Vraag

Advies over modemkeuze

  • 18 August 2022
  • 48 reacties
  • 949 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo allemaal,

Er zijn zoveel topics geopend over vrije modem keuze dat ik door het boom het bos niet zie. Daarom open ik een nieuw topic waarin ik advies vraag over de mogelijkheden. Dan ben ik in ieder geval goed voorbereid en sta ik niet voor verassingen. 

4 jaar geleden was ik overgestapt naar VodafoneZiggo. Nu zit ik erover na te denken om weer terug te keren naar KPN. Gezien de wensen die ik over het telefoonabonnement, data sim voor mijn iPad en TV en internet is KPN goedkoper.

4 jaar geleden had ik een Experiabox 10. Helaas kon ik geen eigen router gebruiken. Mijn wens is om mijn eigen router te gebruiken. Ik maak gebruik van een Synology AC2600 Router. 

Als ik de informatie op het forum goed begrepen heb zijn er de volgende mogelijkheden:

  • Een Experiabox 12. Maar dan kun je niet je eigen router gebruiken als DHCP Server en die voor de routering zorgt
  • Een FRITZ Box. Dit is een modem waar je 7,50 euro per maand voor betaal. Je dient zelf voor een router te zorgen.
  • Een eigen modem aanschaffen

Als ik nog een optie mis hoor ik het graag. De 3de optie vind ik interessant. Dan ben ik niet afhankelijk van beperkingen van KPN. Welke modem is goed? Welke modem gebruiken jullie? Kan ik nog wel gebruik maken van iTV op mijn iPhone en iPad? De 2de optie zou ook kunnen maar dan betaal ik 7,50 euro extra. Mijn voorkeur gaat uit naar de 3de optie.

Ik ben benieuwd naar jullie oplossingen en ervaringen.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

48 reacties

Reputatie 7

Een FRITZ!Box is geen modem maar een modemrouter combinatie.

Drie vragen:

Heb je een glasvezelaansluiting of een VDSL aansluiting?

Begrijp ik het goed dat je ook televisie van KPN wilt afnemen?

Heb je het openingsbericht van het onderstaande topic gelezen?

 

Reputatie 1

Een FRITZ!Box is geen modem maar een modemrouter combinatie.

Drie vragen:

Heb je een glasvezelaansluiting of een VDSL aansluiting?

Begrijp ik het goed dat je ook televisie van KPN wilt afnemen?

Heb je het openingsbericht van het onderstaande topic gelezen?

 

1.Als ik de postcode check doe is er glasvezel beschikbaar tot 1 Gigabyte. 
2.Klopt. 1 telefoonabonnement, 1 data abonnement voor mijn iPad en TV en internet
3.Die link had ik nog niet gevonden. Even globaal gekeken en ik zie mijn router er ook bij staan. Dat is positief. Ik zal morgen de tijd nemen om het helemaal door te lezen.

Reputatie 1

Ik heb de topic doorgelezen. Ik heb reeds een Synology AC2600 Router. Dan hoef ik alleen nog maar een modem aan te schaffen? De Synology Router kan ik als DHCP Server gebruiken? Ik lees in de topic dat je 2 VLAN’s moet instellen. 1 voor het internet en 1 voor iTV. Betekent dat ik vanuit de meterkast 2 kabels moet doortrekken naar mijn woonkamer om van beide functionaliteiten gebruik te maken? Wat houdt een NAT achter NAT setup in?

Hallo @TheRaptor , als op jouw adres glasvezel leverbaar is hoef je geen modem te kopen, want de glasvezelaansluiting is het modem en kun je via een LAN kabel je eigen router op aansluiten.

 

Reputatie 7

Ik heb reeds een Synology AC2600 Router. Dan hoef ik alleen nog maar een modem aan te schaffen? De Synology Router kan ik als DHCP Server gebruiken? 

Daar kan @Babylonia je vast en zeker bij helpen.

 

Ik lees in de topic dat je 2 VLAN’s moet instellen. 1 voor het internet en 1 voor iTV. Betekent dat ik vanuit de meterkast 2 kabels moet doortrekken naar mijn woonkamer om van beide functionaliteiten gebruik te maken? 

Nee, er hoeven aan de LAN zijde geen vlans gebruikt te worden. Alleen aan de WAN zijde zijn 2 vlans te weten vlan 6 voor Internet en vlan 4 voor KPN TV.

