FRITZ!Box bij KPN

FRITZ!Box bij KPN

Toon eerste bericht

1377 reacties

De 4060 is zo ongeveer het vlaggeschip van AVM en in een glasvezelomgeving zou ik absoluut voor de 4060 kiezen.

En toch is het een behoorlijk uitgekleed model ik zal het niet eens willen hebben.

Reputatie 7

Vlaggenschip = vandaag wel erg letterlijk,... Links in de MK een 4060. Rechts in de MK een Friese gevelvlag op stok, voor morgen weer volledig in de mast gehesen. (eigenlijk past een bootvlagje beter aan de 4060)🙄

Reputatie 7

Ik ben benieuwd naar de vergelijking tussen de 5590 en de 4060 (waarbij ik het gewoon bij mijn NT hou).

 

Badge +12

De 4060 is zo ongeveer het vlaggeschip van AVM en in een glasvezelomgeving zou ik absoluut voor de 4060 kiezen.

En toch is het een behoorlijk uitgekleed model ik zal het niet eens willen hebben.

De 4060 heeft eigenlijk alles wat ik nodig heb (of zou willen). Ik heb geen vaste lijn dus dat gemis boeit me niet. Verder is de 4060 gewoon toekomstbestendig met o.a. een 2.5Gbps WAN-poort en wifi 6. Daarnaast is de 4060 goedkoper dan de 7590AX. 

Ps. De 7590 huur ik nu nog en wil na de minimale huurperiode zelf iets aanschaffen. 

De Fritzbox 5590 zal de beste Frizbox router worden de komende jaren voor glasvezelklanten.

Deze 5590 bied een wan poort voor de glasvezel klanten die liever niet aan het glasvezel aansluit punt willen zitten.

En voor klanten die wel direct op glasvezel willen is deze optie er ook. win win

Dat avm de 5530 en de 4060 gebruikt is gewoon de tussenweg net als de 7530.

Mij lijkt de Frizbox 5590 geweldig. en dat is ook echt een goede opvolger voor mijn 5490.

 

 

Badge +12

@wjb die vergelijking is bekend. Het gaat mij meer op de praktijktests (bereik, doorvoer, snelheden etc). 

Badge +12

De Fritzbox 5590 zal de beste router worden de komende jaren voor glasvezelklanten.

Deze 5590 bied een wan poort voor de glasvezel klanten die liever niet aan het glasvezel aansluit punt willen zitten.

En voor klanten die wel direct op glasvezel willen is deze optie er ook. win win

Dat avm de 5530 en de 4060 gebruikt is gewoon de tussenweg net als de 7530.

Mij lijkt de Frizbox 5590 geweldig. en dat is ook echt een goede opvolger voor mijn 5490.

 

 

De 4060 is anders wel tri-band en dat heeft de 5590 niet volgens mij. 

De 4060 is zo ongeveer het vlaggeschip van AVM en in een glasvezelomgeving zou ik absoluut voor de 4060 kiezen.

En toch is het een behoorlijk uitgekleed model ik zal het niet eens willen hebben.

De 4060 heeft eigenlijk alles wat ik nodig heb (of zou willen). Ik heb geen vaste lijn dus dat gemis boeit me niet. Verder is de 4060 gewoon toekomstbestendig met o.a. een 2.5Gbps WAN-poort en wifi 6. Daarnaast is de 4060 goedkoper dan de 7590AX. 

Ps. De 7590 huur ik nu nog en wil na de minimale huurperiode zelf iets aanschaffen. 

Waarom niet een 7590 ?

Ik heb er een van de Duitse ebay 30 euro

Staat iets van o2 op maar werkte goed en alles Nederlands

Ik wil zonder NT daarom de 5490.

 

De Fritzbox 5590 zal de beste router worden de komende jaren voor glasvezelklanten.

Deze 5590 bied een wan poort voor de glasvezel klanten die liever niet aan het glasvezel aansluit punt willen zitten.

En voor klanten die wel direct op glasvezel willen is deze optie er ook. win win

Dat avm de 5530 en de 4060 gebruikt is gewoon de tussenweg net als de 7530.

