Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

  • 13 July 2021
  • 487 reacties
  • 35628 keer bekeken
Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

487 reacties

Na de laatst Update van het modem, is dit ook een superwifi punt en kan het wifipunt, dat naast het modem staat elders in huis gebruikt worden.

Maar, hoe werkt dat?

Het tweede wifipunt in huis is immers gekoppeld aan het wifipunt dat naast het modem staat.

Moeten nu beide sifipunten opnieuw geïnstalleerd worden? Is er een handleiding?

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 7
Badge +24

Gewoon proberen denk ik. Een handleiding heb ik nog niet gezien. En ik heb er ook nog niet echt veel over gelezen dat het daadwerkelijk lukt.

Reputatie 7

Nee hoor, je hoeft de "super"WiFi punten niet opnieuw in te stellen.

Je kunt het "super"WiFi punt bij de Experia Box gewoon ergens anders in jouw woning aansluiten.

Reputatie 7
Badge +30

Na de laatst Update van het modem, is dit ook een superwifi punt en kan het wifipunt, dat naast het modem staat elders in huis gebruikt worden.

Maar, hoe werkt dat?

Het tweede wifipunt in huis is immers gekoppeld aan het wifipunt dat naast het modem staat.

Moeten nu beide sifipunten opnieuw geïnstalleerd worden? Is er een handleiding?

Na de update is de Experia Box het hoofd wifipunt geworden, @Piet Pinkert . Hierdoor kan het wifipunt dat met een kabel aan de Experia Box vastzit losgehaald worden en elders in huis neergezet worden. 

Zoals wjb al aangeeft, opnieuw instellen is daarvoor niet nodig :)

Na de laatst Update van het modem, is dit ook een superwifi punt en kan het wifipunt, dat naast het modem staat elders in huis gebruikt worden.

Maar, hoe werkt dat?

Het tweede wifipunt in huis is immers gekoppeld aan het wifipunt dat naast het modem staat.

Moeten nu beide sifipunten opnieuw geïnstalleerd worden? Is er een handleiding?

Na de update is de Experia Box het hoofd wifipunt geworden, @Piet Pinkert . Hierdoor kan het wifipunt dat met een kabel aan de Experia Box vastzit losgehaald worden en elders in huis neergezet worden. 

Zoals wjb al aangeeft, opnieuw instellen is daarvoor niet nodig :)

Ja dat dacht ik ook - maar dit is zorgt voor een hoop andere problemen eigenlijk. Doordat de wifi punten oorspronkelijk met het bedrade Super Wifi punt verbinden gaat de verbinding met de andere super wifi punten offline. Deze verbinden niet met de router als main tenzij je ze allemaal opnieuw instelt. 

Persoonlijk sowieso niet heel blij met deze update. Er zijn veel dingen die niet goed / lekker meer werken. Zoals het verwijderen van de bandsplitsing, waardoor er bepaalde zaken niet meer werken. Daarnaast is de router een stuk instabieler geworden. Verliest sinds vandaag om het uur de internet connectie volledig of lijkt opnieuw op te starten.

Overall nog niet heel happy.

 

@Erik_ als antwoord op het ipv6 verhaal (pagina 2): ik heb IPv6 weer aangezet op de Experia box en nu werkt het wel weer OK, lijkt dus toevallig een storing op dat moment te zijn geweest dan. Restart van de experia box had ik eerder ook al gedaan, maar dat hielp toen niet. Nu was ook een restart niet nodig, alleen het opnieuw aanzetten was voldoende.

Reputatie 4
Badge +1

Ai, dat is dan niet helemaal gegaan zoals de bedoeling was, @Radioman! Ik zie dat jouw gegevens al in je forumprofiel staan (waarvoor dank). Dus die heb ik zojuist doorgezet naar de mensen die over de uitrol gaan zodat zij kunnen kijken of ze kunnen achterhalen wat hier misging.


@Erik_  gisteren SMS ontvangen, maar geen verandering in de software versie vanochtend.

