Beantwoord

BOX 12 te traag

  • 14 November 2022
  • 9 reacties
  • 1061 keer bekeken

Ik heb een post gelezen van een jaar geleden over het niet uit kunnen zetten van de DHCP in de Experia v12. we zijn ondertussen een jaar verder en ik hoop de vraag nogmaals onder de aandacht te brengen omdat de experiabox v12 grote frustraties met zich mee brengt. 

De interface van de Experia v12 werkt simpelweg niet goed genoeg. De interface is te traag om normaal mee te werken. ik heb het getimed: 

  • mijnmodem.kpn>my modem>LAN IPv4 kost me 1min42sec
  • naar client list 34sec
  • terug naar LAN IPv4 nogmaals 39 sec
  • bij iets opslaan (een vriendelijke naam voor een apparaat) moet je maar zien of het lukt en er geen time out opkomt, dan kan je namelijk overnieuw beginnen

Mijnmodem is daarnaast niet te benaderen vanuit chrome en moet ik naar edge, wat alleen al heel storend is, dit zou gewoon moeten werken toch? op het forum is te lezen dat ik hier niet de enige in ben..

ik begrijp dat er een FRITZ!BOX wordt aangeboden, maar 7eur50 per maand voor het op een acceptabele manier vaste IP adressen in te kunnen stellen lijkt me een beetje overdreven. een hoop geld voor een klein beetje functionaliteit.

Ik zou best kunnen werken met het KPN systeem (de experia box) maar op deze manier levert het alleen maar frustratie op. Is er een mogelijkheid voor een KPN admin om mijn DHCP uit te zetten zodat ik mijn orbi systeem het gewoon kan laten regelen? of misschien een andere oplossing waardoor ik hier niet mee hoef te dealen?

dankjewel.

icon

Beste antwoord door Jan van KPN 22 November 2022, 10:45

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Goedemorgen @Maarten Heetvelt en welkom hier op ons forum :)

Helaas is het niet mogelijk jouw DHCP uit te schakelen, het spijt me! De functionaliteit van de Experia Boxen is dusdanig opgezet dat de gemiddelde abonnee deze eenvoudig in gebruik kan nemen en beheren. Daarom is besloten om de Experia Box met een minimum aan configurabele opties uit te leveren. Voor het overgrote gedeelte van de abonnees is dit ook voldoende, al begrijp ik ook dat dit niet voor iedereen geldt. In die situatie zul je dan moeten kiezen voor een eigen router waarop de desbetreffende functionaliteit wel voorhanden is. Voor meer een aanvullende informatie wil ik je doorverwijzen naar het topic 'gebruik een eigen router in plaats van de Experia Box'.

 

 

 

@Maarten Heetvelt: Ik herken uw probleem.
Ik heb wel de FRITZ!Box besteld en hoop nu een stuk meer te kunnen en vooral “Sneller” dan dit trage gedoe.
Niet alleen de interface werkt traag, maar ook internet in het algeheel!
Heb een 1Gbit/s glasvezel, maar kom gemiddeld niet hoger dan: https://www.speedtest.net/result/14035187489.png

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @Fam. Mulderij en welkom hier op ons forum :)

Hoe heb je deze snelheden precies gemeten, met een bekabelde verbinding of via de wifi? Als je een contract hebt met daarbij een snelheid van 1 GB, dan is dat de snelheid die binnenkomt op het modem zelf. Als je hier een pc of laptop direct bekabeld op aansluit, dan zou je deze snelheid moeten halen (mits je eigen apparatuur dit ook aan kan). Als je via de wifi gaat werken, haal je die snelheid in principe niet omdat een wifi signaal zich door de lucht moet verplaatsen. Heb je de Fritzbox inmiddels ontvangen en zo ja, merk je ook verschil?

Merk zeker verschil, vanmiddag binnengekomen en direct aangesloten.
https://www.speedtest.net/result/14042876165.png

Reputatie 7
Badge +12

Merk zeker verschil, vanmiddag binnengekomen en direct aangesloten.
https://www.speedtest.net/result/14042876165.png

Dat ziet er al een stuk beter uit @Fam. Mulderij :)
Hoe heb je deze snelheid gemeten, bekabeld of via de wifi?

Dit is draadloos gemeten.
In een woning met 2 andere laptops, 3 TV ontvangers en een berg aan HUE producten.
 

Reputatie 7
Badge +12

Dit is draadloos gemeten.
In een woning met 2 andere laptops, 3 TV ontvangers en een berg aan HUE producten.
 

Dat is voor draadloos internet een uitstekende snelheid @Fam. Mulderij, goed om te zien :)

 

De DHCP server in de EB12 is niet uit te schakelen maar wel te omzeilen!

Ik gebruik de DHCP van de EB12 alleen voor mijn 2 decoders.
Ga naar:  https://mijnmodem.kpn/2.0/gui/#/mybox/DHCP
Zet de range van DHCP zo klein mogelijk: 192.168.2.252 - 253.
Klik op “Add Reserved Address”, voeg hier de MAC-adressen van de decoders toe en de adressen in de aangegeven range. Sla je instellingen op.
De DHCP-server van de EB12 zal nu alleen voor deze 2 apparaten een IP-adres uitdelen.
Op je eigen DHCP-server kan je nu een adres-pool aanmaken: 192.168.2.1 - 251.
Dit werkt voor mij al jaren prima zo, ook bij oudere Experia boxen.

Zo herkenbaar! Na een firmware update (ben vergeten welke) was het probleem 'spontaan’ opgelost, maar na de volgende update was het probleem gewoon weer terug (en erger!). Sinds de update naar versie V12.C.23.04.32 draait de interface van mijn Box 12 echter als een zonnetje. Hopelijk blijft dat zo.

Reageer