 

Wat houdt een NAT achter NAT setup in?

Dat is alleen van toepassing als je een router achter een andere router (zoals de Experia Box) plaatst.

Reputatie 1

Hallo @TheRaptor , als op jouw adres glasvezel leverbaar is hoef je geen modem te kopen, want de glasvezelaansluiting is het modem en kun je via een LAN kabel je eigen router op aansluiten.

 

Het klopt. Op mijn adres is glasvezel beschikbaar? Dan heb ik aan mijn Synology Router genoeg? 

Reputatie 7
Badge +10

Het klopt. Op mijn adres is glasvezel beschikbaar? Dan heb ik aan mijn Synology Router genoeg? 

Ja, dan heb je aan je Synology Router genoeg.
(Met wat ik uit eerdere berichten haal, een RT2600ac).

Ik vermoed dat je daarop nog firmware SRM 1.2.5 hebt draaien?
Met een paar stappen is die ingesteld voor het KPN netwerk - inclusief ondersteuning voor IPTV.
Uitvoerig beschreven in < DIT onderwerp >

Maar de belangrijkste stappen om in de stellen, vind je bij de info en plaatje  < HIER >
En het hoofdstuk om een “KPN” profiel in te stellen  < HIER >
Dan werkt het.

Er is inmiddels ook een nieuwe RT6600ax router met firmware SRM 1.3

en voor oudere modellen SRM “Candidate release” versie SRM 1.3.1  (lees beta firmware versies).
Met uitgebreide mogelijkheden om op LAN niveau meerdere netwerken te kunnen inzetten.
Maar die zou ik vooralsnog niet voor KPN inzetten. Er zitten nog wat weg te werken bugs in.

Als “zelfstandige” router (zonder extra MR2200ac mesh routers erachter), draait die beta firmware voor de RT2600ac al wel heel aardig. Maar beslist nog niet in samenwerking in combinatie met die mesh functionaliteiten. (KPN TV-ontvanger loopt dan vast).

Reputatie 1

Het klopt. Op mijn adres is glasvezel beschikbaar? Dan heb ik aan mijn Synology Router genoeg? 

Ja, dan heb je aan je Synology Router genoeg.
(Met wat ik uit eerdere berichten haal, een RT2600ac).

Ik vermoed dat je daarop nog firmware SRM 1.2.5 hebt draaien?
Met een paar stappen is die ingesteld voor het KPN netwerk - inclusief ondersteuning voor IPTV.
Uitvoerig beschreven in < DIT onderwerp >

Maar de belangrijkste stappen om in de stellen, vind je bij de info en plaatje  < HIER >
En het hoofdstuk om een “KPN” profiel in te stellen  < HIER >
Dan werkt het.

Er is inmiddels ook een nieuwe RT6600ax router met firmware SRM 1.3

en voor oudere modellen SRM “Candidate release” versie SRM 1.3.1  (lees beta firmware versies).
Met uitgebreide mogelijkheden om op LAN niveau meerdere netwerken te kunnen inzetten.
Maar die zou ik vooralsnog niet voor KPN inzetten. Er zitten nog wat weg te werken bugs in.

Als “zelfstandige” router (zonder extra MR2200ac mesh routers erachter), draait die beta firmware voor de RT2600ac al wel heel aardig. Maar beslist nog niet in samenwerking in combinatie met die mesh functionaliteiten. (KPN TV-ontvanger loopt dan vast).

Het klopt. Het gaat om een RT2600ac router die ik heb. Ik heb net even op de router ingelogd. Er staat nog firmware 1.2.3 op. SRM geeft aan dat de firmware up to date is terwijl versie 1.2.5 uit is. Ik ga de router handmatig updaten. Hoef ik geen VLAN in te stellen zoals wjb uitlegt? Of word dit al in het KPN profiel geregeld? Is het aan te raden om de router te resetten als ik overstap? Momenteel is Ziggo erop ingesteld.

Reputatie 7
Badge +10

Er staat nog firmware 1.2.3 op. SRM geeft aan dat de firmware up to date is terwijl versie 1.2.5 uit is.

