Beantwoord

Advies gevraagd. Box 12 accepteren of weigeren.

  • 16 December 2021
  • 70 reacties
  • 1492 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Ik krijg van KPN een Box 12 aangeboden ivm uitbreiden van mijn abonnement met Netflix. Nu heb ik een V8 en die draait verder prima. En heb een smart home opgetuigd (Ikea tradfri, Apple HomeKit, Honeywell lyric t6, eufy video deurbel en camera, Tado airco bediening) en vind het nog al een gedoe om alles opnieuw in te gaan richten puur omdat we Netflix erbij afnemen. 
 

mijn vraag is eigenlijk wat jullie adviseren. Ik heb gebeld met kpn en kan het nieuwe modem gewoon weigeren en doorgaan met de V8. 

icon

Beste antwoord door MatGerBen 21 May 2022, 13:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

70 reacties

Hallo @MatGerBen ,

Gezien je al die smart apparaten hebt die waarschijnlijk op 2,4ghz werken wat op de box 12 vaak een probleem is,Zou ik weigeren.Ook werkt de v8 bij jou prima als ik het zo hoor dus ik zou zeggen:Laat het lekker zo!

Reputatie 3
Badge +2

Hallo @MatGerBen ,

Gezien je al die smart apparaten hebt die waarschijnlijk op 2,4ghz werken wat op de box 12 vaak een probleem is,Zou ik weigeren.Ook werkt de v8 bij jou prima als ik het zo hoor dus ik zou zeggen:Laat het lekker zo!

Dank je Martijn. Daar zat ik zelf ook al aan te denken. Waarom iets veranderen wat prima werkt. Maar fijn dat je het onderstreept voor me. 

Waarom iets veranderen wat prima werkt. Maar fijn dat je het onderstreept voor me. 

Zo denkt niet iedereen.Zelf heb ik een v9 en ben daar nog steeds heel erg blij mee.Heel veel andere modems verbraken de dsl verbinden.Echter de v9 is al een hele tijd stabiel!

Reputatie 7

Alleen al vanuit het security aspect zou ik de V8 absoluut omruilen voor een V12.

Mijn verwachting is dat met de eerstvolgende firmware update de meeste kinderziektes verholpen zullen zijn. Zo zal er dan een apart 2.4GHz wifi netwerk instelbaar zijn en verwacht ik dat de bug in de laatste firmware (448) verholpen zal zijn waardoor de V12 niet meer spontaan zal herstarten.

Overigens zal een aan jou geleverde V12 nooit voorzien worden van firmware versie 448, die versie wordt immers niet meer uitgerold.

Alleen al vanuit het security aspect zou ik de V8 absoluut omruilen voor een V12.

 

Waarom?

Reputatie 7

Alleen al vanuit het security aspect zou ik de V8 absoluut omruilen voor een V12.

Waarom?

Er verschijnen geen updates meer van de firmware en daarmee worden tekortkomingen in de beveiliging dus ook niet meer verholpen.

Niet dat er zorgelijke tekortkomingen bekend zijn maar vernieuwingen zoals WPA3 zullen op de V8 dus ook het levenslicht niet zien.

 

Niet dat er zorgelijke tekortkomingen bekend zijn maar vernieuwingen zoals WPA3 zullen op de V8 dus ook het levenslicht niet zien.

De meeste apparaten van @MatGerBen zullen niet eens WPA3 ondersteunen dus heeft hij er waarschijnlijk toch niks aan.

Reputatie 3
Badge +2

Bedankt beiden voor jullie input. Dat waardeer ik enorm. Maar ik denk dat het voor mij voor nu verstandig is de box 12 te weigeren. Op het moment dat ik tegen tekortkomingen van de V8 aanloop of performance issues kan ik altijd nog upgraden. en hopelijk zijn de kinderziektes er dan inmiddels ook wel uit. 

Ik ben ook heel tevreden met mijn KPN Box 12. Heb via Google Home ook diverse applicaties draaien en werkten meteen goed via de 2,4-band.

 

Ik ben ook heel tevreden met mijn KPN Box 12.

 

Ja,Dat kan natuurlijk.Maar ik zie toch wel heel veel problemen met de B12 voorbij komen.En met de v9 en v10 bijvoorbeeld nauwelijks.

Reputatie 3
Badge +1

Bedankt beiden voor jullie input. Dat waardeer ik enorm. Maar ik denk dat het voor mij voor nu verstandig is de box 12 te weigeren. Op het moment dat ik tegen tekortkomingen van de V8 aanloop of performance issues kan ik altijd nog upgraden. en hopelijk zijn de kinderziektes er dan inmiddels ook wel uit. 

