Beantwoord

Hoe kan ik wifi 2.4 Ghz en 5 Ghz apart instellen op KPN Box 12?

  • 12 January 2022
  • 12 reacties
  • 29583 keer bekeken

Wil graag mijn V12 instellen op 2.4 en 5 appart ik heb veel 2.4ghz smartproducten

 

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 January 2022, 22:04

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Hoi @Marcel136 ,

Welke firmware zit op jouw box12?

Wil graag mijn V12 instellen op 2.4 en 5 appart ik heb veel 2.4ghz smartproducten

 

 

 

Hallo @Marcel136 , dat kan niet meer, aan een update wordt gewerkt dat het wèl weer kan.

(Tijdelijk) een goedkoop accesspoint gebruiken.

 

Reputatie 7
Badge +30

Is inderdaad op het moment (nog) niet meer mogelijk, Marcel. In principe zou dit ook geen probleem moeten zijn. De 2,4GHz is nog gewoon beschikbaar, en apparaten kunnen daar ook mee verbinden. Het kan echter zijn dat sommige apparaten daar wel wat moeilijk over doen.

Je kunt dan inderdaad, zoals Jan voorstelt, een apart access point aansluiten die je zelf kunt instellen. Wat je ook nog kunt proberen, in afwachting van de update waarmee je dit wel weer kunt instellen, is herstarten van je Box 12. Bij het opstarten van de Box start de 2,4GHz wifi namelijk als eerste op. Het kan tot wel 5 minuten duren voor ook de 5GHz actief is. Dus als je dan de Box herstart, en gelijk na het herstarten je 2,4GHz apparaten met de wifi verbindt, kunnen ze alleen maar met de 2,4GHz verbinden. 

 

Latere toevoeging: In Box 12 met minimaal softwareverse 516 zit de functionaliteit Extra Wifi. Hiermee kun je een tweede SSID activeren. Bij dit tweede SSID kun je de 2,4 en 5 GHz aparte namen geven. En ook ervoor kiezen om een van beide frequenties uit te zetten.

Hier hebben we nu ook een handig kennisbankartikel voor:

 

Hi Erik_, KPN is wat stug in "klaar voor de toekomst" en je opmerking "2.4 Ghz is nog gewoon beschikbaar" is niet helemaal relevant. Het modem broadcast sowieso eerst 5 Ghz en oudere devices of devices met alleen 2.4 Ghz haken dan vaak af. Dus het apart kunnen configureren van beide is bijna een noodzaak.

 

Gr. 

Ron

Reputatie 7
Badge +8

Hi Erik_, KPN is wat stug in "klaar voor de toekomst" en je opmerking "2.4 Ghz is nog gewoon beschikbaar" is niet helemaal relevant. Het modem broadcast sowieso eerst 5 Ghz en oudere devices of devices met alleen 2.4 Ghz haken dan vaak af. Dus het apart kunnen configureren van beide is bijna een noodzaak.

 

Gr. 

Ron

Er is een eerste begin met het verspreiden van versie 516. Deze heeft splitsing mogelijkheid voor wifi frequenties.

 

Ik heb smart lampen die op 2.4 GHz moeten Box 12 van KPN staat zowel op 2.4 als op 5 GHz de smartphone pakt automatisch 5 GHz om dat te omzeilen heb ik bovenin geklikt op secties weergeven daar heb je extra wifi dan even onderin naar wachtwoord gaan en opschrijven en in de wifi lijst van smartphone zoeken naar extra wifi die is 2.4 GHz toen kon ik de lampen goed koppelen misschien heb iemand hier wat aan.

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb smart lampen die op 2.4 GHz moeten Box 12 van KPN staat zowel op 2.4 als op 5 GHz de smartphone pakt automatisch 5 GHz om dat te omzeilen heb ik bovenin geklikt op secties weergeven daar heb je extra wifi dan even onderin naar wachtwoord gaan en opschrijven en in de wifi lijst van smartphone zoeken naar extra wifi die is 2.4 GHz toen kon ik de lampen goed koppelen misschien heb iemand hier wat aan.

