Beantwoord

Experia Box V10 - Veelgestelde vragen

  • 8 July 2015
  • 357 reacties
  • 822135 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In dit topic kan je antwoorden (en uitleg) vinden over veel voorkomende vragen omtrent de Experia Box V10. Zoals hoe verander ik de SSID, hoe verander ik het wachtwoord en hoe open ik een bepaalde poort? En informatie over hoe je apparaten aansluit.

 

13761i9E8A1D6922E77558.jpg

Het is niet mogelijk om in dit topic een V10 aan te vragen (helaas)

De V10 is een van de nieuwere versies Experia Box die KPN heeft. De Experia Box is eigenlijk vier apparaten. Een modem (voor DSL klanten), accesspoint, router en switch. De Experia Box V10 ondersteunt als eerste Experia Box: 5Ghz wifi volgens de 802.11a, 802.11n en 802.11ac standaard. Hierdoor is de Experia Box V10 uitermate geschikt voor klanten met een hoge bandbreedte. Via 802.11ac zijn namelijk snelheden te halen die bijna de 500Mbit bereiken. De V10 heeft een gigabit switch waardoor hoge snelheden over het LAN/thuisnetwerk mogelijk zijn. Ook kan de V10 geweldig omgaan met Vectoring verbindingen, en VPlus verbindingen in de toekomst.

  • Inloggen op de Experia Box V10 (H369A)
  • De naam van het wifi netwerk veranderen (SSID)
  • Verander het Wi-Fi wachtwoord (Security Key)
  • Zet uPnP aan op de Experia Box
  • De telefoon op poort 2 aansluiten
  • Wi-Fi kanaal wijzigen voor 2.4Ghz
  • Wi-Fi kanaal wijzigen voor 5.xGhz
  • Geef een apparaat een vast IP (DHCP Binding)
  • Poorten openen op de Experia Box
  • Handleiding
  • Fysieke poorten op de Experia Box
  • Bekende problemen
  • Veel gestelde vragen

 

Inloggen op de Experia Box V10 (H369A)

Open een browser (op een apparaat dat verbonden is via Wi-Fi op LAN)

Ga naar http://192.168.2.254

Log in. De eerste keer kan dit zonder wachtwoord en zal je gevraagd worden een wachtwoord aan te maken. Als je al een keer hebt ingelogd gebruik je het wachtwoord dat je hebt aangemaakt. 

99d21b47-f35b-4755-a65d-04fc1d021929.png

 

Je bent nu ingelogd. Op het "Dashboard" (beginscherm) kan je een overzicht vinden van alle apparaten die via Wi-Fi zijn verbonden (groen) en alle apparaten die via LAN verbonden zijn (rood).

16122iF9FE9A0A6111E829.png

 

De naam van het wifi netwerk veranderen (SSID)

Klik op het tabblad "WiFi"

16123i82076BC3570870BB.png

 

Verander de SSID/Netwerknaam door de nieuwe naam in het vakje "SSID Name" te typen (rood)
Klik op "Toepassen" (groen)

16124i13F63AB198D0341B.png

 

Verander het Wi-Fi wachtwoord (Security Key)

Klik op het tabblad "WiFi"

16123i82076BC3570870BB.png

 

Typ het nieuwe wachtwoord in bij "Beveilingssleutel" (rood)
Klik op "Toepassen" (groen)

16126iEBADF896AA3116D8.png

 

Zet uPnP aan op de Experia Box

Klik op het tabblad "Instellingen"

16127i7D43C28D8F59425D.png

 

Klik op UPnP IGD (rood)
Zet UPnP aan door op "Aan" te klikken (blauw)
Klik op "Toepassen" (groen)

16128i3E243FEF42E3D5B2.png

 

De telefoon op poort 2 aansluiten

Klik op het tabblad "VoIP"

16129iABB90FC5EAC57E69.png

 

Neem bovenstaande configuratie over voor (omringt door een rood vierkant)
Druk op "Toepassen" (groen)

16130iCB2AD1F44E6EC18F.png

Denk je dat er iets fout is gegaan, of werkt het niet? Bel dan de klantenservice (0800-0402) en vraag of ze de telefoonlijn op poort 2 kunnen zetten.

 

Wi-Fi kanaal wijzigen voor 2.4Ghz

Klik op het tabblad "WiFi"

16131i910397B1955B0519.png

 

Scroll naar beneden
Verander het kanaal naar het gewenste kanaal (rood) Je kan met een Android apparaat heel makkelijk vrije kanalen vinden d.m.v. WiFi analyzer
Klik op "Toepassen" (groen)

16132i4F814D0EE80FC508.png

 

Wi-Fi kanaal wijzigen voor 5.xGhz

Klik op het tabblad "WiFi".

16131i910397B1955B0519.png

 

Scroll naar beneden
Kies de gewenste kanaal groep (rood) Over het algemeen geeft kanaal 100, 104, 108, 112 het beste resultaat.
Klik op "Toepassen" (groen)

289f57bf-084d-4b37-9da2-3d44f7e63304.png

 

Geef een apparaat een vast IP (DHCP Binding)

Klik op het tabblad "Instellingen"

16135i691E730E48E8F6EE.png

Klik op "+ Maak nieuw item aan" (Cyaan)

16136i2EA0E0BF1B9A31F6.png

Klik op "Selecteer uit beschikbare apparaten".

