Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

  • 13 July 2021
  • 487 reacties
  • 35668 keer bekeken
Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

487 reacties

Ik beschik over de V10a mét nieuwe update en 2 superwifi punten.

Ik krijg het echter totaal niet voor elkaar om het bekabelde punt weg te pakken naast de V10a.

In de KPN Thuis app staat inderdaad de V10a aangegevens als primair, dus dat oogt correct. Echter zodra ik de lan kabel tussen v10a en superwifi punt weghaal, gaan direct alle superwifi punten naar rood.

Ik krijg het echt niet werkend met de V10a als Mesh onderdeel. Ik heb zowel de experia box als de superwifi punten al meerdere malen gereset.

Dat is precies waar ik tegen aanloop. Je krijgt uiteindelijk de Superwifi wel werkend met de V10a, maar alleen als je WPS knoppen indrukt. Maar na een uurtje houdt het weer op. Zou dat soms iets te maken hebben met bandsteering? 

Dat probleem heb ik ook , ik heb ook 2 superwifi punten , waarvan 1 bekabeld aan de v10a . Als ik hem afkoppel , springt alle twee de wifi punten op rood .

Goedeavond , ik wik inloggen op de wifimanager . Maar dan wordt het beheerderswachtwoord gevraagd .Waar kan ik die vinden ? Is niet het wachtwoord van het wifinetwerk.

 

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @janth 
Is jouw Experia Box v10A dan al ge-update naar deze nieuwe firmware Mesh [5.00.49_build487-owl] ?
Pas dan kan de 1e Super WiFi ook worden afgekoppeld en draadloos gebruikt worden.

Goedemiddag, 

 

Sinds deze update op mijn V10a Modem heb ik niet meer de mogelijkheid om mijn 5GHZ band of wifi in zijn geheel uit te zetten. Ik heb deze optie nodig omdat mijn Sonos speakers anders elkaar niet meer kunnen vinden in 5.1 surround. Graag een oplossing. Want mijn sonos systeem werkt nu niet meer goed. Misschien mogelijk om terug te gaan naar de vorige firmware versie? Dat zou fijn zijn.

Hallo @janth 
Is jouw Experia Box v10A dan al ge-update naar deze nieuwe firmware Mesh [5.00.49_build487-owl] ?
Pas dan kan de 1e Super WiFi ook worden afgekoppeld en draadloos gebruikt worden.

Hallo Ruud , het is gelukt . Met de KPN app is het mij gelukt om de de WIFI punt af te koppelen en groen laten worden en groen blijven .

De mogelijkheid om wifi helemaal uit te zetten is foetsie??

Hoe probeer je dat te doen, @JeanvG? Voor zover ik weet, moet dat nog gewoon kunnen. 

De optie om de WLAN uit te zetten is verdwenen uit de software. Alleen de broadcast kan je op “hidden” zetten. Dit verstoord nog steeds mijn alternatieve WIFI setup van Cisco. 

De “15 seconde WPS ingedrukt houden” geeft helaas ook geen resultaat. 

Nog andere tips?

Reputatie 7
Badge +30

De optie om de WLAN uit te zetten is verdwenen uit de software. Alleen de broadcast kan je op “hidden” zetten. Dit verstoord nog steeds mijn alternatieve WIFI setup van Cisco. 

De “15 seconde WPS ingedrukt houden” geeft helaas ook geen resultaat. 

Nog andere tips?

Dat is wel de manier, op dit moment, om de wifi volledig uit te zetten, @adek. Kun je eens proberen met de knop gewoon nog wat langer ingedrukt houden?

 

Ik heb wel vanmorgen bevestigd gekregen dat de knop om wifi uit te zetten in de interface terug komt. Het was ook niet de bedoeling dat deze zou verdwijnen. Dus naar verwachting zit hij er in de volgende update ook weer in. Maar dat laten we dan tegen die tijd ook nog even weer weten wanneer dat is, enzovoort. 

