KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 133411 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]
Reputatie 7
Badge +30

 

Mesh software voor de Box 12

SGEJ10000448

Op 3 november 2021 zijn we begonnen we met de uitrol van een software update voor de KPN Box 12. Deze update naar versie SGEJ10000448 zorgde ervoor dat de Box 12 onze mesh ondersteunt waardoor hij gaat samenwerken met zowel de SuperWifi als de Experia Wifi. Deze softwareversie is gegaan naar alle klanten die alleen een Box 12 hebben. Met daarnaast een kleine groep aan klanten die ook SuperWifi en/of Experia WIfi hebben.

Daarnaast hebben we in de periode eind oktober t/m eind november 2021 ook een mini-update uitgerold specifiek om het certificaat te vernieuwen. Hierbij is het versienummer van SGEJ10000310 naar SGEJ10000312 gegaan. Deze update ging naar alle klanten met een Box 12 die niet de SGEJ10000448 kregen.

Vervolgens zijn we in december, vanwege de feestdagen, gestopt met het verder uitrollen van de SGEJ10000448 update. We merkten in die periode ook dat er klanten waren met de 448-versie die problemen kregen met hun verbinding. 

SGEJ10000516

We zijn daarna verder gegaan met een nieuwe versie van de software, dit is versie SGEJ10000516. Deze versie brengt een grote verbetering in de verbrekingen. Daarnaast brengt het de nieuwe functie Extra Wifi (meer daarover hieronder). Vanaf 1 februari 2022 zijn we deze nieuwe versie gaan uitrollen. Tijdens de Olympische Spelen zijn we weer gestopt. Na die tijd had bijna iedereen de 516 versie. Behalve een groep klanten die nog op de versie SGEJ10000312 zaten. Deze laatste groep zijn degenen die een Box 12 hebben in combinatie met SuperWifi en/ of Experia Wifi, én die daarbij eventueel ook meerdere SSID's in gebruik hebben. 

Omdat we ondertussen ook al bezig waren met de volgende versie is de keus gemaakt om niet verder te gaan met de actieve uitrol van de 516 maar in plaats daarvan te wachten op de volgende versie.

SGEJ10000528

De nieuwste versie is SGEJ10000528. We beginnen de uitrol hiervan in de nacht van 13 op 14 juni. De eerste twee weken van de uitrol zijn een testperiode waarin we een relatief kleine groep aan klanten deze versie geven. Als dit volgens plan verloopt doen we daar direct achteraan, verspreid over drie weken, het overgrote deel van de klanten. Dit zijn degenen die nu al op 516 zitten, of de 312 versie hebben zonder Wifipunten, of de 312 hebben met Wifipunten en gelijke SSID's. Daarna doen we dan als afsluiter, verspreid over 7 weken, de laatste kleine groep.

Deze laatste groep zijn klanten met nog de 312 versie met Wifipunten met verschillende SSID's. Voor deze groep is de impact van de update het grootst (zie onder het kopje ‘Wat gebeurt er tijdens de update’). Vandaar dat we dit over meerdere weken verspreiden.

Wil je niet wachten tot je vanzelf aan de beurt bent? De update naar 528 is op te halen door je Box 12 een reset te geven. Let er wel op dat dit ook al je instellingen terugzet naar de fabrieksinstellingen. Eventuele aanpassingen zul je daarna opnieuw moeten doen. Wil je dit niet, wacht dan tot wij de update naar je pushen, dat heeft geen effect op je instellingen.

Zit je nu nog op 312 en reset je om de update binnen te halen? Let er dan wel op dat je daarna nog maar één SSID hebt. Je kunt de hieronder beschreven optie Extra Wifi gebruiken om weer een tweede SSID in te stellen als je dat wilt.

SGEJ1000060E

Naast het afronden van de uitrol van de SGEJ10000528 zijn we deze week (week 36 2022) ook begonnen met de uitrol van SGEJ1000060E. Het beveiligingscertificaat van de Box 12 loopt eind deze maand af. Deze update vangt dit op. We doen deze update in grote groepen bij de mensen die de 528 al hebben gekregen.

Het beveiligingscertificaat van het modem zorgt ervoor dat je de webinterface kunt bereiken via https. Een dergelijk certificaat heeft altijd een bepaalde einddatum. Daarom in deze update een aanpassing zodat er geen beveiligingsertificaat meer nodig is.

Je kunt inloggen op de webinterface met het IP adres (192.168.2.254) of met de url mijnmodem.kpn. Beide kun je dan invullen met http of https ervoor. Na de update leiden alle manieren naar http://mijnmodem.kpn.

Wel kan het zijn dat je browser eenmalig nog een beveiligingswaarschuwing geeft als je https://192.168.2.254 gebruikt. Je kunt dan onder Geavanceerd de risico's accepteren waarna je doorgeleid wordt naar mijnmodem.kpn. 

