FRITZ!Box bij KPN

FRITZ!Box bij KPN
Reputatie 7
Badge +30

Inmiddels is de vrije modemkeuze bij KPN een feit!

Voor klanten die wel graag meer vrijheid willen, maar ook ondersteuning vanuit KPN, bieden we de mogelijkheid om via ons een FRITZ!Box af te nemen. Voor €7,49 per maand kun je deze huren. Je krijgt dan de FRITZ!Box 7590AX, of de 7583 als je pairbonding hebt, samen met gratis KPN Service Plus ondersteuning hiervoor. 

 

Hoe kan ik de KPN FRITZ!Box bestellen?

Je kunt via je MijnKPN of de klantenservice de FRITZ!Box aan je abonnement toevoegen. Je hebt hem dan binnen enkele dagen in huis. 

 

Hoe installeer ik de KPN FRITZ!Box?

Volg de bijgeleverde handleiding voor het aansluiten van de FRITZ!Box. Na het aansluiten open je http://fritz.box in je browser. Vervolgens kun je daar de wizard doorlopen om de FRITZ!Box te installeren voor gebruik op het KPN netwerk. Voor hulp daarbij, zie de installatiehandleiding.

Vervolgens kun je zelf naar keuze met de overige instellingen van de FRITZ!Box aan de gang.

 

Vaste telefonie en de SIP-gegevens

Als je ook vaste telefonie van ons afneemt, dan moet je de SIP-gegevens in je modem invullen. De gebruikersnaam en de server hebben we voor je. Je wachtwoord echter niet. Hiervoor hebben we een servicetool ontwikkeld. Hiermee stel je zelf een SIP-wachtwoord in. De tool vind je op kpn.com/eigenmodem.

Let op: jij bent de enige die dat wachtwoord weet. Als je hem vergeet, dan moet je de tool opnieuw doorlopen en een nieuw wachtwoord instellen.

Dit doen we vanwege de veiligheid. Je kunt namelijk met je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord vanaf elke KPN-verbinding bellen met je eigen nummer. En dus op jouw kosten. Zorg er dan ook voor dat je dit SIP-wachtwoord geheim houdt. 

Toevoeging: Je logt met je KPN ID in op de servicetool om je wachtwoord in te stellen. De tool checkt je of je op je thuisverbinding zit, zo ja, dan mag je het wachtwoord instellen. Vervolgens kun je met dit wachtwoord één SIP basisstation (ingebouwd in een modem, of een los apparaat) instellen en gebruiken. Dit ingestelde basisstation is verder te gebruiken op elke KPN verbinding. Dus je kunt, als je wilt, met het apparaat op stap en hem ergens anders aansluiten (i.p.v. een Experia Box) en bellen met jouw nummer, op jouw kosten. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen. Houd het wel in gedachten voor als je ooit besluit je SIP apparaat van de hand te doen. Reset hem dan eerst.

 

Ik heb hulp nodig met de FRITZ!Box, waar kan ik terecht?

Bij de FRITZ!Box zit KPN Service Plus inbegrepen, dus je kunt altijd bij hen terecht. Ook voor dingen die niets met de FRITZ!Box te maken hebben. Bel hiervoor naar ons reguliere nummer 0800-0402. Je wordt dan automatisch doorgezet naar een van de KPN Service Plus-medewerkers.

Natuurlijk hebben we ook handleidingen voor de FRITZ!Boxen die we aanbieden.

Je mag je vraag daarnaast ook op het forum stellen, andere gebruikers en de moderators zullen je dan proberen te helpen naar gelang hun kennis. We hebben ook een topic met links en tips over het aansluiten van een eigen modem.

Als je problemen merkt met je diensten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden. Als er geen storing is, bel dan met 0800-0402.

 

Welke diensten werken niet met de FRITZ!Box?

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Ook werken de verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn niet met de FRITZ!Box.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met de FRITZ!Box. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia/KPN Box. Je zult dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen van de FRITZ!Box. Dit moet je zelf instellen. Ook kunnen de apparaten niet mesh-roamen met de FRITZ!Box, alleen met de Experia/KPN Box.

Als alternatief kun je FRITZ!Repeaters gebruiken, die vormen wel een mesh netwerk met de FRITZ!Box. Wij bieden in onze webshop de FRITZ! Repeater 2400 aan.