Reputatie 7
Badge +30

Sinds deze update op mijn V10a Modem heb ik niet meer de mogelijkheid om mijn 5GHZ band of wifi in zijn geheel uit te zetten. Ik heb deze optie nodig omdat mijn Sonos speakers anders elkaar niet meer kunnen vinden in 5.1 surround. Graag een oplossing. Want mijn sonos systeem werkt nu niet meer goed. Misschien mogelijk om terug te gaan naar de vorige firmware versie? Dat zou fijn zijn.

Hoi @NUPPIE, welkom! We zien hier wel meer meldingen over. Daar wordt ook door onze ontwikkelaars naar gekeken. Meer daarover lees je in dit topic. Dus ik raad je sowieso aan om die in de gaten te houden.

Daarnaast nog: maak je ook gebruik van SonosNet? Waarbij je Sonos speakers voor de onderlinge connectie gebruik maken van een eigen wifinetwerkje dat naast je reguliere wifi bestaat. Dit kan soms problemen geven. Hier is een bericht met een ​wat meer de diepte in uitleg over wat SonosNet is, hoe het werkt en hoe je het uitzet

Sinds deze update op mijn V10a Modem heb ik niet meer de mogelijkheid om mijn 5GHZ band of wifi in zijn geheel uit te zetten. Ik heb deze optie nodig omdat mijn Sonos speakers anders elkaar niet meer kunnen vinden in 5.1 surround. Graag een oplossing. Want mijn sonos systeem werkt nu niet meer goed. Misschien mogelijk om terug te gaan naar de vorige firmware versie? Dat zou fijn zijn.

Hoi @NUPPIE, welkom! We zien hier wel meer meldingen over. Daar wordt ook door onze ontwikkelaars naar gekeken. Meer daarover lees je in dit topic. Dus ik raad je sowieso aan om die in de gaten te houden.

Daarnaast nog: maak je ook gebruik van SonosNet? Waarbij je Sonos speakers voor de onderlinge connectie gebruik maken van een eigen wifinetwerkje dat naast je reguliere wifi bestaat. Dit kan soms problemen geven. Hier is een bericht met een ​wat meer de diepte in uitleg over wat SonosNet is, hoe het werkt en hoe je het uitzet

Bedankt voor je reactie. Sonosnet wordt op dit moment niet gebruikt. Het systeem werkt via mijn normale wifi van de experiabox. Ik hoop dat de ontwikkelaars snel tot een oplossing kunnen komen. Als tijdelijke oplossing heb ik een andere router met eigen wifi erbij geplaatst. Niet erg netjes maar voor nu ok. 

Reputatie 1

Vannacht ook deze update gehad. Ben er echter niet blij mee. Wil graag weer de mogelijkheden terug om 2.4 en 5 ghz wifi afzonderlijk aan en uit te zetten in de modem instellingen. Had hier specifiek om gevraagd bij aanschaf kpn glasvezel abonnement. Deze mogelijkheid is nu weg…..
Gelieve dat te herstellen KPN…. Niet iedereen maakt gebruik van extra wifi punten en mesh….

Reputatie 7
Badge +19

Vannacht ook deze update gehad. Ben er echter niet blij mee. Wil graag weer de mogelijkheden terug om 2.4 en 5 ghz wifi afzonderlijk aan en uit te zetten in de modem instellingen. Had hier specifiek om gevraagd bij aanschaf kpn glasvezel abonnement. Deze mogelijkheid is nu weg…..
Gelieve dat te herstellen KPN…. Niet iedereen maakt gebruik van extra wifi punten en mesh….

Hi Robbie, dat is inderdaad juist de insteek van deze update. Jammer dat het jou minder goed bevalt, dank voor de feedback.

Vannacht hier ook de nieuwe versie gekregen op het modem (gecheckt bij de instellingen). 

