FRITZ!Box bij KPN

FRITZ!Box bij KPN

Toon eerste bericht

1377 reacties

Hallo, 

 

Ik had een vraag.

Bij een nieuw abonnement die sinds gisteren ingegaan is heb ik de FRITZ!Box bij het afsluiten mee besteld dit i.v.m. de mogelijkheden en omdat ik een liefhebbende gamer ben. Mijn interesse in de FRITZ!Box kwam omdat mijn ouders deze ook vorige maand hebben ontvangen, en ik altijd wordt opgetrommeld om dit aan te komen sluiten. Toen kwam ik er achter wat voor mooi product het is!

Gisteren is er een monteur geweest van jullie om mijn aansluiting aan te passen. Tot mijn verbazing blijkt dat ik een ander type FRITZ!Box heb dan die van mijn ouders. Ik heb de FRITZ!Box 7583 ontvangen en mijn ouders de FRITZ!Box 7590 AX. Hier zit toch degelijk verschil in qua opties, snelheid en Wi-Fi.

We hebben exact hetzelfde abonnement afgesloten, en ook niet de keuze gehad welke type FRITZ!Box we wilden ontvangen.

Waarom woorden er dan wel verschillende FRITZ!Box’en geleverd?

Admin: Samengevoegd met algemeen topic over de FRITZ!Box

De 7590 krijg je bij glasvezel of een normaal DSL verbinding, denk niet dat het de AX is maar de gewone 7590.

Jij hebt de 7583 gekregen ivm pair bonding op DSL, er worden 2 lijnen gebruikt ipv 1 bij de 7590, de twee fritzen zijn voor de rest technisch  zeker gelijkwaardig.

Admin: Meeverplaatst

Reputatie 7
Badge +19

Hi @Yanick, ik heb je vragen verplaatst naar dit algemene topic over de FRITZ!Box. Doornekamp heeft al gereageerd zie ik, fijn. Daarnaast lees je bovenin, in het startbericht, ook alles over de FRITZ!Box bij KPN.

Reputatie 5
Badge +1

Nu is dat mooi om de verschillende onderwerpen te rubriceren. Dat is iets uit de archief wereld. Wordt een probleem overzichtelijker en beter benaderbaar door…..

Maar wat in alle dingen- die over een FRITZ!Box worden geschreven- niet mijn vragen beantwoord. Er wordt is z'n algemeenheid over een FRITZ!Box geschreven en wanneer je daar dan geen antwoord op je vraag vindt moet je een andere rubriek kiezen dan deze over FRITZ!Boxen.

Reputatie 5
Badge +1

De 7590 krijg je bij glasvezel of een normaal DSL verbinding, denk niet dat het de AX is maar de gewone 7590.

Jij hebt de 7583 gekregen ivm pair bonding op DSL, er worden 2 lijnen gebruikt ipv 1 bij de 7590, de twee fritzen zijn voor de rest technisch  zeker gelijkwaardig.

Admin: Meeverplaatst

Een vriend van mij had een “gewone” FRITZ!Box 7590 bij freedom met een eigen ip-telefoon provider ip-tv van canal digitaal. Die ip-televisie is met freedom en canal digitaal een ramp gebleken nu de kennis de kpn heeft en nu probleemloos televisie kan kijken.

Hij is omwille van glasvezel naar de kpn overgestapt. Er zijn nu al drie mislukte pogingen ondernomen om glasvezel aan te sluiten. Dat nijgt dus weer naar een echt “drama". Hij heeft dus nog steeds vdsl maar nu van de kpn. We hebben geprobeerd om de ip-telefoon te installeren in de Box12 hetgeen al niet meer wil sinds een experia box v8.

Hij heeft toen zijn zinnen gezet op een FRITZ!Box 7590 AX en die gekocht. Die is wat duurder dan de gewone 7590 maar heeft bijvoorbeeld een sterk verbeterde wifi 5 en 6 en het instellen van de ip-telefoon was een werkje van niets. Er schijnt wat andere software in te zitten want er werd al meteen geüpdate naar FRITZ!OS 07.31.

Mijn FRITZ!Box 5530 fiber met ook wifi 6 moest ik even vertellen dat ik nog geen apparatuur met wifi 6 heb en toen dat even veranderd en toen werkte de wifi 5 weer als vanouds. Maar de FRITZ!Box 7590 is in staat om zelf te bepalen wat voor wifi apparatuur iemand heeft.

