KPN Box 12 – Instellingen webinterface

  • 19 June 2020
  • 391 reacties
  • 178272 keer bekeken
KPN Box 12 –  Instellingen webinterface

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

391 reacties

Reputatie 1

Is er niet ergens een “verborgen” pagina waar de bridge modus toch kan worden ingesteld? de Experia box had dat namelijk ook….

 

anders toch gewoon je wifi uitzetten en een kabel naar een router er achter aansluiten?

Reputatie 7
Badge +24

Is er niet ergens een “verborgen” pagina waar de bridge modus toch kan worden ingesteld? de Experia box had dat namelijk ook….

Er is bij mijn weten geen enkele Experiabox geweest die bridge modus had.

anders toch gewoon je wifi uitzetten en een kabel naar een router er achter aansluiten?

Inderdaad. Heb ik ook. Werkt prima.

Reputatie 1

Is er niet ergens een “verborgen” pagina waar de bridge modus toch kan worden ingesteld? de Experia box had dat namelijk ook….

Er is bij mijn weten geen enkele Experiabox geweest die bridge modus had.

anders toch gewoon je wifi uitzetten en een kabel naar een router er achter aansluiten?

Inderdaad. Heb ik ook. Werkt prima.

heb het zelf nooit geprobeerd, heb gewoon de wifi uitgeschakeld maar hier staat wel beschreven hoe het zou kunnen werken:

https://www.iwally.nl/experiabox-v8-bridge-mode

en ik kom echt op die pagina in het modem….

 

Kan je de Experiabox Radio ook enable zetten op een bepaalde tijd? Dus dat een weekoverzicht hebt waarin je per dag en per uur je wifi kan activeren.

Ik zie wel in de screenshots dat je kan enablen maar dat is aan of uit, vraag is dus kan je dat ook programmeren op een bepaalde tijd? De V10 heeft dat met Eco mode en de V10a met scheduler, maar de 12 ook?

 

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @kuylro 

De KPN Box 12 heeft geen ECO mode om WiFi geprogrammeerd aan/uit te schakelen. Maar er is wel Parental Control waarmee je de internet toegang (via WiFi én kabel) kan regelen per apparaat of voor alle apparaten tegelijk.

Hallo @kuylro 

De KPN Box 12 heeft geen ECO mode om WiFi geprogrammeerd aan/uit te schakelen. Maar er is wel Parental Control waarmee je de internet toegang (via WiFi én kabel) kan regelen per apparaat of voor alle apparaten tegelijk.

 

Dank, dat begreep ik al, maar ik doelde echt op uitzetten van de WIFI op een bepaalde tijd. Niet om bepaalde apparaten op bepaalde tijden te blocken. Als gezegd de V10 en V10a hadden die optie wel al noemden ze het anders. Hier gaat tussen 23.00 en 6.00 de WIFI nl uit voor alle apparaten door zo'n instelling. Dus ik vroeg me af of de 12 dat ook had, zag het nl niet op de screenprints. en een handleiding vinden van het ding is al helemaal geen doen (en dan bedoel ik niet zo'n stop de stekker erin handleiding want die zijn er natuurlijk wel….)

Reputatie 7
Badge +21

Nee @kuylro , helaas heeft de Box 12 die functie dus niet. Er staat wel een online handleiding op de KPN website, maar die is beperkt en verklaart niet alle functies.

Reputatie 1
Badge

Is het ook mogelijk om het 192 ip-adres aan te passen? Bij mij is het namelijk greyed-out. Met de vorige Experia box kon dat wel en heb ik een “eigen” 10.10 range gekozen.

Met vriendelijke groet, Jan

Reputatie 7

Is het ook mogelijk om het 192 ip-adres aan te passen? Bij mij is het namelijk greyed-out. Met de vorige Experia box kon dat wel en heb ik een “eigen” 10.10 range gekozen.

Nee, dat gaat helaas (nog) niet met een V12. De V10 (zonder a) was de enige waarbij dit wel mogelijk was.

Overigens heel slecht dat KPN niet gewoon standaard het subnet wijzigbaar laat zijn.

Je zult maar een VPN verbinding willen opzetten met een andere KPN locatie om daar een apparaat te benaderen. Dat gaat dus domweg niet vanwege deze belachelijke restrictie.