Reputatie 2
Badge

@KPN, na jullie update staat ongevraagd Wifi aan, is het niet meer mogelijk om gescheiden namen in te voeren, kan Wifi in de webinterface niet uit worden gezet en nog wat van die shit zooi. Ik stel voor dat jullie per omgaande deze functionaliteit weer beschikbaar maken of een router op sturen welke deze functionaliteit wel heeft. Het ging juist zo goed…...

Ergo ik huurde een router die de functionaliteiten had die ik voldoende vond, en nu huur ik een router waar ik dus geen moer meer aan heb.k wil simpel gezegd de oude mogelijkheden terug. Ik zit niet op jullie ongevraagde extra functionaliteit te wachten. Het is dus een downgrade ipv een update. Redo plz.

Nu zie ik mijn WiFi netwerk niet meer, na de update van vannacht. Internet (tv) werkt wel gewoon. Als ik de experia box reset, verbindt hij me voor heel even met mijn netwerk, waarna hij weer verdwijnt na 5 min. 

Reputatie 7
Badge +20

En als die verdwijnt zie je het netwerk ook helemaal niet meer tussen de anderen? Of kan je op de apparaten het netwerk vergeten en deze opnieuw instellen @Elfi? Krijgen ze dan weer goede verbinding?

Probleem alweer opgelost 🙂. Mijn oude WiFi verbinding kwam er te staan waarvan het wachtwoord niet meer werkte. Heb mijn wachtwoord veranderd via internet en heb weer verbinding

Reputatie 7
Badge +30

Top, goed om te horen, Elfi :)

Reputatie 2
Badge

#moderator: Je kunt ook controleren of je de update hebt door in te loggen op je Experia Box en te kijken naar het versienummer van de firmware. Je vindt dit via Overview (links) en dan Router Information (boven).

ik mag een boon zijn, maar als ik inlog op mijn Experia zie ik nergens de optie Overview en dan al helemaal niet Router Information.

Dit is wat ik krijg als ik Status open:

Model H369A
Serienummer ZTEEG8GF7E03501
Hardware versie V1.00
Software versie V1.01.00T03.8V4

 

Omdat ik nogal slecht bedeeld ben met de vast verbinding (31Mb max, maar in werkelijkheid niet meer dan 16 en in gebruik blijf ik ver onder de 10) om nog maar niet te spreken over de WiFi prestaties, kan ik niet wachten op een betere verbinding. Zeker nu, door inwoning, een paar jongelui de grenzen van het mogelijke opzoeken. In hun oude woning, 400m verderop, was er 211Mb mogelijk, bij mij dus de helft van 31Mb in ideale oomstandigheden.

Help~!

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @bramMH9 , dit topic gaat over de Experia Box v10A en jij hebt de Experia Box v10. Die heeft een andere menustructuur en krijgt deze ‘mesh’ update niet. Software versie V1.01.00T03.8V4 is de laatste versie van de v10, dat klopt dus. 

Reputatie 2
Badge

#RBxx Heldere reactie, al voel ik me nu nog meer bekocht. Kan dus beter mijn abonnement opzeggen, opnieuw inschrijven en dan de KPN Box 12 verwachten. Zucht, wat een wereld.
En ik maar denken dat ik bij KPN wel goed zat.
nogmaals bedankt.

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @bramMH9 , ik zie in een ander topic jouw reactie, waar sprake is van pairbonding. In dat geval is de KPN Box 12 geen optie. Die ondersteunt geen pairbonding, dat is alleen mogelijk met een v10. De v10 is trouwens een prima modem, die doet zeker niet onder voor de KPN Box 12.

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @bramMH9 , ik zie in een ander topic jouw reactie, waar sprake is van pairbonding. In dat geval is de KPN Box 12 geen optie. Die ondersteunt geen pairbonding, dat is alleen mogelijk met een v10. De v10 is trouwens een prima modem, die doet zeker niet onder voor de KPN Box 12.

Als ik zeg dat de V10 toch een wat beter modem is dan de V10A en de 12, zit ik er dan ver naast, @RBxx ?

