KPN Box 12 – Instellingen webinterface

  • 19 June 2020
  • 391 reacties
  • 177228 keer bekeken
KPN Box 12 –  Instellingen webinterface
Reputatie 6
Badge +3

Admin notitie: dit topic is geschreven in juni 2020. De firmware van de Box 12 is inmiddels een aantal keer geüpdatet. Hierdoor kan het zijn dat de webinterface die jij thuis hebt niet in alle gevallen meer overeenkomt met de afbeeldingen in dit topic. Als dat zo is, bekijk dan ook vooral ons kennisbank artikel over de Box 12, deze wordt actief bijgehouden.

 

 

Hoi allemaal,

Gisteren heb ik een KPN Box 12 in ontvangst mogen nemen. Omdat het toch een relatief nieuw apparaat betreft en er nogal wat vragen zijn hoe bijvoorbeeld de grafische user interface (GUI) eruitziet, hierbij wat screenshots! Ik ga niet in op de installatie. Dat vind je in de KPN Thuis app, in de bijgeleverde handleiding, of op de KPN Support website.

Introductie KPN Box 12

Dit is ‘em dan! De KPN Box 12 met zijn gerecyclede body en stoere zwarte looks!

KPN Box 12

Op de achterzijde van het apparaat vind je belangrijke inloggegevens die je nodig hebt voor dit topic! In dit geval heb je het Admin Password nodig! Als we dan toch aan de achterzijde zijn… Kort wat uitleg over de verschillende poorten.

De KPN Box 12 is van links naar rechts voorzien van:

  • DSL poort - waar je, je koperaansluiting van KPN aansluit in geval van een DSL verbinding.
  • Power poort - Waar je de adapter insteekt.
  • USB 3.0 poort - Waar je eventueel een USB Apparaat op kunt aansluiten.
  • 4x Gele Ethernet / UTP (RJ45) poort - hier sluit je, je TV kastjes en andere apparaten aan.
  • Rode WAN poort - hier sluit je, je Glasvezel modem op aan.
  • 2x Groene Phone poort - Hier sluit je, je vaste toestellen aan met een RJ11 aansluiting.
  • Witte aan/uit knop - spreekt voor zich.

Aan de zijkanten van het apparaat vind je nog een WPS knop en een USB 2.0 poort.

 

 

Inloggen op de KPN Box 12

Om in te loggen op de box 12 ga je naar: https://mijnmodem.kpn. Als dit niet werkt kun je ook navigeren naar http://192.168.2.254.

Inlogpagina

Aan de rechterzijde kun je inloggen met de inloggegevens die op de achterkant van het apparaat staan. Bij de eerste keer inloggen zal er gevraagd worden het Admin password te wijzigen. Ik raad ten strengste aan een goed wachtwoord te verzinnen.

Als je eenmaal bent ingelogd kom je terecht op een homepagina. In één overzicht zie je hoe je KPN Box 12 ervoor staat. Ook zie je er hoe sterk de verbinding met een apparaat is en hoe snel de verbinding tussen je KPN Box 12 en Wi-Fi apparaten is.

Home

We zullen de buttons stuk voor stuk behandelen. We beginnen als eerste met My Modem.

My Modem

In dit hoofdstuk behandelen wij de verschillende modem/router functies van de KPN BOX 12.

My Modem - Device Info

Het eerste tabblad is General. Hier vind je alle basisinformatie van je KPN Box 12.

General

Het tweede tabblad is Statistics Je kunt hier per OSI Model laag en type interface bekijken hoe je device ervoor staat. Leuk voor de techneut maar voor de gemiddelde thuisgebruiker een beetje te technisch.

Statistics

Onder DHCP Leases vind je alle apparaten die verbonden zijn met je KPN Box 12 en het IP-adres dat ze toegewezen hebben gekregen. Je vind er het MAC-adres, het IP-adres en de resterende leasetijd van het IP-adres.

DHCP Leases

Onder ARP vind je de ARP tabel. Ook dit is weer erg technisch en niet voor iedereen interessant. Zie het als een telefoonboek welke MAC-adres bij welk IP-adres hoort.

