KPN Box 12 – Instellingen webinterface

  • 19 June 2020
  • 391 reacties
  • 177193 keer bekeken
KPN Box 12 –  Instellingen webinterface

Toon eerste bericht

391 reacties

Reputatie 7

Volgens mij werkt parental control alleen op apparaten die via WiFi verbonden zijn.

Op de oudere Experia Boxen is dat inderdaad zo maar op de V12 zou parental control voor alle aangesloten apparaten ingesteld moeten kunnen worden. Het zou anders natuurlijk geen enkel nut hebben om ook bekabeld aangesloten apparaten in de lijst te tonen.

Als het niet altijd werkt, dan is dat een bug waar KPN aandacht aan zal moeten besteden.

Hallo allemaal, graag wil ik vragen waarom Parental Conrol ene keer wel werkt, andere keer niet. Ik heb een tablet gekozen, dan heb ik de tijden van 9.00 uur t/m 21.00 uur ingesteld. Als laatste heb ik op Apply geklikt. Heb ik iets fouts gedaan? Om 8.00uur kan ik niet met deze tablet internetten als het goed is. Maar soms kan het wel. Ik vermoed dat het niet goed werkt doordat box 12 was verbonden met Experia wifi. Klopt dat?

 

Dat klopt. Op de Experia WiFi's werkt het niet. Daar kun je gewoon altijd mee verbinden. Parental Control werkt alleen op het WiFi van de KPN Box zelf. Heb je ook versterkers in huis, dan heb je niets aan die functie.

Tenzij je de versterkers een andere netwerknaam uit laat zenden. Zo kun je je kotters met hun mobiel gebruik laten maken van enkel het WiFi van de KPN Box. Met parental control dus. En zelf op de laptop(s) gebruik maken van de versterkers. En het wachtwoord van de versterkers vertel je uiteraard niet aan je kids.


Bedankt voor je reactie. Ik zou een tijdschakelaar gebruiken. Die zou alles tegelijk uitzetten en aanzetten.

Reputatie 7
Badge +24

Voor de SuperWiFi's althans. De KPN Box zou ik aan houden... 

Reputatie 7

Het zou helemaal niet nodig hoeven zijn om een tijdschakelaar te plaatsen immers parental control geldt op een V12 voor alle aangesloten apparaten, niet alleen voor apparaten die via wifi aangesloten zijn.

Ik hoop dat @Erik_ dit issue zal aankaarten bij het developmentteam zodat deze bug gefixt zal gaan worden.

Het zou helemaal niet nodig hoeven zijn om een tijdschakelaar te plaatsen immers parental control geldt op een V12 voor alle aangesloten apparaten, niet alleen voor apparaten die via wifi aangesloten zijn.

Ik hoop dat @Erik_ dit issue zal aankaarten bij het developmentteam zodat deze bug gefixt zal gaan worden.

Dat hoop ik ook. Anders gaan de klanten naar andere provider overstappen.

Reputatie 7

...Anders gaan de klanten naar andere provider overstappen.

Dat denk ik niet immers tot de V12 heeft die functionaliteit niet bestaan op de Experia Boxen en liepen abonnees ook niet weg. Daarbij komt dat ook Ziggo en andere providers deze functionaliteit niet bieden. Je bent dan al snel aangewezen op een eigen router zoals een EdgeRouter waarmee dergelijke restricties eenvoudig te realiseren zijn.

Wat een goede post en een mooi overzicht!

Zelf heb ik een 10a die in de kast ligt te verstoffen omdat ik mijn eigen Fritz!Box 7590 gebruik. Maar ik denk dat als ik alles zo zie, de Box 12 voor de meeste klanten meer dan toereikend zal zijn.

Een heel erg groot nadeel is dat je niet je eigen IPv4 range kan opgeven. Voor mij is dit een echte dooddoener, gezien ik veel apparaten (homematic/Domoticz/klikaanklikuit/alarm/zonnepannen/etc.) een vast IP adres heb toegedeeld. Men had dit nergens beschreven en als ik dit geweten had dan kon ik via mijn oude router (van T-mobiel) deze adressen weer terug kunnen zetten. Resetten van de afzonderlijke apparaten geeft erg veel werk en een uit ander serie IP-adressen passen lukt mij niet. Dus ga ik deze router BOX 12 dus vervangen door de Fritz!box 7590. 

Hallo @Jos van de Sanden , het is ook niet handig alle apparaten op die manier van een vast IP te voorzien, dat kun je beter via adresreservering op je modem doen, maar dat is mijn idee.

 

Hallo @Jos van de Sanden , het is ook niet handig alle apparaten op die manier van een vast IP te voorzien, dat kun je beter via adresreservering op je modem doen, maar dat is mijn idee.

