Vraag

Welke GSM repeater is het best?

  • 19 August 2020
  • 38 reacties
  • 5484 keer bekeken

Reputatie 2

Ik krijg steeds vaker klachten dat ik telefonisch niet bereikbaar ben en het blijkt dat ik in huis bijna geen GSM en mobiele data signaal heb. Ik heb begrepen dat je dit kunt aanpassen door een GSM repeater. Ik zou er 1 willen hebben die goed werkt met KPN en ook het 4G signaal versterkt.

 

Welke is daarvoor het meest geschikt? Of is dit sowieso wel de beste oplossing? Aanpassing bellen via Wifi op de telefoon is geen optie.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

Hallo @Andy P , gsm versterkers zijn niet (legaal) te koop en verboden in NL.

Bellen over wifi is de beste oplossing met een geschikt toestel en geschikte sim kaart.

 

Reputatie 2

Hallo @Andy P , gsm versterkers zijn niet (legaal) te koop en verboden in NL.

Bellen over wifi is de beste oplossing met een geschikt toestel en geschikte sim kaart.

 

Hoi Jan,

 

Weet je dat wel zeker? Zelfs Bol.com verkoopt ze namelijk.

Hallo @Andy P , gsm versterkers zijn niet (legaal) te koop en verboden in NL.

Bellen over wifi is de beste oplossing met een geschikt toestel en geschikte sim kaart.

 

Hoi Jan,

 

Weet je dat wel zeker? Zelfs Bol.com verkoopt ze namelijk.

Hallo @Andy P , daarom is het nog niet legaal

https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/repeaters#:~:text=Netwerkrepeaters%20(GSM-repeaters%20of%20UMTS,betere%20inpandige%20dekking%20te%20k

Reputatie 4
Badge +1

Hallo @Andy P , gsm versterkers zijn niet (legaal) te koop en verboden in NL.

Bellen over wifi is de beste oplossing met een geschikt toestel en geschikte sim kaart.

 


Zie: Agentschap Telecom

Reputatie 2

Ik heb mij even ingelezen, ze mogen wel verkocht worden, maar zonder schriftelijke toestemming van de provider niet gebruikt worden.

Bellen over Wifi is geen optie voor mij, dus wordt het maar weer touwtjes trekken door het huis heen en vaste telefonie gebruiken.

Ik heb mij even ingelezen, ze mogen wel verkocht worden, maar zonder schriftelijke toestemming van de provider niet gebruikt worden.

Bellen over Wifi is geen optie voor mij, dus wordt het maar weer touwtjes trekken door het huis heen en vaste telefonie gebruiken.

Hallo @Andy P , en toestemming van de provider ga je niet krijgen.

 

Reputatie 5
Badge +10

 

Hoi @Andy P,

Niet fijn dat je geen optimaal bereik in huis ervaart. Binnen gebouwen is jammer genoeg niet altijd een goed signaal te garanderen, dit komt onder andere doordat gebouwen steeds beter worden geïsoleerd, wat ook het mobiele signaal (deels) tegen kan houden.

Over de aanschaf of het gebruik van GSM repeaters kunnen wij je helaas niet adviseren. Zoals @JanD en @PA0FVH terecht opmerken, mag je als particulier geen netwerkrepeater plaatsen. Het Agentschap Telecom controleert hier actief op. Toestemming via ons aanvragen, is iets dat we eigenlijk alleen doen bij (groot)zakelijke klanten die grote gebouwen van betere dekking moeten voorzien. Als particuliere klant is dit helaas geen optie. 

Wellicht dat mobiel bellen via WiFi het heroverwegen waard is. In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt, is dit iets anders dan bellen via een App als WhatsApp. 

Reputatie 2

 

Hoi @Andy P,

Niet fijn dat je geen optimaal bereik in huis ervaart. Binnen gebouwen is jammer genoeg niet altijd een goed signaal te garanderen, dit komt onder andere doordat gebouwen steeds beter worden geïsoleerd, wat ook het mobiele signaal (deels) tegen kan houden.

Over de aanschaf of het gebruik van GSM repeaters kunnen wij je helaas niet adviseren. Zoals @JanD en @PA0FVH terecht opmerken, mag je als particulier geen netwerkrepeater plaatsen. Het Agentschap Telecom controleert hier actief op. Toestemming via ons aanvragen, is iets dat we eigenlijk alleen doen bij (groot)zakelijke klanten die grote gebouwen van betere dekking moeten voorzien. Als particuliere klant is dit helaas geen optie. 

