Beantwoord

Box 12 wil niet uit zichzelf updaten naar nieuwste software

  • 2 February 2023
  • 17 reacties
  • 166 keer bekeken

Hoi! Ik zit momenteel op software version SGEJ10000448 (heb maandenlang een FRITZ!Box gebruikt nav problemen en keer sinds vandaag terug omdat de FRITZ!Box instabiel is) en het lukt mij niet om deze software up te daten 🤔

  • Heb al 2x een factory reset gedaan (via pinnetje en via web)
  • Heb de router nu al 2x opnieuw opgestart

Hoe krijg ik het modem geüpdatet? 

 

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je bericht aangemaakt

icon

Beste antwoord door bkat 5 February 2023, 21:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 4
Badge +1

@bkat vraagje waarom wil je de router updaten. Werkt de router met de huidige versie nu niet goed?

@bkat vraagje waarom wil je de router updaten. Werkt de router met de huidige versie nu niet goed?

  • De huidige versie is niet helemaal stabiel volgens sommige berichten in dit forum (zelf nog niet meegemaakt in de paar uur dat de Box 12 weer draait)
  • Ik wil de Extra WiFi optie gebruiken die in de nieuwere software is zodat ik de 2.4 en 5 GHz WiFi netwerken gescheiden kan houden
Reputatie 7
Badge +24

@bkat vraagje waarom wil je de router updaten. Werkt de router met de huidige versie nu niet goed?

  • De huidige versie is niet helemaal stabiel volgens sommige berichten in dit forum (zelf nog niet meegemaakt in de paar uur dat de Box 12 weer draait)
  • Ik wil de Extra WiFi optie gebruiken die in de nieuwere software is zodat ik de 2.4 en 5 GHz WiFi netwerken gescheiden kan houden

Ik neem aan dat je een Box12 hebt? Heb je deze op dit moment ook aangesloten zonder de Fritzbox? 

@bkat vraagje waarom wil je de router updaten. Werkt de router met de huidige versie nu niet goed?

  • De huidige versie is niet helemaal stabiel volgens sommige berichten in dit forum (zelf nog niet meegemaakt in de paar uur dat de Box 12 weer draait)
  • Ik wil de Extra WiFi optie gebruiken die in de nieuwere software is zodat ik de 2.4 en 5 GHz WiFi netwerken gescheiden kan houden

Ik neem aan dat je een Box12 hebt? Heb je deze op dit moment ook aangesloten zonder de Fritzbox? 

Correct, ik heb de Box 12. Die is op dit moment direct aangesloten op de ethernet poort van het glasvezelkastje. De FRITZ!Box is überhaupt niet meer aangesloten.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @bkat! Ik heb je even een eigen topic gegeven. Dan is het makkelijker overzicht houden. 

Wat me gelijk opvalt is dat het niet lukt van afstand je modem goed uit te lezen. Wil je daarom voor de zekerheid eerst ook nog je NT meer dan 120 seconden stroomloos maken? Vooral dat je die langer dan 2 minuten stroomloos laat is belangrijk. Die tijd is nodig omdat pas daarna het NT geforceerd wordt te updaten. 

Doe daarna nog een harde reset van je modem. Als daarna nog steeds niet de nieuwe firmware op je Box 12 staat, laat het dan hier weten. Dan kan ik je verder helpen. 🙂

Hi @bkat! Ik heb je even een eigen topic gegeven. Dan is het makkelijker overzicht houden. 

Wat me gelijk opvalt is dat het niet lukt van afstand je modem goed uit te lezen. Wil je daarom voor de zekerheid eerst ook nog je NT meer dan 120 seconden stroomloos maken? Vooral dat je die langer dan 2 minuten stroomloos laat is belangrijk. Die tijd is nodig omdat pas daarna het NT geforceerd wordt te updaten. 

Doe daarna nog een harde reset van je modem. Als daarna nog steeds niet de nieuwe firmware op je Box 12 staat, laat het dan hier weten. Dan kan ik je verder helpen. 🙂


Ik heb de NT zo’n 3 minuten van het stroom gehaald en toen de Box 12 weer een factory reset gegeven (mbv pinnetje in het kleine zwarte gaatje achterin). Helaas is de software nog hetzelfde: SGEJ10000448. De reset is wel succesvol geweest: alles was namelijk gewist.

