KPN Box 12 – Instellingen webinterface

  • 19 June 2020
  • 391 reacties
  • 178498 keer bekeken
KPN Box 12 –  Instellingen webinterface

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

391 reacties

Ik heb ook een v12, ps4 en 500Mb. Laatst had ik een grote download op de ps4 ivm een systeem crash eerder. Ik zag toen ongeveer 50 mb overdag, en later na middernacht in schoot dat naar de volle 500 zag ik in mijn netwerk logs. Ik denk dat iemand (PSN vermoed ik) de bandbreedte limiteert op bepaalde uren. 

Degenen die de bandbreedte limiteren zijn je buren, de mensen op dezelfde centrale aansluitingen of anderen ergens op internet die doorgaans na middernacht niet meer massaal neflixen, downloaden enz.

Je 500Mbps is bij lange na niet voor jouw alleen, er zit een overboekingsfactor op. Als iedereen tegelijk op de zelfde  centrale als jij ook een grote PS4 download gaat doen, blijft er van de 500Mbps weinig over.  Vergelijk ook met lege snelwegen s’nachts. In sommige sectoren zet met ook s’nacht energiebesparing aan, waardoor maximale snelheid  en/of capaciteit ook flink mider is, maar daar merk je voor zover ik weet meestal minder van.


lijkt me sterk, het is glasvezel tot aan me meterkast dat geleverd wordt. 500mb is mijn keuze wat ik geleverd wil hebben en betaal hiervoor ook desbetreffende kosten ervan. Beetje raar als ik mijn internet met de rest van de straat moet delen vindt je niet?? Wat glasvezel speciaal maakt is dat het tot aan je deur zonder enige verlies geleverd wordt. Dat ik dan dit met de rest moet delen klinkt heel vreemd. Mijn abbonement is 500mb snelheid geleverd krijgen en niet delen met de rest van de straat

Reputatie 7

Je 500Mbps is bij lange na niet voor jouw alleen, er zit een overboekingsfactor op. 

Ik heb nog nooit een snelheid lager dan de gecontracteerde snelheid gemeten op mijn glasvezel abonnement, ook niet toen ik een 500Mbps abonnement had.

Sluit eens een PC aan op de kabel waar de PS4 nu op aangesloten is en meet met de speedtest app uit de Windows store de snelheid richting RoutIT B.V. in Ede.

Hoeveel Mbps meet je?

Sluit eens een PC aan op de kabel waar de PS4 nu op aangesloten is en meet met de speedtest app uit de Windows store de snelheid richting RoutIT B.V. in Ede.

Hoeveel Mbps meet je?


 

Ben nu op werk, zal het in de avond proberen dank je!

Gisteren niet aan toegekomen. Thuis doorgegeven om het even te doen. Er is 1 keer speedtest gedaan met 504.92 mbps download en 554.66 mbps upload wat ook weer raar is met mijn 500/500 abbonoment. Probleem is dat het bij me playstation niet zo is. PS4 heb ik een vaste ip adres gezet. DNS instelling aangepast naar 1.1.1.1 1.0.0.1 Hoe zet je 1 poort helemaal vast voor gaming? Wat kan ik er nog aan doen of waar zit het fout...

Reputatie 7

Er is 1 keer speedtest gedaan met 504.92 mbps download en 554.66 mbps upload wat ook weer raar is met mijn 500/500 abbonoment. 

Dat zijn hele normale waarden voor een 500Mbps abonnement.

Wat hierbij vast is komen te staan is dat de oorzaak niet in jouw thuisnetwerk en de V12 gezocht moet worden. Het lijkt er op dat de oorzaak in de PS4 zelf gezocht moet worden.

Er is 1 keer speedtest gedaan met 504.92 mbps download en 554.66 mbps upload wat ook weer raar is met mijn 500/500 abbonoment. 

Dat zijn hele normale waarden voor een 500Mbps abonnement.

Wat hierbij vast is komen te staan is dat de oorzaak niet in jouw thuisnetwerk en de V12 gezocht moet worden. Het lijkt er op dat de oorzaak in de PS4 zelf gezocht moet worden.

 

Bij me zus thuis '’kpn 500/500 glasvezel'’ één van de oudere modems/box tik ik netjes 498mb download op me PS4.
Heeft toch wel met de v12 box instellingen te maken.

Hallo allemaal,

 Ik ben nieuw en pas een klant bij KPN.

Ik heb een vraag, hoe verander je de naam van jouw wifi? 

bedankt en graag goede tips

Reputatie 7

Ik heb een vraag, hoe verander je de naam van jouw wifi? 

Login op https://mijnmodem.kpn en klik op het tandwieltje bij WiFi. Daar kan je de wifi instellingen aanpassen.

Om in te loggen gebruik je de eerste keer het admin wachtwoord dat aan de achterzijde op de sticker staat. (Let op de speciale tekens.)

