Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

  • 13 July 2021
  • 487 reacties
  • 35635 keer bekeken
Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

487 reacties

@RBxx , bedankt voor je reactie, ik had dat firmware issue gezien, ik kon de de status niet echt vinden. Thanks! de achterliggende vraag is het op afstand monitoren van de stabiliteit van een internet verbinding. Is er een simpele mogelijkheid via een internet service het modem of achterliggende apparaten met tussenpozen automatisch te checken.

Reputatie 7
Badge +24

@hmwa. Wat voor camera's zijn dit dan? En speelt dit nog steeds wanneer je de camera's opnieuw instelt? 

@hmwa. Wat voor camera's zijn dit dan? En speelt dit nog steeds wanneer je de camera's opnieuw instelt? 

ja ik heb hier mn tablets, mn mobiel, mn wifi camera's, boven en extra experia, en modem zelf al tig x  gereset, alles doet t nu maar de tablet is steeds de verbinding kwijt met de cam, wat voorheen totaal geen last mee had (is geregistreerde cam bij pol.) ik zie t aan de tijdsteller, die verspringt steeds 3 tot 10 sec. ipv tellend.

maar k heb al bij bol n ander merk besteld, morge es zien of die t beter doet

Reputatie 3

Moderator: Ik zou wel even Ghz veranderen in GHz, dit staat nogal knullig.

@hmwa. Wat voor camera's zijn dit dan? En speelt dit nog steeds wanneer je de camera's opnieuw instelt? 

dit is met een 1000MB laptop,  3 meter naast de experiabox, 

 

en dit bekabelt   

 

@hmwa. Wat voor camera's zijn dit dan? En speelt dit nog steeds wanneer je de camera's opnieuw instelt? 

ja ik heb hier mn tablets, mn mobiel, mn wifi camera's, boven en extra experia, en modem zelf al tig x  gereset, alles doet t nu maar de tablet is steeds de verbinding kwijt met de cam, wat voorheen totaal geen last mee had (is geregistreerde cam bij pol.) ik zie t aan de tijdsteller, die verspringt steeds 3 tot 10 sec. ipv tellend.

maar k heb al bij bol n ander merk besteld, morge es zien of die t beter doet

 

ik sta 2 mtr van die experiabox af. voor de update kwam die bijna boven het beeld uit, nu mag ik blij zijn dat ie uberhaubt beweegt.   elke update is GEEn verbetering, al helemaal niet als die update door KPn word gedaan merk ik. 

Badge +12

GRAAG enige uitleg/hulp door kpn. @Erik_

..... knip

is er iemand die een goede alternatieve router weet, ipv dit klote ding?

Ja hoor 

Al een paar jaar in gebruik (bij XS4ALL). 0 problemen en 100% stabiel. 

Een eigen router kan natuurlijk ook.(vereist wel iets meer kennis).

GRAAG enige uitleg/hulp door kpn. @Erik_

..... knip

is er iemand die een goede alternatieve router weet, ipv dit klote ding?

Ja hoor 

Al een paar jaar in gebruik (bij XS4ALL). 0 problemen en 100% stabiel. 

Een eigen router kan natuurlijk ook.(vereist wel iets meer kennis).

k ga es ff neuzen.  maar t gaat bij mij alleen om mn glasvezel weer aan te sluiten op bekabelt en wifi. morge heb k een asus rt ac85p 2300 es zien wat die doet 

Wij hebben ook de update gekregen, maar nu werkt bekabeld lan via een switch niet meer. Krijgen geen ip configuratie.

 

 

Reputatie 7
Badge +30

<screenshots>

ik sta 2 mtr van die experiabox af. voor de update kwam die bijna boven het beeld uit, nu mag ik blij zijn dat ie uberhaubt beweegt.   elke update is GEEn verbetering, al helemaal niet als die update door KPn word gedaan merk ik. 