ARP

My Modem – LAN IPv4

Onder dit menu vind je de status van je LAN-netwerk. Je vind er de basisgegevens van je KPN Box 12, je DHCP scope (de range van IP-adressen die je box zal uitdelen), IP-Reserveringen (voor als je een apparaat een vast IP wilt geven (denk hierbij aan een NAS of een ander belangrijk apparaat) en tot slot de lopende leases.

LAN IPv4

My Modem – DNS

Onder dit menu kun je eventueel eigen DNS-servers instellen. Let op: dit is best een geavanceerde functie. Verander dit alleen als je weet wat je doet. Mijn advies zou zijn gebruik te maken van de DNS service: 1.1.1.1. Dit is een privacy vriendelijke DNS service van CloudFlare. Meer informatie hier: https://1.1.1.1/dns/. Overigens doen de DNS Servers van KPN het prima. 

DNS

My Modem – DynDNS (Dynamic DNS)

DynDNS is een service waarmee je eventueel je thuisnetwerk onder een DNS naam beschikbaar maakt. Je moet hierbij aan denken dat je bijvoorbeeld makkelijkenaam.dyndns.org kiest i.p.v. een moeilijk te onthouden IP-adres. De DynDNS dienst zorgt er dan voor dat, als je publieke IP-adres zou wijzigen, de makkelijke naam automatisch omgezet wordt. Meer informatie kun je vinden op de DynDNS website: https://account.dyn.com/.

DynDNS

My Modem – Maintenance

Onder dit menu kun je de KPN Box 12 opnieuw opstarten of terug zetten naar de fabrieksinstellingen. Ook kun je het logboek raadplegen.

Maintenance - Resets
Maintenance - Logs

Access Control

Access Control zou ik een beetje vergelijken met de firewall en beveiligingsfuncties van je KPN Box 12.

Access Control – Parental Control

Met deze functie kun je de Internettoegang van een apparaat beperken. Je kunt per dag en per tijd instellen wanneer wel en wanneer een apparaat niet mag Internetten.

Parental Control

Access Control – Port Forwarding

Een interessant menu. Heb je bijvoorbeeld een NAS en wil je deze beschikbaar stellen op het Internet? Dan kun je dat hier regelen. Je kunt bepaalde poorten zoals 80 (HTTP), 443 (HTTPS) en meer open zetten. Denk hier goed over na! Het apparaat is dus extern toegankelijk zodra je dit hebt gedaan. Handig voor jou, maar ook beschikbaar voor mogelijke kwaadwillende!!

Je kunt ook ranges toevoegen. Bijvoorbeeld 5000-5001. Let wel op je kunt ze extern op een range ontvangen. Maar intern kun je ze maar naar 1 poort mappen. Mijn advies zou zijn een 1 op 1 regel te maken. Dus 5000 naar 5000 en 5001 naar 5001.

Voor meer uitleg en tips over Port Forwarding, zie:

Port Forwarding

Access Control – DMZ

Hier kun je een apparaat met de billen bloot aan het Internet ontsluiten. Dit is best riskant. Doe dit alleen als je weet wat je doet!! Het apparaat zal op iedere poort beschikbaar komen op het Internet. Normaal gesproken wil je dit niet doen. Kies liever voor Port Forwarding en stel alleen specifieke poorten open.

DMZ

Access Control – User

Hier kun je, je Admin wachtwoord wijzigen.

User

Access Control - IPv6 Pin-holing

Nieuw in Software versie SGEJ10000310 is het tabblad:

IPv6 Pin-holing

Met Pin-holing kun je een apparaat op een specifieke poort “met de billen bloot” op het Internet beschikbaar stellen. Dat wil zeggen dat de Firewall dat specifieke apparaat op bepaalde poorten niet meer beschermt maar rechtstreeks beschikbaar stelt op het Internet. Doe dit alleen als je weet wat je doet.
 

IPv6 Pin-Holing

Internet Connectivity

Dit zijn de instellingen die nodig zijn om je KPN Box 12 online te brengen. Sinds Softwareversie SGEJ10000310 zijn er twee tabbladen binnen dit menu. KPN heeft namelijk IPv6 Dual Stack mogelijk gemaakt. Voorgaande KPN boxen hadden deze ondersteuning al. De Box 12 nu dus ook.

