Beantwoord

WiFi bellen geschikte toestellen

  • 26 June 2020
  • 21 reacties
  • 3349 keer bekeken

Bij verschillende providers is het mogelijk gebruik te maken van Wifi bellen.  Dit zorgt er voor dat als je weinig tot geen ontvangst hebt in bijvoorbeeld goed geïsoleerde  gebouwen toch kan bellen en gebeld  worden.

Je zou toch in deze tijd verwachten dat dit mogelijk is zonder beperkingen? Helaas is het bij KPN niet mogelijk met alle toestellen die de optie Wifi bellen aan boord hebben gebruik te maken van Wifi bellen.

 

De lijst in de volgende link is beperkt en al meer dan een jaar oud: https://www.kpn.com/beleef/mobiel/mobiel-bellen-via-wifi-van-kpn.htm

 

Als ik een SIM van een andere provider in mijn toestel plaats werkt Wifi bellen perfect. Dus mijn Nokia 8.1 is geschikt voor Wifi bellen. Waarom dan niet bij KPN?

Je zou bij KPN als groene provider en zeer goed netwerk verwachten dat ze meer moeite doen om toestellen toe te laten op het netwerk.

 

Bij navraag aan de servicedesk ben ik niet verder gekomen dan de lijst in de gaten te houden en het niet anders is op dit moment met de ondersteunde toestellen. 

Een andere optie is een ander toestel maar ik wil geen ander toestel kopen want ben tevreden met mijn Android One toestel op Android 10 zonder bloatware die de voorkeurstoestellen van KPN  zoals Samsung wel bevatten. Of een veel te dure Iphone.

 

Ik zou het geen probleem vinden mee te doen aan een Béta programma om te ervaren hoe Wifi bellen is op het KPN netwerk. Werkt er iets niet goed, dan is dat mijn keuze en probleem om het op te lossen. (wat niet meer is dan Wifi bellen uit te vinken)

Een andere oplossing is naar een andere provider…

icon

Beste antwoord door PeterG 3 July 2020, 18:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Niels8, welkom hier. 

Bij mijn weten is de lijst niet oud en wordt deze bijgewerkt zodra er een toestel bijkomt. Ook zijn er wel toestellen die werken die niet op de lijst staan. Je kan het dus gaan testen. Ik begrijp dat je dat ook geprobeerd hebt, alleen met ons werkt het niet? Zal ik nog eens kijken of de instellingen aan onze kant ook goed staan? Zou je daarvoor jouw Forumprofiel willen voorzien van mobiele nummer en naam van de contractant? Ik hoor graag als je dat gedaan hebt, dan kijk ik mee. 

In ieder geval alle toestellen op de lijst zijn zeker geschikt. Het is niet alleen dat wij het beschikbaar hebben. Software en hardwarematig moet het toestel ook geschikt zijn. Dit kan dacht ik inderdaad per provider verschillen. 

Ik heb mijn profiel ge-update met mijn telefoonnummer en naam.

Indien mijn toestel nog niet geschikt is wil ik mee doen in een test als dit mogelijk is.

Volgens mij kan je bij KPN met een Nokia 8.1 ook nog niet van VoLTE (4G-bellen) gebruik maken.

De fabrikanten hebben specificaties van de providers gekregen voor zowel VoLTE als voor VoWifi. Met een software update moeten ze dan de toestellen ermee voorzien.

Reputatie 7
Badge +20

Aan onze kant staat alles goed. Het is dus nog wachten tot het toestel ook voor KPN geschikt wordt zoals PeterG ook zegt. Hopelijk laat dat niet lang meer op zich wachten. 

Is in dit geval Nokia aan zet om KPN specifieke settings door te voeren voor de toestellen?

 

Het toestel werkt al wel bij verschillende andere providers op VoLTE en VoWifi.

 

Is in dit geval Nokia aan zet ?

Ja. KPN zal ongetwijfeld de specificaties voor het KPN netwerk al aan hen doorgegeven hebben.

En? Werkt het inmiddels ? De laatste post is al weer even geleden. Zijn er ontwikkelingen op het gebied van bellen via wifi?

Mijn Nokia 7.2 wacht ook op de optie. Gek genoeg kan ik al wel zoeken in mijn instellingen menu en brengt de zoekfunctie me zelfs naar de juiste pagina. Eenmaal daar aangekomen is de optie niet te vinden.

Op dit moment vermeldt de site de merken Apple, CAT, OPPO, Huawei en Samsung.
https://www.kpn.com/beleef/mobiel/mobiel-bellen-via-wifi-van-kpn.htm

KPN biedt het gewoon aan. De merken zelf moeten het, met een update, implementeren.

