Updates

KPN Box 12 software update aanvragen

  • 13 April 2023
  • 264 reacties
  • 25648 keer bekeken
KPN Box 12 software update aanvragen
Reputatie 7
Badge +25

We updaten de KPN Box 12 naar de nieuwste software. Deze software heeft een compleet nieuw uiterlijk in de webinterface. Ook komen er nieuwe mogelijkheden bij.

We willen jou graag de mogelijkheid geven om alvast over te gaan. In dit topic lees je er alles over.

 

We zetten dezelfde software op de V10, V10A, KPN Box 12 en de Experia Wifi- en SuperWifi punten. Hierdoor werken deze onder water op dezelfde manier. En ziet ook op alle modems, in de toekomst, de webinterface er hetzelfde uit. 

We kunnen dit niet op alle soorten apparaten tegelijk doen, dus we beginnen met de KPN Box 12. 
De update bevat nieuwe software en een volledig nieuwe webinterface. Daarom willen we de software niet te snel bij alle klanten updaten. 

Omdat in sommige gevallen de nieuwe software uitkomst kan bieden voor specifieke wensen, willen we klanten de mogelijkheid geven om zich aan te melden om met voorrang over te gaan op de nieuwe software. Je kunt, bijvoorbeeld, denken aan de volgende functies/issues met de huidige firmware:

  • Het niet kunnen wijzigen van het LAN IP
  • Problemen met het instellen van port forwards
  • Niet kunnen inloggen op de Box 12, waarbij de bekende tips niet helpen

 

Inhoud van de update

Voor meer info over de inhoud van deze update, zie ons artikel in de Product updates. Je kunt je daar ook abonneren zodat je altijd op de hoogte blijft van nieuwe updates van onze producten.

Let op: de nieuwe software heeft alle functies die de huidige Box 12 ook heeft, behalve (op dit moment) MAC filtering.

Ook raden we op dit moment nog niet aan om de overstap naar de nieuwe firmware te maken als je meer dan één vast telefoonnummer via ons hebt. Dit zal met de eerstvolgende versie van de nieuwe software geen probleem meer zijn.

Er zijn nog wat (kleinere) beperkingen en andere zaken waar je rekening mee moet houden. Zie voor een compleet overzicht de bijlage onderaan. Lees het even goed door als je interesse hebt.

 

Voorwaarden voor aanmelding

  • Je hebt een Forumaccount aangemaakt. Doe dit voordat je je aanmeldt!
  • Je hebt alleen een KPN Box 12 aangesloten en geen KPN wifiversterkers
  • Ook geen tijdschakelaars op het modem of iets dergelijks omdat de Box 12 aan moet staan zodat de update kan worden ontvangen
  • Zodra je de nieuwe software hebt, kun je niet meer terug

 

Aanmelden

Meld je aan via onderstaande formulier. Je zult daar een aantal gegevens met ons moeten delen zodat we je modem kunnen updaten.
 

Aanmelden is tijdelijk niet mogelijk. Dit blijft ook zo tot nader order. Als er verandering in de situatie komt, zullen we dat hier melden.

We zien dat het op het gebied van jullie diensten goed gaat, maar dat ons beheersysteem vaker dan gewenst problemen heeft met het benaderen van jullie modems. Dat gaan we nu eerst herstellen voor we door gaan met het pro-actief mensen overzetten op de nieuwe Software. . 

Iedereen die zich tot het moment van sluiten hebben omgezet zullen we nog upgraden.

 

Feedback geven over de software

Feedback wordt gewaardeerd en is makkelijk aan ons door te geven. Op elk scherm is linksonder in de hoek de feedbackknop te zien. Daarmee kun je aangeven wat je van de nieuwe webinterface vindt, of het gelukt is wat je wilde doen, én of je tips of opmerkingen voor ons hebt over de webinterface.

 

Veelgestelde vragen

 

Hoe lang duurt het na aanmelden tot ik de nieuwe software heb?

We streven er naar om je binnen een week om te zetten naar de nieuwe software.

 

Wat merk ik van de update?

