FRITZ!Box bij KPN

FRITZ!Box bij KPN

Toon eerste bericht

1377 reacties

Badge +12

@hkoster1 er zijn nog weinig mensen die een 4060 hebben. De meeste hebben een 7590 en die draait nog op 7.29. Je zou even een bericht via Twitter kunnen plaatsen en aan AVM vragen wat er speelt.

Reputatie 3
Badge

Bij AVM zeggen ze dat Apple iOS apparaten soms moeilijk verbinding maken. Hun suggestie: voor elk betrokken apparaat, b.v. iPhone, de WiFi verbinding “vergeten”; op de Fritz!Box de nu ongebruikte WiFi-verbinding deleten; daarna de iPhone opnieuw verbinding laten maken. En dat werkte.😀

Dank voor het meedenken. 

Reputatie 3
Badge

Ik heb onlangs de router voor mijn 1 Gbps XGS-PON glasvezelaansluiting vervangen door een Fritz!Box 4060. Met deze FB4060 zijn mijn up- en downloadsnelheden beide tegen de 940 Mbps, zoals gemeten met de Ookla CLI speedtest naar de speedtest.xs4all.nl server.

Op mijn oude VVDSL-aansluiting gebruikte ik een FB7590 die nu een functie elders krijgt. Uit nieuwsgierigheid besloot ik deze router nog eenmaal te testen met exact dezelfde instellingen als bij de FB4060. Tot mijn verbazing bleek de gemeten downloadsnelheid ruim 100 Mbps lager te zijn (er was geen verschil voor de uploadsnelheid).

Even aangenomen dat beide FB's correct functioneren, is het enige verschil de instelling van de WAN-poort: op de FB7590 is dit 1 Gbps en op de FB4060 2.5 Gbps. Op de FB4060 kan de WAN-poort ook op 1 Gbps worden gezet, en in dat geval treedt die afname in downloadsnelheid ook op.

Het vreemde is dat dit geen effect heeft op de uploadsnelheid.

Badge +12

Ik heb onlangs de router voor mijn 1 Gbps XGS-PON glasvezelaansluiting vervangen door een Fritz!Box 4060. Met deze FB4060 zijn mijn up- en downloadsnelheden beide tegen de 940 Mbps, zoals gemeten met de Ookla CLI speedtest naar de speedtest.xs4all.nl server.

Op mijn oude VVDSL-aansluiting gebruikte ik een FB7590 die nu een functie elders krijgt. Uit nieuwsgierigheid besloot ik deze router nog eenmaal te testen met exact dezelfde instellingen als bij de FB4060. Tot mijn verbazing bleek de gemeten downloadsnelheid ruim 100 Mbps lager te zijn (er was geen verschil voor de uploadsnelheid).

Even aangenomen dat beide FB's correct functioneren, is het enige verschil de instelling van de WAN-poort: op de FB7590 is dit 1 Gbps en op de FB4060 2.5 Gbps. Op de FB4060 kan de WAN-poort ook op 1 Gbps worden gezet, en in dat geval treedt die afname in downloadsnelheid ook op.

Het vreemde is dat dit geen effect heeft op de uploadsnelheid.

Dat is wel vreemd. Ik heb hier een 7590 en die haalt gewoon 940 Mbps op en down..

Reputatie 3
Badge

Heel vreemd inderdaad. Ik heb het net nog eens gecheckt, zowel op de FB7590 als de FB4060 (met WAN-poort op 1 Gbps) - en het verschijnsel doet zich nog steeds voor. Ik heb de “rode kabel” naar de Genexis ONT al eens vervangen door een andere Cat6 kabel, maakt geen verschil.

Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat/hoe de upstream netwerkapparatuur (in de POP?) kan weten dat de WAN-poort van mijn router is ingesteld op 1 of 2.5 Gbps en daar dan op reageert… In elk geval is dat niet zo bij jouw aansluiting @SledgehammerNL De Genexis ONT zelf dan? Maar dat is toch een simpele (domme?) mediaconvertor (als ik @wjb mag geloven).

Vragen, vragen...😓  

Badge +12

Ik heb overigens geen XGS-PON maar het vertrouwde AON (sinds eind 2008). Ik ben voornemens om eind van dit jaar een 4060 aan te schaffen maar hoger dan wat ik nu heb zal het niet worden. 