Dat wachtwoord zal je dan ook moeten veranderen. Onthoud dat wachtwoord goed.

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Ruud Lim

Er is een uitgebreide online handleiding KPN Box 12 , lees het hoofdstuk Beveiligen van je WiFi-netwerk waar via een stappenpan wordt uitgelegd hoe je SSID (wifinaam) en WPA-key (wachtwoord) kan aanpassen.

Goedemiddag RBxx en wjb,

Prachtig, ik zal morgen meteen doen , omdat morgen wordt de aansluiting pas geactiveerd. Ik ben zeer ontechnisch en bovendien niet goed in de moderne digitale wereld (ben een oud mannetje van 76 jaar jong). Dus morgen wordt erg spannend, want ik ga ze allemaal aansluiten. De modem, vanaf de laddop, tv ontvanger, pc en laptop. Tevens heb ik de handleiding heel goed bestudeerd (praktisch van buiten geleerd!).

Goedemiddag allemaal en tot morgen

Reputatie 6
Badge +3

Hallo @Ruud Lim

Er is een uitgebreide online handleiding KPN Box 12 , lees het hoofdstuk Beveiligen van je WiFi-netwerk waar via een stappenpan wordt uitgelegd hoe je SSID (wifinaam) en WPA-key (wachtwoord) kan aanpassen.

Nice! Nu is mijn twijfel ook weg of het wel normaal is dat het WiFi icoontje groen knippert. Thanks!

 

Goedemiddag RBxx en wjb,

Prachtig, ik zal morgen meteen doen , omdat morgen wordt de aansluiting pas geactiveerd. Ik ben zeer ontechnisch en bovendien niet goed in de moderne digitale wereld (ben een oud mannetje van 76 jaar jong). Dus morgen wordt erg spannend, want ik ga ze allemaal aansluiten. De modem, vanaf de laddop, tv ontvanger, pc en laptop. Tevens heb ik de handleiding heel goed bestudeerd (praktisch van buiten geleerd!).

Goedemiddag allemaal en tot morgen

Veel succes met installeren Ruud. Zo te zien bent u al goed voorbereid!

Reputatie 1

Dank voor de uitleg.

Ik heb sinds deze week KPN en de nieuwe Experiabox.

Wat me opvalt is dat je jammer genoeg je eigen LAN IP nummers niet kan wijzigen. Was nogal een gedoe om vanuit een 192.168.1.x netwerk over te stappen met een aantal vaste IP adressen in mijn netwerk. Default staat de V12 immers op 192.168.2.x.

In de uitleg staat ook dat Bridgemodus niet wordt ondersteund hierop maar wel dat het mogelijk is om een andere router te plaatsen. Hoe is dit dan mogelijk met deze V12? Werkt TV dan nog steeds? En wat zou er dan aangepast moeten worden op de V12? Je kan toch gewoon je eigen router in de DMZ zetten van de V12 en de port forwards eruit halen? Of is dat te simpel gedacht.

Verder kan ik melden dat de V12 het uitstekend doet met een NetGear Orbi RBK53. Die heeft ook een schitterende ingebouwde router maar kan ik dus nu niet gebruiken als ik het zo lees.

Reputatie 7

Je kan toch gewoon je eigen router in de DMZ zetten van de V12 en de port forwards eruit halen? Of is dat te simpel gedacht.

Helemaal juist. Je moet alleen de TV ontvangers aangesloten laten op de V12.

Reputatie 1

Dank WJB. Omdat de TV alleen met IP mask van Experiabox kan omgaan? Of heeft dat te maken met IGMP proxy server ? Daar lees ik namelijk dingen over dat je die dan uit moet zetten op je eigen router

Reputatie 7

Dat heeft te maken met de IGMP proxy server.

Die hoef je trouwens helemaal niet uit te zetten op een eigen router. Er zijn nog altijd mensen die zo "eigenwijs" zijn om een LAN - LAN verbinding op te zetten tussen twee routers en dat is vragen om moeilijkheden. Als dan op beide routers een IGMP proxy server actief is dan heb je de poppetjes aan het dansen.

Reputatie 1

Ok dus begrijp ik het goed dat de TV box wel aangesloten kan worden op eigen router dan .? Ik heb slechts 1 utp kabel naar mijn woonkamer waar ik een switch aan heb hangen voor Tv en andere UTP apparatuur..

Reputatie 7

Ok dus begrijp ik het goed dat de TV box wel aangesloten kan worden op eigen router dan .? Ik heb slechts 1 utp kabel naar mijn woonkamer waar ik een switch aan heb hangen voor Tv en andere UTP apparatuur..

Nee, je sluit zowel de TV ontvanger als de eigen router aan op de V12.

Zie ook "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".

Je kunt overigens ook de Experia Box vervangen door een eigen router maar daar komt iets meer bij kijken.