 

Veelgestelde Vragen

  • Is de FRITZ!Box maandelijks opzegbaar?
    Nee, als je de FRITZ!Box toevoegt aan je abonnement is dit voor minimaal zes maanden. Daarna kun je het weer verwijderen als je zou willen.
  • Ik zie de optie om FRITZ!Box te bestellen niet in MijnKPN
    Heb je een héél oud abonnement? In dat geval kun je de FRITZ!Box alleen bestellen als je overgaat naar een huidig abonnement. Ook dit kan in de MijnKPN of via de klantenservice. Je kunt dan in één wijziging zowel de overstap naar Hussel maken als de FRITZ!Box toevoegen.

 

Installatie Tips

In het algemeen, dit is wat wij zien als de handigste volgorde om dingen te doen als je een Experia/KPN Box vervangt door een  FRITZ!Box. Of dat nu een is die je via ons huurt of zelf koopt. Het voordeel hiervan is dat je ook, als het nodig mocht zijn, de Experia Box terug kunt plaatsen zonder dat je weer opnieuw van alles hoeft aan te passen.

  1. Check en update de software van de F!B. Dit kan op 2 manieren:
    1. Sluit de F!B aan achter de Experia Box (WAN-aansluiting), dan kun je inloggen en de firmware controleren en updaten.
    2. Sluit de F!B direct aan en kies, als het firmware 7.12 is, voor XS4ALL als provider. Daarna kun je dan updaten en alsnog KPN kiezen als provider. Is het firmware 7.13 of hoger, kies dan gelijk KPN. Dit profiel is sowieso aanwezig in 7590 en 7583. Heb je zelf een ander model aangeschaft, dan is het KPN profiel in veel gevallen ook aanwezig.  
  2. Pas de DHCP IP reeks aan naar dezelfde als de Experia Box.
  3. Stel Wifi in op hetzelfde SSID, wachtwoord en WPA als de Experia Box.
  4. Herstart je tv ontvanger.
  5. Check of al je wifi apparaten verbinding hebben.
  6. Overige instellingen die je wilt aanpassen (port forwards, NAS, etc...).
  7. Stel dan telefonie in, als je dat hebt, met de servicetool die we hebben voor het aanmaken van je wachtwoord (zie eerder in dit bericht).
  8. Koppel je DECT telefoon(s) aan de F!B, dit heeft de voorkeur boven bedraad aansluiten via de FON poort. Heb je geen DECT toestellen, gebruik dan wel gewoon de poort.

 

Updates

FRITZ!Boxen met een KPN profiel zijn standaard ingesteld dat firmware updates door ons gepusht kunnen worden. Heb je de beheerfunctie uitgeschakeld, dan ben je zelf verantwoordelijk voor updates. Vanaf FRITZ!OS versie 7.20 zit er een auto-update functie in de FRITZ!Box. Deze kun je zelf aanzetten. 

 

Heb je verdere vragen over de FRITZ!Box bij KPN, stel ze hieronder! Dit kan ook als je zelf een FRITZ!Box hebt aangeschaft (een 7590/7583 of een ander model).

 

Laatste update: 05-11-2021


1377 reacties

We zitten in het verkeerde topic.

Totaal of topic. 

Oeps sorry. 😅

Misschien het laatste onderwerp verplaatsen? 👈

Reputatie 3
Badge

Die veelvuldige RADAR-detectie op de FB4060 baart me toch wel zorgen, meerdere keren per dag, meestal met de 5GHz radio II voor de 100+ kanalen en soms ook met radio I voor de 52-60 kanalen. Er wordt dan gewisseld naar andere kanalen, bij voorbeeld van 100-112 naar 116-128, maar soms ook naar 132. Dat betekent toch steeds een onderbreking in een WiFi-verbinding.

Ik had dat probleem zelden of nooit op mijn oude FB7590. Ik heb dit de afgelopen dagen uitgebreid getest: geen enkele RADAR-detectie op de FB7590. Het verschil met de FB4060 is dat de FB7590 maar een enkele 5 GHz radio heeft, wel kan die een bandbreedte van 8 kanalen aan. Een ander verschil is dat de FB7590 slechts WiFi-5 ondersteunt, terwijl de FB4060 WiFi-6 heeft. Ik heb op de FB4060 de WiFi gedowngradet naar WiFi-5, maar ook dan veel RADAR-detectie. In alle gevallen heb ik de WiFi-snelheid getest met mijn iPhone in een verre uithoek van mijn woning - steeds 350-400 Mbps downloadsnelheid.