Laatste SRM versie “oude stijl” (vóór de “candidate release” 1.3.1) is versie 1.2.5-8227 Update 5
https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/SRM?model=RT2600ac#ver_8227-5

Verder naar 1.3.1 zou ik op dit moment nog niet doen.

Vreemd dat de router aangeeft met versie 1.2.3 up to date te zijn??
Heb je wel ooit een Synology account aangemaakt waar je de router hebt aangemeld?

Je zit nog zover achter met updates, dat ik me afvraag of een update in één stap wel goed gaat?
Sowieso zit er verschil met “hele” SRM versie nummers en kleinere update patches.
Hele versies betreffen bestandsgroottes van ca 208 MB - Kleinere update patches ca 19 MB

Veiligste eerst naar SRM 1.2.4
https://archive.synology.com/download/Os/SRM/1.2.4-8081
(Na update zou ik eerst nog een herstart uitvoeren).

Dan naar SRM 1.2.5
https://archive.synology.com/download/Os/SRM/1.2.5-8227
(Na update eerst nog een herstart).

Erna de laatste update patch over die versie:
https://archive.synology.com/download/Os/SRM/1.2.5-8227-5
(Na update eerst nog een herstart).

 

Hoef ik geen VLAN in te stellen zoals wjb uitlegt?

Nee, dat zit hem reeds besloten in het “KPN provider profiel”.
Gewoon de twee belangrijkste stappen waar ik eerder naar heb verwezen.

Tenzij je geen TV afneemt van KPN (alleen internet).
Dan hoeft de achterliggende “TV routed mode” functionaliteit niet te worden meegenomen.
Dan zou je in de plaats van een provider profiel, handmatig VLAN 6  kunnen instellen.

Vergelijkbaar zoals < DIT plaatje >  maar dan met VLAN 6  in de plaats van VLAN (VID) 300

 

Is het aan te raden om de router te resetten als ik overstap? Momenteel is Ziggo erop ingesteld.

Resetten is niet nodig.
Alleen de aanpassingen voor KPN, en je kunt er mee verder. (Lijkt me ook het handigste).

Als je twijfelt zou je in verschillende stappen nog een back-up van alle instellingen kunnen maken.
Vóórdat je met updaten begint, na eerste update 1.2.4, na tweede update 1.2.5 enz.

Overigens wil je later alsnog naar de nieuwere “echt” te verschijnen officiële versie SRM 1.3..1
Zijn de instellingen van een backup van de oudere versie niet over te nemen, naar de nieuwe versie.
Na update SRM 1.3.1 is het sowieso wel aan te bevelen een volledige fabrieksreset te doen.
Zodat niets van de oudere versie achterblijft qua instellingen. Pakt anders niet goed uit (ervaring).

Reputatie 1

Er staat nog firmware 1.2.3 op. SRM geeft aan dat de firmware up to date is terwijl versie 1.2.5 uit is.

Laatste SRM versie “oude stijl” (vóór de “candidate release” 1.3.1) is versie 1.2.5-8227 Update 5
https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/SRM?model=RT2600ac#ver_8227-5

Verder naar 1.3.1 zou ik op dit moment nog niet doen.

Vreemd dat de router aangeeft met versie 1.2.3 up to date te zijn??
Heb je wel ooit een Synology account aangemaakt waar je de router hebt aangemeld?

Je zit nog zover achter met updates, dat ik me afvraag of een update in één stap wel goed gaat?
Sowieso zit er verschil met “hele” SRM versie nummers en kleinere update patches.
Hele versies betreffen bestandsgroottes van ca 208 MB - Kleinere update patches ca 19 MB

Veiligste eerst naar SRM 1.2.4
https://archive.synology.com/download/Os/SRM/1.2.4-8081
(Na update zou ik eerst nog een herstart uitvoeren).

Dan naar SRM 1.2.5
https://archive.synology.com/download/Os/SRM/1.2.5-8227
(Na update eerst nog een herstart).

Erna de laatste update patch over die versie:
https://archive.synology.com/download/Os/SRM/1.2.5-8227-5
(Na update eerst nog een herstart).

 

Hoef ik geen VLAN in te stellen zoals wjb uitlegt?

Nee, dat zit hem reeds besloten in het “KPN provider profiel”.
Gewoon de twee belangrijkste stappen waar ik eerder naar heb verwezen.