Met Dual Stack hebben je apparaten zowel een IPv4 als een IPv6 adres. Hierdoor kun je zonder problemen websites en diensten bezoeken ongeacht de IP versie die gebruikt wordt.

Op het IPv4 tabblad vind je de volgende informatie (ik raad aan hier niets aan te passen!):

Internet Connectivity

 

Het tweede tabblad: IPv6 heeft wat meer opties. Je kunt hier namelijk besluiten of je géén gebruik wilt maken van IPv6. Ik gok dat de gemiddelde KPN klant dit prima aan kan laten staan. Overweeg het dus pas uit te zetten als je er een goede reden voor hebt. Hoewel IPv4 nog volop gebruikt wordt zijn er links en rechts meer en meer diensten die (ook) IPv6 ondersteunen. Het gebruik groeit dus. Als je geen problemen ervaart lekker aan laten staan 😉 !

IPv6 instellingen

Op de website: IPv6 test - IPv6/4 connectivity and speed test (ipv6-test.com) kun je controleren of IPv4 én IPv6 goed functioneren (supported) op je aansluiting.

Ethernet

Een simpel knopje. Je kunt hier simpelweg van alle 4 de LAN-poorten de status zien. O.a. hoe snel een poort is, hoeveel MB’s er per poort zijn verstuurd en ontvangen en eventueel hoeveel Errors er op een poort plaatsvinden. Een hoog Error of Discarded Pkt (genegeerde pakketjes) gehalte kunnen duiden op een probleem met een apparaat.

Ethernet

WiFi

In dit hoofdstuk gaan we in op de Wi-Fi instellingen van de KPN Box 12.

WiFi – Basic

Op de Basic pagina kun je snel en gemakkelijk Wi-Fi aan of uitzetten (Enable Radio) en het SSID in (de naam van je netwerk die je aanklikt op bijvoorbeeld je Smartphone) aan of uitzetten. Je kunt vervolgens een SSID uitkiezen en aangeven of je wilt dat het SSID publiekelijk zichtbaar is. Let op: het SSID geldt zowel voor het 2,4GHz als voor het 5GHz netwerk! Een handige QR-code is beschikbaar om een apparaat snel toegang te geven tot je KPN Box 12.

Je kunt op deze pagina onder Security ook het wachtwoord van je Wi-Fi netwerk wijzigen. Let op: het wachtwoord geldt zowel voor het 2,4GHz als voor het 5GHz netwerk!

Wi-Fi

Wi-Fi – WPS

WPS staat voor Wi-Fi Protected Set-up. Met deze functie kun je snel een apparaat toevoegen aan je netwerk. Zodra je op de fysieke WPS knop op je KPN Box 12 klikt of op het symbooltje op deze pagina heb je 2 minuten om hetzelfde te doen op het andere apparaat. Zo kun je deze toevoegen aan je Wi-Fi netwerk zonder het wachtwoord in te hoeven vullen.

WPS

Wi-Fi – Stats

De statistieken van je Wi-Fi netwerk vind je hier. O.a. hoeveelheid bytes er verzonden zijn, hoeveel pakketjes ontvangen en verzonden zijn en hoeveel Errors er plaatsvinden.

Stats

Wi-Fi – Advanced

Standaard zal de KPN Box 12 proberen een zo goed mogelijk kanaal en bandbreedte te selecteren. Desgewenst kun je dat hier aanpassen. Je kunt dit per Wireless Mode doen. 802.11ax is overigens WiFi-6. Je kunt per band (2,4GHz of 5GHZ) de instellingen finetunen. Ben je niet helemaal bekend met deze instellingen? En ervaar je toch issues met je Wi-Fi netwerk? KPN heeft een mooie tool gemaakt die je helpt met het verbeteren van je Wi-Fi: de Wifi Manager.

Wi-Fi Advanced

Wi-Fi - MAC Filter

Hier kun je filteren op het MAC-adres van je apparaten. Als je een Wi-Fi wachtwoord niet voldoende zou vinden kun je als extra beveiligingslaag. Je kunt hier alle apparaten toelaten. Een deel van je apparaten toelaten of een deel van je apparaten blokkeren.