16137i6DE5F1E9DD2CF116.png

Selecteer het apparaat dat je een DHCP Binding wilt geven, door de naam te herkennen of het MAC adres te vergelijken met het MAC adres op het apparaat. Zodra je het apparaat selecteert zal het MAC adres worden ingevuld in de vakjes

16138i69D0989B1681B281.png

Kies een duidelijke naam voor het apparaat (Bijvoorbeeld: PCWoonkamer)(rood)
Kies een IP Adres (Dit IP Adress mag niet al gebruikt zijn in een andere DHCP Binding (kies bijvoorbeeld tussen 192.168.2.150 en 192.168.2.199))(groen)
Klik op "Toepassen" (blauw)
Het is slim om het apparaat opnieuw op te starten. zodat deze automatisch de DHCP Binding herkent en weer werkt

16139iD94D11380823420A.png

 

Poorten openen op de Experia Box (IPv4)

In dit voorbeeld gaan we er van uit dat het om een MineCraft server gaat die poort 25565 gebruikt. De poort kan je zelf veranderen en de naam van de applicatie ook. Deze methode werkt ook voor andere programma's of doeleinden

Klik op het tabblad "Instellingen"

16140iD147F2918BC3085F.png

 

Klik op "Poort Forwarding - IPv4", en klik op "Application Configuration"

16141iFB14E25E26695A4E.png

 

Kies de juiste categorie (in dit geval "spelletjes")

bb212bfa-9b07-4b7f-9143-3073504866da.png

 

Klik helemaal onder aan op "+ Maak een nieuwe Appnaam"

16142iAA7B5E3EE9F8CB07.png

 

Vul de naam van de Applicatie in zodat je deze makkelijk terug kan vinden(rood)(in dit voorbeeld bijvoorbeeld Minecraft Server)
Klik op Toepassen (groen)

16143iFE50EA6F1B0C4246.png

 

Scroll omhoog naar de zojuist gemaakte applicatie, en klik op het pijltje er naast ([i]in dit voorbeeld Minecraft Server)

16144i3B81DCA814206541.png

 

Kies het protocol (in dit voorbeeld TCP)(rood)
Vul in elk vakje (4) de poort in die je nodig hebt (25565 in dit voorbeeld)(groen). Heb je meerdere poorten nodig, gebruik dan de knop "Maak een nieuwe regel"
Klik op "Toepassen" (blauw). Nu is de applicatie gemaakt en kan de applicatie aan een apparaat koppelen.

16145iF45DE2516622919A.png

 

Scroll verder omhoog naar Poort Forwarding - IPv4
Klik op "Maak een nieuw item aan" (rood)

16146iB6E0778048C71366.png

 

Klik op "Aangesloten apparaten" (rood)
Klik op "Selecteer uit beschikbare apparaten" (groen)

16151i95875656A26915C1.png

 

Kies het apparaat dat de poorten nodig heeft. (rood)(In dit geval LAPTOP-RF)
Kies bij "App groep" de categorie waarin je de Applicatie hebt gemaakt tijdens de vorige stappen (blauw)(In dit geval Spelletjes)
Kies bij "Appnaam" de Applicatie die je in de vorige stappen hebt gemaakt (groen)(In dit geval Minecraft Server)
Klik op "Toepassen" (Cyaan)

16152iAD8BDE970BB8BBF5.png

 

Handleiding:

  • ADSL en VDSL handleiding (-)
  • Glasvezel handleiding (-)

De "handleiding" bevat een installatie handleiding, info over de muurbeugel/voet, technische specificaties en een "meterkastkaart".

Poorten:

675fec62-8e13-4888-adc2-27205a579813.png


1: Dit is de DSL poort. Hier kan je het inkomende signaal op aansluiten als u een xDSL (koper) verbinding gebruikt. Deze poort gebruikt een RJ11 aansluiting.

Het lampje L1 geeft aan of de verbinding werkt. L2 brandt als je tweede paar (in geval van Pair Bonding) ook werkt. Sluit de experiabox met een korte ronde kabel aan om problemen te voorkomen.

2: Dit zijn de Phone poorten. Hier kan je je telefoon op aansluiten. Over het algemeen sluit je je telefoon aan op Phone1, maar je kan deze (zoals eerder in dit topic aangegeven) ook omzetten naar Phone2. Deze poort gebruikt een RJ11 aansluiting.

3: Deze USB poort is voor 3G en 4G dongels (2G is praktisch te sloom). (USB 3.0)

4: Dit zijn de Ethernet poorten. Hier kan je de iTVOntvanger (STB) op aansluiten of je laptop/pc. Welke van deze poorten je gebruikt maakt niet uit. Deze poort gebruikt een RJ45 aansluiting. De lampjes links en rechts van de poorten geven de status aan. Dit zijn gigabit poorten.