Wellicht dat mobiel bellen via WiFi het heroverwegen waard is. In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt, is dit iets anders dan bellen via een App als WhatsApp. 

 

Als ZZPer heb ik een klein zakelijk abonnement en is bereikbaar zijn van enorm belang, ik had alleen gehoopt en verwacht dat als ik een duurder abonnement zou nemen bij een betere provider dat ik dan beter bereik zou hebben en betere service. Helaas, blijkt niet het geval te zijn en wel leuk dat u begint over betere isolatie, maar mijn pand is 130 jaar oud en er is technisch een prima oplossing gevonden wat door menselijke procedures worden tegengehouden en we weten allemaal dat als procedures functionaliteit in de weg zitten dat deze procedures fout zijn. Zit niets anders op dan na de looptijd weer terug te gaan naar een goedkopere provider voor mijn mobiele telefonie, Dan heb ik ook wel niets, maar dan betaal ik daar ook naar.

 

Momenteel opgelost door mijn mobiele nummer te forwarden naar mijn vaste toestel als deze niet bereikbaar is of ik geen antwoord geef.

@Andy P

Een GSM repeater zag je toch niet écht als oplossing?

KPN en ook Vodafone hebben voor bereik binnenshuis juist Bellen over wifi geïntroduceerd.

Waarom is dat voor jouw geen optie? Je hebt toch internet thuis neem ik aan?

Reputatie 2

@Andy P

Een GSM repeater zag je toch niet écht als oplossing?

KPN en ook Vodafone hebben voor bereik binnenshuis juist Bellen over wifi geïntroduceerd.

Waarom is dat voor jouw geen optie? Je hebt toch internet thuis neem ik aan?

Lijkt mij ook een mooie manier om geld te verdienen. Ik verleen een dienst, die werkt niet, dus mijn klanten moeten maar improviseren terwijl ik gewoon het geld vang.

Om met de deur in huis te vallen;  bellen via wifi werkt zeer beperkt. Als namelijk je signaal binnen helemaal wegvalt, dan ben je namelijk niet meer te bereiken! En dat is bij mij het probleem omdat ik dan niet bereikbaar ben voor de consignatiedienst van het werk. Is al meerdere keren voor gevallen en is een groot probleem.  KPN een paar keer benaderd maar wordt niet terug gebeld door de technische dienst. Er werd wel gezegd dat het waarschijnlijk beter wordt met 5g. Maar dan moet ik weer een nieuwe telefoon kopen..om te proberen.  

Met 5G is juist een verslechtering te verwachten. Zeker als de de 3,5 Ghz gebruikt gaat worden. Hoe hoger namelijk de frequentie hoe moeilijker deze door gewapend beton en ruiten met warmte-afscherming gaat.

Reputatie 5
Badge +4

@Andy P ik heb een TFT-abonnement en sim-only van KPN. 
Op mijn Iphone heb ik voice over wifi ingeschakeld; daarvoor moest KPN wel even een paar instellingen aanpassen. 
Als ik nu met wifi ben verbonden en het toestel staat op flightmode, kan ik gewoon bellen over de wifi, dus helemaal geen GSM-signaal nodig. 

Reputatie 2

@Andy P ik heb een TFT-abonnement en sim-only van KPN. 
Op mijn Iphone heb ik voice over wifi ingeschakeld; daarvoor moest KPN wel even een paar instellingen aanpassen. 
Als ik nu met wifi ben verbonden en het toestel staat op flightmode, kan ik gewoon bellen over de wifi, dus helemaal geen GSM-signaal nodig. 

 

Ik heb de oplossing ook al. Ik wacht het einde van mijn mobiele KPN abonnementen af en stop deze. Momenteel werk ik met een T-mobile abonnement en daarmee heb ik het probleem niet. Ik betaal toch geen duur GSM abonnement om mijn signaal via Wifi binnen te krijgen. Dat is gewoon diefstal van KPN.

@Andy P ik heb een TFT-abonnement en sim-only van KPN. 
Op mijn Iphone heb ik voice over wifi ingeschakeld; daarvoor moest KPN wel even een paar instellingen aanpassen. 
Als ik nu met wifi ben verbonden en het toestel staat op flightmode, kan ik gewoon bellen over de wifi, dus helemaal geen GSM-signaal nodig. 