Tenzij je geen TV afneemt van KPN (alleen internet).
Dan hoeft de achterliggende “TV routed mode” functionaliteit niet te worden meegenomen.
Dan zou je in de plaats van een provider profiel, handmatig VLAN 6  kunnen instellen.

Vergelijkbaar zoals < DIT plaatje >  maar dan met VLAN 6  in de plaats van VLAN (VID) 300

 

Is het aan te raden om de router te resetten als ik overstap? Momenteel is Ziggo erop ingesteld.

Resetten is niet nodig.
Alleen de aanpassingen voor KPN, en je kunt er mee verder. (Lijkt me ook het handigste).

Als je twijfelt zou je in verschillende stappen nog een back-up van alle instellingen kunnen maken.
Vóórdat je met updaten begint, na eerste update 1.2.4, na tweede update 1.2.5 enz.

Overigens wil je later alsnog naar de nieuwere “echt” te verschijnen officiële versie SRM 1.3..1
Zijn de instellingen van een backup van de oudere versie niet over te nemen, naar de nieuwe versie.
Na update SRM 1.3.1 is het sowieso wel aan te bevelen een volledige fabrieksreset te doen.
Zodat niets van de oudere versie achterblijft qua instellingen. Pakt anders niet goed uit (ervaring).

Ja ik heb een Synology account en normaal doet de router ook netjes automatisch updaten. Dat is inderdaad vreemd. Ik zal van de week de stappen doorlopen die je beschrijft. 

Wat als Synology een firmware uitbrengt waar een bug in zit waardoor we niet TV kunnen kijken. Hebben we dan een groot probleem aangezien we afhankelijk zijn van eigen hardware?

Ik heb nog een andere vraag. Ik maak gebruik van een Synology NAS en Pi-Hole. Moet ik hier nog iets aan veranderen om het werkend te krijgen als ik overstap? Het is tegen die tijd even testen of het werkt. De interne IP adressen blijven hetzelfde. Port Forwarding heb ik ook ingesteld op mijn SRM. Dat zal ook blijven staan. 

Reputatie 7
Badge +10

Ja ik heb een Synology account en normaal doet de router ook netjes automatisch updaten.

Automatisch updaten zou ik niet voor kiezen. Alleen een melding dat er nieuwe firmware is.
Zodat je eerst van andere gebruikers kunt nagaan (op bijv. het Synology forum), of er met een update niet alsnog nieuwe fouten worden geïntroduceerd. Dat komt namelijk ook wel eens voor.
(Eenmaal geüpdatet kun je namelijk niet zomaar weer terug naar een oudere SRM versie).

Daarmee weet je dan ook meteen of het met TV fout zou lopen. Alleen met de eerste versie  SRM 1.3 (voor de RT6600ax router) ging het weer verkeerd. (Met waarschijnlijk dezelfde “vergeten” code die men bij een eerdere officiële versie een jaar eerder ook had vergeten).

Dus simpel advies:
Nog niet updaten, voordat “pioniers” van nieuwe firmware dat eerst hebben uitgetest.
Had je al het advies gegeven niet verder te gaan dan SRM 1.2.5-8227 Update 5

 

Ik heb nog een andere vraag. Ik maak gebruik van een Synology NAS en Pi-Hole. Moet ik hier nog iets aan veranderen om het werkend te krijgen als ik overstap?

Nee. Zoals eerder al beschreven:
Alleen de aanpassingen voor KPN, en je kunt er mee verder.

Voor je interne netwerk verandert daarmee verder niets.

Wel even kijken of met een nieuw WAN IP-adres, alle functies om zaken van buitenaf te kunnen bereiken, ook dan nog functioneren.

Bij gebruik van een DDNS Synology domein, en bijv. QuickConnect voor je NAS, zal dat automatisch worden aangepast.  Gebruik je een eigen domein via een account bij een service provider, zul je de domein records moeten aanpassen aan het nieuwe WAN IP-adres.

Reputatie 1

Er staat nog firmware 1.2.3 op. SRM geeft aan dat de firmware up to date is terwijl versie 1.2.5 uit is.

Laatste SRM versie “oude stijl” (vóór de “candidate release” 1.3.1) is versie 1.2.5-8227 Update 5
https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/SRM?model=RT2600ac#ver_8227-5

Verder naar 1.3.1 zou ik op dit moment nog niet doen.

