Beantwoord

Is het abonnement goedkoper als je een eigen modem hebt?

  • 20 February 2022
  • 26 reacties
  • 576 keer bekeken

Is het abonnement goedkoper met een eigen modem ?

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 22 February 2022, 13:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Badge +19

Nee dat is niet goedkoper. 

In de gulden-tijd, vóór de euro, dus, kon je bij KPN onder de naam Hetnet een abonnement nemen met of zonder modem, en dat scheelde inderdaad een paar gulden per maand. Ik kocht toen mijn eigen modem bij Vobis.

 

Hoi @maijenburg . Welkom op het forum.

Je krijgt bij KPN een Experiabox in bruikleen. Mocht je zelf een router hebben kun je die ook gebruiken (mits die overweg kan met het signaal).

Er zijn hierbij dus geen prijsverschillen. Wel is er de mogelijkheid om een fritzbox te huren. Daar zit dan weer een meerprijs aan. 

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

 

Badge

Best gek dat je moet betalen voor een leen aparaat wat je niet wilt gebruiken.
dus zou dit huur bedrag van je maandelijkse factuur afmoeten.
dit zou voor mij echt redenen om naar een andere provider over te gaan.

ook betaal ik nu meer dan een glasvezel aansluiting met maar 100 mb aansluiting van 1900.
 

 

Reputatie 7
Badge +24

Best gek dat je moet betalen voor een leen aparaat wat je niet wilt gebruiken.
dus zou dit huur bedrag van je maandelijkse factuur afmoeten.
dit zou voor mij echt redenen om naar een andere provider over te gaan.

Bij welk provider betaald u wel minder met een eigen modem dan?

Reputatie 7
Badge +12

Best gek dat je moet betalen voor een leen aparaat wat je niet wilt gebruiken.
dus zou dit huur bedrag van je maandelijkse factuur afmoeten.
dit zou voor mij echt redenen om naar een andere provider over te gaan.

Bij welk provider betaald u wel minder met een eigen modem dan?

Dat is er 1, Freedom internet, twee euro korting als je geen modem van ze wilt. Dus na zo'n 6 a 7 jaar als je eigen modem aan vervanging toe is dan heb je de kosten eruit. Buiten dat is het een best wel prijzige aanbieder.

Badge

Best gek dat je moet betalen voor een leen aparaat wat je niet wilt gebruiken.
dus zou dit huur bedrag van je maandelijkse factuur afmoeten.
dit zou voor mij echt redenen om naar een andere provider over te gaan.

Bij welk provider betaald u wel minder met een eigen modem dan?

Dat is er 1, Freedom internet, twee euro korting als je geen modem van ze wilt. Dus na zo'n 6 a 7 jaar als je eigen modem aan vervanging toe is dan heb je de kosten eruit. Buiten dat is het een best wel prijzige aanbieder.

Het is niet van belang of je kosten eruit komen. Het is een keuze die je maakt om een betere modem te nemen op eigen kosten. Blijft belachelijk huur te betalen voor iets wat je niet gebruikt omdat je zelf iets hebt om te gebruiken. En er zijn er meerdere. Bv ziggo bied het ook aan. Alleen je moet er wel zelf over komen natuurlijk. 

Reputatie 7
Badge +24

Blijft belachelijk huur te betalen voor iets wat je niet gebruikt omdat je zelf iets hebt om te gebruiken.

Zoiets moet je vanuit de provider bekijken. Als ze het breed aanbieden, dan zijn er ongetwijfeld een hoop klanten die het nemen. Want ja, 2 euro goedkoper, dat wil iedereen wel. Waarbij een groot gedeelte van deze klanten vervolgens hulp nodig heeft om hun eigen modem op de juiste manier te configureren zodat het werkt. Deze ondersteuning kost ook geld. Al die klanten die bellen naar de helpdesk. Dus ik denk dat het voor KPN waarschijnlijk niet goedkoper is als klanten hun eigen modem gebruiken.

Nu bied KPN gewoon geen ondersteuning voor een eigen modem. Simpel. Maar als KPN de optie "eigen modem" voor 2 euro goedkoper aan zou bieden, dan is het bijna onhoudbaar om geen ondersteuning te leveren denk ik. Het zou enorm veel teleurgestelde klanten opleveren vermoed ik. Nieuwe klanten die enthousiast een abonnement afsluiten en aan de slag gaan met hun Asus router, dan tot de ontdekking komen dat het allemaal nog zo makkelijk niet is, naar de helpdesk bellen en gewoon geen hulp krijgen. Lijkt me onhoudbaar.