 

Ik heb de oplossing ook al. Ik wacht het einde van mijn mobiele KPN abonnementen af en stop deze. Momenteel werk ik met een T-mobile abonnement en daarmee heb ik het probleem niet. Ik betaal toch geen duur GSM abonnement om mijn signaal via Wifi binnen te krijgen. Dat is gewoon diefstal van KPN.

De mens is afhankelijk gemaakt van het mobiele telefoonnummer. De mens dus als nummer. En dat terwijl er al ruim een 10 jaar op het apparaat waar dat nummer aan kleeft (je smartphone) gewoon algemeen internet mogelijk is, wat tegenwoordig ook nog eens relatief goedkoper is. Je kan als overgangssituatie ook voor 10 euro per jaar een telefoonnummer regelen bij een VoIP provider. In je smartphone kan je dat nummer toevoegen bij bel-instellingen (bellen via internet). Dat nummer kan je ook in allerhande andere apparaten gebruiken, laptop, router, o.id. Dus veel flexibeler. Maar Zoom, Skype, Facetime, Whatsapp, enz kan ook.

Het kost natuurlijk wel moeite om degenen die je willen bereiken op een mobiel nummer, duidelijk te maken dat er ook andere manieren zijn om jouw te bereiken.

@Andy P ik heb een TFT-abonnement en sim-only van KPN. 
Op mijn Iphone heb ik voice over wifi ingeschakeld; daarvoor moest KPN wel even een paar instellingen aanpassen. 
Als ik nu met wifi ben verbonden en het toestel staat op flightmode, kan ik gewoon bellen over de wifi, dus helemaal geen GSM-signaal nodig. 
 

ok, maar kun je ook gebeld worden met met een mobieltje van bv vodafone.. Dat is de vraag!

Ik kan hier ook niet zo maar overstappen op een andere provider. De zenders van de aanbieders zitten in dezelfde  mast op 2 km afstand.. Volgens KPN zijn er te weinig klachten in mijn wijk om er een extra zender te plaatsen..

Ik zag dit onderwerp, dacht er het mijne van en liet het gaan, maar geïnspireerd door de voorgaande reactie (aanvulling : tmoesel) kan ik het toch weer niet laten om mijn verbazing uit te spreken over de merkwaardige evolutie van telefoonverbindingen.

Vele decennia konden we alleen in huis bellen en verder niets, nu kunnen we in huis alles behalve (verstaanbaar) bellen. Wat is daar nu misgegaan ?
Eerst leggen we overal kabels aan en dan gaan we er naast zitten met zendertje.
Eerdere verhandeling er over :

https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/bellen-via-4g-of-wifi-440054

En hier een oplossing :

https://forum.kpn.com/mobiele-abonnementen-15/bereik-binnen-appartementencomplex-520815?postid=1163327#post1163327

Onderste stukje :-)

Reputatie 1
Badge

Ik wil toch als verkoper met een agentschap van Hauptec of Hiboost gsmversterkers even reageren. Zoals eerder vermeld is de verkoop en handel van een gsm versterker of repeater toegestaan maar het aanzetten officieel niet. Men zou hier actief op controleren maar dit is gezegd als ze niet storen komen ze ook niet langs, onze gsm versterkers storen niet en gaan in standby mode als er geen signaal nodig is. 

Het vreemde is dat er ondanks bij 5G aanvragen volgend het agentschap telecom gesproken word over het toestaan van kleine steunzender bij bedrijven en gemeente. Waarvan de gemeente dus zelf toestemming mag reguleren of vrijgeven.

Het is ook logisch want 5G is een veel lichter signaal en ontvangst is veel minder goed dan bijvoorbeeld 2G.  

Ook is het vreemd dat Agentschap Telecom zich aan de Europese regelgeving moet houden en daar is gebruik van gsm versterkers wel toegestaan zolang ze zijn goedgekeurd en zich aan de CE voorwaarden houden (zoals als Cooiler, Stelledoradus en HAUPTEC of Hiboost) Dit zijn bij mij weten de enige 3 merken welke een certificaat en testrapport kunnen overleggen, bij ons agentschap staan ze ook op de site.