Reputatie 1
Badge

Niet alleen slecht dat het subnetmask niet te veranderen is. Het is ook slecht dat het ip-adres niet aan te passen is. Waarom 192.168.x.x en niet de mogelijk van eveneens vrij te gebruiken 10.x.x.x?

Ik vraag me af wat het nut is om het te beperken tot 192.168. De eigenaar die dit aanpast (wil aanpassen) weet waarschijnlijk meer van de opbouw van een ip-adres en hoe deze te gebruiken. Als het is zodat KPN remote de machine (ongemerkt) een keer kan rebooten dan moeten ze er ook voor zorgen dat de grote van de DHCP range niet aangepast kan worden?

Erg jammmer, ik was erg teleurgesteld, ik dacht ik krijg betere techniek en dan beperken ze vanalles.

Reputatie 7

Niet alleen slecht dat het subnetmask niet te veranderen is. Het is ook slecht dat het ip-adres niet aan te passen is. Waarom 192.168.x.x en niet de mogelijk van eveneens vrij te gebruiken 10.x.x.x?

Het is best pratice om op consumenten routers een /24 subnet te gebruiken in de reeks 192.168.x.x.

Dat het subnet bij KPN niet aan te passen is, is een grote tekortkoming en ik hoop dat KPN zich dat een keer zal gaan beseffen.

Reputatie 1
Badge

 

Het is best pratice om op consumenten routers een /24 subnet te gebruiken in de reeks 192.168.x.x.

Dat het subnet bij KPN niet aan te passen is, is een grote tekortkoming en ik hoop dat KPN zich dat een keer zal gaan beseffen.

 

Ik denk dat ze wel meer moeten gaan beseffen dan het subnetmask. De naam van het modem en de inlognaam zijn ook al niet aan te passen. Zo maak je het een kwaadwillende erg makkelijk. Elke KPN aansluiting heeft dezelfde modemnaam (mijnmodem), dezelfde inlognaam (admin) en ook dezelfde interne ip-adressen. Dat zijn beveiligingstechnisch erg zware tekortkomingen. Een kwaadwillende hoeft nu alleen maar uit te zoeken wat het wachtwoord is. Al het andere heeft de KPN al voor ze bedacht.

Slecht, slecht, slecht. 15 jaar geleden was het eerste wat ik leerde bij het installeren van netwerkapparatuur, verander de inlognaam en wachtwoord naar iets unieks.

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk dat ze wel meer moeten gaan beseffen dan het subnetmask. De naam van het modem en de inlognaam zijn ook al niet aan te passen. Zo maak je het een kwaadwillende erg makkelijk. Elke KPN aansluiting heeft dezelfde modemnaam (mijnmodem), dezelfde inlognaam (admin) en ook dezelfde interne ip-adressen. Dat zijn beveiligingstechnisch erg zware tekortkomingen. Een kwaadwillende hoeft nu alleen maar uit te zoeken wat het wachtwoord is. Al het andere heeft de KPN al voor ze bedacht.

Dat is onzin. Om überhaupt in te kunnen loggen op de router moet een kwaadwillende zijn apparaat al verbonden hebben met je router. Via netwerkkabel of WiFi. Of die kwaadwillende moet je pc / laptop geïnfecteerd hebben met een virus waardoor hij van afstand kan werken.

Als deze kwaadwillende 1maal zover is dat die binnen in je netwerk zit, dan kan die een simpele netwerkwerkscan uitvoeren en dan weet die alles. Ip adressen / subnet wijzigen omwille van veiligheid is nutteloos.

En ja, admin staat vast. Maar wat maakt dat uit als het wachtwoord gewoon sterk genoeg is? De naam van uw wifi netwerk weet ook iedereen (bij u in de buurt). Die hoeft ook niemand te raden.

Reputatie 1
Badge

Dat is onzin. Om überhaupt in te kunnen loggen op de router moet een kwaadwillende zijn apparaat al verbonden hebben met je router. Via netwerkkabel of WiFi. Of die kwaadwillende moet je pc / laptop geïnfecteerd hebben met een virus waardoor hij van afstand kan werken.