Heb je je browser ingesteld staan dat cookies verwijderd worden elke keer dat je de browser afsluit, dan zul je wél elke keer die waarschuwing krijgen als je https://192.168.2.254 gebruikt. Gebruik in dat geval de andere url.

De mogelijkheid tot https zal in een later stadium terugkeren als een keuzeoptie. 

 

Mesh: Wat betekent dit ‘samenwerken’?

SuperWifi en Experia Wifi maken onderling gebruik van een communicatieprotocol om te zorgen dat je apparaten naadloos overgaan van de wifi van de ene SuperWifi of Experia Wifi naar die van de andere. Afhankelijk van welke van de SuperWifi of Experia Wifi het dichtste bij is en de beste verbinding geeft. Dit noemen we mesh. 

Op dit moment is het nog zo dat de Box 12 met softwareversie 312 dit communicatieprotocol niet ondersteunt. Daardoor is de wifi van de Box 12 nu nog een los netwerk, gescheiden van die van de SuperWifi en/of Experia Wifi. Hierdoor kan het zijn dat je een korte onderbreking in je wifiverbinding ervaart als je apparaat van de ene wifi naar de andere schakelt. Of dat het juist heel lang duurt voor je apparaat overspringt naar een betere verbinding van een dichterbij wifipunt.

Na de update ondersteunt de Box 12 ook het mesh communicatieprotocol. Hij zal dan gaan samenwerken met de SuperWifi en Experia Wifi om te zorgen dat jouw apparaten altijd met het best mogelijke wifipunt verbonden zijn.

 

Wat zit er in de SGEJ10000516 ten opzichte van de SGEJ10000448?

We zien in deze nieuwe software versie een grote verbetering op het gebied van verbrekingen van de verbinding.  Daarnaast zit hier ook de eerder aangekondigde Extra Wifi in.

Extra Wifi

Extra Wifi is een extra wifinetwerk (SSID) dat je aan kunt zetten waarbij je de mogelijkheid hebt om deze te splitsen in 2,4 en 5GHz, of om een van deze beide frequenties uit te laten. Deze Extra Wifi staat standaard uit. Je kunt het aanzetten door in te loggen op de webinterface van de Box 12 en te gaan naar de wifiinstellingen. Deze Extra Wifi is niet te zien of te beheren via de Thuis app.

We hebben een artikel opgenomen in onze kennisbank hoe je de Extra Wifi instelt:

 

Wat zit er in de SGEJ10000528 ten opzichte van de SGEJ10000516?

Box 12 met de 516 versie kon last hebben van spontane herstarts. Dat is in de 528 versie verholpen.

Daarnaast zul je merken dat Wifi 6 nu ook werkt als je SuperWifi 2 hebt aangesloten. En dat Wifi 6 instellingen op de Box 12 behouden blijven na een update of herstart van de Box 12.

 

Wanneer krijg ik de update?

Je wordt per sms geïnformeerd zodra je aan de beurt bent. Je krijgt de update dan in een van de de nachten volgend op de sms. Je kunt controleren of de update gelukt is door in te loggen op je Experia Box en te kijken naar het versienummer van de firmware. Je vindt dit onder de knop ‘My Modem’ op de hoofdpagina van de webinterface.

 

Wat gebeurt er tijdens de update naar SGEJ10000516 of 528?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt.

Ik heb nu de SGEJ10000312 versie

Dan wordt bij het updaten ook het wachtwoord waarmee je inlogt op de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling. Dit is het wachtwoord zoals vermeld staat op de sticker onderop het modem. Na de update zal je Box 12 herstarten. 

  • Heb je geen Experia Wifi en/of SuperWifi 1 aangesloten? Dan is de Box 12 klaar na het herstarten.
  • Heb je wel Experia Wifi en/of SuperWifi 1 aangesloten? Dan gaat de Box 12 na het herstarten synchroniseren daarmee. De Box 12 neemt de wifigegevens over van het masterapparaat en wordt zelf de nieuwe master. Dit kan enkele minuten duren.
  • Heb je een SuperWifi 2 (SW2) aangesloten, en is deze het masterapparaat? Dan zal de Box 12 zijn eigen wifigegevens naar de SW2 pushen.
    • Dit is dus precies andersom dan bij een SuperWifi 1 of Experia Wifi. Als je op de Box 12 een andere wifinaam (SSID) hebt dan op de SW2 zal die SW2 een andere naam krijgen. Heb je apparaten in huis die je altijd alleen maar met het wifinetwerk van de SW2 verbond, dan zullen die nu aangeven geen verbinding meer te hebben.

Ik heb nu de SGEJ10000516 versie 

Dan merk je er weinig van. 

 

Moet ik zelf nog iets doen?

In de basis niet.

