Beantwoord

Box 12 blijft opnieuw opstarten

  • 19 December 2021
  • 105 reacties
  • 2393 keer bekeken

Badge

Na op 12/12/2021 mijn ExperiaV8 omgeruild te hebben voor n KpnBox12, Sagecom, geinstalleerd, werkte alles perfect, dacht ik.

Na korte tijd start t Modum opnieuw, ik denk, niks aan de hand, mogelijk na n nieuwe update na nieuwe installatie, echter na ongeveer 5 minuten weer t zelfde, en weer, en weer, en weer. Soms na ff langer.

Soms werk t n paar uur goed, en dan begint t weer, t steeds opnieuw opstarten om de 5 á 10 minuten, soms duurt t wat langer. Ook zonder gebruik van internet of tv, hoorbaar doordat de vaste telefoon n korte tingel geeft.

Compleet reset naar fabrieksinstellingen ook geprobeerd, helpt allemaal niet, wat moet ik hiermee??????????????????????

 

icon

Beste antwoord door Arie.O. 19 January 2022, 21:40

Bekijk origineel

105 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Dit is een bekend probleem bij de KPN Box 12. Je had die v8 niet om moeten ruilen. 

Dit is een bekend probleem bij de KPN Box 12. Je had die v8 niet om moeten ruilen. 

Ja is dat zo ik heb de box 12 getest en toen geen probleem ondervonden 

Maar na een paar dagen de fritzbox 7590 weer ingezet nu de fritzbox 5490 direct op glasvezel 

Box 12 deed het prima hier 

V8 was bagger de v9 helemaal bagger 

De v10 is de beste wat ik van de experiabox serie heb gehad 

Gelukkig fritzbox nu mogelijk 

 

 

V8 was bagger de v9 helemaal bagger 

 

 

Waarom?De v9 draait hier prima.Ook bij @Nick83 werkte hij prima.

 

 

V8 was bagger de v9 helemaal bagger 

 

 

Waarom?De v9 draait hier prima.Ook bij @Nick83 werkte hij prima.

 

Bij mij niet jaren geleden firmware bug nat loopback v9

Toen pijn en moeite gekost om het te ruilen voor een v10 

Uiteindelijk opgelost door de v10 

ik heb geen kpn spullen meer (gelukkig) op de 2x vip5202 na

Dit laatste had ik ook liever anders 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Ojee @Arie.O., niet zo handig dit :slight_frown:

Is de Box12 zich inmiddels beter gaan gedragen? Of nog steeds telkens aan het herstarten? En wat was de reden van de omruil? Had je al problemen met de lijn of ging het puur om het vervangen van een verouderd modem?

Zou je je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? Dan kijk ik even met je mee!

Badge

Hallo Maja_

Profiel is bijgewerkt,

Heb de experia-v8 geruild na `n test met de wifi-manager in de KPN-app. kreeg als uitslag dat modum te oud was dus werd geadviseerd om te ruilen tegen nieuwe. `N nieuwe modum lijkt mij misschien ook wel veiliger, dus gedaan.

Ik dacht, dan haal ik de nieuwe op, en als alles goed werkt stuur ik de oude retour, maar ik moest de oude eerst inleveren voor ik de nieuwe meekreeg, niet echt klantvriendelijk daar ik nu regelmatig zonder internet en zonder vaste telefoon en zonder TV zit.

De eerste paar uur ging alles goed, alles werkte zoals `t hoorde. Ik had de Mac-adres filtering ingevuld en alles draaide als `n zonnetje. Ik heb dat bij eerdere Modums ook steeds gedaan en werkte altijd.

Die eerste middag was `t gewoon continu herstarten, 5 à 10 minuten verbinding, alles werkend, en dan weer herstart, en dan, natuurlijk, niks werkend. Terug naar fabrieks-instellingen loste niks op, was niet `t probleem.

Box12 start op `n avond nog meerdere malen opnieuw op. Terug naar fabrieks-instellingen, helpt niet. Harde reset met reset-knop op Modum, helpt niet.  Op afstand instellingen controleren, alles okeej.  Alleen tijdens de automatische herstart, gèèn verbinding met apparatuur, logisch.

Als jij oplossing weet, graag op eenvoudige manier, `k ben maar hobbyist/bijna leek, ik ben er altijd nog zelf uit gekomen.