MAC Filter

WiFi – Wireless Environment

Altijd al eens benieuwd geweest hoe sterk andere Wi-Fi netwerken zijn en op welke band deze zitten? Met de Wireless Environment tool maakt de KPN Box 12 een overzicht van naastgelegen netwerken. Zo kun je eventueel de Advanced instellingen tunen op het resultaat.

Wireless Environment

Wi-Fi Gasten

Voor de Gasten Wi-Fi zijn er ook verschillende instellingen beschikbaar. Let op: De schuifjes die je hier eventueel aan- of uitzet hebben ook impact op je normale Wi-Fi!
Zet je dus de Radio's uit dan zal je normale Wi-Fi ook uit gaan! De overige instellingen: Stats, Advanced en MAC Filter bevatten dezelfde functies als je normale Wi-Fi. Scrol even naar boven als je wilt weten wat ze doen en kunnen.

Wi-Fi Gasten

Voice Settings

In dit menu kun je de ingebouwde telefonie functionaliteit uitschakelen op de Box 12.

VoIP Settings:

Zet hier de Telefonie functies uit of aan. Ik heb helaas geen telefonie dus kan jullie niet echt laten zien wat er gebeurt als dit aanstaat 🙂 .

VoIP Settings

Apparaat instellingen

Een beetje verborgen in de GUI zijn de apparaat instellingen. Als je in het Home menu zit zal ieder apparaat dat verbonden is met je KPN Box 12 een eigen button hebben. Klik hier maar eens op. Je kunt nu per apparaat een hele hoop instellingen doen. Dit kan makkelijker werken dan de grote menu’s doorlopen.

Apparaat – Device Info

Op deze pagina kun je het apparaat voorzien van een friendly name (makkelijk te onthouden naam), een icoontje en een locatie. Vervolgens kun je de technische naam (Hostname), IP-adres, MAC-adres en de fabrikant aflezen. Je kunt het IP-adres dat het apparaat nu heeft ook meteen vastleggen door op Reserve IP te klikken. Bij Wi-Fi-Apparaten zie je ook nog de Signaal sterkte en Signaal snelheid.

Apparaat - Device Info

Apparaat – Parental Controls

Dit is gelijk aan het hoofdstuk Access Control – Parental Control. Alleen kun je het nu specifiek voor dit apparaat instellen.

Apparaat - Parental Controls

Apparaat – Port Forwarding

Dit is gelijk aan het hoofdstuk Access Control – Port Forwarding. Alleen kun je het nu specifiek voor dit apparaat instellen. Ik vind dit wel een fijne toevoeging.

Apparaat - Port Forwarding

Apparaat – DMZ

Dit is gelijk aan het hoofdstuk Access Control – DMZ. Alleen kun je het nu specifiek voor dit apparaat instellen.

Apparaat - DMZ

Wat kan de Box niet….

Tjah, waar velen van jullie waarschijnlijk op hopen. Maar de KPN Box 12 heeft (nog) geen bridged modus om een eigen router aan te sluiten. Het is overigens wel mogelijk om een eigen router aan te sluiten. Je vindt daar meerdere topics over op dit forum onder Thuisnetwerk.

The end

Dat was het even snel! Heb je een vraag of opmerking dan hoor ik dat graag! Spelfoutjes ontvang ik graag in een privé berichtje!


391 reacties

Reputatie 7
Badge +16

@Amarnax valt mee, Kreatel is een oude holding waar Arris (het vroegere Motorola) onder viel. Tegenwoordig valt Arris onder Commscope. De software waar de Arris ontvangers normaal mee komen heet ook '’KreaTV'’ 
Zelfde als bij Arcadyan, dat is de fabrikant van de HMB2260.  Localhost staat er bij mij niet tussen.
Voor de rest is het heel handig om alle apparaten een naam en nummer mee te geven, scheelt een hoop zoekwerk.

Reputatie 2

@Amarnax valt mee, Kreatel is een oude holding waar Arris (het vroegere Motorola) onder viel. Tegenwoordig valt Arris onder Commscope. De software waar de Arris ontvangers normaal mee komen heet ook '’KreaTV'’ 
Zelfde als bij Arcadyan, dat is de fabrikant van de HMB2260.  Localhost staat er bij mij niet tussen.
Voor de rest is het heel handig om alle apparaten een naam en nummer mee te geven, scheelt een hoop zoekwerk.