PS sinds begin april zelf actief overgestapt van XS4ALL naar KPN. Waar ik bij XS4ALL wel eens een onderbreking had, draait de verbinding sinds de start bij KPN zonder een enkele hapering. Retestabiel dus. Mag ook wel eens gezegd worden. 👍🏼 

Ik heb overigens geen XGS-PON maar het vertrouwde AON (sinds eind 2008). Ik ben voornemens om eind van dit jaar een 4060 aan te schaffen maar hoger dan wat ik nu heb zal het niet worden. 

PS sinds begin april zelf actief overgestapt van XS4ALL naar KPN. Waar ik bij XS4ALL wel eens een onderbreking had, draait de verbinding sinds de start bij KPN zonder een enkele hapering. Retestabiel dus. Mag ook wel eens gezegd worden. 👍🏼 

Waarom geen 5590 draait perfect op AON.

Lekker uitgebreid en direct op glas heb je 5 lan poorten.

 

 

 

Badge +12

Ik heb overigens geen XGS-PON maar het vertrouwde AON (sinds eind 2008). Ik ben voornemens om eind van dit jaar een 4060 aan te schaffen maar hoger dan wat ik nu heb zal het niet worden. 

PS sinds begin april zelf actief overgestapt van XS4ALL naar KPN. Waar ik bij XS4ALL wel eens een onderbreking had, draait de verbinding sinds de start bij KPN zonder een enkele hapering. Retestabiel dus. Mag ook wel eens gezegd worden. 👍🏼 

Waarom geen 5590 draait perfect op AON.

Lekker uitgebreid en direct op glas heb je 5 lan poorten.

 

 

 

Ik hou het gewoon bij de ONT. Werkt perfect en daar ook meer keuze m.b.t. de router. Overigens heb ik maar 1 LAN poort in gebruik (waar een Netgear GC110 aan hangt). Vandaar gaat alles bekabeld naar de overige 4 switches. De 4060 heeft voor mij ruim voldoende mogelijkheden (tegen een lagere prijs)..

Maar wie weet einde van het jaar...

@SledgehammerNL 

Oke duidelijk ik heb de 5590 voor 288 euro.

Met AON en GPON modules.

Die prijs zal zeker nog dalen.

De 5590 kan ook met een glasvezel kastje werken via wan/lan poort 5. 

Tenminste mijn 5590 hangt netjes in de meterkast door middel van de ophang gaatjes.😂

 

Reputatie 3
Badge

@SledgehammerNL

 

...[snip]

draait de verbinding sinds de start bij KPN zonder een enkele hapering. Retestabiel dus. Mag ook wel eens gezegd worden. 👍🏼 

Helemaal mee eens, wekenlang bij mij zonder herstart.

Wel veel RADAR-detectie op 5GHz 100+ WiFi kanalen, meerdere keren per dag, maar gelukkig is mijn hoofdcomputer bedraad aangesloten.

Badge +12

@SledgehammerNL

 

 

 

...[snip]

draait de verbinding sinds de start bij KPN zonder een enkele hapering. Retestabiel dus. Mag ook wel eens gezegd worden. 👍🏼 

 

 

 

Wel veel RADAR-detectie op 5GHz 100+ WiFi kanalen, meerdere keren per dag, maar gelukkig is mijn hoofdcomputer bedraad aangesloten.

Klopt. Hier ook. Gelukkig heb ik de 3 repeaters bekabeld aangesloten zodat beide 5Ghz banden beschikbaar zijn. Last heb ik er dus niet van.

De 5590 hangt mooi en werkt perfect op AON glasvezel.

Na mijn idee ook de beste fritzbox die er momenteel is.

Wat betreft de aansluitingen.

Op glasvezel of indirect op glasvezel.

 

Badge +12

De 5590 hangt mooi en werkt perfect op AON glasvezel.

Na mijn idee ook de beste fritzbox die er momenteel is.

Wat betreft de aansluitingen.

Op glasvezel of indirect op glasvezel.

 

Jij hebt wifi niet aan staan zie ik? 

@SledgehammerNL 

Dat klopt ik gebruik tp-link omada voor de wifi.

