Beantwoord

Geen Wifi sinds aansluiting zonnepanelen monitoring (KPNBox 12)

  • 15 January 2022
  • 18 reacties
  • 280 keer bekeken

Reputatie 1

Hi allemaal,

 

Afgelopen week heb ik zonnepanelen laten plaatsen en die monitor ik via een kastje die aangesloten is op mijn modem. (KPNbox12). 
Het kastje (APsystems ECU-3) is rechtstreeks via ethernetkabel aangesloten op de KPNbox. Je hebt ook mogelijkheid om dat via wifi te doen, maar daar maak ik dus geen gebruik van.

 

Sinds deze is aangesloten doet mijn wifi het niet goed meer.  Ik heb wel verbinding met de modem en dus via wifi, maar geen internet meer. 
Internet rechtsstreeks via de kabel doet het wel.

Het lijkt alsof het monitoring kastje dus de oorzaak is, maar ik weet niet zo goed waarom. Zou dit geval van een ‘rogue dhcp’ kunnen zijn? En zo ja, hoe kan ik dan eea aanpassen zodat dit goed werkt?

Hoop dat ik het zo goed verwoord heb.


Groet,

Bob

icon

Beste antwoord door LinuxPinguin 25 January 2022, 20:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 1

Iemand vanuit KPN die kan helpen? Momenteel heb ik nog steeds geen internetverbinding via wifi.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u ook tv van KPN? Werkt dat nog wel goed? 

Als u het kastje uit zet, werkt WiFi dan weer goed?

Reputatie 1

Ja heb ook tv en dat werkt prima. Ook internet rechtstreeks via ethernet werkt ook prima.

Ik zal kastje even uitzetten en kijken wat dat doet.

Reputatie 7
Badge +19

Hi en van harte welkom hier @Bob T.!

Ons forum is hoofdzakelijk voor en door klanten. We hebben hier op ons forum verschillende behulpzame gebruikers die anderen graag verder helpen. Nick is al toegesneld in jouw topic, super. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je het kastje tijdelijk uit zet, we lezen graag je bevindingen.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u WiFi versterkers van KPN? 

Reputatie 1

Ik heb de monitoring box inmiddels ontkoppeld, maar probleem blijft zich voor doen.  Heb wel wifi verbinding, maar geen internet. (Hoewel soms wel, maar daarna gaat ie weer uit). 

Internet via de kabel doet het uitstekend en ook TV werkt goed.

Sinds aansluiting van de monitoring box doet dit probleem zich voor, dus snap even niet zo goed wat er nu aan de hand is.

Heb geen wifi versterkers van KPN. Wel een extra access point op zolder via ethernet aangesloten. Deze deed het afgelopen jaren ook uitstekend.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ok. Zend die accesspoint een andere netwerknaam uit? Kunt u hem anders bij wijze van test even een paar dagen uit zetten? Kijken of het dan beneden beter gaat.

Reputatie 1

Nee, zelfde netwerknaam en die heeft ook nooit problemen gegeven. Probleem doet zich overal in huis voor. Wel wifi, geen internet. 

Reputatie 7
Badge +24

Nee, zelfde netwerknaam en die heeft ook nooit problemen gegeven. Probleem doet zich overal in huis voor. Wel wifi, geen internet. 

Zet hem even tijdelijk uit. Of verander in ieder geval die netwerknaam, zodat die anders is en u dus 2 verschillende WiFi netwerken heeft.

Reputatie 1

zal ik doen! keep you posted.

Reputatie 1

Nee, zelfde netwerknaam en die heeft ook nooit problemen gegeven. Probleem doet zich overal in huis voor. Wel wifi, geen internet. 

Zet hem even tijdelijk uit. Of verander in ieder geval die netwerknaam, zodat die anders is en u dus 2 verschillende WiFi netwerken heeft.

Hi Nick, 
Sinds gisteren de access point uitgezet en wifi doet het weer goed.  Er is verbinding en er is internet. Heel mooi.
Wat nu te doen:

  • Zonnepanelen kastje staat nog steeds uit. Die weer eens aansluiten?
  • Accesspoint is dus ook uit en daardoor niet overal lekker internet meer. Hoe krijg ik deze nu weer aan zonder terug te vallen op hetzelfde probleem? Vreemde is dus dat ik hier nooit eerder last van heb gehad, maar sinds het kastje van de zonnepanelen is aangesloten, dit dus blijkbaar ergens niet goed gaat. 
Reputatie 1

@Nick83 , zonnepanelen kastje weer aangesloten. Die doet het goed en ik kan nu actueel zien wat mijn panelen aan energie genereren. Ook wifi doet het nog steeds.

 

Wat moet ik nu met het access point doen? Wil deze wel graag weer aansluiten voor het bereik boven in huis. What to do? 

Reputatie 7
Badge +19

@Bob T. Goed om te horen dat alles het gewoon doet nadat je het zonnepanelen kastje weer aangesloten hebt. Ik kan me voorstellen dat je ook het access point graag weer wilt gebruiken. Wat je in zo'n geval het beste kan doen is andere apparaten die je niet meer aangesloten hebt één voor een weer aansluiten. Zo zie je vanzelf wanneer de verbinding het wel of niet meer doet, en wat de ‘boosdoener’ dus is. 

Reputatie 7

Wat is het merk en type van dat wifi accespoint dat jij gebruikt?

Reputatie 7
Badge +24

Wat moet ik nu met het access point doen? Wil deze wel graag weer aansluiten voor het bereik boven in huis. What to do? 

Geef hem in ieder geval een andere WiFi netwernaam. En dan gewoon weer proberen.

Heeft het ding misschien extra poorten waar je ook een pc of laptop bekabeld op aan kunt sluiten? Misschien kunt u zo eens testen of er wel verbinding is?

Reputatie 1

Wat is het merk en type van dat wifi accespoint dat jij gebruikt?

Het is een TP-Link TL WA901ND. (zie hier).

Deed het het altijd uitstekend en geen issues mee gehad. Tot recentelijk dus.

Hoe kan ik deze het beste achter de KPNBox 12 plaatsen? Liefst gebruik ik overal dezelfde netwerknaam.

Reputatie 7

Dat accesspoint zou geen problemen mogen geven, ook niet met dezelfde netwerknaam. Ik sta dan ook een beetje voor een raatsel wat hier de oorzaak is.

Reputatie 3
Badge

Wat is het merk en type van dat wifi accespoint dat jij gebruikt?

Het is een TP-Link TL WA901ND. (zie hier).

Deed het het altijd uitstekend en geen issues mee gehad. Tot recentelijk dus.

Hoe kan ik deze het beste achter de KPNBox 12 plaatsen? Liefst gebruik ik overal dezelfde netwerknaam.

Je moet op passen met 2 zelfde ssids toepassen over 2 losse ap’s, je zal er niet direct wat van merken. Maar het kan soms fout gaan. Worst case scenario die ik voorbij zag komen, is het Ping Pong effect tussen de 2 ap’s met zelfde naam die niet in mesh mode samenwerkte. Oftewel een bandsteering issue.