M.a.w. de superwifi extender kan nu losgekoppeld worden van het modem en ergens anders neergezet worden. 

Modem al 2x herstart tussendoor.

Helaas als ik dit doe blijven de beide wifi-extenders rood. Als ik er weer 1 vastzet met UTP-kabel wordt ‘ie weer groen en is de andere ook weer ‘groen’. En dan na 10 minuten weer loskoppelen, beide weer rood. 
Wat doe ik fout?

Reputatie 1

Vannacht ook deze update gehad. Ben er echter niet blij mee. Wil graag weer de mogelijkheden terug om 2.4 en 5 ghz wifi afzonderlijk aan en uit te zetten in de modem instellingen. Had hier specifiek om gevraagd bij aanschaf kpn glasvezel abonnement. Deze mogelijkheid is nu weg…..
Gelieve dat te herstellen KPN…. Niet iedereen maakt gebruik van extra wifi punten en mesh….

Hi Robbie, dat is inderdaad juist de insteek van deze update. Jammer dat het jou minder goed bevalt, dank voor de feedback.


Beste Alexandra,
Nou komt KPN nog met een oplossing dan voor deze downgrade?

Krijg anders extra onkosten voor aanschaf nieuw wifi modem waar deze settings wel ingesteld kunnen worden.
 

Reputatie 7
Badge +17

@Robbie R. Wij zien het niet als een downgrade, maar ik kan me voorstellen dat het lastig kan zijn als je apparatuur in huis hebt die niet goed overweg kan met 5GHz en bandsteering. Daarom komt er in een toekomstige update een mogelijkheid tot een apart netwerk waarvan de bandbreedtes gescheiden kunnen worden.

@TreborGnilremak Wat vreemd dat het niet automatisch goed is gegaan na de update. Ik raad je aan om de Experia Box en de SuperWifi punten een reset te geven en deze opnieuw te installeren met behulp van de KPN Thuis app.

@Robbie R. Wij zien het niet als een downgrade, maar ik kan me voorstellen dat het lastig kan zijn als je apparatuur in huis hebt die niet goed overweg kan met 5GHz en bandsteering. Daarom komt er in een toekomstige update een mogelijkheid tot een apart netwerk waarvan de bandbreedtes gescheiden kunnen worden.

@TreborGnilremak Wat vreemd dat het niet automatisch goed is gegaan na de update. Ik raad je aan om de Experia Box en de SuperWifi punten een reset te geven en deze opnieuw te installeren met behulp van de KPN Thuis app.

Bedankt voor het antwoord. Ik heb de SuperWifi-punten gereset en via de KPN Thuis app (die van ‘Thuis’ naar ‘KPN Thuis’ hernoemd zou kunnen worden ;)). Dit hielp niet. Vanavond na het werk weer een poging doen met ook een reset v/d Experia Box.. Eerst hard werken, want heb helaas veel tijd moeten spenderen om alle opties langs te fietsen. Ik zie trouwens meer mensen met dezelfde problemen. Hopelijk is de volgende update soepeler.

Reputatie 1

@Robbie R. Wij zien het niet als een downgrade, maar ik kan me voorstellen dat het lastig kan zijn als je apparatuur in huis hebt die niet goed overweg kan met 5GHz en bandsteering. Daarom komt er in een toekomstige update een mogelijkheid tot een apart netwerk waarvan de bandbreedtes gescheiden kunnen worden.

@TreborGnilremak Wat vreemd dat het niet automatisch goed is gegaan na de update. Ik raad je aan om de Experia Box en de SuperWifi punten een reset te geven en deze opnieuw te installeren met behulp van de KPN Thuis app.

Bedankt voor het antwoord. Ik heb de SuperWifi-punten gereset en via de KPN Thuis app (die van ‘Thuis’ naar ‘KPN Thuis’ hernoemd zou kunnen worden ;)). Dit hielp niet. Vanavond na het werk weer een poging doen met ook een reset v/d Experia Box.. Eerst hard werken, want heb helaas veel tijd moeten spenderen om alle opties langs te fietsen. Ik zie trouwens meer mensen met dezelfde problemen. Hopelijk is de volgende update soepeler.