Vreemd dat de router aangeeft met versie 1.2.3 up to date te zijn??
Heb je wel ooit een Synology account aangemaakt waar je de router hebt aangemeld?

Je zit nog zover achter met updates, dat ik me afvraag of een update in één stap wel goed gaat?
Sowieso zit er verschil met “hele” SRM versie nummers en kleinere update patches.
Hele versies betreffen bestandsgroottes van ca 208 MB - Kleinere update patches ca 19 MB

Veiligste eerst naar SRM 1.2.4
https://archive.synology.com/download/Os/SRM/1.2.4-8081
(Na update zou ik eerst nog een herstart uitvoeren).

Dan naar SRM 1.2.5
https://archive.synology.com/download/Os/SRM/1.2.5-8227
(Na update eerst nog een herstart).

Erna de laatste update patch over die versie:
https://archive.synology.com/download/Os/SRM/1.2.5-8227-5
(Na update eerst nog een herstart).

 

Updaten van SRM 1.2.3 naar 1.2.4 is gelukt. Alleen updaten naar 1.2.5 lukt niet. Als ik de firmware inlaad word het venster gesloten en zie ik het Synology desktop weer.

 

Reputatie 7
Badge +10

Voor een twee regel antwoord op een voorgaande reactie is het niet nodig de volledige inhoud van die reactie ervoor alsnog in zijn geheel aan te halen!! Waarom??? Die reactie staat er toch al boven!!
Eerder bij reacties van je ook al het geval.  Allemaal onnodige “ballast”.

Houd je beter aan de algemeen gebruikelijke “net etiquette” van hooguit enkele relevante zaken om die aan te halen, als het de duidelijkheid ten goede komt, anders nalaten om zaken aan te halen!!

Heb je met de update naar firmware 1.2.5  tussendoor bij eerdere updates ook de router herstart?? (Schakel die anders volledig uit via de power-knop, en power-up, na pakweg 1-2 minuten).

Reputatie 1

Het is gelukt door je tip op te volgen. De Router 2 minuten uitgezet en opnieuw gestart. Ik heb de update naar SRM 1.2.5-8227 geïnstalleerd. Daarna hetzelfde truc toegepast om te updaten naar 1.2.5-8227-5. Tot zover heb ik voldoende informatie. Ik ga dit weekeind de abonnementen aanvragen. In verband met nummerbehoud heb ik een maand opzegtermijn. Over een maand ga ik de router instellen. Bedankt voor je hulp.

Reputatie 7
Badge +10

Dan hoop ik over een maand van je te horen of het allemaal is gelukt. Succes.  😎

Reputatie 1

Goedemiddag,

Vandaag is de monteur bij mij langs geweest en ik heb de stappen gevolgd die je hier aangegeven hebt. Op het moment dat ik in mijn Synology Router het KPN profiel instel heb ik geen internet meer. Als ik de primaire interface instel kan er geen verbinding met KPN gemaakt worden. Wat gaat er fout? 

 

Reputatie 7
Badge +10

Heb je wel verbinding als een KPN modem/router is aangesloten?

Voor de Synology router geldt zowel instellen van PPPoE als het KPN profiel.
Als je op de knop "Detecteren” van de laatste schermafdruk klikt, krijg je dan na 20-30 seconden
een positieve melding van een connectie?

Indien “JA” kijk of de volgorde van een “interface” juist staat ingesteld.
(Omdat je vanuit een eerdere set-up komt kan die volgorde wel eens verkeerd staan).
Zie daarvoor de aanwijzingen in het volgende onderwerp < HIER >  m.b.t. “Controle Smart WAN:
Zo'n beetje halverwege die reactie.

Reputatie 1

(Ik heb even een persoonlijke hotspot verbinding gemaakt. Anders kan ik niet reageren.)

Als de verbindingstype op automatisch staat zie ik dat de WAN poort actief is en helemaal boven aan het lijstje staat. Selecteer ik een handmatige verbinding is de poort niet actief en heb ik geen internet meer. Ik heb mijn Synology router gereset naar fabrieksinstellingen. Nu krijg ik internet niet aan de praat meer als ik het instel volgens het forum. 