Ik begin hoe langer hoe meer spijt te krijgen van het kopen van die FB4060.😩

P.S. Ik heb Labor firmware 07.39 op de FB7590 gezet met interessante nieuwe functionaliteit, zoals WireGuard VPN (naast de reeds bestaande IPsec VPN).

Badge +12

Die veelvuldige RADAR-detectie op de FB4060 baart me toch wel zorgen, meerdere keren per dag, meestal met de 5GHz radio II voor de 100+ kanalen en soms ook met radio I voor de 52-60 kanalen. Er wordt dan gewisseld naar andere kanalen, bij voorbeeld van 100-112 naar 116-128, maar soms ook naar 132. Dat betekent toch steeds een onderbreking in een WiFi-verbinding.

Ik had dat probleem zelden of nooit op mijn oude FB7590. Ik heb dit de afgelopen dagen uitgebreid getest: geen enkele RADAR-detectie op de FB7590. Het verschil met de FB4060 is dat de FB7590 maar een enkele 5 GHz radio heeft, wel kan die een bandbreedte van 8 kanalen aan. Een ander verschil is dat de FB7590 slechts WiFi-5 ondersteunt, terwijl de FB4060 WiFi-6 heeft. Ik heb op de FB4060 de WiFi gedowngradet naar WiFi-5, maar ook dan veel RADAR-detectie. In alle gevallen heb ik de WiFi-snelheid getest met mijn iPhone in een verre uithoek van mijn woning - steeds 350-400 Mbps downloadsnelheid.

Ik begin hoe langer hoe meer spijt te krijgen van het kopen van die FB4060.😩

P.S. Ik heb Labor firmware 07.39 op de FB7590 gezet met interessante nieuwe functionaliteit, zoals WireGuard VPN (naast de reeds bestaande IPsec VPN).

Ik zie het wisselen van de kanalen ook terug in de FritzRepeaters, echter heb ik totaal geen last van onderbrekingen. Vreemd dat je dat wel merkt met de 4060. 

Reputatie 3
Badge

Dat is dus de vraag, of dat switchen van kanalen een onderbreking van een lopende stream betekenen. Ik kijk meestal TV via de AppleTV-4K app en die heeft voldoende buffering dat je een kortstondige onderbreking niet gaat merken. Ik heb echter ook nog een FR3000 liggen die ik gebruikte als draadloze brug voor het TV-kastje en ook dan had ik geen problemen met RADAR-detectie en onderbrekingen.

Mijn ervaring is dat de FB4060 veel te gevoelig is voor RADAR of wat het denkt RADAR te zijn.  

Dat is dus de vraag, of dat switchen van kanalen een onderbreking van een lopende stream betekenen. Ik kijk meestal TV via de AppleTV-4K app en die heeft voldoende buffering dat je een kortstondige onderbreking niet gaat merken. Ik heb echter ook nog een FR3000 liggen die ik gebruikte als draadloze brug voor het TV-kastje en ook dan had ik geen problemen met RADAR-detectie en onderbrekingen.

Mijn ervaring is dat de FB4060 veel te gevoelig is voor RADAR of wat het denkt RADAR te zijn.  

Je kan dat toch aanpassen in de settings? Gewoon op vast kanaal 

Badge +12

Ik zie in het log ook een paar meldingen per dag maar ondervind er totaal geen hinder van. En zolang ik er geen last van heb vind ik het prima 😉

Reputatie 3
Badge

Dat is dus de vraag, of dat switchen van kanalen een onderbreking van een lopende stream betekenen. Ik kijk meestal TV via de AppleTV-4K app en die heeft voldoende buffering dat je een kortstondige onderbreking niet gaat merken. Ik heb echter ook nog een FR3000 liggen die ik gebruikte als draadloze brug voor het TV-kastje en ook dan had ik geen problemen met RADAR-detectie en onderbrekingen.

Mijn ervaring is dat de FB4060 veel te gevoelig is voor RADAR of wat het denkt RADAR te zijn.  