@Denise_

Wanneer kunnen we deze nieuwe update dan verwachten. want met dat bandsteering gaat het mis. Al mijn apparatuur werkte prima tot deze update. Wil 2.4 en 5 ghz weer apart zodat je aan beide netwerken zelf een naam kan toevoegen en apart kan inloggen. Blijkbaar zit er voor mij niets anders op dan wifi op de  Experia Box V10A geheel uit te zetten en een nieuw wifi modem aan te schaffen, totdat deze nieuwe update er door komt..  Op andere modems van diverse fabrikanten zit de optie om bandsteering uit te zetten… Had KPN ook moeten doen…Hier een voorbeeld...

Selecteer de Band Steering instellingen voor uw wifi.  De aanbevolen en standaardinstelling is All band steering.  Het combineert dezelfde wifi-naam voor alle drie de banden.  Hier zijn de Band Steering instellingen op de router:

 

  • All band steering – Standaard is All band steering ingeschakeld op de router.  Alle drie de banden (2.4 GHz, 5 GHz1 en 5 GHz2) zijn gecombineerd en er is slechts één wifi-naam zichtbaar.
  • 5 GHz band steering – Selecteer deze optie als u unieke namen wilt aanmaken tussen de 2,4 GHz- en 5 GHz-banden.  Deze optie schakelt echter Band Steering alleen uit op de 2,4 GHz-band.  Band Steering komt alleen voor op de 5 GHz-band (tussen 5 GHz1 en 5 GHz2-banden).
  • Off – Met deze optie wordt Band Steering voor alle banden uitgeschakeld.  Hiermee kunt u ook afzonderlijke, unieke wifi-namen en instellingen maken voor alle drie de banden (2,4 GHz, 5 GHz1 en 5 GHz2).

    Daarom zie ik deze (update) als een downgrade. Indien KPN een modem upgrade wil doorvoeren doe het dan ook in 1 keer goed en niet halfbakken...
Reputatie 7
Badge +17

@Robbie R. Op dit moment kan ik je niet vertellen wanneer de update komt. Zodra hier meer over bekend is, dan zullen we dit melden in dit topic.

Reputatie 5
Badge +4

Goedemorgen,

Vannacht de update gekregen zoals gepland. Omdat ik al maanden niet op het forum ben geweest was het me ontgaan dat nu ook KPN gevallen is voor MESH/Bandsteering onzin waarbij het modem voor mij gaat bepalen welke Wifi band het gaat gebruiken. Wat jammer… Vanochtend dus aan de slag om sommige apparaten opnieuw aan te koppelen. Blijkbaar heeft de klant geen keuze.

Ik heb helemaal geen vertrouwen in de “intelligentie” van modems wat dit betreft, zelfs automatisch het beste kanaal op 2,4 GHz kiezen is al te veel gevraagd voor dit soort apparaten. Graag heb ik pc’s die van snelheid afhankelijk zijn op 5 en de rest op 2,4 GHz.

Ik zie wel een Roam Blocking optie (vinkje) maar het is me niet duidelijk op welke band het apparaat dan gaat verbinden…

Na 2 jaar KPN klant te zijn omdat alle andere providers gewoon minder van kwaliteit zijn dan toch een eerste kleine teleurstelling. Geef klanten gewoon de keuze of ze wel of geen MESH en Bandsteering willen.

Groet, Folkert

Reputatie 5
Badge +4

@Robbie R. Wij zien het niet als een downgrade, maar ik kan me voorstellen dat het lastig kan zijn als je apparatuur in huis hebt die niet goed overweg kan met 5GHz en bandsteering. Daarom komt er in een toekomstige update een mogelijkheid tot een apart netwerk waarvan de bandbreedtes gescheiden kunnen woren.

