Wifi Bellen / Vowifi

• 11 oktober 2018
  • 15 reacties
  • 1267 keer bekeken

Reputatie 3
Badge
Dit is de zoveelste vraag over WiFi bellen. Veel mensen met een slecht mobiel bereik wachten hierop. En veel mensen gaan niet naar KPN maar wel naar Vodafone en Tmobile. Dus er is ook een commercieel belang.

Wat mij bevreemdt, is dat KPN alleen Ad hoc antwoorden geeft. Eerder werd geschreven op dit forum: tweede helft 2018. Onlangs nog #Marina dat WiFi bellen ‘naar verwachting over een paar weken werkt’. En ‘we houden je op de hoogte als we meer weten’. Die arme Forum medewerkers.

KPN het beleid moet om. In ieder bedrijf worden planningen gemaakt, bijgesteld en gehaald. Zeg niet: als het klaar is zullen we het geven, maar zeg: we zullen zorgen dat het dan en dan klaar is. KPN denk klantgericht en stop met navelstaren. Maak nu eens duidelijk wanneer in 2018 WiFi bellen komt. Dan kan iedereen daar rekening mee houden.

15 reacties

Het beleid van KPN rondom VoWifi is inderdaad ontzettend amateuristisch. Ik heb spijt dat ik enige tijd geleden van Vodafone naar KPN ben overgestapt in de veronderstelling dat ze het snel rond zouden krijgen. Vodafone (en met hun vele anderen) hebben namelijk wel VoWifi, dus het kan echt wel KPN.
Maar zoals Reynder al aangeeft is de communicatie van KPN nog het meest frustrerend. Kom met een datum en zorg dat je het binnen die tijd realiseert. Maar tot ze het écht werkend hebben zou ik niet voor KPN kiezen, aangezien ze de genoemde targets in het verleden ook niet hebben gehaald.
Reputatie 7
Badge +24
Hoi @Reynder_. Hoewel ik niet echt een vraag lees in je bericht, maar meer een verzoek tot verandering in het beleid, wil ik natuurlijk wel even reageren. Ten eerste hoef je echt geen medelijden met ons te hebben. Mensen vragen wanneer een nieuwe functie wordt uitgerold, en we weten dat nog niet exact.

Ten tweede moeten we altijd voorzichtig zijn met data noemen als het product nog uitvoerig wordt getest (ja, we zijn nog bezig met testen). Daaruit kunnen altijd weer dingen komen waardoor een beoogde datum opschuift. En als wij dan hier een datum noemen die niet wordt gehaald, is dat ook niet wenselijk. Als er nog geen datum bekend is, dan proberen we het wel altijd na te vragen bij de betreffende collega's. Soms hebben we dan een nieuwtje, maar het zou ook niet de eerste keer zijn dat de deksel op onze neus valt door een datum te noemen die we dan niet halen. Het is natuurlijk een ander verhaal als het een product is dat al helemaal klaar is. Dan kan je over het algemeen wat makkelijker een datum noemen.

Zelfs als ik nu een datum zou kunnen noemen (wat ik niet kan) betekent dat overigens niet dat iedereen daadwerkelijk gelijk VoWiFi heeft, omdat het niet gelijk voor alle toestellen tegelijk beschikbaar zal zijn (vergelijkbaar met VoLTE). Sommige toestellen van Samsung hebben een update gehad eerder deze maand waar de functie al te vinden is, maar het werkt nog niet. Dus voor nu helaas nee, ik kan je niet duidelijk maken wanneer 'bellen over WiFi' komt.
Reputatie 7
Badge +10
Wat ik nog steeds niet weet mbt tot "06" over wifi, wellicht kan de vraagsteller daar vanuit zijn kennissen kring iets over zeggen.
Kun je met VoWifi dan over elk wifi netwerk bellen, of alleen die van je eigen aanbieder ?
In dat laatste geval schiet je er niet zo veel mee op.
Reputatie 7
Badge +10
En daar bij blijf ik het gevoel houden met een 06 nummer gevangen te zijn in een niet flexibele omgeving.
Er is niets in te stellen, er hangt maar 1 toestel aan met alle nadelen van dien.

Dit schreef ik er eerder over :
https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/bellen-via-4g-of-wifi-440054/index1.html
Reputatie 3
Badge
Paul, bedankt.
Ik vraag inderdaad om een beleidswijziging. Ook jouw antwoord is weer: we weten t niet. Zodra t werkt hoor je het hier.

Zo kun je toch als KPN geen zaken doen! Speel dit verzoek nu eens door naar het (hoogste) management. De nieuwe CEO can KPN is hier vast wel gevoelig voor. Die wil het roer omgooien lees ik in de kranten. Voornemens plannen en vervolgens uitvoeren. Niet andersom.
Reputatie 7
Badge +24
Ja, je kan het 26 keer vragen maar dan weet ik het niet ineens wel, dus dat is vragen naar de bekende weg. Maar als je denkt dat er geen voornemens gepland worden om die vervolgens uit te voeren dan trek je een verkeerde conclusie. Er wordt zeker wel gepland en daarna uitgevoerd alleen dat betekent niet dat we een datum kunnen communiceren wanneer deze functie wordt uitgerold (door de eerdergenoemde redenen). En daar mag je het natuurlijk helemaal mee oneens zijn maar dat verandert niets aan het antwoord.
Paul_, wat een lang stuk (bijdehante) tekst voor zo weinig informatie. Zonde van je tijd. Die tijd kan je vast wel beter gebruiken (in het uitrollen van VoWifi bijvoorbeeld). 🙂
Reputatie 7
Badge +24
Tsja, ik vind het ook niet echt netjes om gewoonweg niet te reageren. Ik ga niet over de uitrol van VoWiFi dus mijn tijd zal daar sowieso niet naartoe gaan. 🙂
Reputatie 1
Volgens Stijn Wesselink van KPN is zijn bedrijf wel bezig met een pilot om bellen via wifi mogelijk te maken. "Wij denken dat we dat in de tweede helft van 2018 stapsgewijs kunnen aanbieden aan onze klanten."

https://nos.nl/artikel/2234656-slecht-mobiel-bereik-in-nieuwbouwhuizen-buiten-op-een-bankje-bellen.html

Zucht. KPN is wel bezig, maar duidelijk nog steeds geen prioriteit.
Reputatie 2
Het is dan wellicht nu uitgerold? (ik heb geen Samsung, dus kan het niet checken) https://www.kpn.com/zakelijk/blog/mobiel-via-wifi-is-redder-in-nood-bij-slecht-bereik.htm
Ik heb vandaag met mijn Samsung S8 via Vowifi gebeld. Zag boven in mijn scherm een telefoon symbool met wifi teken. Gisteren had ik dat nog niet. 🙂
Reputatie 7
Badge +24
Zie ook deze pagina's voor info: https://overons.kpn/nl/nieuws/2018/kpn-verbetert-gebruikerservaring-met-mobiel-bellen-en-smsen-over-wifi

http://www.kpn.com/mobielviawifi
Reputatie 3
Badge
Bellen over WiFi is er!
Reputatie 5
Met iPhones werkt het ook met iOS 12.1 en aanbiedersconfig 34.1
Reputatie 3
Badge
Krijg op mijn iPhone met iOS 12.1 nét een update van de aanbiederinstelling naar KPN 34.1.
En ja hoor, KPNwificall.

Reageer