Beantwoord

Ik heb de Vip2952 Tv-ontvanger ontvangen in plaats van de Vip5202, is mijn beeld wel goed?

  • 22 January 2022
  • 17 reacties
  • 1167 keer bekeken

Ik heb een nieuwe 4k tv gekocht. Daarna heb ik de oude KPN tv-ontvanger Motorola VIP1853 omgeruild via de KPN voor modelĀ  Arris VIP2952 , Ik had verwacht te ontvangen de Arris 4k VIP5202 . Ben ik er nu met de beeldkwaliteit wel op voorruit gegaan of is deze actie voor niets geweest ?

admin: titel aangevuld ivm vindbaarheidĀ 

icon

Beste antwoord door Tonxxx 26 January 2022, 17:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Hoi @TonxxxĀ ,

Zeker niet,de VIP2952 is sneller,heeft mooier,beeld,volledig menu en verschillende apps.

Badge +19

Degene die u had is inderdaad museumwaardig dus wat dat betreft is het goed. Die u nu voldoet aan de huidige norm.

Ben blij met jullie reactie !

er zijn ook maar weinig 4K zender,Ik denk dat een omruil naar een 5202 ook niet de moeite en kosten waard is.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Tonxxx. Welkom op het KPN Forum. Ik zie dat het juiste antwoord hierboven al is gegeven. Je ontvangt 4KĀ ontvanger wanneer je deĀ 4K tv-upgrade toevoegt aan jouw abonnement. Heb je dit gedaan? Want in dat geval heb je recht op deze 4K tv-ontvanger. Verder is deĀ Arris VIP2952 ook een prima tv-ontvanger.

ps. Als je een Netflix 4K abonnement hebt kan je Neflix het beste de app van jouw nieuwe smart tv gebruiken.Ā :wink: Ā 

Hallo @TonxxxĀ als je in de tv-decoder van KPN de beeldkwaliteit op HD zet en de schermgrootte op automatisch maakt je 4K-tv-toestel er zelf een 4K-beeld van.

Ā 

Reputatie 7
Badge +22

HalloĀ @TonxxxĀ als je in de tv-decoder van KPN de beeldkwaliteit op HD zet en de schermgrootte op automatisch maakt je 4K-tv-toestel er zelf een 4K-beeld van.

@JanDĀ hoe kom je daar nou bij? De 2952 en de 2260Ā ondersteunenĀ geenĀ 4KĀ wat je zegt klopt echt niet! En de tv zal dan ook niet upscalen naar 4K, ik weet niet hoe je daarbij komt maar @wjbĀ @PeterGĀ zullen dit ook bevestigen. Want hun gebruiken ook ITV van KPN, en als een ontvanger geen 4K ondersteund dan zal de tv dit ook niet laten zien.Ā 

Reputatie 7

Het klopt dat eenĀ 4K televisie een SD of HD signaal zal upscalen naar 4K er moeten immers altijd 3840x2160 pixels getoond worden om een schermvullend beeld te krijgen.

Reputatie 7
Badge +22

Het klopt dat eenĀ 4K televisie een SD of HD signaal zal upscalen naar 4K er moeten immers altijd 3840x2160 pixels getoond worden om een schermvullend beeld te krijgen.

Maar dan is het toch geen 4K beeld? šŸ¤” Of hoe zit dit dan? Dan hadden we ook geen 4K ontvanger nodig gehad als een HD ontvanger toch door de 4K tv wordt geupscaled naar 4K, beetje vreemd lijkt mij dat. šŸ¤Ø

Reputatie 7

Het klopt dat eenĀ 4K televisie een SD of HD signaal zal upscalen naar 4K er moeten immers altijd 3840x2160 pixels getoond worden om een schermvullend beeld te krijgen.

Maar dan is het toch geen 4K beeld? šŸ¤” Of hoe zit dit dan? Dan hadden we ook geen 4K ontvanger nodig gehad als een HD ontvanger toch door de 4K tv wordt geupscaled naar 4K, beetje vreemd lijkt mij dat. šŸ¤Ø

Upscalen van HD naar 4K betekent feitelijk dat elk pixel omgezet wordt in 4 pixels om zo van 1920x1080 naar 3840x2160 te komen. Dat moet altijd gebeuren immers het fysieke scherm van een 4K televisie heeft nu eenmaal 3840x2160 pixels.

De kwaliteit zal natuurlijk nooit de kwaliteit van een echte 4K uitzending krijgen maar een goede upscaling is wel essentieel om een HD uitzending op een 4K scherm te kunnen tonen.

Hoe beter de upscaler hoe beter die heeft kunnen uitrekenen wat de kleur van de drie extra gegenereerde pixels moet worden om zo een vloeiende overgang naar de andere aangrenzende pixels te krijgen. Dat is ook waarom je de upscaling vaak beter aan de televisie kunt overlaten i.p.v. doorĀ de TV ontvanger te laten uitvoeren.

Even inspringen hierĀ 

Vraagje wat is dan nou de beste instelling

Op een vip5202 (kijk alleen HD gebruik geen apps op de vip5202)

Dit is mogelijk

1080i / 1080p@25Hz / 1080@50Hz / UHD@25Hz / UHD@30Hz / UHD@50Hz / UHD@60HzĀ 

Ik heb hem op 1080p@50 staanĀ 

Er zijn zoveel mogelijkheden

Sorry dat ik het even hier tussendoor vraagĀ 

In dit topicĀ 

Reputatie 7

De 5202 is best goed in upscaling maar toch zou ik het zoveel mogelijk aan de televisie overlaten.

Kijk je 4K via Ć©Ć©n van de apps op de 5202 zet hem dan op UHD@50.

Kijk je veel SD of ESPN HD-HDR (wat ze UHD noemen) zet hem dan op 1080p50 en anders op 1080i.Ā 

Ik heb de beeldinstellingen op de 5202 op AUTO staan en mijn 4K TV schaalt dit op naar 3840x2160, dus ik kijk quasi 4K, prima toch. Als ik echte 4K wil kijken doe ik dat rechtstreeks op mijn tv toestel.

Ik heb gĆ©Ć©n 4K-abo bij KPN Ć  ā‚¬2,50 ā‚©per maand.

CC: @wjbĀ @peter-keetfmĀ en @Dennis SchreveĀ 

Reputatie 7

Ik heb de beeldinstellingen op de 5202 op AUTO staan en mijn 4K TV schaalt dit op naar 3840x2160,

Als je de beeldinstelling op AUTO hebt staan dan doet de TV ontvanger de upscaling, niet de televsie.

Auto betekent dat de TV ontvanger en de televisie tijdens de HDCP handshake kijken wat aan beide zijden de hoogst mogelijke instelling is (uitgezonderd UHD@60) en kiezenĀ die voor de verbinding. In jouw geval zal Auto dus gereseluteerd hebben in UHD@50.

Reputatie 7
Badge +21

Ik zie dat we nu een klein beetjeĀ off topic gaan, in dit geval is het niet echt een probleem. Bedankt voor deze tips!Ā @TonxxxĀ verwacht dat jij ook wel iets kan met deze informatie, is jouw vraag beantwoord?

Ik zie dat we nu een klein beetjeĀ off topic gaan, in dit geval is het niet echt een probleem. Bedankt voor deze tips!Ā @TonxxxĀ verwacht dat jij ook wel iets kan met deze informatie, is jouw vraag beantwoord?

Ā 

Alles werkt naar behoren. Bedankt voor alle reacties !