5: Dit is de WAN (Wide Area Network) poort. Deze verbindt je met de glasvezelmodem ("glasvezel kastje") doormiddel van een netwerk kabel (minstens Cat.5e. Cat.6 aanbevolen). Deze poort gebruikt een RJ45 aansluiting. De lampjes links en rechts van de poort geven de status aan.

6: Dit is de reset knop. Deze knop is verzonken en je hebt een paperklip/potlood nodig om deze in te drukken. Wil je de ExperiaBox V10 resetten? Houdt de knop ingedrukt totdat de lampjes uit gaan (behalve Power).

7: Dit is de stroomaansluiting. Gebruik de meegeleverde adapter.

8: Dit is de aan/uit knop. Wil je de experiabox uitzetten (bijvoorbeeld als je opvakantie gaat)? Gebruik dan deze knop. (Voor de veiligheid raad ik je aan de voeding ook uit het stopcontact te halen bij langdurige afwezigheid)

 

Problemen:

  • Telefonie werkt niet: Probeer de andere Phone-poort. Werkt dit niet? Probeer dan de Herstel knop ingedrukt te houden totdat Services rood brandt. Als dit ook niet werkt, bel dan de klantenservice (0800-0402)
  • Het service lampje brandt roodOver het algemeen wordt het lampje weer groen als je de Herstel knop indrukt. Als dit niet het geval is, en je ervaart hierdoor problemen kan je de klantenservice bellen (0800-0402)

 

FAQ:

  • Werkt Chromecast met de V10? Ja! De Chromecast kan je op de normale manier aansluiten en deze zal gewoon verbinding maken met de V10.
  • Kan ik een extra router gebruiken achter de V10? Dit kan. In dit topic lees je daar meer over
  • Kan de V10 in bridgemodus? Nee, helaas kan alleen de V8 dit.
  • Kan ik de kanaalbreedte naar 40Mhz wijzigen? Ja dit kan met de optie "Up to 450Mbit/s". Helaas zitten hier wel regels aan. Je mag namelijk geen/weinig wifi kanalen in de buurt hebben, anders zal de V10 gewoon 20Mhz blijven.
  • Ondersteunt het 5Ghz netwerk de kanalen 52 en hoger? Ja! In tegenstelling tot vele andere 5Ghz routers ondersteund de V10 ook de hogere frequenties. De V10 heeft namelijk DFS en TPC. Dit zijn twee technieken waardoor de V10 automatisch zijn kanaal aanpast mocht er een belangrijker signaal op die frequentie zitten (radar signalen). Als je vaak onderbrekingen van 5Ghz wifi ondervindt in gebieden vlak bij een vliegveld, haven of legerbasis zal je beter uit zijn door de kanalen 36-48 te gebruiken.
  • Kan ik een blacklist of whitelist maken voor aangesloten apparaten? Ja dit kan. Deze optie is te vinden onder WiFi>Advanced. 
  • Kan ik Firewall uitzetten op de Experiabox? Nee, dit kan niet. Echter zou u geen problemen moeten ondervinden die te maken hebben met Firewall. Als dit wel zo is, kunt u het beste een topic starten op dit forum.
  • Het WiFi signaal van de V10 is niet sterk genoeg voor mijn (land)huis! Dit kan. De beste optie is dan meestal om te kiezen voor Access Points. Eén van de Access Points is de KPN WiFi "Versterker". Je kan ook kiezen voor WiFi Repeaters, maar deze dingen zijn over het algemeen slecht, en je verliest altijd snelheid met een repeater.

De instructies gaan altijd over de foto die er onder staat. Als er een kleur tussen haakjes achter staat verwijst dit naar een kader of een pijl op de foto. In dit topic zijn meerdere gegevens onleesbaar gemaakt vanwege privacy overwegingen. Heb je suggesties, problemen of vragen stel ze in dit topic. Als je dit bericht hulpvol vindt, kan je op het duimpje hieronder klikken.

Robin

Photocredit: Hardware.info

icon

Beste antwoord door Allart 10 January 2018, 13:13

Bekijk origineel

357 reacties

Hoe krijg ik mijn nat type open op de V10? Na problemen met de V8 en V9 nu ook weer met de 'nieuwe' V10. Heeft KPN dit na al die jaren nog steeds niet aangepast?!

En kom niet met domme antwoorden als 'UPnP aanzetten' of 'poorten openzetten' dat heb ik al lang en breed geprobeerd. Dit begint me echt te irriteren...

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

OPEN kan niet, tenzij je je apparaat direct op "het internet" aansluit. Je zal UPnP of poorten moeten openen. En dat werkt gewoon.

Robin
RobinFlikkema schreef op 2 okt '15 om 16:46u

Hoi,

OPEN kan niet, tenzij je je apparaat direct op "het internet" aansluit. Je zal UPnP of poorten moeten openen. En dat werkt gewoon.

Robin 
Hoe bedoel je 'open' kan niet? Het is strict, moderate of open... en nu staat die bij mij op strict zelfs. UPnP is AANGEVINKT. Dat werkt dus niet. Andere manier?