@Denise_  Wat bedoel je met gescheiden bandbreedtes? Dat is wat anders dan gescheiden banden.

Is dit niet een beetje een oplossing voor een probleem dat jullie zelf gecreerd hebben? Een vinkje dat MESH/bandsteering uitzet is voldoende…

N.B. Verder ben ik een tevreden klant, dit valt gewoon even tegen...

Reputatie 7
Badge +20

@fdpg1963 dat je 2,4Ghz 5ghz kunt scheiden op het extra netwerk bij de volgende update.
Ik weet niet precies wat de overwegingen zijn maar mijn collega's achter de schermen zullen de optie voor een vinkje in plaats van een los netwerk zeker overwogen hebben.

GRAAG enige uitleg/hulp door kpn. @Erik_ 

na de update eergister, had ik plots geen wifi meer op mn experiabox. v10a.

na gekloot en recet na recet kon ik weer verbinding krijgen echter het lampje aan de zijkant doet niks meer. 

tevens is de wifi verbinding met mn bewakingscamera zo traag als dikke stront geworden, bewegende beelden komen pas 30sec tot 1 min later over op beeld. 

ook leuk dat nu alles is samen gevoegd, wat betekend dat mn wifi op zolder nu zelfde is als uit de experiabox, en dat de 2.4gh nu door elkaar loopt met de 5gh . 

 

is er iemand die een goede alternatieve router weet, ipv dit klote ding?

Werkt remote management op de V10a? Welk adres moeten ik dan gebruiken voor toegang vanaf een andere plek? 

Reputatie 7
Badge +21

Nee @elstvn en dat moet je ook niet willen. Op dit moment zit er trouwens een kwetsbaarheid in de firmware waarvan via de webinterface misbruik gemaakt kan worden. KPN is bezig met een fix.
Zie hier eerder in dit topic.

Reputatie 7

@fdpg1963 dat je 2,4Ghz 5ghz kunt scheiden op het extra netwerk bij de volgende update.
Ik weet niet precies wat de overwegingen zijn maar mijn collega's achter de schermen zullen de optie voor een vinkje in plaats van een los netwerk zeker overwogen hebben.

Toch zou ik heel graag willen horen wat die overweging geweest is.

Mijn wifi accesspoints roamen ook seamless met verschillende SSID's voor 2.4GHz en 5GHz dus de eerdere uitleg dat dit noodzakelijk is voor mesh gaat er bij mij niet in. Mesh is niets anders dan accesspoints met smart/fast roaming en een backbone via wifi i.p.v. via netwerkkabels. Niets spannends en ik snap oprecht niet waarom KPN zich in zulke verschrikkelijke bochten moet wringen om, mijns inziens, essentiele functionaliteit weer terug te brengen.

@fdpg1963 dat je 2,4Ghz 5ghz kunt scheiden op het extra netwerk bij de volgende update.
Ik weet niet precies wat de overwegingen zijn maar mijn collega's achter de schermen zullen de optie voor een vinkje in plaats van een los netwerk zeker overwogen hebben.

Toch zou ik heel graag willen horen wat die overweging geweest is.

Mijn wifi accesspoints roamen ook seamless met verschillende SSID's voor 2.4GHz en 5GHz dus de eerdere uitleg dat dit noodzakelijk is voor mesh gaat er bij mij niet in. Mesh is niets anders dan accesspoints met smart/fast roaming en een backbone via wifi i.p.v. via netwerkkabels. Niets spannends en ik snap oprecht niet waarom KPN zich in zulke verschrikkelijke bochten moet wringen om, mijns inziens, essentiele functionaliteit weer terug te brengen.

zo denk ik er ook over, ik heb ook div wifi app, die of ene of t andere nemen, en nu problemen geven, zelfs bewakings camera's zijn steeds hun verbinding kwijt