Beantwoord

5 Ghz tijdelijk uitzetten KPN Box 12

  • 2 March 2021
  • 31 reacties
  • 16556 keer bekeken

Ik heb een aantal led lampen, welke vragen om 2.4 ghz. 

Lees dat je 5 ghz moet uitzetten om de lampen te kunnen installeren. Hoe kan ik de 5 ghz tijdelijk uitzetten?

Kan wel in mijn modem komen, maar daar blijft het tot nu toe ook bij.

Ik heb een box12.

Hoop dat iemand me in een beetje jip en janneke taal wegwijs kan maken.



Admin: topic in juiste board gezet + titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door GeSp 2 March 2021, 23:23

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @AliCe1 

 

Dat is vrij eenvoudig, klikken op WiFi, dan in dat scherm zie je rechts boven Enable Radio 5GHz, het schuifje erachter op OFF zetten om de 5GHz uit te zetten en dan rechts onder op Apply klikken.

Hier kan trouwens je een hele mooie uitleg vinden hoe je dingen aanpast in de box 12: KPN Box 12 - Instellingen webinterface

 

Dank voor je reactie.

Zover was ik ook al geweest. Beide 5 ghz uit gezet, maar de Apply button kan ik niet aanklikken.

Alleen de button “annuleren” kan ik activeren.

Dus op deze manier kan ik de 5ghz niet uitzetten! Wellicht nog een andere optie?

Reputatie 7
Badge +18

Ik heb zelf niet zo'n box 12 dus kan het niet testen, het enige wat ik kan bedenken is dat je dit vanaf een laptop of ander apparaat probeert te doen die verbonden is via 5GHz, misschien is het modem dan zo ‘slim’ om het uitzetten in dat geval niet toe te staan.

Dan zou je die eerst via een netwerkkabel moeten aansluiten.

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @AliCe1 je hoeft de Apply button niet te gebruiken hiervoor.

Het schuifje is voldoende om de radio aan/uit te zetten.

Apply gebruik je alleen bij wijzigen van één van de invul-velden.

Het is me gistermiddag gelukt door de Wifiversterkers los te koppelen. Modem KPN Box 12 in WiFi-instellingen 5 GHz. uit te zetten via inloggen op het modem en internet via modem op het modem zelf weer in te schakelen. Na inlezen alles weer teruggezet en wifiversterkers weer aangesloten. 

 

Ik heb een soortgelijk probleem met lampen LSC, ik kan ze niet verbinden. Ik wil mijn 5GHz uitzetten maar de interface van de experia box 12 geeft de optie niet zoals eerder genoemd. Is er nog een manier om 5GHz uit te zetten of is er iets mis gegaan met een update? 

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Nee, die optie is er niet meer. Dat heeft KPN er uit gehaald. Er is niets mis met de update, KPN heeft het zo bedoeld. 

Reputatie 7
Badge +8

Lastig. Zeker met die LSC lampjes van de action waarschijnlijk. Ze werken prima alleen bij de eerste setup falen ze continue omdat ze een alleen een 2.4Ghz signaal willen zien. Mogelijk valt er iets te regelen met een extra mobiele telefoon en daar een 2.4Ghz hotspot op aanzetten met dezelfde wifi naam als op de V12. Dan V12 even uitzetten zodat die er niet tussen zit in de lucht en dan de setup LSC draaien op de eerste telefoon. Als de lamp eenmaal voorzien is van de juiste informatie dan werkt het daarna wel gewoon op de V12.

KPN komt later nog met een update in de software waarin de individuele controle per wifi band weer ingebracht wordt. Tot die tijd wordt het behelpen.

Reputatie 4
Badge +2

De individuele controle per band is niet nodig als band steering goed zou werken in de box 12, Dit is helaas nog steeds een lopend probleem.

Als de lampjes online zijn loop je ook kans dat deze regelmatig uit je netwerk liggen.

Wanneer je een goed functionerend wifi netwerk hebt waarbij de band steering goed werkt hoef je de 5 Ghz niet uit te zetten.