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ik heb gereageerd in je eigen topic!

Robin
Beste leden,

Ik ben pas nieuw klant van kpn internet en heb een V10 box. (gemiddeld 13 a 14mb snelheid)

Met deze werkt mijn satellietontvanger Vu+ solo2 uitstekend draadloos wifi .

Maar het lukt me niet om in te loggen bij OpenWebif via mijn pc.(draadloos).

Hoop hiermee geholpen kan worden .

MurtiE

Reputatie 7
Badge +30


murtie schreef op 10 okt '15 om 15:48u


Beste leden,

Ik ben pas nieuw klant van kpn internet en heb een V10 box. (gemiddeld 13 a 14mb snelheid)

Met deze werkt mijn satellietontvanger Vu+ solo2 uitstekend draadloos wifi .

Maar het lukt me niet om in te loggen bij OpenWebif via mijn pc.(draadloos).

Hoop hiermee geholpen kan worden .

MurtiE

 


Wat werkt er precies niet? Je kan (naar mijn idee) gewoon het (interne)IP van de ontvanger in je browser intypen.

Ik ben zelf niet bekend met OpenWebIf. Wat doet het precies? Of moet je er poorten voor openen?

Robin

Ik heb hem opgelost , ik moest de plugin opnieuw installeren.

Bedankt.

OpenWebif wordt gebruikt als je via de pc wilt streamen.

oke niet gevonden instellingen voor setting :port forwaring-ipv4

ik wil gewoon emule wat netjes in de lijst staat port forwaring doen

mode ip- adress ??

LAN HOST ???????????????????????? wat moet je hier invullen dan ????

APPName gekozen voor emule/edonkey

zo wat op LAN host ?????

Reputatie 7
Badge +30

gewoondomblond schreef op 5 nov '15 om 14:48u

oke niet gevonden instellingen voor setting Smiley Tongort forwaring-ipv4

ik wil gewoon emule wat netjes in de lijst staat port forwaring doen

mode ip- adress ??

LAN HOST ???????????????????????? wat moet je hier invullen dan ????

APPName gekozen voor emule/edonkey

zo wat op LAN host ?????

 


Hoi,

Ik snap eigenlijk je vraag niet. Over het algemeen wil je bij LAN Host een (intern)IP van een apparaat hebben

Robin

RobinFlikkema schreef op 5 nov '15 om 18:08u
gewoondomblond schreef op 5 nov '15 om 14:48uoke niet gevonden instellingen voor setting Smiley Tongort forwaring-ipv4

ik wil gewoon emule wat netjes in de lijst staat port forwaring doen

mode ip- adress ??

LAN HOST ???????????????????????? wat moet je hier invullen dan ????

APPName gekozen voor emule/edonkey

zo wat op LAN host ?????

 Hoi,

Ik snap eigenlijk je vraag niet. Over het algemeen wil je bij LAN Host een (intern)IP van een apparaat hebben

Robin

 
moet je maar eens naar settings gaan port forwaring , kan je een programma uitkiezen , maar wordt LAN host nummer gevraagd en niemand bij kpn kan dat uitleggen, staat er in geen enkel geruiksaanwijzing , en ze schrijven gewoon afblijven :)

wat goed geregeld was bij de oude modems is nu gewoon stuk moeilijker gemaakt

LAN host is de computer die aan de modem hangt met draadje waar je het programma wilt gebruiken.

waarom weet niemand de software van de modem bij KPN ? en schrijf eens een manual voor de software in de modem en hun instellingen

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ja LAN host is inderdaad het IP van het apparaat dat de applicatie gebruikt.
Als je echter de handleiding op de 1e pagina van dit topic volgt kan het makkelijker zonder zelf het IP in te voeren.

Oja, ik ben gewoon klant en bepaal zelf wat ik wel en niet schrijf. Echter staat er m.i. al een goede uitleg op de eerste pagina van dit topic die niet al te moeilijk is.

Robin
RobinFlikkema schreef op 5 nov '15 om 21:17u
Hoi,

Ja LAN host is inderdaad het IP van het apparaat dat de applicatie gebruikt.
Als je echter de handleiding op de 1e pagina van dit topic volgt kan het makkelijker zonder zelf het IP in te voeren.

Oja, ik ben gewoon klant en bepaal zelf wat ik wel en niet schrijf. Echter staat er m.i. al een goede uitleg op de eerste pagina van dit topic die niet al te moeilijk is.

Robin 
ik denk dat de software al weer is verandert in het modem want je uitleg en foto's op pagina 1 komen niet overeen met wat je aantreft in setting. je moet nu altijd je LAN host invullen , anders doet hij niet apply !

dat was anders in het oude modem , daar was dat niet nodig.

KPN hoort gewoon een handleiding  bij het modem te doen , met de software en mogelijkheden. en niet zeggen of schrijven dat je daar gewoon af moet blijven. en dat dat niet tot hun taak behoort om uitleg te geven over deze instellingen.

maar zo gaat het altijd , de chinese maken wat , iemand schrijft software maar uitleg staat nergens. slechte zaak

maar ik had het zelf al uitgevonden ( het zoveelste zelfde wiel) , nu nog de instellingen over 2.4 ghz kanalen en 5 ghz. zou een scan tool zijn van kpn helaas werkt dat ook weer niet. dus zit waarschijnlijk iedereen op dezelfde kanalen te kloten, zonder te weten welke kanalen in de buurt free zijn.