Gr. Arie

 

Reputatie 7
Badge +20

Balen @Arie.O. :slight_frown:

Uiteraard is het niet de bedoeling dat dit gebeurt, als ik je lijn nu doormeet zie ik ook meerdere verbrekingen terug waarbij het modem helemaal geen verbinding meer had met ons netwerk. Nog even voor de volledigheid: hoe de de Box12 aangesloten op de hoofdaansluiting van KPN? Gaat er vanuit dat aansluitpunt een kabel rechtstreeks van de Box12 of loopt dit wellicht via een aansluitdoosje of splitter? En hoe lang is de kabel in totaal? Hoor het graag zodat ik weet hoe ik je het best verder kan helpen!

Badge

Maja, erzitten 2 ronde muurdozen boven elkaar in de muur.

Onderste komt de kabel binnen, aangesloten op n soort verbindingsblok, in onderste ronde muurdoos, vandaar kabeltje naar de 4pins telefoon-stekkerdoos, in bovenste ronde muurdoos. Volgens mij origineel Telekom-installatie KPN/PTT in  1981, direct na nieuwbouw van dit huis, vorige bewoners.

Op t onderste verbindingsblok zit ong.70cm kabeltje bij aangesloten dat aan andere zijde met stekkertje in de Modum zit. Werkte zo met Experiabox8 altijd goed. Ik kan morgen eventueel proberen om t kabeltje dat van buiten komt onder dezelfde schroefjes te klemmen als t kabeltje naar de Modum

Maar, kan dat een oorzaak zijn van herstarten van de Modum. Als Modum werkt altijd verbinding met Internet. Wegvallende internet-verbinding kan toch geen herstart veroorzaken.

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, zou je hier eens een foto willen plaatsen van dit geheel? Als het 30 jaar geleden op deze wijze aan is gesloten, kan het maar zo eens zijn dat het een flink verschil gaat maken als we de aansluitsituatie een update geven en ik wil graag beoordelen of je dat zelf aan kunt pakken, of dat daar een monteur van KPN aan te pas moet komen.

Als ik je lijn doormeet, komt daar duidelijk uit naar voren dat er op klantlocatie iets niet helemaal lekker loopt. Ik heb het vermoeden dat de V8 wat vergevingsgezinder is geweest met het verwerken van het gebrekkig binnenkomende signaal en dat de Box12 er nu wel hinder van ondervind :grimacing:

Badge

Maja, 

Beschrijving situatie op foto,

In bovenste muurdoos, 2 kabels naar 1é verdieping, 1x coax en 1x tel.

Zichtbaar einde kabelmantel van beneden-binnenkomende KPNkabel.

Aders geel en bruin niet gebruikt, rood en blauw, naar boven-links op verdeelblokje onderste muurdoos. Onder-links op verdeel blokje, rood en groen (zwarte kabel) naar Box12 (DSL ingang). Boven-rechts op verdeelblokje zwarte kabel (rood en groen) van Phone1 vanaf Box12. Onder-rechts rood en blauw naar tel.-stekkerdoos bovenste (breedstaande)pennen, in bovenste muurdoos, en vandaar door met rood en blauw naar 1é verdieping.

Hoop dat fotos doorgekomen en duidelijk zijn. 

Gr. Arie 

.

Hoop dat fotos doorgekomen en duidelijk zijn. 

 

Helaas zien wij de foto's niet:(

Badge

 

Badge

Was n nieuwe poging 🤔

Nu kunnen we het wel zien:wink:

Dit ziet er natuurlijk niet uit en is verouderd.Hier moet gewoon een monteur komen.

Badge

Heb binnenwerk naar buiten gehaald on de aansluitingen zichtbaar te maken.

Mooi wil nog niet zeggen dat t goed werkt.

Ja,Dat klopt.

Maar nu zitten meer koppelstukjes tussen dan via het (waarschijnlijk) gaat worden met het nieuwe ISRA.Ook zal waarschijnlijk de monteur de lijn doormeten en eventueel het beste aderpaar kiezen.

Badge

Binnenkomende kabeltje te kort om mee verder te komen als de muurdoos en gaat via verbindingsblokje rechtstreeks naar Modum, zit verder niks tussen, kan hooguit kabeltje naar Modum helft inkorten, is nou klein metertje.