Wel vervelend dat die optie er niet meer is en en oudere devices.

Het is me uiteindelijk wel gelukt, hierbij de workaround als iemand in de toekomst tegen hetzelfde aanloopt:

In advanced settings:

  • Zet 2.4 GHz op 802.11g (maakt alleen gebruik van 2.4)
  • Zet 5 GHz signaalsterkte op 10%

Vervolgens kon ik connecten en orginele settings weer terug zetten.

Reputatie 2

Goedenavond,

 

Ik wilde de workaround gebruiken en die functioneert prima. Maar, omdat ik even naar het betreffende apparaat (en terug) moest, heeft de website waar ik de modeminstellingen kan veranderen, me eruit gegooid en nu kan ik ineens niet meer inloggen met m'n username & password :cry: , ondanks dat ik hier niets aan veranderd had . Het systeem vroeg me wel om een nieuw paswoord aan te maken, maar ik heb daar 2x het oude paswoord ingevuld en dat werkte prima. Maar, nu wil ik opnieuw inloggen en blijkbaar pikt ‘ie toch het wachtwoord niet. 2x geprobeerd en nu krijg ik de melding: maximum session count has been reached'…. Anyone, HELP :wink:

Reputatie 1

Goedenavond,
ik heb nog een workaround gevonden. er is een optie om een extra netwerk te creëren. daar heb ik een nieuwe  netwerk gemaakt met dezelfde naam en alles. Dan heb ik de Wifi uitgezet (2.4 en 5ghz) gelijk. de lampen aangesloten en daarna de gewone wifi aangezet en extra netwerk uitgeschakeld  

Goedenavond,
ik heb nog een workaround gevonden. er is een optie om een extra netwerk te creëren. daar heb ik een nieuwe  netwerk gemaakt met dezelfde naam en alles. Dan heb ik de Wifi uitgezet (2.4 en 5ghz) gelijk. de lampen aangesloten en daarna de gewone wifi aangezet en extra netwerk uitgeschakeld  

Werkt uitstekend! Bedankt voor het delen van deze workaround :)

Goedenavond,
ik heb nog een workaround gevonden. er is een optie om een extra netwerk te creëren. daar heb ik een nieuwe  netwerk gemaakt met dezelfde naam en alles. Dan heb ik de Wifi uitgezet (2.4 en 5ghz) gelijk. de lampen aangesloten en daarna de gewone wifi aangezet en extra netwerk uitgeschakeld  

 

Ik ben hier ook mee geholpen. Andere oplossingen die ik had gevonden werkten bij mij niet. Hartelijk dank.

Scan de barcode van de router en download de app “Tether”. Er zijn twee buttons voor 2.4 en 5g, nog makkelijker.

http://192.168.2.254 gebruiken om in te loggen in het modem.

Ga naar home, dan geavanceerd. Hier zie je optie om de 5ghz radio uit te schakelen.

Kan gewoon vanaf je smartphone.

Succes. 

 

Hallo @TheFritz , leuk geprobeerd, maar die vlieger gaat niet op bij een KPN Box12, waar dit topic over gaat.

Ik heb net een uur met KPN aan de telefoon gehangen. Ze zei dat het op de KPN Box12 nog niet kan. Dat hier veel vragen over komen, maar dat het onduidelijk is wanneer hier een oplossing voor zal zijn. :(

HoI @SabinevD . Wat bedoel je precies? Wat is jouw doel?

Reputatie 1

Ik heb net een uur met KPN aan de telefoon gehangen. Ze zei dat het op de KPN Box12 nog niet kan. Dat hier veel vragen over komen, maar dat het onduidelijk is wanneer hier een oplossing voor zal zijn. :(

Dit kan wel, is alleen wat omslachtig, Een van de oplossingen staat al hierboven en zal ik hieronder quoten.

Ik heb een oude accesspoint gebruikt hiervoor, had dat niet gewerkt dan had ik op de onderstaande optie gebruikt (was nog makkelijker geweest ook).