Reputatie 7
Badge +30

gewoondomblond schreef op 6 nov '15 om 09:06u


RobinFlikkema schreef op 5 nov '15 om 21:17u
Hoi,

Ja LAN host is inderdaad het IP van het apparaat dat de applicatie gebruikt.
Als je echter de handleiding op de 1e pagina van dit topic volgt kan het makkelijker zonder zelf het IP in te voeren.

Oja, ik ben gewoon klant en bepaal zelf wat ik wel en niet schrijf. Echter staat er m.i. al een goede uitleg op de eerste pagina van dit topic die niet al te moeilijk is.

Robin
 


ik denk dat de software al weer is verandert in het modem want je uitleg en foto's op pagina 1 komen niet overeen met wat je aantreft in setting. je moet nu altijd je LAN host invullen , anders doet hij niet apply !

dat was anders in het oude modem , daar was dat niet nodig.

KPN hoort gewoon een handleiding  bij het modem te doen , met de software en mogelijkheden. en niet zeggen of schrijven dat je daar gewoon af moet blijven. en dat dat niet tot hun taak behoort om uitleg te geven over deze instellingen.

maar zo gaat het altijd , de chinese maken wat , iemand schrijft software maar uitleg staat nergens. slechte zaak

maar ik had het zelf al uitgevonden ( het zoveelste zelfde wiel) , nu nog de instellingen over 2.4 ghz kanalen en 5 ghz. zou een scan tool zijn van kpn helaas werkt dat ook weer niet. dus zit waarschijnlijk iedereen op dezelfde kanalen te kloten, zonder te weten welke kanalen in de buurt free zijn.

 


Dan heb je geen Experiabox V10, maar een andere.

RobinFlikkema schreef op 6 nov '15 om 09:08u
gewoondomblond schreef op 6 nov '15 om 09:06uRobinFlikkema schreef op 5 nov '15 om 21:17uHoi,

Ja LAN host is inderdaad het IP van het apparaat dat de applicatie gebruikt.
Als je echter de handleiding op de 1e pagina van dit topic volgt kan het makkelijker zonder zelf het IP in te voeren.

Oja, ik ben gewoon klant en bepaal zelf wat ik wel en niet schrijf. Echter staat er m.i. al een goede uitleg op de eerste pagina van dit topic die niet al te moeilijk is.

Robin ik denk dat de software al weer is verandert in het modem want je uitleg en foto's op pagina 1 komen niet overeen met wat je aantreft in setting. je moet nu altijd je LAN host invullen , anders doet hij niet apply !

dat was anders in het oude modem , daar was dat niet nodig.

KPN hoort gewoon een handleiding  bij het modem te doen , met de software en mogelijkheden. en niet zeggen of schrijven dat je daar gewoon af moet blijven. en dat dat niet tot hun taak behoort om uitleg te geven over deze instellingen.

maar zo gaat het altijd , de chinese maken wat , iemand schrijft software maar uitleg staat nergens. slechte zaak

maar ik had het zelf al uitgevonden ( het zoveelste zelfde wiel) , nu nog de instellingen over 2.4 ghz kanalen en 5 ghz. zou een scan tool zijn van kpn helaas werkt dat ook weer niet. dus zit waarschijnlijk iedereen op dezelfde kanalen te kloten, zonder te weten welke kanalen in de buurt free zijn.

 Dan heb je geen Experiabox V10, maar een andere.

 
tuurlijk ik ben gewoon dom blond

als op de buitenkant staat dat het een experiabox v10 is , hoeft het natuurlijk niet het binnen werk ervan te zijn

maar logischer is dat ze de software iets hebben aangepast he. doen ze wel meer.

gisteren pas gekregen , dus waarschijnlijk met de laatste software update.

de setting hoofdstukje is gewoon iets aangepast.

Reputatie 7
Badge +30
Het klopt dat er een beetje verschil in zit afhankelijk van hoe je dingen hebt ingesteld en de type verbinding die je gebruikt. Echter is de rest hetzelfde.

De uitleg over 2.4 en 5 kanalen veranderen is ook te vinden. Je o.a. met inSSID'er (Windows) en WiFi Analyzer (Android) kijken welke kanalen vrij zijn.

Software updates worden automatisch binnen gehaald bij het aansluiten van de V10. En ook nu de V10 is ingesteld zal deze zichzelf automatisch updaten. Mijne runt dus dezelfde versie als die van jou. De screenshots zijn allemaal nog van toepassing echter zijn deze screenshots al wel van een vorige firmware versie.