Gewoon de Box V12 in bewaring houden als die binnen komt ook niet weigeren en niet terug sturen, wanneer de ziektes er uit zijn of later evt. kun je overwegen om de modem te installeren.

In ieder geval heb je de Box v12 modem al vast in bezit en hoef je later er niet meer achter aan.

De vermelding binnen 14 oude modem terug sturen gewoon negeren je maakt gebruik van je oude modem zo lang als nodig is.

Ander punt is op welk adres de nieuwe modem wordt verstuurd door KPN ophaal postloket of huis adres.

Verschil is op ophaal postloket, grote kans dat je gelijk de oude modem moet inleveren voordat je de nieuwe modem KPN pakket mee krijgt, deze melding wordt niet altijd geven in je mail ter bevestiging. 

 

Reputatie 3
Badge +2

Bedankt beiden voor jullie input. Dat waardeer ik enorm. Maar ik denk dat het voor mij voor nu verstandig is de box 12 te weigeren. Op het moment dat ik tegen tekortkomingen van de V8 aanloop of performance issues kan ik altijd nog upgraden. en hopelijk zijn de kinderziektes er dan inmiddels ook wel uit. 

Gewoon de Box V12 in bewaring houden als die binnen komt ook niet weigeren en niet terug sturen, wanneer de ziektes er uit zijn of later evt. kun je overwegen om de modem te installeren.

In ieder geval heb je de Box v12 modem al vast in bezit en hoef je later er niet meer achter aan.

De vermelding binnen 14 oude modem terug sturen gewoon negeren je maakt gebruik van je oude modem zo lang als nodig is.

Ander punt is op welk adres de nieuwe modem wordt verstuurd door KPN ophaal postloket of huis adres.

Verschil is op ophaal loket kans dat je gelijk de oude modem moet inleveren voordat je de nieuwe modem KPN pakket mee krijgt, deze melding wordt niet altijd geven in je mail ter bevestiging. 

 

In de mail staat dat ik mijn V8 en oude TV ontvanger (HMB2260 V2) moet terugsturen. Dus dat zou ik gewoon kunnen negeren? 

krijg je ook een nieuwe ontvanger dan?Je kan dan het beste gewoon wel de box 12 retourneren.Je krijgt waarschijnlijk een vip2952 als vervanging van de HMB2260.Naar mijn mening zit er weinig verschil tussen die twee.

Voordelen/nadelen HMB2260:

Voordelen HMB2260:kleiner.

Voordelen vip2952:heel ietjes sneller,zuiniger.

Reputatie 3
Badge +2

Ja we krijgen ook een nieuwe TV ontvanger. arris volgens mij. Maar die hebben we ook al eentje van in gebruik (3e tv ontvanger later besteld) en ik merk op zich weinig verschil tussen de twee modellen. Maar zou evt. die Arris ook kunnen gebruiken op de V8.

Reputatie 7

Of @MatGerBen krijgt een Arris VIP5202 4K ontvanger.

Nogmaals, als ik je een oprecht advies mag geven ... hou die V12.

 Maar zou evt. die Arris ook kunnen gebruiken op de V8.

Jahoor,dat kan.

Reputatie 3
Badge +2

Of @MatGerBen krijgt een Arris VIP5202 4K ontvanger.

Nogmaals, als ik je een oprecht advies mag geven ... hou die V12.

Ik denk dat ik volgens het advies van @J.E het pakketje aanneem en even laat staan. Vooralsnog werkt alles prima op de V8 en kan ik later die Box 12 aansluiten zodra ik hier op het forum lees dat alles vlekkeloos werk met smart home apparaten die 2.4 ghz nodig hebben. Denk dat KPN mijn oude V8 en tv ontvangers toch niet meer opnieuw in roulatie gaat brengen.

 Denk dat KPN mijn oude V8 en tv ontvangers toch niet meer opnieuw in roulatie gaat brengen.

De HMB2260 nog wel.Maar de v8 niet meer.Maar volgens mij worden de HMB2260 ontvangers alleen nog maar geleverd als de klant eerst ook een HMB2260 had.

Reputatie 3
Badge +1

Bedankt beiden voor jullie input. Dat waardeer ik enorm. Maar ik denk dat het voor mij voor nu verstandig is de box 12 te weigeren. Op het moment dat ik tegen tekortkomingen van de V8 aanloop of performance issues kan ik altijd nog upgraden. en hopelijk zijn de kinderziektes er dan inmiddels ook wel uit. 

Gewoon de Box V12 in bewaring houden als die binnen komt ook niet weigeren en niet terug sturen, wanneer de ziektes er uit zijn of later evt. kun je overwegen om de modem te installeren.

In ieder geval heb je de Box v12 modem al vast in bezit en hoef je later er niet meer achter aan.