 

Reputatie 7
Badge +10

Maar nog geen antwoord op mijn eerste vraag?
Heb je wel verbinding indien de KPN modem/router zelf is aangesloten?
Dat is de eerste controle om te weten of internet überhaupt actief werkt.
(Mocht dat niet functioneel zijn, zal een andere router ook geen verbinding kunnen opbouwen).

Synology router:
Je 2e schermafdruk geeft nu juist aan dat de volgorde van interfaces verkeerd staat ingesteld.
Onder “Smart WAN”.

KPN heeft een  PPPoE-WAN  verbinding.  Die hoort links te staan (maar is kennelijk niet actief).
En tevens bij  ISP instellingen (IPTV & VoIP)  het KPN profiel. Die twee instellingen allebei actief.
Precies zo zoals aangegeven in die eerdere verwijzing < HIER >.

Om IPTV goed te laten draaien.  De instellingen voor IGMP Proxy en IGMP Snooping < HIER >.

Reputatie 1

Ja dan heb ik wel verbinding. Ik heb een KPN Box gekregen. Alle lampjes branden groen. Ik krijg de indruk dat de kabels misschien niet goed zijn aangesloten? In het schermafdruk waarin je verwijst zie ik inderdaad wat je zegt dat PPPoE-WAN rechts staat in plaats van links maar ook dat bij mij de WAN poort actief is en niet de PPEoE-WAN. Die ISP instellingen (IPTV & VoIP) had ik toegepast.

Reputatie 7
Badge +10

Ik krijg de indruk dat de kabels misschien niet goed zijn aangesloten?

De kabel vanuit het glasvezel NT-kastje (weet niet wat voor type glasvezel aansluiting je hebt?).
Rechtstreeks in de WAN-poort van de Synology router.
(Kabel die anders naar de WAN-aanlsuiting zou gaan van de KPN box).

Dus in het geheel geen aansluiting van de KPN box zelf.

Als de WAN-poort actief is in de plaats van PPPoE-WAN.
heb je de verkeerde instellingen gebruikt bij “internet”.

Deze instellingen  gelden voor een PPPoE verbinding.
Gebruikersnaam en wachtwoord zijn vrij te kiezen.
(In de afbeelding nog geen verbinding, omdat het KPN-profiel hierbij nog niet is ingesteld).

Reputatie 1

Die instellingen voor PPoE zijn goed.Zie je ook aan het schermafdruk die ik als eerste meestuurde.
 

Oke ja dan ligt het aan hoe ik de kabels aangesloten heb.Heb ik de KPN box nog nodig?Moet er geen kabel vanuit de KPN box naar de Synology Router?

Reputatie 7

Oke ja dan ligt het aan hoe ik de kabels aangesloten heb.Heb ik de KPN box nog nodig?Moet er geen kabel vanuit de KPN box naar de Synology Router?

Nee, die heb je niet meer nodig. De Sybology wordt rechtstreeks op de NTU/ONT aangesloten.

Reputatie 1

Ik ben een stap verder. Het zat hem in de bekabeling en de KPN box die ertussen hing. Ik heb de KPN box er helemaal uitgehaald en de NTU/ONT kabel aangesloten op mijn WAN poort van mijn Synology router. Voor de zekerheid heb ik de router nog een harde reset gegeven. Daarna heb ik het ingesteld en zag ik inderdaad dat PPPoE-WAN actief werd. Nu kan ik internetten:). 

TV werkt nog niet. Ik heb het ISP profiel op KPN ingesteld en IGMP Proxy aangezet. Als ik het KPN kastje aanzet, zie ik dat er nieuwe software gedownload word. Dan word het scherm even zwart en krijg ik een blauw achtergrond met een groene balk die aangeeft dat er iets gedownload wordt. Maar dit gaat na 3 seconden alweer weg. Dan blijft het scherm zwart. Ik heb het verschillende malen geprobeerd. Ik heb de Synology router opnieuw gestart. Dat heeft ook niet geholpen. IGMP Proxy uit en aangezet.

Hebben jullie nog tips voor mij?

Reputatie 7
Badge +10

Niet alleen IGMP Proxy - maar ook IGMP Snooping moet worden geactiveerd.

Het staat echt allemaal aangegeven in de handleiding die ik heb beschreven.
Ook speciaal een hoofdstuk over een falende TV-ontvanger, mocht dat aan de hand zijn.

Gewoon een kwestie van lezen en opvolgen.