Voor het grootste deel is er geen uitleg nodig voor de V10. Je krijgt er een (kleine) handleiding bij en de Experiabox is plug-en-play dus werkt gewoon nadat je hem hebt aangesloten zonder instellingen aan te passen.
Als je inlogt op de V10 (op dezelfde manier als elke andere router) spreekt bijna alles voor zich zelf voor de meeste mensen. Echter omdat sommige mensen niet alle moeilijke termen begrijpen heb ik een simpele handleiding met veel afbeeldingen gemaakt.

Robin
RobinFlikkema schreef op 6 nov '15 om 11:29u
Het klopt dat er een beetje verschil in zit afhankelijk van hoe je dingen hebt ingesteld en de type verbinding die je gebruikt. Echter is de rest hetzelfde.

De uitleg over 2.4 en 5 kanalen veranderen is ook te vinden. Je o.a. met inSSID'er (Windows) en WiFi Analyzer (Android) kijken welke kanalen vrij zijn.

Software updates worden automatisch binnen gehaald bij het aansluiten van de V10. En ook nu de V10 is ingesteld zal deze zichzelf automatisch updaten. Mijne runt dus dezelfde versie als die van jou. De screenshots zijn allemaal nog van toepassing echter zijn deze screenshots al wel van een vorige firmware versie.

Voor het grootste deel is er geen uitleg nodig voor de V10. Je krijgt er een (kleine) handleiding bij en de Experiabox is plug-en-play dus werkt gewoon nadat je hem hebt aangesloten zonder instellingen aan te passen.
Als je inlogt op de V10 (op dezelfde manier als elke andere router) spreekt bijna alles voor zich zelf voor de meeste mensen. Echter omdat sommige mensen niet alle moeilijke termen begrijpen heb ik een simpele handleiding met veel afbeeldingen gemaakt.

Robin 
zijn allemaal aannamens die niet altijd kloppen . er kwam een monteur langst . zonder uitleg of boekje. totaal geen documenten bij dat ding. wel had hij de password van de modem verandert , zodat niemand bij kpn erin kon zelfs niet op afstand. gehele ding moeten resetten. toen was er weer in te komen. natuurlijk waren toen alle instellingen weer standaard. kortom niets is zo simpel als het lijkt

screenshots van vorige firmware is ook niet handig wel. het gaat nu anders 🙂 je bedoelt het goed. maar KPN hoort dit te updaten zodat mensen wat kunnen lezen en instellen. maar het werkt nu , alleen vreemd dat waarschijnlijk de monteur iets had verandert onze appatuur wel werkte waarschijnlijk alles op 2.4 ghz . na reset deed de helft het niet meer , waarschijnlijk alles op 5 ghz standaard

allemaal heel logisch , maar niet simpel en gemakkelijk. maar dat vergeten de meeste software makers, ach die handleiding toch niet nodig dat wijst toch vanzelf 🙂 , dus niet he.

Reputatie 7
Badge +30
 Hoi,


gewoondomblond schreef op 6 nov '15 om 19:44u
zijn allemaal aannamens die niet altijd kloppen . er kwam een monteur langst . zonder uitleg of boekje. totaal geen documenten bij dat ding. 

Wat wil je nu dan in dat document vinden dan? De bijgeleverde handleiding vertelt je hoe je hem aansluit en klaar. Als de monteur dit doet is die handleiding niet nodig.


gewoondomblond schreef op 6 nov '15 om 19:44u
wel had hij de password van de modem verandert , zodat niemand bij kpn erin kon zelfs niet op afstand. gehele ding moeten resetten. toen was er weer in te komen. natuurlijk waren toen alle instellingen weer standaard. kortom niets is zo simpel als het lijkt 

KPN heeft geen wachtwoord nodig om op afstands de gegevens in het modem uit te lezen. Het lijkt me dat de monteur op zijn mist het wachtwoord aan u had kunnen geven. Echter denk ik wel dat de monteur een goede bedoeling had. De standaard WiFi wachtwoorden wordt vaak achterhaald en standaard zit er geen wachtwoord op de beheerderslogin


gewoondomblond schreef op 6 nov '15 om 19:44u
screenshots van vorige firmware is ook niet handig wel. het gaat nu anders Smiley Vrolijk je bedoelt het goed. maar KPN hoort dit te updaten zodat mensen wat kunnen lezen en instellen. maar het werkt nu, 

Fijn om te horen dat alles nu naar behoren werkt. Echter heb ik nog geen screenshot gevonden die nu, met de nieuwe firmware, er anders uit ziet


gewoondomblond schreef op 6 nov '15 om 19:44u
alleen vreemd dat waarschijnlijk de monteur iets had verandert onze appatuur wel werkte waarschijnlijk alles op 2.4 ghz . na reset deed de helft het niet meer , waarschijnlijk alles op 5 ghz standaard 

Standaard heeft het 5Ghz en 2.4Ghz-netwerk dezelfde naam (en wachtwoord) zodat je apparaat (bijvoorbeeld je pc) zelf kan beslissen of hij 5Ghz of 2.4Ghz wil gebruiken. Als je apparaat geen 5Ghz ondersteund zal dit apparaat het hele 5Ghz netwerk niet zien en gewoon altijd met 2.4Ghz verbinden. De meeste apparaten geven de voorkeur aan het sterkste netwerk ipv het 'snelste' netwerk (jammer)

V.z.i.w. zal ik één van de komende updates bandsteering komen. In feite vraagt de V10 dan aan je pc "Ondersteun jij 5Ghz?" als je pc dan antwoord met "ja" zal de V10 hem met 5Ghz verbinding laten maken en niet met 2.4Ghz.


gewoondomblond schreef op 6 nov '15 om 19:44u
 
allemaal heel logisch , maar niet simpel en gemakkelijk. maar dat vergeten de meeste software makers, ach die handleiding toch niet nodig dat wijst toch vanzelf Smiley Vrolijk , dus niet he.