Klopt ;-)

Heb het ook direct voor alle apparaten gedaan, maar voor deze moest ik even googlen (arcadyan was mij duidelijk, maar Kreatel niet ;-)


Vind het alleen best raar dat er geen BACK knop zichtbaar is als je een apparaat qua naam aanpast. Ik druk dan altijd op HOME. Is op zicht logisch, maar wellicht voor een leek niet.

Reputatie 7
Badge +16

Klopt die mis ik ook @Amarnax. Je krijgt ook iedere keer weer die sagemcom tekst in je scherm. Vind een back knop inderdaad handiger, voorkomt ook steeds de wachttijd met bovengenoemd logo. 

Reputatie 2

Klopt die mis ik ook @Amarnax. Je krijgt ook iedere keer weer die sagemcom tekst in je scherm. Vind een back knop inderdaad handiger, voorkomt ook steeds de wachttijd met bovengenoemd logo. 


Is ook veel logischer (UX), maar vind het nu al een hele verbetering!

De handige url (mijnmodem.kpn) zal voor vele mensen al een verademing zijn en vooral ook voor jullie helpdesk! (hahahahah).

En de homepage is al overzichtelijker en veel toegankelijker en meer begrijpelijk voor de algemene mensen.

Vandaag voor het eerst KPN THUIS gebruikt voor het instellen van de V12 en ook dit liep gesmeerd!

Ik ben weer blij ;-)

Reputatie 1

Ik heb zojuist de KPN Box 12 in ontvangst mogen nemen, maar nu zit ik te twijfelen of ik het moet omruilen voor m'n V10. Maandag wordt ook m'n snelheid verhoogd naar 500 Mbps, maar de V10 moet toch ook de maximale snelheid kunnen halen? 

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb zojuist de KPN Box 12 in ontvangst mogen nemen, maar nu zit ik te twijfelen of ik het moet omruilen voor m'n V10. Maandag wordt ook m'n snelheid verhoogd naar 500 Mbps, maar de V10 moet toch ook de maximale snelheid kunnen halen? 

Ja, de v10 haalt ook de 500 mbit. Maar waarom heeft u een 12 gekregen als u een v10 heeft die kennelijk niet stuk is?

Reputatie 1

Ik heb zojuist de KPN Box 12 in ontvangst mogen nemen, maar nu zit ik te twijfelen of ik het moet omruilen voor m'n V10. Maandag wordt ook m'n snelheid verhoogd naar 500 Mbps, maar de V10 moet toch ook de maximale snelheid kunnen halen? 

Ja, de v10 haalt ook de 500 mbit. Maar waarom heeft u een 12 gekregen als u een v10 heeft die kennelijk niet stuk is?

Geen idee, ik ben overgestapt naar KPN Hussel en kreeg een mail waar in stond dat ik de V12 kreeg, Nu heb ik nog een vraag, is 2,4Ghz ook 300MBps bij de V12 net zoals bij de V10 of ligt deze snelheid hoger bij de V12? Kan namelijk nergens specificaties vinden.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb zojuist de KPN Box 12 in ontvangst mogen nemen, maar nu zit ik te twijfelen of ik het moet omruilen voor m'n V10. Maandag wordt ook m'n snelheid verhoogd naar 500 Mbps, maar de V10 moet toch ook de maximale snelheid kunnen halen? 

Ja, de v10 haalt ook de 500 mbit. Maar waarom heeft u een 12 gekregen als u een v10 heeft die kennelijk niet stuk is?

Geen idee, ik ben overgestapt naar KPN Hussel en kreeg een mail waar in stond dat ik de V12 kreeg, Nu heb ik nog een vraag, is 2,4Ghz ook 300MBps bij de V12 net zoals bij de V10 of ligt deze snelheid hoger bij de V12? Kan namelijk nergens specificaties vinden.

Weet ik niet. Maar met 2,4 GHz gaat u nooit 500 mbit halen. Ook niet met de 12. Zelfs die 300 mbit is een theoretisch getal wat je alleen zult halen bij unieke omstandigheden waarbij echt alles optimaal is. 