Reputatie 4
Badge +5

Sinds ik ben overgestapt naar KPN werkt mijn wifi niet op mijn laptop, omdat ik een KPN Box 12 heb.

klopt dit?

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @denvug_ams  De KPN Box staat standaard op WiFi 6 (802.11ax).

Oudere Intel-chips kunnen hier niet/slecht mee omgaan. Mogelijk heeft jouw laptop daar last van.

Zet daarom in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11ac (5GHz).

Kijk voor meer info over de KPN Box 12 in de Online handleiding KPN Box 12

Ga hiervoor naar WiFi  → Advanced

 

Reputatie 4
Badge +5

Hartelijk dank voor de hulp, KPN zelf beweerde dat mijn laptop uit 2017 verouderd was. En dat hun apparatuur telkens vernieuwd wordt, ik werd er niet goed van. 1 week dagelijks aan de tel gezeten met KPN en HP ook nog extra hulp gevraagd bij HP voor 35 euro op afstand en een forum lid heeft het gefixed binnen paar min.

 

hartelijk dank. 🙋‍♂️😘

Reputatie 4
Badge +5

Gr Dennis

Reputatie 7
Badge +21

@denvug_ams Graag gedaan Dennis.

Er is hier op het forum een groep enthousiaste vrijwilligers, ik ben daar één van. We vinden het leuk om ons te verdiepen in de materie en anderen daarbij te helpen. En helemaal voor niets :wink::grin:

Hallo allemaal, graag wil ik vragen waarom Parental Conrol ene keer wel werkt, andere keer niet. Ik heb een tablet gekozen, dan heb ik de tijden van 9.00 uur t/m 21.00 uur ingesteld. Als laatste heb ik op Apply geklikt. Heb ik iets fouts gedaan? Om 8.00uur kan ik niet met deze tablet internetten als het goed is. Maar soms kan het wel. Ik vermoed dat het niet goed werkt doordat box 12 was verbonden met Experia wifi. Klopt dat?

 

Reputatie 7
Badge +24

Hallo allemaal, graag wil ik vragen waarom Parental Conrol ene keer wel werkt, andere keer niet. Ik heb een tablet gekozen, dan heb ik de tijden van 9.00 uur t/m 21.00 uur ingesteld. Als laatste heb ik op Apply geklikt. Heb ik iets fouts gedaan? Om 8.00uur kan ik niet met deze tablet internetten als het goed is. Maar soms kan het wel. Ik vermoed dat het niet goed werkt doordat box 12 was verbonden met Experia wifi. Klopt dat?

 

Dat klopt. Op de Experia WiFi's werkt het niet. Daar kun je gewoon altijd mee verbinden. Parental Control werkt alleen op het WiFi van de KPN Box zelf. Heb je ook versterkers in huis, dan heb je niets aan die functie.

Tenzij je de versterkers een andere netwerknaam uit laat zenden. Zo kun je je kotters met hun mobiel gebruik laten maken van enkel het WiFi van de KPN Box. Met parental control dus. En zelf op de laptop(s) gebruik maken van de versterkers. En het wachtwoord van de versterkers vertel je uiteraard niet aan je kids.

Reputatie 7

Om 8.00uur kan ik niet met deze tablet internetten als het goed is. Maar soms kan het wel. Ik vermoed dat het niet goed werkt doordat box 12 was verbonden met Experia wifi. Klopt dat?

Parental control zou gewoon moeten werken, ook als de tablet op een Experia WiFi aangesloten is. Uit niets blijkt dat de parental control alleen voor apparaten is die via de wifi van de V12 zelf aangesloten zijn.

Sterker nog, bij parental control zie je in de lijst van apparaten, als het goed is, ook apparaten die via een netwerkkabel aangesloten zijn en ook daar is parental control voor in te stellen.

In het onderstaande voorbeeld is het onderste apparaat via een netwerkkabel aangesloten.

 

Reputatie 7
Badge +24

Volgens mij werkt parental control alleen op apparaten die via WiFi verbonden zijn. Maar goed, laat @Jos9 het uitvogelen. Door de versterkers tijdelijk uit te zetten bijvoorbeeld.

Apparaten die bekabeld aangesloten zijn, of via een versterker aangesloten zijn en die dan dus via een kabel met de router verbonden zijn, die kun je in de router niet blokkeren. De dhcp van de router kan ze eventueel geen ip geven. Maar dat ip is op het apparaat zelf vast in te stellen. Ook kan het apparaat de toegang tot het internet ontzegt worden. Dat wel. Maar dat is niet hoe parental control werkt. Parental control blokkeert het verbinding maken met het WiFi punt. En dat verbinding maken met het WiFi punt gaat bij versterkers buiten de router om. Dat regelt de versterker zelf.

Het kan natuurlijk wel. Als de versterkers echt goed zouden samenwerken met de router. Dat parental control instellingen van de router dus ook op de versterkers zou werken. Maar dat is bij KPN niet zo.