De vermelding binnen 14 oude modem terug sturen gewoon negeren je maakt gebruik van je oude modem zo lang als nodig is.

Ander punt is op welk adres de nieuwe modem wordt verstuurd door KPN ophaal postloket of huis adres.

Verschil is op ophaal loket kans dat je gelijk de oude modem moet inleveren voordat je de nieuwe modem KPN pakket mee krijgt, deze melding wordt niet altijd geven in je mail ter bevestiging. 

 

In de mail staat dat ik mijn V8 en oude TV ontvanger (HMB2260 V2) moet terugsturen. Dus dat zou ik gewoon kunnen negeren? 

De nieuwe tv ontvanger zou je kunnen gebruiken en oude terug sturen maar de modem in bewaring houden.

Gaan ze vast niet moeilijk over doen. of anders even een belletje, heb zelfs nog een nieuw tv ontvanger van KPN was ooit actie ruim 8 jaar terug  1 gratis ontvanger extra , en wegens einde actie binnen 14 dagen terug sturen nooit gedaan mooi als reserve mocht de oude  stuk gaan.

Voordeel van de oude tv ontvanger er zit nog een display op kanaalnr.  aanduiding tegenwoordig zit dat er niet  meer op, een gemis vooral met radio zenders ben je niet afhankelijk van je tv toestel. 

En de nieuwe KPN 4K tv ontvanger heb je niet veel aan kost ook meer per maand terwijl je met een Android smart tv 4K ultra ook kunt zien zoals  Netflix prime video Disney plus Apple tv etc. ook in 4 ultra HDR.

Het aanbood op KPN in 4K is er niet geloof 1 a 2 zenders maar in (4K) maar stelt niks voor die zenders. 

Reputatie 7
Badge +12

Sorry maar het houden van twee modems is geen optie. Als het serienummer van de V8 of V12 niet word ingescand bij onze logistieke partner ga jij brieven krijgen om het alsnog terug te sturen. Dit omdat het modem gewoon eigendom is van KPN en je geen recht hebt op twee modems. Anders hadden we iedereen twee modems gegeven voor als de 1 defect raakt.

Maar ook ik ben het eens met @wjb, die V12 is in principe gewoon goed. De verkeerde software versie staat er niet op en komt er ook niet meer op. Verder is het natuurlijk zo dat je op het forum nooit voorbij ziet komen dat iemand het een geweldig modem vinden omdat mensen dat niet melden. 

Ook zou je voor het instellen van je apparatuur gewoon weer dezelfde wpa/ssid kunnen aannemen. Dan zal alles als het goed is gewoon weer verbinden.

Verder is het natuurlijk zo dat je op het forum nooit voorbij ziet komen dat iemand het een geweldig modem vinden omdat mensen dat niet melden. 

 

Zeker wel:Ik!.

Maar ja ik ben geen henk of ingrid.

@MatGerBen Zegt dat het nu goed werkt.Beter dan goed kan toch niet?Je kan er alleen maar op achteruit gaan...

Reputatie 7
Badge +12

Verder is het natuurlijk zo dat je op het forum nooit voorbij ziet komen dat iemand het een geweldig modem vinden omdat mensen dat niet melden. 

 

Zeker wel:Ik!.

Maar ja ik ben geen henk of ingrid.

@MatGerBenZegt dat het nu goed werkt.Beter dan goed kan toch niet?Je kan er alleen maar op achteruit gaan...

Mijn 55" smart tv van twee jaar geleden werkte nog uitstekend. Toch heb ik hem twee weken geleden omgeruild voor een ander. Beter dan goed is altijd mogelijk.

Reputatie 7

@MatGerBenZegt dat het nu goed werkt.Beter dan goed kan toch niet?Je kan er alleen maar op achteruit gaan...

Maar jongens, de V8 is een prehistorische Experia Box die niet meer actief onderhouden wordt door KPN en daarmee feitelijk End-of-Service is.

Daarnaast heeft de V8 geen 5GHz wifi waardoor je je toch echt wel iets te kort doet.

@wjb: Ik gebruik nog dagelijks een v9 met veel plezier.Die dingen kunnen gewoon nog fantastisch werken.

Reputatie 7

@wjb: Ik gebruik nog dagelijks een v9 met veel plezier.

Mijn hoogbejaarde ouders hebben ook nog een V9 en die laat ik niet vervangen omdat zoiets bij hun alleen maar stress oplevert ... als het maar goed gaat.

Daarnaast staat de wifi van die V9 uit omdat twee dual band wifi accesspoints de wifi verzorgen in hun zeer ruim bemeten vrijstaande woning.

Overigens gaan ze in maart verhuizen naar een appartement en daar zal een V12 geplaatst gaan worden.