Reputatie 1

Ik heb zojuist de KPN Box 12 in ontvangst mogen nemen, maar nu zit ik te twijfelen of ik het moet omruilen voor m'n V10. Maandag wordt ook m'n snelheid verhoogd naar 500 Mbps, maar de V10 moet toch ook de maximale snelheid kunnen halen? 

Ja, de v10 haalt ook de 500 mbit. Maar waarom heeft u een 12 gekregen als u een v10 heeft die kennelijk niet stuk is?

Geen idee, ik ben overgestapt naar KPN Hussel en kreeg een mail waar in stond dat ik de V12 kreeg, Nu heb ik nog een vraag, is 2,4Ghz ook 300MBps bij de V12 net zoals bij de V10 of ligt deze snelheid hoger bij de V12? Kan namelijk nergens specificaties vinden.

Weet ik niet. Maar met 2,4 GHz gaat u nooit 500 mbit halen. Ook niet met de 12. Zelfs die 300 mbit is een theoretisch getal wat je alleen zult halen bij unieke omstandigheden waarbij echt alles optimaal is. 

Gelukkig beschikken we tegenwoordig ook over 5Ghz, dan daar maar mee verbinden en de game console wordt in de toekomst zsm bekabeld aangesloten. Wat betreft de V12, zodra de snelheidsverhoging is door gevoerd test ik het een tijdje, mocht alles naar behoren werken op m'n huidge V10 laat ik die er wel achter hangen en gaat de V12 retour. Want if it ain't broke, don't fix it,

Reputatie 7
Badge +24

Nou ja... om hem nu retour te sturen zonder dat KPN er om vraagt ... dat hoeft ook weer niet. Leg hem bovenop de kast. Dan heb je een reserve voor als je v10 plots stuk is op zaterdagmiddag. 

Reputatie 7
Badge +20

Als je hem op de muur monteert, heb je dan geen last dat de stekkers aan de achterkant zitten? 

Ik heb nu de V10 en die doet het gelukkig nog goed. Omdat ik hem een beetje achter het gordijn kan zien hangen en de muur wit is, valt volgens mij zwart meer op.

En wat is het voordeel en nadeel van de V12 t.o.v. de V10 (ik heb niet de A)

Reputatie 7
Badge +24

Bij de v10 kan je heel mooi bij de stekkers zonder hem van de muur af te moeten halen. De 12 zal je van de muur moeten halen om bij de stekkers te kunnen ja.

Reputatie 7

Als je hem op de muur monteert, heb je dan geen last dat de stekkers aan de achterkant zitten? 

Je zult hem telkens van zijn steun moeten halen om een kabeltje aan te sluiten. Nu is dat geen dagelijks iets dus daar maak ik me niet zo druk om.

De V12 steekt 8,5 centimeter uit en dat is 3 centimeter meer dan de V10 waardoor die misschien zelfs wel niet meer achter dat gordijn past.

Beste, 

KPN Box is geïnstalleerd en op bijna alle apparaten kan ik het WiFi netwerk vinden en ook connecten. Helaas staat op mijn laptop het KPN WiFi netwerk er niet tussen en kan ik deze ook niet toevoegen.. Hoe kan ik dit oplossen? 
 

Hoor het graag, alvast dank! Mvg, Marleen 

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Marleen135 

Sommige oudere laptops hebben moeite met de nieuwe wifi6 van de KPN Box 12.

Zie dit topic (klik hier) waar dit probleem is opgelost voor een andere klant. 

@RBxx dank. Maar als ik dan wil inloggen op de modem, krijg ik: wrong login information. Ook gebeld met KPN en gereset etc, maar niks helpt. Heb nu dus 2 problemen: 

  1. laptop vindt WiFi van nieuw modem niet, dus geen verbinding. 
  2. kan niet inloggen op modem om e.a. Anders in te stellen. 

KPN reageert via de tel net of ik gek ben. Wat een gedoe en zwaar irritante reactie van KPN. Iemand een idee wat ik nu wel kan doen?

Reputatie 7

Maar als ik dan wil inloggen op de modem, krijg ik: wrong login information.

Ben jij (of iemand anders) ooit eerder ingelogd geweest op de V12?