Er zitten kleine verbeteringen in de FRITZ!Box 7590 AX maar of dat de wat hogere prijs rechtvaardigd weet ik niet…….

Het verschil tussen de gewone 7590 en de 7590ax is het wifi gedeelte, maar daat gaat deze vraag niet over.

Vraag is waarom er een 7583 bij TS is geleverd terwijl er elders een 7590 door KPN is geleverd.

Nou simpel, je krijgt altijd de 7590 tezij je pair bonding krijgt, die kan alleen door de 7583 aangestuurd worden.

Het verschil tussen de gewone 7590 en de 7590ax is het wifi gedeelte, maar daat gaat deze vraag niet over.

Vraag is waarom er een 7583 bij TS is geleverd terwijl er elders een 7590 door KPN is geleverd.

Nou simpel, je krijgt altijd de 7590 tezij je pair bonding krijgt, die kan alleen door de 7583 aangestuurd worden.

Ja klopt en als het niet nodig is een 7583 te leveren immers is de 7590 een stuk goedkoper

Nou, ik heb een 7583 en die was goedkoper dan de 7590, van MP geplukt nieuw in doos.🤪

Nou, ik heb een 7583 en die was goedkoper dan de 7590, van MP geplukt nieuw in doos.🤪

Ik vergelijk de prijzen in de (web)winkels 😅

Reputatie 7

Mijn FRITZ!Box 5530 fiber met ook wifi 6 moest ik even vertellen dat ik nog geen apparatuur met wifi 6 heb en toen dat even veranderd en toen werkte de wifi 5 weer als vanouds. Maar de FRITZ!Box 7590 is in staat om zelf te bepalen wat voor wifi apparatuur iemand heeft.

WiFi 5 behoort sowieso te werken op AX wifi toegangspunt.

Als ik een FRITZ!Box achter mijn NTU zou plaatsen zou ik de 4060 kiezen.

Mijn FRITZ!Box 5530 fiber met ook wifi 6 moest ik even vertellen dat ik nog geen apparatuur met wifi 6 heb en toen dat even veranderd en toen werkte de wifi 5 weer als vanouds. Maar de FRITZ!Box 7590 is in staat om zelf te bepalen wat voor wifi apparatuur iemand heeft.

WiFi 5 behoort sowieso te werken op AX wifi toegangspunt.

Als ik een FRITZ!Box achter mijn NTU zou plaatsen zou ik de 4060 kiezen.

wjb dan kun je ook kiezen voor een oude 4040 😂

Nou, ik heb een 7583 en die was goedkoper dan de 7590, van MP geplukt nieuw in doos.🤪

Ik vergelijk de prijzen in de (web)winkels 😅

MP is toch ook een web winkel.😜😜

Nou, ik heb een 7583 en die was goedkoper dan de 7590, van MP geplukt nieuw in doos.🤪

Ik vergelijk de prijzen in de (web)winkels 😅

MP is toch ook een web winkel.😜😜

Wat een discussie pfff😴

Reputatie 7

Mijn FRITZ!Box 5530 fiber met ook wifi 6 moest ik even vertellen dat ik nog geen apparatuur met wifi 6 heb en toen dat even veranderd en toen werkte de wifi 5 weer als vanouds. Maar de FRITZ!Box 7590 is in staat om zelf te bepalen wat voor wifi apparatuur iemand heeft.

WiFi 5 behoort sowieso te werken op AX wifi toegangspunt.

Als ik een FRITZ!Box achter mijn NTU zou plaatsen zou ik de 4060 kiezen.

wjb dan kun je ook kiezen voor een oude 4040 😂

Klopt, maar de 4060 is misschien iets meer "bij de tijd"

Reputatie 2

@pmhendriks Je kunt de 7590 ophangen. Aan de achterkant bevinden zich twee ‘ophanggaten’, bedoeld om op te hangen aan schroeven in de muur.

Reputatie 2
Badge

De 7590 krijg je bij glasvezel of een normaal DSL verbinding, denk niet dat het de AX is maar de gewone 7590.

Jij hebt de 7583 gekregen ivm pair bonding op DSL, er worden 2 lijnen gebruikt ipv 1 bij de 7590, de twee fritzen zijn voor de rest technisch  zeker gelijkwaardig.