Iets wat hierin ook relevant is: de standaardinstelling voor de mesh qua frequenties binnen de 2,4GHz en 5Ghz is automatisch. Het kan zijn dat de frequentie waar ze nu op staan niet ideaal is voor je omgeving. Wat je in dat geval kunt doen is de Wifi Manager doorlopen om zo die instellingen te optimaliseren. 

 

Wij hebben ook de update gekregen, maar nu werkt bekabeld lan via een switch niet meer. Krijgen geen ip configuratie.

Bekabeld aangesloten apparaten zouden hier geen last van moeten hebben, @Jan4177. Wat voor switch is het, en hoe zit aan elkaar? Ik vermoed dat hier iets anders aan de hand is.  

<screenshots>

ik sta 2 mtr van die experiabox af. voor de update kwam die bijna boven het beeld uit, nu mag ik blij zijn dat ie uberhaubt beweegt.   elke update is GEEn verbetering, al helemaal niet als die update door KPn word gedaan merk ik. 

Iets wat hierin ook relevant is: de standaardinstelling voor de mesh qua frequenties binnen de 2,4GHz en 5Ghz is automatisch. Het kan zijn dat de frequentie waar ze nu op staan niet ideaal is voor je omgeving. Wat je in dat geval kunt doen is de Wifi Manager doorlopen om zo die instellingen te optimaliseren. 

 

das leuk, moet je wel verstand hebben van bits en bites,  zo n app moet gewoon weer normaal werken zoals bij het aangaan van een contract en installatie werd gedaan, moet dan elke burger maar weten hoe of wat als jullie er met jullie vingers in gaan zitten porren. en ja ik weet ik kan om een monteur vragen, tegen €50- vergoeding 

 

Reputatie 5
Badge +4

Kan iemand mij uitleggen hoe bandsteering bepaalt welke band (2,4 of 5 GHz) wordt gekozen? Er even vanuit gaand dat ik een moderne apparaat heb aangekoppeld dat goed met bandsteering overweg kan. Wat zijn de criteria? Lokale link snelheid? Signaalsterkte? S/N ratio?

<screenshots>

ik sta 2 mtr van die experiabox af. voor de update kwam die bijna boven het beeld uit, nu mag ik blij zijn dat ie uberhaubt beweegt.   elke update is GEEn verbetering, al helemaal niet als die update door KPn word gedaan merk ik. 

Iets wat hierin ook relevant is: de standaardinstelling voor de mesh qua frequenties binnen de 2,4GHz en 5Ghz is automatisch. Het kan zijn dat de frequentie waar ze nu op staan niet ideaal is voor je omgeving. Wat je in dat geval kunt doen is de Wifi Manager doorlopen om zo die instellingen te optimaliseren. 

 

Wij hebben ook de update gekregen, maar nu werkt bekabeld lan via een switch niet meer. Krijgen geen ip configuratie.

Bekabeld aangesloten apparaten zouden hier geen last van moeten hebben, @Jan4177. Wat voor switch is het, en hoe zit aan elkaar? Ik vermoed dat hier iets anders aan de hand is.  

Hey is een tp-link 8 poorts gigabit switch. Al vervangen door een nieuwe. Maar als ik de kabel rechtstreeks in het modem stop, krijg ik wel internet op de pc.

Reputatie 7

Kan iemand mij uitleggen hoe bandsteering bepaalt welke band (2,4 of 5 GHz) wordt gekozen? Er even vanuit gaand dat ik een moderne apparaat heb aangekoppeld dat goed met bandsteering overweg kan. Wat zijn de criteria? Lokale link snelheid? Signaalsterkte? S/N ratio?

Dat is een hele interessante vraag waarvan ik hoop dat iemand van KPN die serieus wil beantwoorden, er zijn immers geen instelmogelijkheden voor de bandsteering zoals je die op semi-professionele wifi accesspoints wel vindt.

 

En als we dan toch bezig zijn, welke smart roaming instellingen worden gebruikt?