 

Ik vind het erg jammer dat er geen uitgebreidere handleiding bij zit, zodat iedereen de Experiabox kan instellen zoals hij of zij wilt. Heel misschien dat WebCare dit signaal intern kan doorzetten ( ). Echter is dit ook de reden waarom ik dit topic gemaakt heb, en (waarschijnlijk) de reden dat dit topic zoveel bezoekers heeft.

Robin

RobinFlikkema schreef op 6 nov '15 om 20:00u
 Hoi,

gewoondomblond schreef op 6 nov '15 om 19:44uzijn allemaal aannamens die niet altijd kloppen . er kwam een monteur langst . zonder uitleg of boekje. totaal geen documenten bij dat ding. Wat wil je nu dan in dat document vinden dan? De bijgeleverde handleiding vertelt je hoe je hem aansluit en klaar. Als de monteur dit doet is die handleiding niet nodig.

gewoondomblond schreef op 6 nov '15 om 19:44uwel had hij de password van de modem verandert , zodat niemand bij kpn erin kon zelfs niet op afstand. gehele ding moeten resetten. toen was er weer in te komen. natuurlijk waren toen alle instellingen weer standaard. kortom niets is zo simpel als het lijkt KPN heeft geen wachtwoord nodig om op afstands de gegevens in het modem uit te lezen. Het lijkt me dat de monteur op zijn mist het wachtwoord aan u had kunnen geven. Echter denk ik wel dat de monteur een goede bedoeling had. De standaard WiFi wachtwoorden wordt vaak achterhaald en standaard zit er geen wachtwoord op de beheerderslogin

gewoondomblond schreef op 6 nov '15 om 19:44uscreenshots van vorige firmware is ook niet handig wel. het gaat nu anders Smiley Vrolijkje bedoelt het goed. maar KPN hoort dit te updaten zodat mensen wat kunnen lezen en instellen. maar het werkt nu, Fijn om te horen dat alles nu naar behoren werkt. Echter heb ik nog geen screenshot gevonden die nu, met de nieuwe firmware, er anders uit ziet

gewoondomblond schreef op 6 nov '15 om 19:44ualleen vreemd dat waarschijnlijk de monteur iets had verandert onze appatuur wel werkte waarschijnlijk alles op 2.4 ghz . na reset deed de helft het niet meer , waarschijnlijk alles op 5 ghz standaard Standaard heeft het 5Ghz en 2.4Ghz-netwerk dezelfde naam (en wachtwoord) zodat je apparaat (bijvoorbeeld je pc) zelf kan beslissen of hij 5Ghz of 2.4Ghz wil gebruiken. Als je apparaat geen 5Ghz ondersteund zal dit apparaat het hele 5Ghz netwerk niet zien en gewoon altijd met 2.4Ghz verbinden. De meeste apparaten geven de voorkeur aan het sterkste netwerk ipv het 'snelste' netwerk (jammer)

V.z.i.w. zal ik één van de komende updates bandsteering komen. In feite vraagt de V10 dan aan je pc "Ondersteun jij 5Ghz?" als je pc dan antwoord met "ja" zal de V10 hem met 5Ghz verbinding laten maken en niet met 2.4Ghz.

gewoondomblond schreef op 6 nov '15 om 19:44u allemaal heel logisch , maar niet simpel en gemakkelijk. maar dat vergeten de meeste software makers, ach die handleiding toch niet nodig dat wijst toch vanzelf Smiley Vrolijk , dus niet he.

 Ik vind het erg jammer dat er geen uitgebreidere handleiding bij zit, zodat iedereen de Experiabox kan instellen zoals hij of zij wilt. Heel misschien dat WebCare dit signaal intern kan doorzetten ( @Joran). Echter is dit ook de reden waarom ik dit topic gemaakt heb, en (waarschijnlijk) de reden dat dit topic zoveel bezoekers heeft.

Robin

 
ik hou er over op het 5 ghz heeft een ander wachtwoord dan het 2.4 ghz , of dat standaard is weet ik niet eens maar is wel zo na een hard reset. en kpn kon dus echt op afstand niet in het modem komen. totale reset dat konden ze geven. maar met hun ADMIN en username KPN kwamen ze er niet in.

bij elk apperaat hoort een handleiding en bij elk software een uitleg. maar dat is wijsheid van een oud software ontwikkelaar. tegenwoordig is alles toch logische en makkelijk, oja gebruiksvriendelijk dat is het zeker niet meer. andere tijden , wat je niet snapt hoef je niet te begrijpen laat staan dat ze uitleggen dat je instellingen kan veranderen . gewoon niet aankomen , zijn wij niet voor opgeleid . standaard zinnen tegenwoordig :)

het is heel treurig. daarom gewoon dom blond :)

Forum leden, ik krijg de volgende fout in Filezilla

10:44:09 Status: Verbinden met 77.168.0.165:21...