Mij lijkt de Frizbox 5590 geweldig. en dat is ook echt een goede opvolger voor mijn 5490.

 

 

De 4060 is anders wel tri-band en dat heeft de 5590 niet volgens mij. 

Hetzelfde verhaal met wifi 6 ax wifi 5 ac werkt prima haal je nog 600mbit mee

Reputatie 7

@wjb die vergelijking is bekend. Het gaat mij meer op de praktijktests (bereik, doorvoer, snelheden etc). 

Als ik de wifi specs vergelijk dan komt de 4060 daar een stuk beter uit maar wifi 6 heeft alleen echt voordelen in omgevingen met zeer veel wifi apparaten. Bij wifi 6 gaat het immers om het efficiënter verdelen van airtime aan de aangesloten apparaten waardoor de "datavrachtwagentjes" beter gevuld kunnen worden en er dus meer verzonden kan worden met dezelfde capaciteit.

Ik hecht nul komma nul waarde aan 2,5Gbps LAN poorten, er is immers nog nauwelijks andere apparatuur met 2,5Gbps LAN poorten en "it takes two to tango".

Ook 2,5Gbps aan de WAN zijde zou mijns inziens geen selectie criterium mogen zijn omdat er (nog) geen providers zijn die 2,5Gbps abonnementen aanbieden en voor het overgrote meerendeel van de abonnees 200Mbps zelfs al ruim voldoende is.

@wjb die vergelijking is bekend. Het gaat mij meer op de praktijktests (bereik, doorvoer, snelheden etc). 

Als ik de wifi specs vergelijk dan komt de 4060 daar een stuk beter uit maar wifi 6 heeft alleen echt voordelen in omgevingen met zeer veel wifi apparaten.

Ik hecht nul komma nul waarde aan 2,5Gbps LAN poorten, er is immers nog nauwelijks andere apparatuur met 2,5Gbps LAN poorten en "it takes two to tango".

Ook 2,5Gbps aan de WAN zijde zou mijns inziens geen selectie criterium mogen zijn omdat er (nog) geen providers zijn die 2,5Gbps abonnementen en voor het overgrote meerendeel vsn de abonnees 200Mbps ruim voldoende is.

Delta bied 8Gbit aan.

Badge +12

De 4060 is zo ongeveer het vlaggeschip van AVM en in een glasvezelomgeving zou ik absoluut voor de 4060 kiezen.

En toch is het een behoorlijk uitgekleed model ik zal het niet eens willen hebben.

De 4060 heeft eigenlijk alles wat ik nodig heb (of zou willen). Ik heb geen vaste lijn dus dat gemis boeit me niet. Verder is de 4060 gewoon toekomstbestendig met o.a. een 2.5Gbps WAN-poort en wifi 6. Daarnaast is de 4060 goedkoper dan de 7590AX. 

Ps. De 7590 huur ik nu nog en wil na de minimale huurperiode zelf iets aanschaffen. 

Waarom niet een 7590 ?

 

 

Die sluit ik zeker ook niet uit. 

Badge +12

@wjb die vergelijking is bekend. Het gaat mij meer op de praktijktests (bereik, doorvoer, snelheden etc). 

Als ik de wifi specs vergelijk dan komt de 4060 daar een stuk beter uit maar wifi 6 heeft alleen echt voordelen in omgevingen met zeer veel wifi apparaten. Bij wifi 6 gaat het immers om het efficiënter verdelen van airtime aan de aangesloten apparaten waardoor de "datavrachtwagentjes" beter gevuld kunnen worden en er dus meer verzonden kan worden met dezelfde capaciteit.

Ik hecht nul komma nul waarde aan 2,5Gbps LAN poorten, er is immers nog nauwelijks andere apparatuur met 2,5Gbps LAN poorten en "it takes two to tango".

Ook 2,5Gbps aan de WAN zijde zou mijns inziens geen selectie criterium mogen zijn omdat er (nog) geen providers zijn die 2,5Gbps abonnementen aanbieden en voor het overgrote meerendeel van de abonnees 200Mbps zelfs al ruim voldoende is.

Dat klopt ook wel. Voor nu. Ik kijk ook naar de toekomst en probeer een inschatting te maken of het zin heeft. En daar baseer ik dan mijn keuze op. 