Meestal merk je niks van zo’n update en kun je gewoon blijven internetten, bellen en tv-kijken. Soms valt de verbinding een paar minuten weg. De update zal in dit geval waarschijnlijk overdag gebeuren.

Na de upgrade kan het wel zijn dat je apparatuur achter ethernetswitches even handmatig moet herstarten of de wifi even uit/aan moet zetten.

Heb je na de update toch een probleem met tv, bellen, internet of wifi? Herstart of reset dan je modem. Kijk op kpn.com/reset voor meer uitleg.

 

Blijven mijn instellingen zoals port forwards bewaard na de update?

Ja, in de basis gaan alle instellingen over naar de nieuwe firmware met uitzondering van eventuele MAC-filtering. 

Omdat er veel combinaties van instellingen kunnen voorkomen is er altijd een kans in dat er toch iets niet goed overgaat bij de update. Dit is echter eenvoudig te herstellen omdat de nieuwe webinterface voor instellingen zo logisch mogelijk is opgezet. Ook starten met een schone lei via een reset kan een oplossing zijn. Maar dan moet alles opnieuw ingesteld worden.

 

Kan ik ook terug als ik me bedenk?

Nee, dit is niet mogelijk.

 

Waar vind ik meer informatie over de nieuwe software?

Zie onze Product update over deze Box 12 update

 

Heb je vragen? Laat het hieronder weten.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

264 reacties

Reputatie 7

Ik zal mijn V12 vanmiddag aanmelden, het serienummer heb ik nu niet bij de hand. 🙂

Reputatie 7
Badge +24

Nou zeg, jullie willen wel heel veel gegevens hebben…

Ik heb wel WiFi versterkers. Maar die hangen achter de 2de router. Dus daar heeft de KPN Box niks mee te maken. Ik hoop dat da geen probleem is om hem te updaten.

Reputatie 7

@Paul_ , Als je de SSID en het wifi wachtwoord afschermt in een foto, scherm dan ook de QR code af. 😎

Anders zijn die alsnog eenvoudig te achterhalen.

Reputatie 7

@Paul_, Ik lees dat de V12 aan moet staan om de update te ontvangen. Betekent dat dat ik hem niet over een paar dagen even kan aansluiten en eventueel een factory kan geven om de nieuwe firmware op te halen?

De reden van deze vraag is dat mijn V12 geen PPPoE verbinding opzet met KPN maar met de PPPoE server op mijn EdgeRouter en hij vanuit KPN dus niet zichtbaar is.

Als dat niet kan dan zou ik de V12 dus een langere tijd als primaire router moeten gebruiken en dat kan niet  i.v.m. zakelijke VPN verbindingen vanaf mijn EdgeRouter.

Krijg je deze update niet meer vanzelf? En is aanmelden nodig.

 

Reputatie 7
Badge +24

Krijg je deze update niet meer vanzelf? En is aanmelden nodig.

Lezen. Er staat:

"Omdat in sommige gevallen de nieuwe software uitkomst kan bieden voor specifieke wensen, willen we klanten de mogelijkheid geven om zich aan te melden om met voorrang over te gaan op de nieuwe software."

Deze aanmelding is dus alleen om de update eerder te krijgen. Uiteindelijk krijgt natuurlijk iedereen hem.

Reputatie 7
Badge +17

@Paul_ , Als je de SSID en het wifi wachtwoord afschermt in een foto, scherm dan ook de QR code af. 😎

Anders zijn die alsnog eenvoudig te achterhalen.

@wjb is aangepast! 

Verder klopt het dat je Box 12 aan moet blijven staan om de update te ontvangen. We zetten het signaal door. Na dit moment moet je Box 12 aan blijven staan. Als dit nu niet voor je mogelijk is, wacht dan nog even met de aanvraag.

@Nick83 zijn het wifi versterkers van KPN?

Reputatie 7
Badge +24

 

@Nick83 zijn het wifi versterkers van KPN?

Ja... uiteraard... 

 

Krijg je deze update niet meer vanzelf? En is aanmelden nodig.