Zo ja, weet je het admin wachtwoord wat toen ingesteld is?

Zo nee, gebruik je het admin wachtwoord dat achterop vermeld staat en kan je die verschrikkelijke speciale karakters goed lezen bij dat kleine lettertype?

Reputatie 7
Badge +21

@Marleen135 net als wjb denk ik dat je problemen hebt met speciale tekens in het admin password. Let daarom goed op tekens die erg op elkaar lijken, zoals bijv.  ( en {

Na een reset kan je alleen inloggen met het password op het etiket, daar kan KPN ook niets aan veranderen.

@wjb & @RBxx dankjewel. Inmiddels ben ik ingelogd op het modem (lag aan de speciale tekens), dus probleem 2 is opgelost. Ik ga zometeen proberen ea anders in te stellen zoals @RBxx aangeeft. 
 

Bedankt voor jullie snelle reacties. 

Hoe kan ik de v12 box goed instellen om te kunnen gamen op de ps4? 
Heb een 500/500 glasvezel aansluiting maar signaal ervan gaat up en down en laat 47mb download zien als speedtest. Er klopt iets niet. alles is bedraad en al.

Reputatie 7

Sluit eens een PC aan op de kabel waar de PS4 nu op aangesloten is en meet met de speedtest app uit de Windows store de snelheid richting RoutIT B.V. in Ede.

Hoeveel Mbps meet je?

Ik heb ook een v12, ps4 en 500Mb. Laatst had ik een grote download op de ps4 ivm een systeem crash eerder. Ik zag toen ongeveer 50 mb overdag, en later na middernacht in schoot dat naar de volle 500 zag ik in mijn netwerk logs. Ik denk dat iemand (PSN vermoed ik) de bandbreedte limiteert op bepaalde uren. 

Sluit eens een PC aan op de kabel waar de PS4 nu op aangesloten is en meet met de speedtest app uit de Windows store de snelheid richting RoutIT B.V. in Ede.

Hoeveel Mbps meet je?

Sluit eens een PC aan op de kabel waar de PS4 nu op aangesloten is en meet met de speedtest app uit de Windows store de snelheid richting RoutIT B.V. in Ede.

Hoeveel Mbps meet je?


 

Ben nu op werk, zal het in de avond proberen dank je!

Ik heb ook een v12, ps4 en 500Mb. Laatst had ik een grote download op de ps4 ivm een systeem crash eerder. Ik zag toen ongeveer 50 mb overdag, en later na middernacht in schoot dat naar de volle 500 zag ik in mijn netwerk logs. Ik denk dat iemand (PSN vermoed ik) de bandbreedte limiteert op bepaalde uren. 


dat lijkt me sterk, ik ben pas verhuisd en overgestapd van ziggo naar kpn. Ziggo hadi ik 200mb abbonement en zat ik zeker op 180mb ofzo op me ps. Tevens bij me zus thuis ook kpn glasvezel toen destijd inmiddels al 4 jaar terug ofzo. Pakte ik 498mb snelheid op de ps4

Ik heb ook een v12, ps4 en 500Mb. Laatst had ik een grote download op de ps4 ivm een systeem crash eerder. Ik zag toen ongeveer 50 mb overdag, en later na middernacht in schoot dat naar de volle 500 zag ik in mijn netwerk logs. Ik denk dat iemand (PSN vermoed ik) de bandbreedte limiteert op bepaalde uren. 

Degenen die de bandbreedte limiteren zijn je buren, de mensen op dezelfde centrale aansluitingen of anderen ergens op internet die doorgaans na middernacht niet meer massaal neflixen, downloaden enz.

Je 500Mbps is bij lange na niet voor jouw alleen, er zit een overboekingsfactor op. Als iedereen tegelijk op de zelfde  centrale als jij ook een grote PS4 download gaat doen, blijft er van de 500Mbps weinig over.  Vergelijk ook met lege snelwegen s’nachts. In sommige sectoren zet met ook s’nacht energiebesparing aan, waardoor maximale snelheid  en/of capaciteit ook flink mider is, maar daar merk je voor zover ik weet meestal minder van, hoewel soms wellicht wel meetbaar.

Reageer