@wjb die vergelijking is bekend. Het gaat mij meer op de praktijktests (bereik, doorvoer, snelheden etc). 

Als ik de wifi specs vergelijk dan komt de 4060 daar een stuk beter uit maar wifi 6 heeft alleen echt voordelen in omgevingen met zeer veel wifi apparaten. Bij wifi 6 gaat het immers om het efficiënter verdelen van airtime aan de aangesloten apparaten waardoor de "datavrachtwagentjes" beter gevuld kunnen worden en er dus meer verzonden kan worden met dezelfde capaciteit.

Ik hecht nul komma nul waarde aan 2,5Gbps LAN poorten, er is immers nog nauwelijks andere apparatuur met 2,5Gbps LAN poorten en "it takes two to tango".

Ook 2,5Gbps aan de WAN zijde zou mijns inziens geen selectie criterium mogen zijn omdat er (nog) geen providers zijn die 2,5Gbps abonnementen aanbieden en voor het overgrote meerendeel van de abonnees 200Mbps zelfs al ruim voldoende is.

Dat klopt ook wel. Voor nu. Ik kijk ook naar de toekomst en probeer een inschatting te maken of het zin heeft. En daar baseer ik dan mijn keuze op. 

Heb je nu problemen met je (wifi) netwerk ?

Zo nee kijk even op de 2e hands markt naar een 7590

Badge +12

@wjb die vergelijking is bekend. Het gaat mij meer op de praktijktests (bereik, doorvoer, snelheden etc). 

Als ik de wifi specs vergelijk dan komt de 4060 daar een stuk beter uit maar wifi 6 heeft alleen echt voordelen in omgevingen met zeer veel wifi apparaten. Bij wifi 6 gaat het immers om het efficiënter verdelen van airtime aan de aangesloten apparaten waardoor de "datavrachtwagentjes" beter gevuld kunnen worden en er dus meer verzonden kan worden met dezelfde capaciteit.

Ik hecht nul komma nul waarde aan 2,5Gbps LAN poorten, er is immers nog nauwelijks andere apparatuur met 2,5Gbps LAN poorten en "it takes two to tango".

Ook 2,5Gbps aan de WAN zijde zou mijns inziens geen selectie criterium mogen zijn omdat er (nog) geen providers zijn die 2,5Gbps abonnementen aanbieden en voor het overgrote meerendeel van de abonnees 200Mbps zelfs al ruim voldoende is.

Dat klopt ook wel. Voor nu. Ik kijk ook naar de toekomst en probeer een inschatting te maken of het zin heeft. En daar baseer ik dan mijn keuze op. 

Heb je nu problemen met je (wifi) netwerk ?

Zo nee kijk even op de 2e hands markt naar een 7590

Nee, totaal geen problemen. Alles werkt voor de volle 100%. Misschien wordt het voorlopig ook een 7590 via MP of zo. Ik heb nog een paar maanden om een keuze te maken en er eventueel eentje te scoren. 

@wjb die vergelijking is bekend. Het gaat mij meer op de praktijktests (bereik, doorvoer, snelheden etc). 

Als ik de wifi specs vergelijk dan komt de 4060 daar een stuk beter uit maar wifi 6 heeft alleen echt voordelen in omgevingen met zeer veel wifi apparaten. Bij wifi 6 gaat het immers om het efficiënter verdelen van airtime aan de aangesloten apparaten waardoor de "datavrachtwagentjes" beter gevuld kunnen worden en er dus meer verzonden kan worden met dezelfde capaciteit.

Ik hecht nul komma nul waarde aan 2,5Gbps LAN poorten, er is immers nog nauwelijks andere apparatuur met 2,5Gbps LAN poorten en "it takes two to tango".

Ook 2,5Gbps aan de WAN zijde zou mijns inziens geen selectie criterium mogen zijn omdat er (nog) geen providers zijn die 2,5Gbps abonnementen aanbieden en voor het overgrote meerendeel van de abonnees 200Mbps zelfs al ruim voldoende is.