Reputatie 7
Badge +20

Dank voor de foto's! De aansluiting zou als volgt moeten zijn: het rood/blauwe aderpaar vanuit de binnenkomende kabel, moet aangesloten zijn in de dichtstbijzijnde muurdoos. Vervolgens moet het modem daar rechtstreeks op aan worden gesloten. Vervolgens zou al je andere apparatuur op het modem aangesloten moeten worden, er zou dus enkel 1 kabel van het aansluitpunt naar de DSL ingang van het modem moeten lopen.  Hoe heb je de telefonie nu aangesloten? Dat is me nog niet helemaal duidelijk na je uitleg!

Badge

Telefonie zit aangesloten phone1 uitgang van Box12, gaat via t verdeelblokje, (andere aansluitingen)naar de 4pins stekkerdoos en vandaar naar n 4pins stekkerdoos op 1é verdieping.

Binnenkomende kabel is met Rood+Blauw direct op t verdeelblokje aangesloten en vandaar met kabeltje van n klein metertje lang met n stekkertje in de DSL ingang van t Modum.

Badge

Vanmiddag, laat-middag, kabeltje van verdeelblokje naar Modum ingekort naar ong. halve meter en draadjes samengedraaid en onder zelfde schroefje als kabel-adertjes binnenkomende kabel gemonteerd.

Rond 22.30u. en 22.45u. en toch weer automatische herstart. 

Ik denk meestal later in de avond, overdag valt `t niet zo op.

Ik zou denken, misschien, ergens intern in `t Modum, misschien, warmte-ontwikkeling,  `t is maar `n gedachte.

Tijdens de herstart geen warmte voelbaar aan buitenkant van Modum. 

Overbelasting niet van toepassing, normaal TV kijken met Motorola-TV ontvanger en beetje inernet-surfen. 

Dit moete we toch op kunnen lossen ?!?!?

Badge

23.35u. weer automatisch herstart,,??

Hallo @Arie.O. ,

Ik heb van een monteur ( @LaurensZalm ) begrepen dat de V9 modems en ouder meer kunnen '’hebben'’ voordat ze zich eruit gooien.Die type modems gaan volgens hem '’dom'’ door terwijl nieuwe modems zichzelf disconnecten.Misschien is de kabel kwaliteit niet goed meer,Of een oud STAP58 netwerk.

Overigens kan je die motorola hier omruilen,Dan krijg je een arcadyan HMB2260 of een arris VIP2952 ontvanger.

Deze nieuwere ontvangers zijn veel sneller en bovendien werkt de motorola(VIP1853) binnenkort niet meer.

Reputatie 7
Badge +20

Telefonie zit aangesloten phone1 uitgang van Box12, gaat via t verdeelblokje, (andere aansluitingen)naar de 4pins stekkerdoos en vandaar naar n 4pins stekkerdoos op 1é verdieping.

En hoe zit het verder? Heb je je toestel aangesloten op die 4pins stekkerdoos? En heb je op de 1e verdieping nog een toestel aangesloten op de 4pins stekkerdoos daar? Dit is een relatief ‘ouderwetse’ manier van aansluiten, sinds je belt via het internet (Voip) hoort het toestel bij voorkeur rechtstreeks op Phone 1 aangesloten te worden. Als je maar 1 toestel in gebruik hebt, wil ik je ook aanraden om dat nu te doen en het extra lusje aan kabeltjes dat er nu gebruikt wordt, te verwijderen. Zodat er enkel een kabel vanaf de invoerkabel naar de DSL ingang van de Box12 gaat. En je toestel dan rechtstreeks op Phone 1. Dit zou al een behoorlijk verschil kunnen maken (als je de kabeltjes ook echt uit het verdeelblokje verwijdert)

Badge

Nu, alles van tel. van Modum losgekoppeld en alléén 1 tel.toestel direct op phone1 op Modum aan gesloten.

We wachten af 🤫🤫🤫 

Gr. Arie O

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat :fingers_crossed_tone1:

Mocht het nog steeds niet helemaal goed gaan, dan wil ik graag (kosteloos) een monteur lang sturen om een ander aansluitpunt te monteren.

Reageer