Piet.

Reputatie 7

Hallo @bramMH9 , ik zie in een ander topic jouw reactie, waar sprake is van pairbonding. In dat geval is de KPN Box 12 geen optie. Die ondersteunt geen pairbonding, dat is alleen mogelijk met een v10. De v10 is trouwens een prima modem, die doet zeker niet onder voor de KPN Box 12.

Als ik zeg dat de V10 toch een wat beter modem is dan de V10A en de 12, zit ik er dan ver naast, @RBxx ?

Piet.

De V12 is ook nog best goed. Ik zeg met opzet nog best goed want ik vrees dat ook daar de mesh functionaliteit de werking nog wel eens om zeep zou kunnen gaan helpen, net als dat de mesh functionaliteit op alle andere wifi apparatuur van KPN rampzalige gevolgen heeft gehad voor de stabiliteit en de werking van wifi. 

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @bramMH9 , ik zie in een ander topic jouw reactie, waar sprake is van pairbonding. In dat geval is de KPN Box 12 geen optie. Die ondersteunt geen pairbonding, dat is alleen mogelijk met een v10. De v10 is trouwens een prima modem, die doet zeker niet onder voor de KPN Box 12.

Als ik zeg dat de V10 toch een wat beter modem is dan de V10A en de 12, zit ik er dan ver naast, @RBxx ?

Piet.

De V12 is ook nog best goed. Ik zeg met opzet nog best goed want ik vrees dat ook daar de mesh functionaliteit de werking nog wel eens om zeep zou kunnen gaan helpen, net als dat de mesh functionaliteit op alle andere wifi apparatuur van KPN rampzalige gevolgen heeft gehad voor de stabiliteit en de werking van wifi. 

Elders in dit forum schreef iemand dat de V10A en V12 ‘budgetmodems’ waren ten opzichte van de V10, vandaar mijn vraag.

Piet.

Reputatie 7

Elders in dit forum schreef iemand dat de V10A en V12 ‘budgetmodems’ waren ten opzichte van de V10, vandaar mijn vraag.

De V12 is de eerste "Experia" Box van Europese makelij.

Sagemcom is een Frans bedrijf.

Helaas wordt elke Experia/KPN Box wel met kinderziektes uitgebracht en de kwaliteit wordt vaak bepaald door de snelheid waarin die kinderziektes bestreden worden.

Ik beschik over de V10a mét nieuwe update en 2 superwifi punten.

Ik krijg het echter totaal niet voor elkaar om het bekabelde punt weg te pakken naast de V10a.

In de KPN Thuis app staat inderdaad de V10a aangegevens als primair, dus dat oogt correct. Echter zodra ik de lan kabel tussen v10a en superwifi punt weghaal, gaan direct alle superwifi punten naar rood.

Ik krijg het echt niet werkend met de V10a als Mesh onderdeel. Ik heb zowel de experia box als de superwifi punten al meerdere malen gereset.

Ik beschik over de V10a mét nieuwe update en 2 superwifi punten.

Ik krijg het echter totaal niet voor elkaar om het bekabelde punt weg te pakken naast de V10a.

In de KPN Thuis app staat inderdaad de V10a aangegevens als primair, dus dat oogt correct. Echter zodra ik de lan kabel tussen v10a en superwifi punt weghaal, gaan direct alle superwifi punten naar rood.

Ik krijg het echt niet werkend met de V10a als Mesh onderdeel. Ik heb zowel de experia box als de superwifi punten al meerdere malen gereset.

Dat is precies waar ik tegen aanloop. Je krijgt uiteindelijk de Superwifi wel werkend met de V10a, maar alleen als je WPS knoppen indrukt. Maar na een uurtje houdt het weer op. Zou dat soms iets te maken hebben met bandsteering? 

Reputatie 5

Heb de nieuwe firmware voor de V10A even samen met een “Experia Wifi” getest, maar daar wordt je niet vrolijk van.