Je kan dat toch aanpassen in de settings? Gewoon op vast kanaal 

Ja, maar dat houdt het switchen van kanalen in geval van RADAR-detectie niet tegen.

Reputatie 3
Badge

Ik zie in het log ook een paar meldingen per dag maar ondervind er totaal geen hinder van. En zolang ik er geen last van heb vind ik het prima 😉

Ik ga het nog eens testen met mijn FR3000 als draadloze brug voor het Arris TV-kastje. Wordt vervolgd.

Reputatie 3
Badge

Wel, dat duurde niet lang! Mijn Fritz!Repeater 3000 opgestart met de FB4060 als mesh master, en het Arris TV-kastje bekabeld verbonden met de FR3000. De FR3000 was via 5 GHz radio II op kanalen 100-112 verbonden met de FB4060 (de backhaul verbinding).

Ik zat een tijdje naar Wimbledon tennis te kijken toen ik besloot om de WiFi kanalen van de FB4060 te inspecteren: daar was inmiddels RADAR-detectie opgetreden en een scan van alle 100+ kanalen was aan de gang. Op het scherm was een boodschap te lezen dat 5 GHz WiFi tijdelijk niet mogelijk was, dat duurde zeker drie, vier minuten - en al die tijd werd de TV-stream niet onderbroken. Uiteindelijk werden kanalen automatisch 116-128 ingesteld. 

Uit deze n = 1 test blijkt dat die kanalenswitch geruime tijd kan duren (verscheidene minuten), maar dat in de achtergrond de WiFi-verbinding over de oorspronkelijke kanalen gewoon door gaat en later zonder onderbreking switcht naar de nieuwe kanalen.

Al weer wat geleerd!🤓

Badge +12

Dat zal de reden zijn dat ik er nooit iets van gemerkt heb. Prima spul van AVM 👍🏼

Eigenlijk wel handig dat AVM dat doet

Reputatie 2
Badge

Tot nu toe gebruikte ik de ntp server van xs4all voor tijdsynchronisatie op mijn fritzbox. Om de een of andere reden lijkt deze niet meer online te zijn, storing of offline gehaald?

Reputatie 7

Tot nu toe gebruikte ik de ntp server van xs4all voor tijdsynchronisatie op mijn fritzbox. Om de een of andere reden lijkt deze niet meer online te zijn, storing of offline gehaald?

Er zijn in ieder geval geen dns entries meer voor ntp.xs4all.nl en ntp2.xs4all.nl.

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat KPN deze "service" stopt, er zijn legio andere ntp servers die voor dat doeleind gebruikt kunnen worden.

Reputatie 2
Badge

Tot nu toe gebruikte ik de ntp server van xs4all voor tijdsynchronisatie op mijn fritzbox. Om de een of andere reden lijkt deze niet meer online te zijn, storing of offline gehaald?

ntp.xs4all.nl is het server adres

Reputatie 7

Tot nu toe gebruikte ik de ntp server van xs4all voor tijdsynchronisatie op mijn fritzbox. Om de een of andere reden lijkt deze niet meer online te zijn, storing of offline gehaald?

ntp.xs4all.nl is het server adres

Maar er is geen IP adres meer voor dat domein.

En daarmee is die server, als die nog zou bestaan, niet meer te bereiken.

Reputatie 7
Badge +18

Dat die NTP server zou vervallen staat ook in het Migratie boekje:

 

 

Reputatie 2

Met de standaard instellingen van de Fritzbox 7590 merk ik dat bij https://ipv6-test.com ik een maximale score van 18 weet te behalen. Dit komt omdat de ICMP op IPv6 wordt geblokkeerd, is hier naast de standaard work around dat je per apparaat de Ping6 kunt toestaan nog een andere oplossing.  

Reputatie 7
Badge +24

Met de standaard instellingen van de Fritzbox 7590 merk ik dat bij https://ipv6-test.com ik een maximale score van 18 weet te behalen. Dit komt omdat de ICMP op IPv6 wordt geblokkeerd, is hier naast de standaard work around dat je per apparaat de Ping6 kunt toestaan nog een andere oplossing.  

Dan zult u de firewall in de fritzbox open moeten zetten. Alleen om een hogere score te halen bij die test? Ik vraag me af of je dat moet willen.