Als deze kwaadwillende 1maal zover is dat die binnen in je netwerk zit, dan kan die een simpele netwerkwerkscan uitvoeren en dan weet die alles. Ip adressen / subnet wijzigen omwille van veiligheid is nutteloos.

En ja, admin staat vast. Maar wat maakt dat uit als het wachtwoord gewoon sterk genoeg is? De naam van uw wifi netwerk weet ook iedereen (bij u in de buurt). Die hoeft ook niemand te raden.

Dank voor je bevestiging. Dat is exact wat ik zeg. Hij hoeft niet eens meer een simpele (wat in werkelijkheid niet zo simpel is om het onopgemerkt te doen) netwerkscan uit te voeren. Hij weet alles al, 192.168.2.254, ExperiaBoxv12, mijnmodem, admin.

Het eerste wat ik doe is de WiFi van het modem uitzetten. Cheers.

Reputatie 7

Hij hoeft niet eens meer een simpele (wat in werkelijkheid niet zo simpel is om het onopgemerkt te doen) netwerkscan uit te voeren. Hij weet alles al, 192.168.2.254, ExperiaBoxv12, mijnmodem, admin.

Maar elk apparaat op elk netwerk weet toch wat de gateway is en daarmee is het IP adres toch sowieso bekend?

Op een Windows machine doe je eenvoudig een ipconfig /all en op een Android of iOS apparaat gebruik je bijvoorbeeld de app Fing om alles over het netwerk te weten te komen.

 

Het eerste wat ik doe is de WiFi van het modem uitzetten.

Gebruik je dan helemaal geen wifi?

 

Reputatie 1
Badge

tuurlijk wel, maar niet die van mijn modem.

Reputatie 7

tuurlijk wel, maar niet die van mijn modem.

Wat is het merk en type van het wifi accesspoint dat je daarvoor dan wel gebruikt?

Reputatie 7
Badge +24

tuurlijk wel, maar niet die van mijn modem.

Het ip van de gateway en dat van de webinterface zijn zo goed als altijd hetzelfde. En waarom? Omdat het volkomen nutteloos is om dat te verstoppen.

Reputatie 7
Badge +24

tuurlijk wel, maar niet die van mijn modem.

Wat maakt dat uit? Het is allemaal hetzelfde netwerk.

Hallo techmensen,

 

ten eerste bedankt voor alle support en fijn om hier mijn vraag te stellen.

 

Ikzelf maak graag gebruik van de Guestnetwerk functie. Nu heb ik een V12. Voorheen een ander, daar kon ik de snelheid van dat netwerk instellen. Helaas kan ik die functie op de V12 niet vinden.

  1. Is die functie überhaupt aanwezig? Zo ja waar?
  2. Zo niet, weten jullie of die er gaat komen en wanneer?

Alvast bedankt voor het antwoordt.

Reputatie 6
Badge +3

Hallo techmensen,

 

ten eerste bedankt voor alle support en fijn om hier mijn vraag te stellen.

 

Ikzelf maak graag gebruik van de Guestnetwerk functie. Nu heb ik een V12. Voorheen een ander, daar kon ik de snelheid van dat netwerk instellen. Helaas kan ik die functie op de V12 niet vinden.

  1. Is die functie überhaupt aanwezig? Zo ja waar?
  2. Zo niet, weten jullie of die er gaat komen en wanneer?

Alvast bedankt voor het antwoordt.

 

Zo ver ik weet is er geen functie beschikbaar om de snelheid van het gastennetwerk in te perken.

Badge

Ik gebruik nu de Fritz 7590. Vandaag ga ik de V12 ontvangen.

In de Fritz kun je inkomende telefoonnummers blokkeren. Kan dat in de V12 ook?

Reputatie 7
Badge +21

Nee @Berend64 , in de KPN Box 12 kan dat niet, net zomin als in de eerdere Experia Box(en)

Hoe kan ik in de Box 12 poorten open- of dicht zetten zoals het uitzetten van poort 25? Ik zie geen firewall instellingen namelijk.

Reputatie 7

Hoe kan ik in de Box 12 poorten open- of dicht zetten zoals het uitzetten van poort 25? Ik zie geen firewall instellingen namelijk.

Zie Access Control – Port Forwarding