 

Komt vanzelf een keer, aanmelden is niet nodig.

Reputatie 5
Badge +2

Aangemeld 

Bij deze aanvraagformulier verzonden @Paul_ 

Reputatie 7
Badge +25

 

@Nick83 zijn het wifi versterkers van KPN?

Ja... uiteraard... 

 

Het belangrijkste om te weten (en dat weet je volgens mij wel) is dat onze wifiversterkers dan niet meer meshen met de Box 12 na die update. Die verrassing willen we voorkomen. Als je er voor wil gaan, meld je vooral aan. Maar het zoals gezegd, we kunnen je niet terugzetten. :)

Reputatie 7

Verder klopt het dat je Box 12 aan moet blijven staan om de update te ontvangen. We zetten het signaal door. Na dit moment moet je Box 12 aan blijven staan. Als dit nu niet voor je mogelijk is, wacht dan nog even met de aanvraag.

Toch denk ik dat ik me gewoon aan ga melden en over een paar dagen de V12 even als primaire router zal aansluiten. Stiekem denk ik dat dit gewoon zal werken. Ik verwacht namelijk dat de V12's die aangemeld worden in een aparte deployment-group geplaatst worden en dat ze ook geupdate worden zodra ze aangesloten worden.

 

Mij gaat het overigens ook om die “upgrade me now” button.

Krijg je deze update niet meer vanzelf? En is aanmelden nodig.

 

Komt vanzelf een keer, aanmelden is niet nodig.

Thanks ! :)

Reputatie 7
Badge +24

 

@Nick83 zijn het wifi versterkers van KPN?

Ja... uiteraard... 

 

Het belangrijkste om te weten (en dat weet je volgens mij wel) is dat onze wifiversterkers dan niet meer meshen met de Box 12 na die update. Die verrassing willen we voorkomen. Als je er voor wil gaan, meld je vooral aan. Maar het zoals gezegd, we kunnen je niet terugzetten. :)

Ik snap het helemaal 👍 ik heb me aangemeld. 

Reputatie 7
Badge +25

Verder klopt het dat je Box 12 aan moet blijven staan om de update te ontvangen. We zetten het signaal door. Na dit moment moet je Box 12 aan blijven staan. Als dit nu niet voor je mogelijk is, wacht dan nog even met de aanvraag.

Toch denk ik dat ik me gewoon aan ga melden en over een paar dagen de V12 even als primaire router zal aansluiten. Stiekem denk ik dat dit gewoon zal werken. Ik verwacht namelijk dat de V12's die aangemeld worden in een aparte deployment-group geplaatst worden en dat ze ook geupdate worden zodra ze aangesloten worden.

Nee, in dit geval is dat (nog) niet zo. 

Reputatie 7

Verder klopt het dat je Box 12 aan moet blijven staan om de update te ontvangen. We zetten het signaal door. Na dit moment moet je Box 12 aan blijven staan. Als dit nu niet voor je mogelijk is, wacht dan nog even met de aanvraag.

Toch denk ik dat ik me gewoon aan ga melden en over een paar dagen de V12 even als primaire router zal aansluiten. Stiekem denk ik dat dit gewoon zal werken. Ik verwacht namelijk dat de V12's die aangemeld worden in een aparte deployment-group geplaatst worden en dat ze ook geupdate worden zodra ze aangesloten worden.

Nee, in dit geval is dat (nog) niet zo. 

Dan gaat het over.

@Paul_, Weet jij wanneer het wel mogelijk wordt om die upgrade op te halen zonder daarbij de V12 voor langere tijd als primaire router aangesloten te moeten hebben?

Reputatie 7
Badge +8

Ik zal mijn V12 vanmiddag aanmelden, het serienummer heb ik nu niet bij de hand. 🙂

Heb jij die in gebruik dan? dacht juist dat je eigen apparatuur had

Reputatie 7

Ik zal mijn V12 vanmiddag aanmelden, het serienummer heb ik nu niet bij de hand. 🙂

Heb jij die in gebruik dan? dacht juist dat je eigen apparatuur had

Zie dit bericht. Ik heb de V12 dus achter mijn EdgeRouter staan en gebruik deze alleen om dingen op te zoeken n.a.v. vragen op het forum.