Klopt vooral de stap om de smartphone ook met deze extrawifi te verbinden wordt nogal eens vergeten. Heel veel setup routines gaan er vanuit dat het te installeren apparaat op dezelfde wifi netwerknaam verbonden is. Als het eenmaal geinstalleerd is kan de smartphone evt weer terugverhuizen naar de hoofd wifinaam. De communicatie verloopt daarna tussen beide wifi netwerk namen.

 

 

Latere toevoeging: In Box 12 met minimaal softwareverse 516 zit de functionaliteit Extra Wifi. Hiermee kun je een tweede SSID activeren. Bij dit tweede SSID kun je de 2,4 en 5 GHz aparte namen geven. En ook ervoor kiezen om een van beide frequenties uit te zetten.

 

Eeeeh hellup!!

Stap voor stap... deze nerd heeft slimme lampen gekocht... maar hiervan snap ik niets.

 

Hoe krijg ik bovenstaande voor elkaar?😊😊😊

 

Reputatie 7
Badge +24

@Rosita123 kunt u inloggen op de KPN Box? 

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @Rosita123, welkom! Is het inmiddels gelukt om de Extra Wifi te activeren? Mocht je nog hulp nodig hebben, dan hebben we hier een stappenplan voor je:

 

Ik heb smart lampen die op 2.4 GHz moeten Box 12 van KPN staat zowel op 2.4 als op 5 GHz de smartphone pakt automatisch 5 GHz om dat te omzeilen heb ik bovenin geklikt op secties weergeven daar heb je extra wifi dan even onderin naar wachtwoord gaan en opschrijven en in de wifi lijst van smartphone zoeken naar extra wifi die is 2.4 GHz toen kon ik de lampen goed koppelen misschien heb iemand hier wat aan.

Klopt vooral de stap om de smartphone ook met deze extrawifi te verbinden wordt nogal eens vergeten. Heel veel setup routines gaan er vanuit dat het te installeren apparaat op dezelfde wifi netwerknaam verbonden is. Als het eenmaal geinstalleerd is kan de smartphone evt weer terugverhuizen naar de hoofd wifinaam. De communicatie verloopt daarna tussen beide wifi netwerk namen.

Hallo,

Als je het apparaat verbonden hebt met extra WIFI en je gaat weer terug naar oorspronkelijke WIFI, kan je dan wel verbinding maken met het apparaat?

Ik had vandaag nl. ook het probleem met een Calex videodeurbel die ik voor iemand moest aansluiten op een box12 met SuperWIFI.

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb smart lampen die op 2.4 GHz moeten Box 12 van KPN staat zowel op 2.4 als op 5 GHz de smartphone pakt automatisch 5 GHz om dat te omzeilen heb ik bovenin geklikt op secties weergeven daar heb je extra wifi dan even onderin naar wachtwoord gaan en opschrijven en in de wifi lijst van smartphone zoeken naar extra wifi die is 2.4 GHz toen kon ik de lampen goed koppelen misschien heb iemand hier wat aan.

Klopt vooral de stap om de smartphone ook met deze extrawifi te verbinden wordt nogal eens vergeten. Heel veel setup routines gaan er vanuit dat het te installeren apparaat op dezelfde wifi netwerknaam verbonden is. Als het eenmaal geinstalleerd is kan de smartphone evt weer terugverhuizen naar de hoofd wifinaam. De communicatie verloopt daarna tussen beide wifi netwerk namen.

Hallo,

Als je het apparaat verbonden hebt met extra WIFI en je gaat weer terug naar oorspronkelijke WIFI, kan je dan wel verbinding maken met het apparaat?

Ik had vandaag nl. ook het probleem met een Calex videodeurbel die ik voor iemand moest aansluiten op een box12 met SuperWIFI.

Extra Wifi en de hoofd Wifi zitten aan elkaar gekoppeld ondanks de verschillende instelbare namen. Guest wifi daarentegen is afgescheiden van deze communicatie.