vor de USB hostport.
- DynDNS in de ExperiaBoxV10 is waarschijnlijk van een simpele vorm, wat er op neer komt dat ie niet in staat is het publieke adres van de E5186s-22a (89.1.2.3.) te achterhalen, maar 192.168.8.2 afgeeft.

Een extra router in serie achter de E5186s-22a met de extra router als DMZ is veel gebruikt onder mensen die E5186s-22a gebruiken voor 4G toegang (als enige netwerk) omdat de E5186s-22a nogal tekortkomingen heeft. Wil dit goed werken, dan moet de extra router op zijn WAN interface uit te rusten zijn met vaste IP configuratie.
Reputatie 5
Badge +6
Via de WAN poort van de Experiabox gaat niet werken. Ten eerste heeft die prioriteit over DSL en ten tweede doet die PPPoE.

Echter, ik heb mijn twijfels over de genoemde apparaten en de USB poort van de Experiabox. Die wil namelijk direct de dongel aansturen.
Verder, t is leuk, maar ik betwijfel hoe vaak de DSL Link down is. De enigste storing die ik meegemaakt heb had niet te maken met de link maar met de verbinding daarover heen. En dan schakelt de V10 niet automatisch over want die weet niet of dit de correcte werking is.

DynDNS pakt denk ik het IP aan de WAN zijde van de V10. Dat is wat lastig met een dongel die NAT doet.

E5186s-22a zit aardig op mijn netvlies gebrand vanwege de vele problemen/perikelen ermee, vandaar dat de vermelding onder kopje '4G dongel chipset' mijn aandacht trok.

De vraag is nu hoe KPN/Jiske_ dit dan denkt te ondersteunen als jij aangeeft dat het niet kan. KPN kan gemodificeerde firmware beschikbaar hebben, dat horen we dan graag.

M.b.t. WAN interface van DSLmodemrouter:
_een_ Fritzbox (ik heb geen XS4ALL DSL meer dus kan het niet even checken) heeft extra/speciale stettings die een combinatie van Fritzbox en E5186s-22a te laten werken, maar de vraag blijft in hoeverre dit een fail-over use-case kan bedienen.

Prioriteit m.b..t WAN interface zou dus aanpasbaar moeten worden gemaakt. M.b.t. PPPoE, zie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Point-to-point_protocol_over_Ethernet

Als de KPN fiber infra PPPoE forceert voor ExperiaBoxV10, wil dat nog niet zeggen dat een client ExperiaBoxV10 verbonden met iets anders niet standaard DCHPclient kan doen op zijn WAN poort (en misschien ook wel andere prioriteitssetting).

In hoeverre een dergelijke failover setup niet meer risico/problemen levert dan het voorkomt kun je je afvragen. Voor handmatige failover is het wellicht goed genoeg als een boer precies op jouw telefoonlijn een afrasteringspaal in de grond heeft gewerkt (ik spreek uit ervaring).

Wil je echt automatisch, dan is een dual-WAN router met expliciet failover instellingen en loadbalancing etc een veel betere oplossing zonder interactie van KPN of derde partij. http://speedify.com is een oplossing met derde partij. Anders is het wachten/hopen dat KPN hybrid 4G+DSL in 1, b.v. m.b..v. HA35, als product gaat aanbieden.
Hallo @RobinFlikkema / @Jiske_

Dit onderwerp is al van een tijdje terug, maar ik ben even benieuwd of er al een geschikte (standaard)oplossing is?

Ik heb op dit moment een glasvezel-aansluiting en heb ook een alarmsysteem aangesloten op deze verbinding (bekabeld). Echter, wanneer "het internet" wegvalt, is ook de doormelding van het alarmsysteem niet meer mogelijk.

Het liefst wil ik in zo'n situatie altijd kunnen terugvallen op een andere internetverbinding, al dan niet via 4G. Na wat inlezen hier en daar lijkt de beste optie om een Dual WAN router in te zetten waar je een SIM-kaart kunt plaatsen met een los abonnement (liefst bij andere aanbieder), die dit dan zelf "regelt".

Een aantal vragen:

#1: heb ik dit zo juist geïnterpreteerd?
#2: moet ik de Experiabox vervangen of anders instellen?
#3: hebben jullie een praktijkvoorbeeld van een opstelling voor een goede failover/backup optie?
#4: eventuele andere suggesties of interessante oplossingen om te overwegen?

PS. ik heb nu nog een Experiabox V8.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groet,

Pieter

Reageer