 

Leg uit of kun je me een link sturen hoe ik dit kan doen...

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @Jos van de Sanden , het is ook niet handig alle apparaten op die manier van een vast IP te voorzien, dat kun je beter via adresreservering op je modem doen, maar dat is mijn idee.

 

Moet het modem / router wel een backup functie hebben. Als heb je heel veel werk als die een x gereset word. 

Reputatie 7

Hallo @Jos van de Sanden , het is ook niet handig alle apparaten op die manier van een vast IP te voorzien, dat kun je beter via adresreservering op je modem doen, maar dat is mijn idee.

Moet het modem / router wel een backup functie hebben. Als heb je heel veel werk als die een x gereset word. 

Precies en zelfs die basisfunctionaliteit ontbreekt bij de Experia Boxen.

Hallo @Jos van de Sanden , het is ook niet handig alle apparaten op die manier van een vast IP te voorzien, dat kun je beter via adresreservering op je modem doen, maar dat is mijn idee.

 

Moet het modem / router wel een backup functie hebben. Als heb je heel veel werk als die een x gereset word. 

Klop het dat je dan het MAC adres koppelen aan een IP adres op de router???

Dan is dit veel meer werk en je router moet inderdaad gebackup kunnen worden.

Ik denk geen optie...

Reputatie 7

Klop het dat je dan het MAC adres koppelen aan een IP adres op de router???

Dan is dit veel meer werk ...

Waarom denk je dat dat veel meer werk is?

Je hebt prachtig alles bij elkaar je hoeft per apparaat alleen maar even het vierde octet van het IP adres in te vullen. Fluitje van een cent.

Helaas zijn de Experia Boxen nog zeer beperkt in het aantal DHCP bindings die kunnen worden vastgelegd.

Reputatie 7
Badge +24

Veel minder werk. Je kunt je apparaten gewoon op default instellingen laten staan. Je hebt in je router een mooi overzichtje van al je apparaten en je loopt niet het risico dat je 2 apparaten hetzelfde ip toebedeeld.

Je hoeft natuurlijk dat mac adres niet in te voeren. Dat klik je gewoon aan uit een lijstje, ip invoeren en klaar. Als je het ip op het apparaat in stelt, dan moet je daar meestal ook DNS en submask invoeren. En gateway. Dat hoeft niet als je het apparaat in de router een vast ip geeft. Dus veel minder werk.

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @Jos van de Sanden , het is ook niet handig alle apparaten op die manier van een vast IP te voorzien, dat kun je beter via adresreservering op je modem doen, maar dat is mijn idee.

Moet het modem / router wel een backup functie hebben. Als heb je heel veel werk als die een x gereset word. 

Precies en zelfs die basisfunctionaliteit ontbreekt bij de Experia Boxen.

De v10a heeft het nu wel sinds laatste update las ik in een ander topic.

Klop het dat je dan het MAC adres koppelen aan een IP adres op de router???

Dan is dit veel meer werk ...

Waarom denk je dat dat veel meer werk is?

Je hebt prachtig alles bij elkaar je hoeft per apparaat alleen maar even het vierde octet van het IP adres in te vullen. Fluitje van een cent.

Helaas zijn de Experia Boxen nog zeer beperkt in het aantal DHCP bindings die kunnen worden vastgelegd.

Het vierde octet kun je niet aanpassen in de BOX12...Dat is nu juist het probleem. Ik begrijp ook niet waarom KPN dit vast zet???

Klop het dat je dan het MAC adres koppelen aan een IP adres op de router???

Dan is dit veel meer werk ...

Waarom denk je dat dat veel meer werk is?

Je hebt prachtig alles bij elkaar je hoeft per apparaat alleen maar even het vierde octet van het IP adres in te vullen. Fluitje van een cent.

Helaas zijn de Experia Boxen nog zeer beperkt in het aantal DHCP bindings die kunnen worden vastgelegd.

Het vierde octet kun je niet aanpassen in de BOX12...Dat is nu juist het probleem. Ik begrijp ook niet waarom KPN dit vast zet???

Foutje het vierde octet wel maar het derde octet niet. En ik begrijp niet waarom??? 

Reputatie 7
Badge +24

Klop het dat je dan het MAC adres koppelen aan een IP adres op de router???

Dan is dit veel meer werk ...

Waarom denk je dat dat veel meer werk is?

Je hebt prachtig alles bij elkaar je hoeft per apparaat alleen maar even het vierde octet van het IP adres in te vullen. Fluitje van een cent.

Helaas zijn de Experia Boxen nog zeer beperkt in het aantal DHCP bindings die kunnen worden vastgelegd.

Het vierde octet kun je niet aanpassen in de BOX12...Dat is nu juist het probleem. Ik begrijp ook niet waarom KPN dit vast zet???