Dat klopt ook wel. Voor nu. Ik kijk ook naar de toekomst en probeer een inschatting te maken of het zin heeft. En daar baseer ik dan mijn keuze op. 

Heb je nu problemen met je (wifi) netwerk ?

Zo nee kijk even op de 2e hands markt naar een 7590

Nee, totaal geen problemen. Alles werkt voor de volle 100%. Misschien wordt het voorlopig ook een 7590 via MP of zo. Ik heb nog een paar maanden om een keuze te maken en er eventueel eentje te scoren. 

Oke na mijn testen is de Fritzbox 7590 wel een van de beste fritzboxen

Ik gebruik nu dan een oude Fritzbox 5490 direct op glasvezel

werkt ook perfect alleen geen nl menu en trager menu

kun je zoals @wjb stand vast houden op zijn eigen punt

mijn punt is testen en testen en als je je hobby is is dat mooi

daarom direct op glas

@SledgehammerNL verschil met of zonder NT / ONT zul je niet merken

ik hoef het er niet tussen als het anders kan maar dat is mijn mening

zeg maar zo ieder persoon is anders

En verbruik valt ook mee 

Ik gebruik wifi dan niet op de fritzbox 5490 

Maar wel dect centrale 

 

Reputatie 1

De Fritzbox 5590 zal de beste router worden de komende jaren voor glasvezelklanten.

Deze 5590 bied een wan poort voor de glasvezel klanten die liever niet aan het glasvezel aansluit punt willen zitten.

En voor klanten die wel direct op glasvezel willen is deze optie er ook. win win

Dat avm de 5530 en de 4060 gebruikt is gewoon de tussenweg net als de 7530.

Mij lijkt de Frizbox 5590 geweldig. en dat is ook echt een goede opvolger voor mijn 5490.

 

 

De 4060 is anders wel tri-band en dat heeft de 5590 niet volgens mij. 

Volgens deze website heeft de 5590 dezelfde chipset als de 4060, dus zou het ook een tri-band moeten zijn. Ik ben beide in de gaten aan het houden omdat ik momenteel een 7590 huur van KPN en deze op den duur wil vervangen door een toekomstbestendig (dus WiFi 6, ook al zou een 7590 eigenijk ook wel voldoen) model. De 7590 is inmiddels verkrijgbaar bij Amazon voor zo’n €289. Het is dan wel het Duitse model, dat geschikt is voor sommige KPN-glasvezelaansluitingen maar niet allemaal, maar als je in plaats daarvan de WAN-aansluiting gebruikt i.c.m. een NTU, maakt het ook niet uit.

Voorzover ik kan zien is het voordeel van de 5590 t.o.v. de 4060 (1) dat je deze rechtstreeks op je glasvezelkabel kunt aansluiten en (2) dat deze één LAN-poort meer heeft. Alleen dat laatste maakt voor mij iets uit, maar om daar nu 80 euro meer voor te betalen… ik hoor het graag als iemand nog op de hoogte is van andere verschillen.

Reputatie 7

Voorzover ik kan zien is het voordeel van de 5590 t.o.v. de 4060 (1) dat je deze rechtstreeks op je glasvezelkabel kunt aansluiten ...

Persoonlijk vind ik dat juist een nadeel want dat betekent bijvoorbeeld dat je ook een OneClick glasvezelreiniger moet kopen. Ook is het maar de vraag of de juiste SFP module meegeleverd wordt of dat je deze apart moet aanschaffen. Bij de 5590 worden naar mijn weten een G.PON en een AON SFP module meegeleverd terwijl je in bij KPN een XGS.PON module moet hebben voor het PON netwerk.

Ik adviseer altijd om gewoon de door KPN geleverde ONT/NTU te gebruiken en een router te kiezen met een RJ45 WAN poort. Als ik zou moeten kiezen, dan zou ik dus de 4060 kiezen.