Reputatie 7
Badge +8

Ik zal mijn V12 vanmiddag aanmelden, het serienummer heb ik nu niet bij de hand. 🙂

Heb jij die in gebruik dan? dacht juist dat je eigen apparatuur had

Zie dit bericht.

Ah sorry las ik overheen ik las het en dacht eerst zelfde als jou.

ik ga hem niet meer aansluiten hij zit lekker in een doos ergens op zolder.

Alhoewel als ik het menu zie wil ik wel graag testen.

Zou ook wel willen weten vooraf of je nu het interne IP adres voor je thuisnetwerk keer kan veranderen naar 192.168.1.1 bijvoorbeeld dit kon niet toen ik deze kreeg ben ook daarom overgestapt naar eigen apparatuur

Reputatie 7
Badge +30

Verder klopt het dat je Box 12 aan moet blijven staan om de update te ontvangen. We zetten het signaal door. Na dit moment moet je Box 12 aan blijven staan. Als dit nu niet voor je mogelijk is, wacht dan nog even met de aanvraag.

Toch denk ik dat ik me gewoon aan ga melden en over een paar dagen de V12 even als primaire router zal aansluiten. Stiekem denk ik dat dit gewoon zal werken. Ik verwacht namelijk dat de V12's die aangemeld worden in een aparte deployment-group geplaatst worden en dat ze ook geupdate worden zodra ze aangesloten worden.

Nee, in dit geval is dat (nog) niet zo. 

Dan gaat het over.

@Paul_, Weet jij wanneer het wel mogelijk wordt om die upgrade op te halen zonder daarbij de V12 voor langere tijd als primaire router aangesloten te moeten hebben?

 

Is op dit moment nog niet bekend. Die manier van updaten is over het algemeen een onderdeel van de algemene uitrol. En deze aanvraagmanier staat daar volkomen los van. 

Reputatie 1

Aanvraag verstuurd.

 

Kijken of de webinterface dan wel een beetje normaal werkt.

Met de huidige wachttijden van de gui is het echt onwerkbaar.

Kan alleen maar beter worden😄

Reputatie 7
Badge +7

Ik gebruik superwifi dus ik sla deze mogelijkheid over. Wel een leuk idee om klanten deze mogelijkheid te bieden. Ik was overigens in de veronderstelling dat de laatste superwifi update ervoor zou zorgen dat de nieuwe box12 firmware en superwifi kon samenwerken. Na de product update nog eens goed gelezen te hebben kom ik tot de conclusie dat mesh simpelweg nog niet werkt. Ik snap daarom dat mensen met KPN versterkers deze update beter kunnen overslaan.

Maar wat ik nu niet helemaal helder heb is of de box12 firmware tegen de tijd dat er een mass uitrol gaat plaatsvinden wel kan meshen met superwifi?
Ik vind mijn huidige setup met 1 draadloze en meshed superwifi namelijk een fijne oplossing. Zeker omdat ik tv+ draadloos heb aangesloten via de superwifi node.

Als het antwoord in de pdf staat: vergeef me, ik krijg deze niet open op mijn iPad 😅

edit: open in tabblad werkt wel voor de pdf. Het antwoord staat inderdaad in de pdf, iets verdekt:

Er wordt nog niet aangegeven dat deze unit in master modus draait. Dit wordt pas relevant bij het toevoegen van wifi extenders

Ik ga er vanuit dat voor de mass uitrol het toevoegen van de versterkers en het master modus verhaal wel actief is.

Reputatie 7
Badge +20

Ja dat gaat komen, maar wanneer etc, wordt ter zijner tijd duidelijk. 

Reputatie 7
Badge +7

Ja dat gaat komen, maar wanneer etc, wordt ter zijner tijd duidelijk. 

Ik heb een abo op de product updates en volg deze modem update met belangstelling. Ik kijk uit naar de nieuwe interface, dat ziet er duidelijk uit.