Ach, KPN zou een betaalde hulplijn kunnen bieden voor die mensen die graag een eigen modem willen, moeten ze wel de telefoon opnemen en je een beetje vlot helpen.

Ik heb ook een ongebruikt V10 modem op zolder, een ongebruikte set KPN emailboxen, een ongebruikt aantal licenties KPN veilig, een ongebruikte cloud.

Het zou mooi zijn als je daar wat korting voor kreeg, al bovenstaande betaal ik  nu dubbel. 

Waarschijnlijk duurt deze koppelverkoop nog wel even voordat de EU het afschaft.

Badge

Blijft belachelijk huur te betalen voor iets wat je niet gebruikt omdat je zelf iets hebt om te gebruiken.

Zoiets moet je vanuit de provider bekijken. Als ze het breed aanbieden, dan zijn er ongetwijfeld een hoop klanten die het nemen. Want ja, 2 euro goedkoper, dat wil iedereen wel. Waarbij een groot gedeelte van deze klanten vervolgens hulp nodig heeft om hun eigen modem op de juiste manier te configureren zodat het werkt. Deze ondersteuning kost ook geld. Al die klanten die bellen naar de helpdesk. Dus ik denk dat het voor KPN waarschijnlijk niet goedkoper is als klanten hun eigen modem gebruiken.

Nu bied KPN gewoon geen ondersteuning voor een eigen modem. Simpel. Maar als KPN de optie "eigen modem" voor 2 euro goedkoper aan zou bieden, dan is het bijna onhoudbaar om geen ondersteuning te leveren denk ik. Het zou enorm veel teleurgestelde klanten opleveren vermoed ik. Nieuwe klanten die enthousiast een abonnement afsluiten en aan de slag gaan met hun Asus router, dan tot de ontdekking komen dat het allemaal nog zo makkelijk niet is, naar de helpdesk bellen en gewoon geen hulp krijgen. Lijkt me onhoudbaar.

Lang verhaal maar is duidelijk geen ondersteuning vanaf het moment dat je het zo aflsuit dus kan je er ook later niet om zeuren. Denk dat die mensen sowiesow al geen eigen modem willen kopen. 1 vanwege de prijs 2 vanwege geen verstand. Verder mag iedereen er wat van vinden. Ik blijf bij me punt als ik niet hun modem gebruik zou ik hier ook geen huur voor hoeven te betalen. En wie zegt dat de huur 2 euro is? 

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik zit me nu ook te bedenken: voor 20 euro heb je op marktplaats een Experiabox.

Tja... leuk voor de klant. Dat die goedkoper uit is. Maar KPN... wat schiet die er eigenlijk mee op?

Reputatie 7
Badge +11

Zoiets moet je vanuit de provider bekijken. Als ze het breed aanbieden, dan zijn er ongetwijfeld een hoop klanten die het nemen. Want ja, 2 euro goedkoper, dat wil iedereen wel. Waarbij een groot gedeelte van deze klanten vervolgens hulp nodig heeft om hun eigen modem op de juiste manier te configureren zodat het werkt. Deze ondersteuning kost ook geld. Al die klanten die bellen naar de helpdesk. Dus ik denk dat het voor KPN waarschijnlijk niet goedkoper is als klanten hun eigen modem gebruiken.

Nu bied KPN gewoon geen ondersteuning voor een eigen modem. Simpel. Maar als KPN de optie "eigen modem" voor 2 euro goedkoper aan zou bieden, dan is het bijna onhoudbaar om geen ondersteuning te leveren denk ik. Het zou enorm veel teleurgestelde klanten opleveren vermoed ik. Nieuwe klanten die enthousiast een abonnement afsluiten en aan de slag gaan met hun Asus router, dan tot de ontdekking komen dat het allemaal nog zo makkelijk niet is, naar de helpdesk bellen en gewoon geen hulp krijgen. Lijkt me onhoudbaar.

Hier ben ik het volledig mee eens. KPN is ook niet het type provider met het klantenbestand voor een dergelijk aanbod. Op de zakelijke markt zou het nog kunnen (wat ook soortvan gebeurd via RoutIT waar KPN enkel een lijntje aanbied en het IT-bedrijf doet de rest), voor consumenten voorzie ik inderdaad dezelfde issues als die door @Nick83 geschetst worden. Deco setje van TP-Link direct aan de DSL-lijn hangen en dan bellen dat het niet werkt.