10:44:09 Status: Verbindingspoging mislukt met "ECONNREFUSED - Verbinding geweigerd door server".

10:44:09 Fout: Kan niet verbinden met server

Ik probeer contact te maken met een NetgearNas 102 via internet aangesloten op mijn router Experiabox V10. Zodra ik mijn vorige router aansluit werkt alles zoals verwacht. Aan de instellingen van  de Netgear Nas is niets veranderd. De V10 heb ingesteld aan de hand van de beschrijving van Robin Flikkema. Is er iemand die een suggestie heeft? Bij voorbaat dank Peter.  

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Er van uitgaande dat je NAS en PC op de V10 zitten:
Heb je dat IP vast gezet in de NAS? De V10 deelt standaard 192.168.2.* uit en jouw NAS' IP is 192.168.0.*

Je kan de Experiabox V10 aanpassen om 192.168.0.* uit te delen (onder Settings > DHCP). Of de NAS zijn netwerk instellingen op automatisch zetten en vervolgens een DHCP Binding maken.

Al zou FileZilla dan geen "Connection Refused" zeggen.

Kan het zijn dat je PC, de V10 als "openbaar netwerk" ziet ipv "Privé of Thuis netwerk"?

Robin
RobinFlikkema schreef op 10 nov '15 om 11:18u
Hoi,

Er van uitgaande dat je NAS en PC op de V10 zitten:
Heb je dat IP vast gezet in de NAS? De V10 deelt standaard 192.168.2.* uit en jouw NAS' IP is 192.168.0.*

Je kan de Experiabox V10 aanpassen om 192.168.0.* uit te delen (onder Settings > DHCP). Of de NAS zijn netwerk instellingen op automatisch zetten en vervolgens een DHCP Binding maken.

Al zou FileZilla dan geen "Connection Refused" zeggen.

Kan het zijn dat je PC, de V10 als "openbaar netwerk" ziet ipv "Privé of Thuis netwerk"?

Robin 
Hi Robin,

Bedankt voor de snelle reactie. De nas zit aan de V10 het ip adres word via DHCP binding aan de nas gegeven. Zowel de oude als de nieuwe router geruiken 192.168.2.* zodra ik de router vervang door de oude een ARV7519 werkt het gewoon weer.

De instelling zijn op beide  het zelfde.De v10 is ingesteld voor port forwarding 20,21 naar 50000,50009. zoals ook in de oude.

Kan het zijn dat ik geen portforwarding moet gebruiken ? maar gewoon 20, 21 naar 20, 21 ?

Groet,

Peter

Reputatie 7
Badge +30
Oh, sorry. Ik las verkeerd!

Als je een forwarding hebt van 20 naar 50000 en 21 naar 50009 dan zal je je ExternIP:50000 of ExternIP:50009 moeten gebruiken. Veel makkelijk is om 20 naar 20 te forwarden en 21 naar 21. Dan kan je gewoon 21 gebruiken wanneer dit nodig is, en 20 gebruiken wanneer je die nodig hebt.

Als dat niet werkt zou ik eerst kijken of internIP:21 of internIP:20 wel werkt.

Robin
Reputatie 7
Badge +30
Om daar op door te gaan, ik heb Start Port, End Port, Start Mapping Port en End Mapping Port op 80 staat zodat poort 80 op mijn server bereikbaar is vanaf ExternIP:80
RobinFlikkema schreef op 10 nov '15 om 12:03u
Oh, sorry. Ik las verkeerd!

Als je een forwarding hebt van 20 naar 50000 en 21 naar 50009 dan zal je je ExternIP:50000 of ExternIP:50009 moeten gebruiken. Veel makkelijk is om 20 naar 20 te forwarden en 21 naar 21. Dan kan je gewoon 21 gebruiken wanneer dit nodig is, en 20 gebruiken wanneer je die nodig hebt.

Als dat niet werkt zou ik eerst kijken of internIP:21 of internIP:20 wel werkt.

Robin 
Hi Robin,

Geen probleem, wat ik mij afvraag is waarom het wel wekt in de oude router. Ik kan evetueel schreenshots plaatsen/sturen van de instellingen van de router en/of Netgear Nas voordat ik van alles ga veranderen?

Groet Peter.

Reputatie 7
Badge +30
Heb je precies hetzelfde in de andere router? Gebruik je daar ook je Extern IP?

Zelf heb ik nooit gebruik gemaakt van de ARV7519. Maar bij de V10 kan je een applicatie maken met 4x dezelfde poort. Dan kan je de applicatie aan een apparaat toevoegen en is de poort geforwarded naar dat apparaat.

Robin

Reageer