 

Hoewel mijn Experia box 10A op de laatste firmware draait, werkt superwifi alleen als ik één superwifi punt bedraad aansluit. De helpdesk geeft aan dat dit ook echt noodzakelijk is, ondanks dit bericht én de instructie in de Thuis app dat je Experia box zelf een Mesh punt zou zijn en je dus geen superwifi punt bedraad hoeft aan te sluiten…

Wie weet hoe ik het toch voor elkaar kan krijgen mijn beide superwifi punten onbedraad te gebruiken?

Hoewel mijn Experia box 10A op de laatste firmware draait, werkt superwifi alleen als ik één superwifi punt bedraad aansluit. De helpdesk geeft aan dat dit ook echt noodzakelijk is, ondanks dit bericht én de instructie in de Thuis app dat je Experia box zelf een Mesh punt zou zijn en je dus geen superwifi punt bedraad hoeft aan te sluiten…

Wie weet hoe ik het toch voor elkaar kan krijgen mijn beide superwifi punten onbedraad te gebruiken?

volgens mij moeten we wachten tot alle kinderziektes er uit gehaald gan worden, hier ook niks als problemen na mn update gister  met de wifi.  k krijg t idee dat die update met mesh (troep) is gedaan om later een wifi regio te kunnen maken tussen alle klanten met een kpn aansluiting. 

Reputatie 7

k krijg t idee dat die update met mesh (troep) is gedaan om later een wifi regio te kunnen maken tussen alle klanten met een kpn aansluiting. 

Ik weet niet wt je bedoelt met een "wifi regio" maar als je denkt dat jouw wifi gekoppeld zou gaan worden met de wifi van jouw buren dan kan ik je verzekeren dat dat niet het geval zal zijn.

Hoewel mijn Experia box 10A op de laatste firmware draait, werkt superwifi alleen als ik één superwifi punt bedraad aansluit. De helpdesk geeft aan dat dit ook echt noodzakelijk is, ondanks dit bericht én de instructie in de Thuis app dat je Experia box zelf een Mesh punt zou zijn en je dus geen superwifi punt bedraad hoeft aan te sluiten…

Wie weet hoe ik het toch voor elkaar kan krijgen mijn beide superwifi punten onbedraad te gebruiken?

Ik heb de Experia box teruggezet naar fabrieksinstellingen en nu werkt het wel! Normale reset van de box was dus kennelijk niet voldoende… had de helpdesk ook wel mogen bedenken in plaats van foutieve informatie te verstrekken…

Reputatie 7
Badge +21

Wat bedoel je met een ‘normale reset’ @JvDam ?
Ik ken alleen een restart (opnieuw opstarten) of een reset (naar fabrieksinstellingen).

@JvDam . Jammer dat er zo stellig beweerd werd dat het nog steeds bekabeld aangesloten moest worden. Dit was vóór de update een absolute noodzaak en vrees dat mijn collega's dit nog in het achterhoofd hebben. Of zij refereren aan het feit dat de superwifi initieel bekabeld aangesloten moet worden om de gegevens over te pakken.

Laat onverlet dat het inderdaad geen voorwaarde meer is om het netwerk te laten draaien. Ik zal de faq van dit topic uitbreiden met deze informatie. Dank voor je feedback (en ik ben blij dat je het zelf aan de praat hebt gekregen)

<screenshots>

ik sta 2 mtr van die experiabox af. voor de update kwam die bijna boven het beeld uit, nu mag ik blij zijn dat ie uberhaubt beweegt.   elke update is GEEn verbetering, al helemaal niet als die update door KPn word gedaan merk ik. 

Iets wat hierin ook relevant is: de standaardinstelling voor de mesh qua frequenties binnen de 2,4GHz en 5Ghz is automatisch. Het kan zijn dat de frequentie waar ze nu op staan niet ideaal is voor je omgeving. Wat je in dat geval kunt doen is de Wifi Manager doorlopen om zo die instellingen te optimaliseren. 