Het lijkt er op dat alle apparaten die verbinding maken met de “Experia Wifi” plots niet meer bekend zijn in de DHCP server van de V10a, ondanks dat deze wel in het “Topology Overview” staan vermeld met IP adres.  Ook een bekabeld aangesloten camera op de “Experia Wifi” was niet meer bekend in de DHCP server.  Kreeg het wel weer tijdelijk werkend door alle apparaten die gekoppeld waren aan de “Experia Wifi” opnieuw op te starten.

Kan de reacties hier wel begrijpen , dit lijkt een "Mess” update te zijn tot nu toe i.p.v. de beloofde Mesh. 

Heb de “Experia Wifi” en de WIFI op de V10a weer uitgezet en laat mijn Asus zijn werk weer doen.

 

Ben niet zo thuis in al deze technische beschrijvingen, maar weet wel dat sinds ik 2 augustus de update voor mijn experia 10 a heb gehad ik dagelijks de box moet uitzetten en alles opnieuw moet opstarten.

 

ik heb de v10a, en 2 superwifi punten. Allereerst was mijn netwerknaam bij welke ik inlog met de meeste apparaten verdwenen, dus alles opnieuw benoemd. 

Nu is de snelheid beneden in huis bedroevend laag (was 90) is nu 10 en krijgt de tv (nieuwe smart tv) steeds de melding dat de ethernet geen verbinding heeft. (tv is bedraad)

op zolder was gisteren ook geen wifi, die was voor die tijd eindelijk op orde, mijn dochter heeft het nodig ivm studeren en online werken. 

Ik baal echt van KPN, wij zijn al heel lang lid, betalen al jaren een beste prijs, moeten steeds weer nieuwe randapparatuur kopen en dan komen zij weer met een update die alles verpest, 

 

wat nu weer te doen en aan te schaffen?

 

Reputatie 7
Badge +30

@TactfulRanger, @AftersCat, het zou in de basis gewoon moeten werken om de dichtstbijzijnde Superwifi te herplaatsen. Als hij dat niet (goed) pakt, dan raad ik aan om blanco te beginnen. Dus, ontkoppel de Superwifi, reset de V10A, reset de Superwifi's en herhaal dan de installatiestappen daarvan. Mits je rekening houdt met de onderlinge afstand zou het daarna moeten werken.

 

@Radioman, je geeft aan dat je ‘even’ getest hebt met een Experia Wifi. Wil dat zeggen dat je die normaal gesproken niet in gebruik hebt? Zo ja, reset die Experia Wifi zodat je zeker bent dat die volledig up to date is qua firmware en dat hij de instellingen van de V10A goed overneemt. De Experia Wifi zou dan verder geen invloed moeten hebben. Als je dan nog wel dezelfde ervaring hebt, is dat dan ook echt een probleem in de praktijk, of gaat het dan in weergave mis in de interface en werkt het in de praktijk wel?

 

@debkla, begin vorige week kan het nog zijn dat per abuis een oudere netwerknaam is teruggezet, wat zou verklaren waarom jouw netwerktnaam verdwenen is. Je geeft aan dat je alles opnieuw benoemd hebt. Hebben al je apparaten nu wel weer verbinding via de wifi, ook al is het traag? Zo ja, dan zou ik je aanraden om de Wifi Manager te doorlopen. Die kijkt naar je wifi instellingen en kan dat optimaliseren. Zorg ook dat je eerste Superwifipunt niet te dicht bij je V10A staat. Voorheen deed de V10A niet mee in de mesh, en nu wel. Daardoor hoeft dat eerste Superwifipunt niet meer zo dichtbij te staan. Als hij te dichtbij staat kan dat zelfs verstoring geven.

Als je nog apparaten hebt die niet met de wifi verbinden willen, dan zou ik aanraden om alles even te resetten zoals ik hierboven al beschreef voor TactfulRanger en AftersCat. 

Wat betreft de tv, als die bekabeld is aangesloten op de Experia Box, dan staat dit verder los van deze update want heeft niets met wifi te maken. Controleer daarvoor of alle kabels er nog goed inzitten. Vervang de kabel eventueel.