KPN biedt de diensten internet, tv en bellen aan op het vaste netwerk en daarbij wordt ook apparatuur geleverd om daar gebruik van te kunnen maken. Het staat je altijd vrij om je eigen apparatuur aan te sluiten maar een abonnement zonder bruikleenapparatuur zit er niet in.

Freedom heeft het inderdaad vanuit het oude XS4ALL-gedachtegoed en de ervaring leert dat de meeste klanten die voor een dergelijke provider kiezen vaak zelf ook een stuk technischer onderlegd zijn, mede ook vanwege extra diensten die er aangeboden worden zoals bijvoorbeeld een /29-IPv4 blok of webhosting.

Het aantal klanten dat volledig de randapparatuur van KPN de deur uit doet is ook heel erg klein, de business case is dan ook niet de investering waard in de leverstraat en in het zorgen voor een juist ondersteuningspakket. Simpele vraag is bijvoorbeeld als de verbinding buiten dienst is, hoe ga je de conclusie trekken dat het aan KPN ligt en niet bij de klantapparatuur? Verder nog een hoop vragen als: Gaan we een NT bij glasvezel dan wel leveren? What about PON?

Nee, ik zou persoonlijk dan liever zien dat combi-diensten als KPN Veilig, Email, KPN Cloud en dergelijke losgetrokken worden uit het abonnement als me dat vijf euro in de maand bespaart zodat degenen die dat willen dat kunnen toevoegen aan het pakket, desnoods als package. KPN biedt een hoop extra diensten die ik zelf niet gebruik, eigenlijk naar internet enkel email omdat ik te lui ben om een andere mailserver te zoeken of om zelf iets te bouwen met enorm veel moeite voor de logging-mailtjes vanuit mijn router en voor zaken als Wordpress en BitWarden.

 

Ik zit me nu ook te bedenken: voor 20 euro heb je op marktplaats een Experiabox.

Tja... leuk voor de klant. Dat die goedkoper uit is. Maar KPN... wat schiet die er eigenlijk mee op?

Maar wel grote kans dat het een illegale verkoop is. Van zo enorm veel dingen die ik zie vermoed ik niet dat het legaal verkocht wordt, van tv-ontvangers en modems nog volledig in doos tot allerhande andere oude apparatuur die waarschijnlijk nooit is ingeleverd maar wel geretourneerd had moeten komen.

 Maar KPN... wat schiet die er eigenlijk mee op?

Blije klanten, die blijven?

KPN heeft doelbewust de strategie om te standaardiseren (allemaal dezelfde doos, op glasvezel). Veel “plussen” zoals ik vroeger bij XS4all had, zijn weg, daar betaal ik ook minder voor. Daarmee bewegen ze kwalitatief feitelijk naar de budget kant van de markt.
Klanten zoals ik, die de plussen wel nodig hebben/prettig vinden, en dat dan zelf betalen zouden het fijn vinden dat de kosten die KPN dan niet maakt enigszins gecompenseerd worden.

Ik betaal nu een paar honderd euro per jaar aan andere dienstverleners omdat KPN assortiment/ kwaliteit niet wil leveren die gewenst is. Geen probleem, maar het maakt een evt overstap besluit in de toekomst wel makkelijker.

Het blijft jammer dat we in NL geen aanbieder meer hebben in het hogere segment.

@Ik_Hussel@Nick83@LizKing CheapConnect heeft alleen abo’s zonder modem, is iets goedkoper dan KPN

Ja, en geen televisie aanbod. 

Voor tv zijn er zat andere oplossingen

zoals? Het aanbod en de kwaliteit van KPN TV ben ik nog niet elders tegengekomen. Met name met bijvoorbeeld Canal digitaal hebben we heeeeel slechte herinneringen. Volgens mij kun je nergens een TV abbo afsluiten zonder ook internet af te nemen. 

zoals? Het aanbod en de kwaliteit van KPN TV ben ik nog niet elders tegengekomen. Met name met bijvoorbeeld Canal digitaal hebben we heeeeel slechte herinneringen. Volgens mij kun je nergens een TV abbo afsluiten zonder ook internet af te nemen. 

TV kijken zonder abonnement is natuurlijk ook mogelijk via DVB-T2 de NPO kanalen. Wie meer kanalen wil kan voor Digitenne kiezen daar is geen internet abonnement voor nodig. Dan is er nog DvB-C ofwel de kabel ook daar kan men zonder internet abonnement TV afnemen.