 

Als laatste opmerking wil ik kwijt dat men zegt te controleren en schermt met de illegaliteit, maar op alle grote chinezen verkoop site en Amazon etc. vind je ook veel repeaters die zich aan geen 1 regelgeving houden en gewoon verkocht worden in NL en Europa Terwijl wij als nette agentschap houders continu moeten uitleggen hoe het zit en hun verkopen lekker door.

Die repeaters uit china  storen wel en geven interferentie op het Wifi netwerk, vaak worden ze gloeiendheet en zijn zelfs de adapters niet goed gekeurd en onveilig.. maar dat mag schijnbaar allemaal wel..  Ik zeg houd eerst die is tegen bij de Duane en ga dan actief met ons communiceren hoe het nog beter kan.

 

Admin: links naar eigen site verwijderd, zie de huisregels m.b.t. het plaatsen van promotioneel materiaal

Reputatie 2

Jammer dat KPN geen support meer levert op hun producten als het niet werkt en het alleen aan anderen overlaat om hele lange discussies te voeren zonder dat zij hun diensten en dienstverlening gaan verbeteren.

Wat voor support had je dan in gedachten; Zou ‘mooi’ zijn als KPN een nieuwe mast van 10kEuro-100kEuro o.i.d. in jouw straat zet, die uiteindelijk door alle andere KPN de klanten wordt betaald, zodat jij 0 Euro hoeft uit te geven aan een eigen oplossing, waarvan er al genoeg zijn aangedragen. Er zijn er nog wel meer die ook nog goedkoper kunnen uitpakken dan wat je wellicht nu hebt, maar nu wordt het verhaal al weer te lang, dus misschien maar een plaatje:

 

Reputatie 2

@tmoesel Zo, dus buiten het feit om dat support tegenwoordig ver te zoeken is, wordt er ook nog eens verwacht dat ik voor oplossingen ga zorgen? Wauw, zo wil ik ook mijn geld wel verdienen.

 

Ik verkoop een abonnement op een dienst, krijg daarvoor heel veel geld, ik lever de dienst niet, of heel slecht en laat dan mijn klanten oplossingen zoeken? Het support bestaat dan uit een telefoontje, een bot die niet werkt, social media en een forum zodat klanten het zelf onderling kunnen uitvechten of mij alleen maar kunnen bereiken wanneer ik dat wil en laat het geld maar binnenstromen.

 

Doordat er voornamelijk alleen maar handshake support is zijn we in 1 klap weer terug naar de jaren 80 en daarvoor en dat noemen ze dan vernieuwend.

Om met de deur in huis te vallen;  bellen via wifi werkt zeer beperkt. Als namelijk je signaal binnen helemaal wegvalt, dan ben je namelijk niet meer te bereiken! En dat is bij mij het probleem omdat ik dan niet bereikbaar ben voor de consignatiedienst van het werk. Is al meerdere keren voor gevallen en is een groot probleem.  KPN een paar keer benaderd maar wordt niet terug gebeld door de technische dienst. Er werd wel gezegd dat het waarschijnlijk beter wordt met 5g. Maar dan moet ik weer een nieuwe telefoon kopen..om te proberen.  

 

Sorry maar volgens mij heb je dan een probleem met je wifi dekking of je instellingen staan niet goed op je telefoon voor bellen over wifi. Dit zijn de instellingen onder de Telefoon opties in je Iphone of in de telefoon app van android. Zodra je die instelt maakt het gsm signaal niet meer uit en ga je puur en alleen over je wifi signaal. Werkt super in huis. Zonder wifi moet ik met mijn hoofd tegen de ruiten staan om verbinding te hebben. 

Nadeel van bellen over wifi is dat 112 niet te bellen is. Dit omdat de nooddiensten je locatie moeten kunnen meten via 3g

 

Hoi @Andy P,

Niet fijn dat je geen optimaal bereik in huis ervaart. Binnen gebouwen is jammer genoeg niet altijd een goed signaal te garanderen, dit komt onder andere doordat gebouwen steeds beter worden geïsoleerd, wat ook het mobiele signaal (deels) tegen kan houden.

Over de aanschaf of het gebruik van GSM repeaters kunnen wij je helaas niet adviseren. Zoals @JanD en @PA0FVH terecht opmerken, mag je als particulier geen netwerkrepeater plaatsen. Het Agentschap Telecom controleert hier actief op. Toestemming via ons aanvragen, is iets dat we eigenlijk alleen doen bij (groot)zakelijke klanten die grote gebouwen van betere dekking moeten voorzien. Als particuliere klant is dit helaas geen optie. 