 

Wij hebben ook de update gekregen, maar nu werkt bekabeld lan via een switch niet meer. Krijgen geen ip configuratie.

Bekabeld aangesloten apparaten zouden hier geen last van moeten hebben, @Jan4177. Wat voor switch is het, en hoe zit aan elkaar? Ik vermoed dat hier iets anders aan de hand is.  

Hey is een tp-link 8 poorts gigabit switch. Al vervangen door een nieuwe. Maar als ik de kabel rechtstreeks in het modem stop, krijg ik wel internet op de pc.

Dit is wel heel erg merkwaardig. Heb je het exacte type?  Heb je tevens geprobeerd die experiabox nog even te herstarten? (hoewel ‘ie blijkbaar gewoon ip adres uitdeelt, want je krijgt wel direct contact. )  

Heb je ook andere netwerkpoort van de experiabox geprobeerd? Het is toch geen ‘ingewikkelde’ managed switch? Zo ja, zou ik die ook nog even resetten. 

Kan iemand mij uitleggen hoe bandsteering bepaalt welke band (2,4 of 5 GHz) wordt gekozen? Er even vanuit gaand dat ik een moderne apparaat heb aangekoppeld dat goed met bandsteering overweg kan. Wat zijn de criteria? Lokale link snelheid? Signaalsterkte? S/N ratio?

Dat is een hele interessante vraag waarvan ik hoop dat iemand van KPN die serieus wil beantwoorden, er zijn immers geen instelmogelijkheden voor de bandsteering zoals je die op semi-professionele wifi accesspoints wel vindt.

 

En als we dan toch bezig zijn, welke smart roaming instellingen worden gebruikt?

 

@wjb  @fdpg1963  Hier ben ik überfragt. Deze gaat naar de techneuten. Wordt vervolgt. 

Reputatie 4
Badge +3

 

@wjb  @fdpg1963  Hier ben ik überfragt. Deze gaat naar de techneuten. Wordt vervolgt. 

Ja graag.

Vooral omdat bij de introductie van bandsteering op de V10 en Experia Wifi er best wel wat opvallende default instellingen waren:

De bouncing interval was met 3600 s best lang;

De veldsterkte drempel was met -55 dBm best hoog;

En het verwisselen van het > en < teken.

Reputatie 7

De veldsterkte drempel met -55 dBm best hoog

En die zou eigenlijk instelbaar moeten zijn immers geen huis is hetzelfde.

Op de oude vertrouwde KPN WiFi "versterker" kan je dergelijke instellingen wel handmatig maken.

 

En ook kan je daar instellen bij welke veldsterkte de verbinding verbroken wordt.

De voorloper van "smart roaming".

Reputatie 5
Badge +4

Zodra mijn Samsung S20 FE qua linksnelheid op 5 GHz onder de ca. 173 Mbit komt (hoogst haalbare op 2,4 GHz) gaat ie binnen 10 seconden naar 2,4. Ik moet weer binnen 2 meter van het modem komen (-42 dBm op Network Signal Info Pro app) en dan ook nog eens echt data gaan verbruiken voordat ie eindelijk weer terug gaat naar 5.

Mijn conclusie tot nu toe: de voorkeur is uiteindelijk 5 GHz maar van 5 naar 2,4 gaat heel wat rapper dan terug, pas als je data gaat verbruiken.

N.B. Mijn 5 GHz netwerk staat op 40 MHz bandbreedte om de S/N ratio te verbeteren, apparaten halen 200-400 Mbit lokale link snelheid afhankelijk van de hardware. Voldoende voor mijn DSL lijn die max. 70/30 down/up haalt.

Edit: schermafdruk toegevoegd. Ach, waarom zou je terug gaan naar 5 GHz op 0,15 m afstand…

Kan niet wachten tot ik van deze bandsteering ellende af ben bij de volgende upgrade met optie voor extra netwerken met vaste frequentie.