 

De grap is de huidige campagne van NLziet dat rammelt aan alle kanten je hebt toch bedraad internet nodig of minimaal mobiel internet anders heb je niet veel aan een abonnement bij hun.

dank je, maar dat gaat hem toch niet worden, met meerdere tv in huis en het comfort van opnemen in de cloud etc.

dank je, maar dat gaat hem toch niet worden, met meerdere tv in huis en het comfort van opnemen in de cloud etc.

Dat is een ander verhaal, ik geef enkel de opties aan hoe we in Nederland TV kunnen kijken zonder een internet verbinding, een Schotel laat ik hierbij buiten beschouwing, maar dat hoort ook bij de mogelijkheden. 

 

Ook met meerdere TV'S zijn er ook mogelijkheden zelfs met een vorm van cloudopname's maar dat is voor een ander topic, of zelfs een ander forum.

 

Wellicht dat er eerst onderzocht kan worden om een "goedkoper" TV abonnement zonder stb aan te bieden.

Sorry, misschien niet helder(dan moet je een aantal post terug) Ik ben niet op zoek naar een goedkoper-, maar naar een beter abonnement, en ik klaag zeker niet over de TV van KPN, die is prima. 

Als we terug naar het topic gaan: we betalen onnodig voor zaken die we niet gebruiken bij KPN, omdat deze KPN dingen kwalitatief niet voldoende zijn, en daarom elders nogmaals moeten betalen.

Sorry, misschien niet helder(dan moet je een aantal post terug) Ik ben niet op zoek naar een goedkoper-, maar naar een beter abonnement, en ik klaag zeker niet over de TV van KPN, die is prima. 

Als we terug naar het topic gaan: we betalen onnodig voor zaken die we niet gebruiken bij KPN, omdat deze KPN dingen kwalitatief niet voldoende zijn, en daarom elders nogmaals moeten betalen.

Dat klopt, en dat eerdere bericht heb ik gelezen, dat is helaas bij bijna elke provider zo, 'gratis' extra's aanbieden die lang niet elke klant gebruikt. Ik wil dat hele Fsecure(KPN Veilig)  nergens op hebben dat belast mijn systemen veel te zwaar.

 

Mijn opmerking over de STB slaat op het start bericht dus de vraag van de topicstarter. Dat gaat niet over de andere extra's , maar puur om de provider modem/router.

Dus komt er ooit een korting als men enkel via de app kijkt. Dat zal eenvoudiger zijn de Magenta provider biedt die optie al.

Ja, helemaal mee eens, een menukaart zou ook fijn zijn;

met of zonder TV, met en zonder vast bellen, wifi punten, die zijn er al,

nu nog de volgende stap, met of zonder modem, STB, email, antivirus, .. 

Reputatie 7
Badge +11

@Ik_Hussel@Nick83@LizKingCheapConnect heeft alleen abo’s zonder modem, is iets goedkoper dan KPN

CheapConnect is zeker niet goedkoper dan KPN. Op een enkel koperlijntje is het inderdaad goedkoper maar alles wat dat niet is is gelijk een flink stuk duurder, bijvoorbeeld als er pairbonding bij komt kijken verdubbelt de prijs. Voor gigabit internet ben ik bij €57.50 per maand kwijt, bij CheapConnect betaal ik al tegen de 80 voor 500Mbps. Ook het ‘instap’ pakket van 50Mbps is op glas al 6 euro per maand duurder. Sowieso wel bijzonder dat CheapConnect nog koper op mijn adres aanbiedt terwijl deze al lang end-of-sale hoort te zijn. Het staat nog op beschikbaar op mijn adres dus ze leveren nog en dat terwijl mijn koperlijn stopt per begin 2023.

Reputatie 7
Badge +9

Nee, ik zou persoonlijk dan liever zien dat combi-diensten als KPN Veilig, Email, KPN Cloud en dergelijke losgetrokken worden uit het abonnement als me dat vijf euro in de maand bespaart zodat degenen die dat willen dat kunnen toevoegen aan het pakket, desnoods als package. KPN biedt een hoop extra diensten die ik zelf niet gebruik, eigenlijk naar internet enkel email omdat ik te lui ben om een andere mailserver te zoeken of om zelf iets te bouwen met enorm veel moeite voor de logging-mailtjes vanuit mijn router en voor zaken als Wordpress en BitWarden.

Mee eens.

Overigens biedt Budget Alles-in-1 zo'n goedkoper 'kaal’ internetabonnement aan via het netwerk van KPN.

Piet.