Reputatie 7
Badge +24

Misschien vanuit de webinterface resetten?

Misschien vanuit de webinterface resetten?

Ook al gedaan (vanochtend) zonder effect met betrekking tot firmware.. 😥 Wel succesvol gewist.

Reputatie 7
Badge +24

Hoelang heeft u hem nu al aangesloten? Misschien een paar nachtjes laten draaien? Aangezien automatische updates meestal 's nachts geïnstalleerd worden.

Reputatie 6

Modem koppelt niet met KPN systemen. Bram geeft al aan dat we de modem niet kunnen uitlezen.
Komt de speedtest ook niet boven de 100mb download? (mits je een hoger abonnement heb dan 100)

Heb je geprobeerd hem ook eens rustig uit te zetten met knop achterop en dan weer aan.

Meerdere keren resetten achter elkaar wil ook wel eens werken.
In meerdere gevallen moet je hier zeer veel geduld voor hebben systemen moeten dit automatisch updaten.

Reputatie 7
Badge +8

@bkat, probeer de Box 12 nog eens een reset te geven. Alle kabels (behalve de verbinding met de NT op de rode WAN-poort) los, druk het pinnetje in en als alle lampjes op de Box gedoofd zijn, het pinnetje nog minimaal 10 seconden ingedrukt houden. 

Modem koppelt niet met KPN systemen. Bram geeft al aan dat we de modem niet kunnen uitlezen.
Komt de speedtest ook niet boven de 100mb download? (mits je een hoger abonnement heb dan 100)

Heb je geprobeerd hem ook eens rustig uit te zetten met knop achterop en dan weer aan.

Meerdere keren resetten achter elkaar wil ook wel eens werken.
In meerdere gevallen moet je hier zeer veel geduld voor hebben systemen moeten dit automatisch updaten.

 

  • Speedtest resultaten link. Ik haal zeer netjes mijn geadverteerde snelheden (200/200 down/up)
  • Rustig uitzetten met knop achteraan en weer aan: net gedaan, heeft nog steeds geen resultaat gehad
  • Meerdere keren resetten: ga ik nu even doen

@Pauwerful @Berteman 3x gereset mbv pin achterop (en dan weer wachten tot ‘ie online komt), zonder aangesloten kabels (muv rode WAN poort — die is wel verbonden). Nog steeds dezelfde firmware.

Reputatie 6

@bkat Laat hem in dit geval eventjes een dag aanstaan. Mocht het toch niks uithalen kan wellicht een modem swap worden uitgevoerd. Bel dan even hiervoor 0800-0402. Gratis nummer.

Reputatie 7
Badge +17

@bkat ik heb in dit geval een aanvraag gedaan om een nieuw modem naar je te laten sturen. 

Omdat we dit normaalgesproken alleen doen als het modem echt kapot is, kijkt eerst logistiek nog naar het verzoek. Ik verwacht dat je binnen 3 werkdagen een nieuw modem hebt. 

Laat je hier volgende week woensdag weten of alles in orde is gemaakt?

@bkat ik heb in dit geval een aanvraag gedaan om een nieuw modem naar je te laten sturen. 

Omdat we dit normaalgesproken alleen doen als het modem echt kapot is, kijkt eerst logistiek nog naar het verzoek. Ik verwacht dat je binnen 3 werkdagen een nieuw modem hebt. 

Laat je hier volgende week woensdag weten of alles in orde is gemaakt?

De vervangende modem (Box 12b) is inmiddels geïnstalleerd en werkt super! Die heeft zichzelf meteen automatisch geüpdatet naar software 60E.
Zien jullie op afstand dat hij ook weer is uit te lezen?

Reputatie 7
Badge +17

@bkat ik zie dat je modem op dit moment 2 dagen, 14 uur en 47 minuten online is. Dus inderdaad. 

Ik ben hier nog aan het overleggen om te zien wat we met dit signaal moeten. Ergens in de hardware of software heeft dus iets gezeten dat volledige koppeling met ons netwerk tegenhield. Ik ga dat verder uitzoeken. Als daar iets over te melden valt doe ik dat hier. Maar je hoeft in ieder geval daar niet op te wachten tot alles weer werkt! 😉