Wellicht dat mobiel bellen via WiFi het heroverwegen waard is. In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt, is dit iets anders dan bellen via een App als WhatsApp. 



@Heine In een gebouw met een garage kelder eronder waar geen GSM bereik is dit wel een probleem.
We hebben in ons appartementsgebouw gekeken naar een wifi netwerk zodat je bij nood de nooddiensten kan bereiken. Resultaat: Bellen naar 112 gaat niet via bellen over wifi.

https://www.consumentenbond.nl/mobiel-abonnement/bellen-over-wifi-bij-mobiele-providers#:~:text=Wil%20je%20via%20wifi%20een,niet%20bij%20bellen%20via%20wifi.

Daar sta je dan als consument waar je een veilige situatie wil creeren in je pand. Maar als VVE ben je geen grootzakelijke klant en ben je afhankelijk van meerdere providers, want immers niet al je buren hebben ook KPN.  En de dekking in de wijk is al niet super, bij geen enkele provider.

Wat nu??​

Reputatie 7
Badge +24

Om met de deur in huis te vallen;  bellen via wifi werkt zeer beperkt. Als namelijk je signaal binnen helemaal wegvalt, dan ben je namelijk niet meer te bereiken! En dat is bij mij het probleem omdat ik dan niet bereikbaar ben voor de consignatiedienst van het werk. Is al meerdere keren voor gevallen en is een groot probleem.  KPN een paar keer benaderd maar wordt niet terug gebeld door de technische dienst. Er werd wel gezegd dat het waarschijnlijk beter wordt met 5g. Maar dan moet ik weer een nieuwe telefoon kopen..om te proberen.  

 

Sorry maar volgens mij heb je dan een probleem met je wifi dekking of je instellingen staan niet goed op je telefoon voor bellen over wifi. Dit zijn de instellingen onder de Telefoon opties in je Iphone of in de telefoon app van android. Zodra je die instelt maakt het gsm signaal niet meer uit en ga je puur en alleen over je wifi signaal. Werkt super in huis. Zonder wifi moet ik met mijn hoofd tegen de ruiten staan om verbinding te hebben. 

Nadeel van bellen over wifi is dat 112 niet te bellen is. Dit omdat de nooddiensten je locatie moeten kunnen meten via 3g

Er bestaat ook nog zoiets als vaste telefoon... misschien een beetje ouderwets, maar dat werkt weg gewoon binnenshuis. En anders gebruik maken van een pieper ofzo.

Reputatie 2

Om met de deur in huis te vallen;  bellen via wifi werkt zeer beperkt. Als namelijk je signaal binnen helemaal wegvalt, dan ben je namelijk niet meer te bereiken! En dat is bij mij het probleem omdat ik dan niet bereikbaar ben voor de consignatiedienst van het werk. Is al meerdere keren voor gevallen en is een groot probleem.  KPN een paar keer benaderd maar wordt niet terug gebeld door de technische dienst. Er werd wel gezegd dat het waarschijnlijk beter wordt met 5g. Maar dan moet ik weer een nieuwe telefoon kopen..om te proberen.  

 

Sorry maar volgens mij heb je dan een probleem met je wifi dekking of je instellingen staan niet goed op je telefoon voor bellen over wifi. Dit zijn de instellingen onder de Telefoon opties in je Iphone of in de telefoon app van android. Zodra je die instelt maakt het gsm signaal niet meer uit en ga je puur en alleen over je wifi signaal. Werkt super in huis. Zonder wifi moet ik met mijn hoofd tegen de ruiten staan om verbinding te hebben. 

Nadeel van bellen over wifi is dat 112 niet te bellen is. Dit omdat de nooddiensten je locatie moeten kunnen meten via 3g

Zoals tot nu toe elk probleem wat ik heb aangemeld bij KPN is de oplossing te vinden buiten KPN. Voor mijn mobiele probleem is het in dit geval T-Mobile. Ik heb 1 mobiel nummer overgezet naar T-mobile en wat een verschil. Alleen het internet werkt goed en eigenlijk had ik dat moeten weten. KPN is nu eenmaal gewoon een kabelboer en zodra de dienst wat ingewikkelder of moderner wordt, begrijpen ze er niets van.