Alleen als je van versie 312 komt en het inlogwachtwoord van de Box 12 gewijzigd had, zul je dit weer opnieuw moeten instellen. Hiervoor log je in op je Experia Box. Klik dan op de hoofdpagina op ‘Access Control’ en ga naar het tabblad ‘User’. Daar kun je het inlogwachtwoord (weer) wijzigen.

Ook zul je eventueel (een deel van) je apparaten weer opnieuw met de wifi moeten verbinden als je van versie 312 komt en een SuperWifi 2 in gebruik hebt (zie de kop ‘Wat gebeurt er tijdens de update’). Je kunt ze opnieuw verbinding laten maken met de wifinaam van de Box 12. Dat is nu het gecombineerde mesh-netwerk van de Box 12 en je Wifipunten. 

Weet je niet (meer) wat de wifinaam van de Box 12 is? Kijk op de sticker achterop als je de standaardinstelling nooit aangepast hebt. Heb je de naam wel eerder aangepast? Dan kun je de naam makkelijk nakijken en eventueel aanpassen in de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk inzien en eventueel aanpassen. 

 

Veranderingen in de webinterface en instellingen van de Box 12 vanaf SGEJ10000448

Omdat de Box 12 na de update een mesh netwerk vormt met eventuele SuperWifi en Experia Wifi zijn er ook wat wijzigingen rond het beheer van wifi en je netwerk. Hier zetten we dat kort op een rijtje (klik op Toon inhoud):

De hoofdpagina van de webinterface, waar je terecht komt direct na het inloggen verandert. In plaats van alleen de blauwe knoppen, en een lijst van je met de wifi verbonden apparaten, zie je nu een overzicht van je hele netwerk. De blauwe knop ‘Wifi’ is verandert naar ‘Wifi-settings’. Je bereikt de wifi instellingen ook door op het icoon van de Box 12 te klikken in de Netwerk Map. 

 

Als je, in de Netwerk Map, klikt op het icoon van de Box 12 kom je dus terecht bij de instellingen voor wifi. Die zijn grotendeels hetzelfde, alleen de mogelijkheid om de 2,4 en 5 GHz onafhankelijk van elkaar uit te zetten is verdwenen.

Verder kun je onder de knop ‘My Modem’ (op de hoofdpagina), ook een nieuwe Client List bereiken met alle verbonden apparaten.

 

 

Ook zijn er nieuwe opties voor bellen. Je kunt nu zelf aangeven wat je met welk nummer wilt doen.

 

 

Veelgestelde vragen

 

Ik heb een SuperWifi of Experia Wifi vlakbij de Box 12 staan, kan ik die nu verplaatsen?

Ja, dat kan! En raden we ook aan omdat je anders de kans loopt dat er wat verstoring ontstaat omdat ze zo dicht bij elkaar staan.

 

Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Ja dit kan met de optie Extra Wifi die vanaf softwareversie 516 aanwezig is.

 

Ik wil graag mijn wifi netwerknaam wijzigen, hoe doe ik dit?

Je kunt dit gemakkelijk doen met de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk aanpassen. 

 

Ik wil de wifi van de Box 12 graag uitzetten, hoe doe ik dit?

Dit kan door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Zet beide schuifjes achter ‘enable radio’ en ‘enable SSID’ uit om de wifi uit te schakelen. 

 

Ik heb een sms met aankondiging van de update ontvangen, maar zie de nieuwe firmwareversie nog niet in de webinterface.

Het kan gebeuren dat onze poging om de firmware te updaten niet in één keer lukt. In dat geval krijg je de update binnen enkele dagen alsnog. 

 

Waarom wordt het inlog wachtwoord van de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling bij een update van SGEJ100000312 naar SGEJ100000516 of 528?

Dit doen we voor de mensen die al SuperWifi of Experia Wifi in gebruik hebben naast de Box 12. Je hebt dan een wachtwoord om in te loggen op het masterapparaat en/of de KPN Thuis app. Na de update is de Box 12 de master. Door dat wachtwoord te resetten wordt je geforceerd om bij de eerste keer inloggen zelf een wachtwoord in te stellen. Deze is dan ook gelijk het inlogwachtwoord voor je mesh in het algemeen.

 

  Zitten er ook nog andere dingen in de update naar SGEJ100000516?

Naast de veranderingen rondom wifi/mesh bevat deze update ook een aantal bug fixes waaronder:

  • Het kon voorkomen, op bepaalde soorten verbindingen, dat de Box 12 moeilijk in sync kon komen, dit is opgelost.
  • Ook kwam het soms voor dat de Box 12 spontaan herstartte, dit is eveneens opgelost. 
  • Soms werden DNS instellingen automatisch teruggezet naar de fabrieksinstelling als je deze wijzigde, dit is verholpen.
  • Het IPv6 WAN adres was niet zichtbaar in de webinterface, nu wel. 
  • Port mapping en DMZ functie zijn verbeterd.
  • Werking van de WPS is verbeterd.