 

Goedenavond,
ik heb nog een workaround gevonden. er is een optie om een extra netwerk te creëren. daar heb ik een nieuwe  netwerk gemaakt met dezelfde naam en alles. Dan heb ik de Wifi uitgezet (2.4 en 5ghz) gelijk. de lampen aangesloten en daarna de gewone wifi aangezet en extra netwerk uitgeschakeld  

 

HoI @SabinevD . Wat bedoel je precies? Wat is jouw doel?

Hoi Erwin,

ik heb een apparaat wat enkel 2.4GHz herkent. Daarom wilde ik ook dat kanaal aanzetten. Maar mijn KPN Box 12 staat op het 5GHZ kanaal en dat kan niet gewijzigd worden. Er staat geen schuifje of andere optie om de 2.4GHz aan het zetten op mijnmodem.kpn.

Ik heb net een uur met KPN aan de telefoon gehangen. Ze zei dat het op de KPN Box12 nog niet kan. Dat hier veel vragen over komen, maar dat het onduidelijk is wanneer hier een oplossing voor zal zijn. :(

Dit kan wel, is alleen wat omslachtig, Een van de oplossingen staat al hierboven en zal ik hieronder quoten.

Ik heb een oude accesspoint gebruikt hiervoor, had dat niet gewerkt dan had ik op de onderstaande optie gebruikt (was nog makkelijker geweest ook).

 

Goedenavond,
ik heb nog een workaround gevonden. er is een optie om een extra netwerk te creëren. daar heb ik een nieuwe  netwerk gemaakt met dezelfde naam en alles. Dan heb ik de Wifi uitgezet (2.4 en 5ghz) gelijk. de lampen aangesloten en daarna de gewone wifi aangezet en extra netwerk uitgeschakeld  

 

Beste MeNTaL,

hier ben ik vandaag mee aan de slag gegaan. Eerder deze week werd ik uit de modem pagina gegooid en kwam ik er ook niet meer in. En het is gelukt! Dank je wel voor het meedenken.
Mijn apparaat wordt via een app op mijn telefoon bedient, wat betekent dat ze regelmatig contact moeten maken. Kan ik dat extra netwrek dan aan laten staan (ik las in het bericht wat jij had gequote dat die persoon het netwerk weer uitgezet had).

groet, Sabine

Hallo @SabinevD die extra wifi kun je gewoon aan laten staan, is een verlengstuk van je basis-wifi, alleen met meer mogelijkheden.

 

@JanD goed om te weten. Dank je wel.

Hier gisteren ook tegenaan gelopen nadat ik ben overgestapt naar KPN. De meeste devices verbinden standaard via 5Ghz, en ik kan niet op elk device instellen wat de voorkeur heeft. Door een vrij dikke betonlaag hebben we op de bovenverdieping wat moeite met 5Ghz

Misschien wat kort door de bocht, maar mijn oplossing was vrij simpel. Bij het instellen van een extra netwerk kan je wél specifiek 2.4 en/of 5 Ghz inschakelen, met elk een eigen naam. Apparaten die verbonden zijn via “de normale” WiFi en de “extra WiFi”, vallen binnen hetzelfde netwerk, dus die kunnen gewoon met elkaar verbinden.

Door de apparaten op de bovenverdieping te verbinden met het “extra WiFi” 2.4 Ghz netwerk, hebben die minder last van de betonlaag, omdat die via 2.4Ghz verbinden.

Het grootste probleem is dat je de verbinding op mobiele apparaten (laptop/tablet/telefoon) zou moeten wisselen, wanneer je specifiek van 5Ghz gebruik zou willen maken. Buiten dat heb je hiermee de mogelijkheid om per device te kiezen of deze gebruik maakt van multi-band, 2.4 Ghz of 5Ghz, met in het ergste geval 3 SSiD's/wachtwoorden, wachtwoorden zou je gelijk kunnen houden  (evt. gasten netwerk niet meegeteld, dat staat hier weer los van)

Reageer