@fondacio 

een 4060 heeft geen analoge telefoon aansluiting

Dit was laatst een tekortkoming van een klant zie dit topic

De 5530 heeft ook niet veel te bieden en de 5590 is gewoon het topmodel fiber variant

Persoonlijk zou ik advies geven een 7590 te pakken

Ik heb toen op de Duitse ebay een Duitse 7590 voor 30 euro besteld (2e hands) werkt perfect

Ik gebruik nu een 5490 fiber direct op glasvezel werkt ook goed (wifi gebruik ik niet hiervan)

Als ik bijvoorbeeld naar t-mobile ga kom ik op GPON (wat mij nog tegen houdt)

Dan zou ik mijn 7590 weer in kunnen zetten achter de ONT van t-mobile

 

 

Reputatie 1

Dank @wjb en @peter-keetfm, dat zijn allebei goede opties. Ik heb geen analoge telefoonaansluiting nodig, dus voor mij voldoet de 4060 op zich al. Het gemis van één LAN-poort is te verhelpen met een switch van een tientje bij de Action en ik kan hem eventueel altijd later nog inzetten als repeater als ik toch nog een 5590 zou aanschaffen, al is dat een beetje overkill. Achter mijn 7590 heb ik nu op iedere verdieping een bekabelde 4040 in een Mesh om in het hele huis stabiele WiFi te hebben.

Dank @wjb en @peter-keetfm, dat zijn allebei goede opties. Ik heb geen analoge telefoonaansluiting nodig, dus voor mij voldoet de 4060 op zich al. Het gemis van één LAN-poort is te verhelpen met een switch van een tientje bij de Action en ik kan hem eventueel altijd later nog inzetten als repeater als ik toch nog een 5590 zou aanschaffen, al is dat een beetje overkill. Achter mijn 7590 heb ik nu op iedere verdieping een bekabelde 4040 in een Mesh om in het hele huis stabiele WiFi te hebben.

Even ter aanvulling als je voor de 4060 zou  gaan

Een switch van de Action raad ik af 

En helemaal als je gemixt gebruikt (itv en internet)

Ze zijn bij kpn te koop maar ook in  (web)winkels 

Een goede switch Netgear type met de E op het eind 

 https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/tv/

Reputatie 1

Even ter aanvulling als je voor de 4060 zou  gaan

Een switch van de Action raad ik af 

En helemaal als je gemixt gebruikt (itv en internet)

Ze zijn bij kpn te koop maar ook in  (web)winkels 

Een goede switch Netgear type met de E op het eind 

 https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/tv/

Die bij de Action is van TP-link: https://tweakers.net/pricewatch/1451814/tp-link-ls1005g.html

Ik heb er al eentje in gebruik en dat bevalt prima. Ik gebruik overigens alleen maar internet. Ik heb momenteel op mijn 7590 drie kabels aangesloten, voor iedere verdieping één. Aan twee daarvan zit een 4040 als repeater, de andere komt uit in de huiskamer waar een switch de tv en wat andere apparaten ermee verbindt. Op de vierde poort zit een apparaat dat mijn energieopwekking bijhoudt, dus die heb ik op het gastennetwerk gezet. Als ik er een 4060 zou neerzetten, moeten twee van de drie overige kabels dus via de switch, vandaar dat ik naar de 5590 keek.

Overigens is de 7590 AX ook nog een optie, al heb ik natuurlijk geen DSL-modem nodig en lijken de 4060 en 5590 beiden aantrekkelijker te zijn.

 

Reputatie 7

Mijns inziens kan je beter een 4060 en een switch gebruiken dan een 5590.

Je bent goedkoper uit en hebt ook meer LAN poorten.

Reputatie 3
Badge

Mijn FB4060 heeft de afgelopen week een upgrade naar Fritz!OS OS7.30 gekregen, en nu is er een probleem met al mijn iOS (iPadOS, TVOS, HomePodOS) apparaten die niet meer automatisch verbinden met het WLAN van de FB4060. Ik gebruik een enkele SSID voor zowel 2.4GHz als de twee 5GHz radios. Op mijn iPhone/iPad zie ik in de Settings dat dit SSID wordt gezien als een Hidden Network, ook als ik deze apparaten eerst uit- en daarna weer aanzet, waarna ze wel verbinden maar nog steeds met de aanduiding Hidden Network.

Ja, er waren ook upgrades in iOS enz, maar daarover zie ik in diverse forums geen klachten.

Hebben anderen met Fritz!Boxen dit probleem ook? 

Reageer