 

Badge +12

@SledgehammerNL

Dat klopt ik gebruik tp-link omada voor de wifi.

 

Heb een drietal EAP275 v3 gehad. Op zich leuk speelgoed en uitstekend bereik. Ik werd alleen doodziek van die valse pushmeldingen op de app..Telkens melding dat de OC200 offline zou zijn. Was er helemaal klaar mee. Nu al een paar jaar zeer tevreden met het AVM-spul. Minder mogelijkheden maar voor mij ruim voldoende en zeer stabiel.

Laat je het plastic eromheen? Kan dat geen kwaad? Want dan laat ik dat ook zo. Ik dacht ja dat is niet goed voor warmte kwijtraken

Badge +12

Laat je het plastic eromheen? Kan dat geen kwaad? Want dan laat ik dat ook zo. Ik dacht ja dat is niet goed voor warmte kwijtraken

Zit er bij mij ook nog op. 

Reputatie 7

Uit veiligheidsoverweging reageer ik hier toch maar even.

De FRITZ!Boxen staan er bekend om redelijk warm te kunnen worden en het is essentieel dat de ventilatiesleuven niet afgesloten zijn door zo'n folie.

Als die folie dus ook het rode gedeelte afdekt dan moet je die absoluut verwijderen.

@SledgehammerNL

Dat klopt ik gebruik tp-link omada voor de wifi.

 

Heb een drietal EAP275 v3 gehad. Op zich leuk speelgoed en uitstekend bereik. Ik werd alleen doodziek van die valse pushmeldingen op de app..Telkens melding dat de OC200 offline zou zijn. Was er helemaal klaar mee. Nu al een paar jaar zeer tevreden met het AVM-spul. Minder mogelijkheden maar voor mij ruim voldoende en zeer stabiel.

Die meldingen krijg ik niet meer.

Van de fritzbox vaker maar dat is wat je instelt.

Wat betreft wifi van de fritzbox en de 3000 vindt ik matig en die 3000 vindt ik lelijk.

Dat tp-link omada spul gaat nog.

Zo heb ik in de keuken een eap wall hangen. 

Als Avm mooie spullen had voor de wifi had ik zeker dat genomen.

 

Uit veiligheidsoverweging reageer ik hier toch maar even.

De FRITZ!Boxen staan er bekend om redelijk warm te kunnen worden en het is essentieel dat de ventilatiesleuven niet afgesloten zijn door zo'n folie.

Als die folie dus ook het rode gedeelte afdekt dan moet je die absoluut verwijderen.

Fake

mijn fritzbox 5590 voelt koud aan als ik mijn hand er op leg.

Net als met mijn vorige modellen nooit last van warmte. 

Zelfs met de folie erop.

 

Badge +12

Uit veiligheidsoverweging reageer ik hier toch maar even.

De FRITZ!Boxen staan er bekend om redelijk warm te kunnen worden en het is essentieel dat de ventilatiesleuven niet afgesloten zijn door zo'n folie.

Als die folie dus ook het rode gedeelte afdekt dan moet je die absoluut verwijderen.

Dat lijkt me logisch inderdaad. Hij zit bij mij alleen nog op het witte gedeelte. Meer als bescherming. Warm wordt ie overigens niet echt. 

Reputatie 7

Fake

Bron

Fake

Bron

Dat is bijna met elk apparaat zo.

@SledgehammerNL

@janwilnl 

Het folie zit gelukkig bij fritzboxen niet op de ventilatie roosters. 

Geen zorgen over dat folie. 😉

 

 

Fake

Bron

Dat is bijna met elk apparaat zo.

@SledgehammerNL

@janwilnl

Het folie zit gelukkig bij fritzboxen niet op de ventilatie roosters. 

Geen zorgen over dat folie. 😉

 

 

Wel een goed iets om op te letten inderdaad

Fake

Bron

Dat is bijna met elk apparaat zo.

@SledgehammerNL

@janwilnl

Het folie zit gelukkig bij fritzboxen niet op de ventilatie roosters. 

Geen zorgen over dat folie. 😉

 

 

Wel een goed iets om op te letten inderdaad

Wel goed punt maar ik zou zeggen al die goedkope brandgevaarlijke opladers.

Daar zou men zich eerder druk over moeten  maken dan een fritzbox.

 

Reageer