U haalt nu de dingen door elkaar...

Reputatie 7

Klop het dat je dan het MAC adres koppelen aan een IP adres op de router???

Dan is dit veel meer werk ...

Waarom denk je dat dat veel meer werk is?

Je hebt prachtig alles bij elkaar je hoeft per apparaat alleen maar even het vierde octet van het IP adres in te vullen. Fluitje van een cent.

Helaas zijn de Experia Boxen nog zeer beperkt in het aantal DHCP bindings die kunnen worden vastgelegd.

Het vierde octet kun je niet aanpassen in de BOX12...Dat is nu juist het probleem. Ik begrijp ook niet waarom KPN dit vast zet???

Waarom niet?

 

Klop het dat je dan het MAC adres koppelen aan een IP adres op de router???

Dan is dit veel meer werk ...

Waarom denk je dat dat veel meer werk is?

Je hebt prachtig alles bij elkaar je hoeft per apparaat alleen maar even het vierde octet van het IP adres in te vullen. Fluitje van een cent.

Helaas zijn de Experia Boxen nog zeer beperkt in het aantal DHCP bindings die kunnen worden vastgelegd.

Het vierde octet kun je niet aanpassen in de BOX12...Dat is nu juist het probleem. Ik begrijp ook niet waarom KPN dit vast zet???

U haalt nu de dingen door elkaar...

Zie mijn eerdere correctie… 

Hi @wjb 

Ik zie in je screenshot een knop staat waarmee je DHCP lijkt te kunnen uitschakelen (LAN). Deze knop lijkt ook actief. Betekent dit dat deze mogelijkheid ondertussen is toegevoegd?

Zag dat DHCP uitschakelen voorheen niet mogelijk was, maar mss is dit aangepast? Ik overweeg over te stappen naar KPN en zou dan de Box 12 krijgen, maar heb flink wat reserveringen in mijn Synology staan die ik daarom graag als DHCP server zou blijven gebruiken...

Reputatie 7

Ik zie in je screenshot een knop staat waarmee je DHCP lijkt te kunnen uitschakelen (LAN). Deze knop lijkt ook actief. Betekent dit dat deze mogelijkheid ondertussen is toegevoegd?

Nee, het is op de V12 niet mogelijk om de DHCP server uit te zetten.

Wat ik persoonlijk vervelender vind is dat dit opnieuw een router is van KPN waarop het subnet niet aangepast kan worden en dat is iets wat mijns inziens moet veranderen.

Je kunt ook overwegen om een FRITZ!Box te gaan gebruiken.

 

Edit: In welk screenshot zie je dat dan?

Ik zie in je screenshot een knop staat waarmee je DHCP lijkt te kunnen uitschakelen (LAN). Deze knop lijkt ook actief. Betekent dit dat deze mogelijkheid ondertussen is toegevoegd?

Nee, het is op de V12 niet mogelijk om de DHCP server uit te zetten.

Wat ik persoonlijk vervelender vind is dat dit opnieuw een router is van KPN waarop het subnet niet aangepast kan worden en dat is iets wat mijns inziens moet veranderen.

Je kunt ook overwegen om een FRITZ!Box te gaan gebruiken.

 

Edit: In welk screenshot zie je dat dan?

In je laatste screenshot (met de rode pijl). Maar nu ik beter kijk zie ik dat dat een reservering is die je kan enablen/disablen en niet de dhcp-server zelf. Sorry. :)

heb de Fritzbox ook overwogen, maar dan wordt het al met al toch wel weer een duurder abonnement dan elders...

Reputatie 7

heb de Fritzbox ook overwogen, maar dan wordt het al met al toch wel weer een duurder abonnement dan elders...

Je kunt ook overwegen om zelf een FRITZ!Box te kopen. Ook niet echt goedkoop natuurlijk.

Over hoeveel reserveringen in de DHCP server van de Synology praten we eigenlijk?

heb de Fritzbox ook overwogen, maar dan wordt het al met al toch wel weer een duurder abonnement dan elders...

Je kunt ook overwegen om zelf een FRITZ!Box te kopen. Ook niet echt goedkoop natuurlijk.

Over hoeveel reserveringen in de DHCP server van de Synology praten we eigenlijk?

Onafhankelijk van het aantal IP adressen, vind ik het onzin dat KPN deze vast heeft gezet. Niet een ander provider(die ik heb gehad was dit zo ingesteld. Maar omdat het wil weten bij mij zijn het 6 ip adressen voor de Synology, 10 ip-adressen voor camera's, 20 ip-adressen beveiliging- en media apparaten en 10 ip-adressen voor routers en WIFI apparaten. Dus...

Reageer