Reputatie 2

Met de standaard instellingen van de Fritzbox 7590 merk ik dat bij https://ipv6-test.com ik een maximale score van 18 weet te behalen. Dit komt omdat de ICMP op IPv6 wordt geblokkeerd, is hier naast de standaard work around dat je per apparaat de Ping6 kunt toestaan nog een andere oplossing.  

Dan zult u de firewall in de fritzbox open moeten zetten. Alleen om een hogere score te halen bij die test? Ik vraag me af of je dat moet willen.

Dat is waar precies mijn vraag over gaat, ik kan in de firewall geen optie vinden om specifiek voor IPv6 verbindingen ICMP toe te staan terwijl je dit wel per apparaat kunt instellen! Wellicht zie ik iets over het hoofd 😅

Ps. Let op dat voor IPv4 is het juist niet verstandig om deze open te stellen in tegenstelling tot IPv6 die zwaar leunt op het protocol. 

 

Reputatie 7
Badge +24

Ps. Let op dat voor IPv4 is het juist niet verstandig om deze open te stellen in tegenstelling tot IPv6 die zwaar leunt op het protocol. 

Wat maakt dit uit? Waarom zou het voor ipv6 niet onverstandig zijn als dat het voor ipv4 wel zou zijn?

Reputatie 2

Ps. Let op dat voor IPv4 is het juist niet verstandig om deze open te stellen in tegenstelling tot IPv6 die zwaar leunt op het protocol. 

Wat maakt dit uit? Waarom zou het voor ipv6 niet onverstandig zijn als dat het voor ipv4 wel zou zijn?

Omdat het protocol ICMP voor IPv4 anders is dan voor IPv6. Voor IPv6 maakt het namelijk integraal onderdeel uit terwijl voor IPv4 de noodzaak er niet is vanwege herkenning van bestemmingen door ARP. 
 

Voor verdere technische uitleg zie: https://network-insight.net/2015/04/08/ipv6-and-icmpv6-security/

http://ipv6now.com.au/primers/IPv6SecurityIssues.php

Reputatie 1

Mijn thuisnetwerk bestaat uit een Fritzbox 7590 met daarop aangesloten 2 (identieke) switches, Netgear GS105Ev2, gekocht bij KPN. Een switch aangesloten op LAN 1 en een switch aangesloten op LAN 2. Op iedere switch is aangesloten een KPN TV-ontvanger en een Fritz repeater (totaal 4 apparaten, excl de switches). Alles bedraad. Alles functioneert prima. Maar, wanneer ik inlog op mijn Fritzbox is een switch (permanent) zichtbaar (zoals alle apparaten) en een switch is niet zichtbaar. Hoe kan dit? Ik denk overigens dat dit komt omdat ik bij het aansluiten niet alles bij beide switches in dezelfde volgorde heb aangesloten. Hoe kan ik er voor zorgen dat beide switches permanent zichtbaar zijn wanneer ik inlog op de Fritzbox? Wanneer ik inlog op zowel de Fritzbox als op de switches kan ik niets vinden om dit te corrigeren. Ook resetten en opnieuw opstarten helpt niet. Wie weet een oplossing?

Reputatie 7

Hoe bepalen die switches hun IP adres, verkrijgen ze die via DHCP of staan ze hard op die switches ingesteld?

Als je de app Fing op een Android of iOS telefoon of tablet plaatst, kan je daarmee wel beide switches vinden?

Reputatie 1

De Fritzbox lijkt de 'schuldige'. De Fritzbox kan een switch zichtbaar maken . Dat lukt prima.

Echter, zodra de verbinding met de computer waarmee is ingelogd op de Fritzbox loopt over een switch, is die betreffende switch niet meer zichtbaar (andere switches blijven gewoon zichtbaar). Zodra de verbinding anders loopt wordt de betreffende switch weer zichtbaar.

Weten mensen van Fritz/AVM hoe dit zit.

De switches verkrijgen hun IP-adres via DHCP.

Reputatie 1

Vanwege terugkerende problemen met mijn Box12 en superwifi's heb ik besloten om een FB7590 in huis te halen.

Is jullie ervaring dat de combinatie FB en Superwifi punten wel een stabiele wifi verbinding oplevert? Dat het dan geen mesh is, is voor mij geen bezwaar.

 

Reageer