Admin: Meeverplaatst

De AX versie heeft een WIFI tot 1200 Mbit/s.

De 7590 WiFi AC tot 1733 Mbit/s + WiFi N tot 800 Mbit/s.

Reputatie 2
Badge

Mijn FRITZ!Box 5530 fiber met ook wifi 6 moest ik even vertellen dat ik nog geen apparatuur met wifi 6 heb en toen dat even veranderd en toen werkte de wifi 5 weer als vanouds. Maar de FRITZ!Box 7590 is in staat om zelf te bepalen wat voor wifi apparatuur iemand heeft.

WiFi 5 behoort sowieso te werken op AX wifi toegangspunt.

Als ik een FRITZ!Box achter mijn NTU zou plaatsen zou ik de 4060 kiezen.

wjb dan kun je ook kiezen voor een oude 4040 😂

Klopt, maar de 4060 is misschien iets meer "bij de tijd"

De FRITZ!Box 4060 is het nieuwe vlaggenschip in de FRITZ!Box-router serie, en de eerste FRITZ!Box-router (zonder modem) met DECT-basisstation voor handsets en smart-home.

Reputatie 2
Badge

verkeerde Item….

Reputatie 7

De IP range mag helemaal niet uitmaken voor KPN TV.

Of je nu 192.168.2.0/24 gebruikt of 192.168.178.0/24 of 10.1.1.0/24 of, zoals ik, 192.168.4.0/24, het resultaat zou precies hetzelfde moeten zijn.

Wel kan het op een eigen vlan plaatsen van de TV ontvangers problemen voorkomen maar dan moet je wel een router hebben die meerdere vlans ondersteunt.

Badge +12

Voor de twijfelaars die een topmodel willen: Deze kan zowel rechtstreeks op glas als WAN. Vanaf mei verkrijgbaar (in Duitsland althans).

Voor de twijfelaars die een topmodel willen: Deze kan zowel rechtstreeks op glas als WAN. Vanaf mei verkrijgbaar (in Duitsland althans).

Ik ga deze wel aanschaffen maar ik wil dan wel de 3 modules erbij hebben AON/GPON/XGSPON

Badge +12

Voor de twijfelaars die een topmodel willen: Deze kan zowel rechtstreeks op glas als WAN. Vanaf mei verkrijgbaar (in Duitsland althans).

Ik ga deze wel aanschaffen maar ik wil dan wel de 3 modules erbij hebben AON/GPON/XGSPON

Als ik het goed lees wordt AON en GPON standaard meegeleverd maar is de XGS-PON voorbehouden aan providers. Dat zou voor NL anders kunnen zijn natuurlijk. 

Ik ben benieuwd naar de vergelijking tussen de 5590 en de 4060 (waarbij ik het gewoon bij mijn NT hou).

Voor de twijfelaars die een topmodel willen: Deze kan zowel rechtstreeks op glas als WAN. Vanaf mei verkrijgbaar (in Duitsland althans).

Ik ga deze wel aanschaffen maar ik wil dan wel de 3 modules erbij hebben AON/GPON/XGSPON

Als ik het goed lees wordt AON en GPON standaard meegeleverd maar is de XGS-PON voorbehouden aan providers. Dat zou voor NL anders kunnen zijn natuurlijk. 

Ach ja het zal in de toekomst blijken ik heb er geen haast mee.

Mijn oude Fritzbox 5490 direct op glasvezel werkt nu nog prima. (AON)

Deze Fritzbox heeft laatst nog update gehad naar Fritz!OS 7.29.

 

@SledgehammerNL 

Je laatste zin.

De 4060 is een kaal model.

Als ik jou was zou ik dan gewoon de 7590 blijven gebruiken.

Er was laatst nog iemand op het kpn forum die een 4060 had.

Maar zijn analoge telefoon niet kon aansluiten.

En in de weer is gegaan met een losse ATA hoe het afgelopen is weet ik niet.

In zijn geval was een 7590 (ax) beter geweest.

En er komt bij dat de 5590 bij XGSPON 10Gbit kan en het via (wan poort) lan 2.5Gbit door kan sturen.

Dat kan de 4060 niet (of je het nodig hebt is de vraag maar het kan) Die hard gebruikers misschien

 

 

Reputatie 7

De 4060 is zo ongeveer het vlaggeschip van AVM en in een glasvezelomgeving zou ik absoluut voor de 4060 kiezen.

Reageer