Ook de pagina van T-mobile vermeldt de 7.2 niet.
https://www.t-mobile.nl/toestelhulp?pagina=topic/bellen/bellen-via-wifi-vowifi/device/nokia

Ik vraag me ook wel af hoe dit werkt; ik heb een Sony Xperia 5 met 2 simkaarten. Een is zakelijk van vodafone, waarbij ik bellen-via-wifi gewoon aan en uit kan zetten maar voor mijn privé KPN-simkaart lukt dat niet. Het toestel is er dus wel al geschikt voor, of is dat nog verschillend per provider? Het vervelende is dat juist het bereik van KPN thuis erg slecht is, dus het zou prettig zijn als KPN de mogelijkheid voor bellen via wifi kan gaan bieden, ook voor Sony Xperia telefoons. 

@GerardXperia . Ik vermoed zo maar dat er één VoWifi verbinding tegelijk mogelijk is. Misschien komt het omdat je al een VoWifi verbinding met je Vodafone kaart hebt. Als je dié verbinding eens uitzet lukt het dan wel met de KPN sim?

@GerardXperia. Ik vermoed zo maar dat er één VoWifi verbinding tegelijk mogelijk is. Misschien komt het omdat je al een VoWifi verbinding met je Vodafone kaart hebt. Als je dié verbinding eens uitzet lukt het dan wel met de KPN sim?

Hoi Peter, dank hiervoor; heb het geprobeerd maar ik krijg voor de KPN-simkaart niet eens de optie om dit te selecteren. Had ik niet vóór ik bellen via wifi voor de vodafone-simkaart aanzette, en ook niet nu ik dat weer uit heb gezet. Daar lijkt het niet te zitten.

Dan heeft de fabrikant (Sony) je type nog niet geschikt gemaakt voor KPN. KPN heeft de specificaties aan alle fabrikanten verstrekt dus dat is het probleem niet.

Sony komt ook nog niet voor in de lijst die KPN geeft (zie eerdere reactie hier).

Ik kan me een slechte ontvangst in Nederland nauwelijks voorstellen. Zelfs op het 'platte’ land van Zweden heb ik bereik. Maar ja, gezien berichten hier schijnt het toch te kunnen.

Op de Veluwe is wel een 'gat’.

Zie dekkingskaart onderaan deze pagina.

Dank hiervoor, ik had inderdaad gezien dat Sony (nog?) niet op de lijst van KPN stond (wel van vodafone dus heb ik net gevonden). Blijft gek waar dan het ‘probleem’ zit - om de een of andere reden is Sony wel bereid (?) om vodafone te faciliteren, maar niet KPN? 

 

Over dat bereik - ik ben bekend met die dekkingskaart maar het probleem zit met name in huis. Niet uitsluitend in huis want buiten is het ook niet best. 

Reputatie 7
Badge +20

@GerardXperia Het is dus nog wachten op Sony. Ik kan er ook niet meer van maken. Hopelijk gaat het niet al te lang meer duren.

@GerardXperia. Ik vermoed zo maar dat er één VoWifi verbinding tegelijk mogelijk is. Misschien komt het omdat je al een VoWifi verbinding met je Vodafone kaart hebt. Als je dié verbinding eens uitzet lukt het dan wel met de KPN sim?

Ik kan met mijn samsung galaxy s20 fe 5g gehwoon via allebij de simkaarten over wifi bellen. Ik heb een prive en een werk simkaart erin zitten en allebiij vowifi. 

Dank voor deze info/update, @Valthermond .:slight_smile:

 

Aan onze kant staat alles goed. Het is dus nog wachten tot het toestel ook voor KPN geschikt wordt zoals PeterG ook zegt. Hopelijk laat dat niet lang meer op zich wachten. 

 

Hoi Bart, 

misschien is het tijd om Nokia nog een keer te vragen, want de instellingen voor (tenminste) Nokia 8.1 zijn nog niet daar… ook als de toestel inderdaad kompatibel is.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @philemon, jouw toestel zie ik nog niet in het lijstje. Wel andere toestellen van Nokia:

- Nokia 5.3 Dual-SIM (TA-1234)
- Nokia 5.4 4G Dual-SIM (TA-1337)
- Nokia 8.3 5G Dual-SIM (TA-1243)
- Nokia X10 5G Dual-SIM (TA-1332)
- Nokia X20 5G Dual-SIM (TA-1341)

Instellingen zijn dus bekend bij ze. 

KPN test geen toestellen, zet alleen toestellen in de lijst die zij zelf verkopen, dus niet in het assortiment van KPN betekent niet in de lijst. Ze zijn er gewoon niet eerlijk over, zou veel eerlijker zijn als ze zelf (zoveel mogelijk) op de markt verkrijgbare toestellen zouden testen en bij geschiktheid opnemen in de lijst.

Afgelopen week nog contact gehad. Lijst is meer dan 1 jaar oud en wordt in september bijgewerkt. Alleen toestellen die kpn zelf verkoopt geven ze vrij voor bellen via wifi. 

Persoonlijk vindt ik dit niet normaal. Ik mag toch zelf wel bepalen welk toestel ik wil kopen. Ik overweeg serieus om van provider te switchen. 

Dat is niet helemaal correct, @JWij .

Ook bij toestellen die kpn niet verkoopt kán het werken. Maar die zijn niet getest door kpn. Er kan dan ook geen support op worden gegeven ( indien het niet blijkt te werken).