 

Hoe zit het met de V10A?

Eerder in 2021 hebben we deze mesh update voor de V10A uitgerold.

 

Ik heb een Experia Box V10, V9 of V8, krijgt deze ook een mesh update?

Nee, het is bij deze Experia Boxen niet mogelijk om mesh hierop actief te krijgen.

 

Heb je nog andere vragen? Stel ze hieronder!

 

Laatste topic update: 08-09-2022


2331 reacties

Reputatie 1

Iemand anders hier die na het updaten van 516 naar 528 last heeft van spontaan herstarten van Box 12 , dus geen tv en internet/WiFi ?

Tv blijft het doen maar internet valt meerdere malen per dag weg, zowel bedraad als wifi .

HIer ook in eerste instantie zag het er goed uit. Maar ook hier valt de wifi soms spontaan ff weg. Of de wifi op de box 12 nu ook weg valt durf ik niet met 100% te zeggen omdat ik daar niet op tijd bij ben, maar mijn superwifi is wel weer op zoek naar wifi en probeert contact te maken..

Reputatie 2

Iemand anders hier die na het updaten van 516 naar 528 last heeft van spontaan herstarten van Box 12 , dus geen tv en internet/WiFi ?

Tv blijft het doen maar internet valt meerdere malen per dag weg, zowel bedraad als wifi .

HIer ook in eerste instantie zag het er goed uit. Maar ook hier valt de wifi soms spontaan ff weg. Of de wifi op de box 12 nu ook weg valt durf ik niet met 100% te zeggen omdat ik daar niet op tijd bij ben, maar mijn superwifi is wel weer op zoek naar wifi en probeert contact te maken..

Ik ben ook te laat, het zijn korte onderbrekingen tussen de 30 sec en een minuut. Het is vreemd de eerste tijd toen ik net KPN klant was heeft het heel lang gewerkt zonder enige hapering. Heb nu alles gereset vanmorgen ook het nt kastje. Had eerst alleen modem gereset .

Iemand anders hier die na het updaten van 516 naar 528 last heeft van spontaan herstarten van Box 12 , dus geen tv en internet/WiFi ?

Tv blijft het doen maar internet valt meerdere malen per dag weg, zowel bedraad als wifi .

yeah same here, been telling it for a while now. after over a month of receiving the update, connection keeps dropping several times a day (especially during weekends)

Reputatie 4
Badge +1

Ik las ergens een tip. Om de beide super wifi punten tegelijkertijd uit te zetten. En ze vervolgens weer 1 voor 1 aan te zetten. 

Onlangs is de software van mijn Box 12 geupdate. Ik heb geen problemen, maar zou graag weten wat er met deze software aanpassing verandert is. Waar kan ik dit vinden?

 

Admin: verplaatst naar het topic over de update

Reputatie 7

Hoi @PatrickG22, ik heb jouw bericht verplaatst naar dit topic. Dit is de plek waar je alles over de updates van de Box 12 kunt vinden 🙂

Reputatie 1

Iemand anders hier die na het updaten van 516 naar 528 last heeft van spontaan herstarten van Box 12 , dus geen tv en internet/WiFi ?

Tv blijft het doen maar internet valt meerdere malen per dag weg, zowel bedraad als wifi .

yeah same here, been telling it for a while now. after over a month of receiving the update, connection keeps dropping several times a day (especially during weekends)

Wat ik ook probeer maar 1 of 2 maal per dag valt de wifi voor 30 tot een minuut weg.

WIE O WIE heeft hier een oplossing voor?

Reputatie 7
Badge +30

Iemand anders hier die na het updaten van 516 naar 528 last heeft van spontaan herstarten van Box 12 , dus geen tv en internet/WiFi ?

Tv blijft het doen maar internet valt meerdere malen per dag weg, zowel bedraad als wifi .

HIer ook in eerste instantie zag het er goed uit. Maar ook hier valt de wifi soms spontaan ff weg. Of de wifi op de box 12 nu ook weg valt durf ik niet met 100% te zeggen omdat ik daar niet op tijd bij ben, maar mijn superwifi is wel weer op zoek naar wifi en probeert contact te maken..

Ik ben ook te laat, het zijn korte onderbrekingen tussen de 30 sec en een minuut. Het is vreemd de eerste tijd toen ik net KPN klant was heeft het heel lang gewerkt zonder enige hapering. Heb nu alles gereset vanmorgen ook het nt kastje. Had eerst alleen modem gereset .

@Patrickk72, hoe is het bij jou nu nadat je ook het glaspunt herstart hebt?

 

 

En voor de mensen die problemen hebben met wegvallende wifi: probeer inderdaad vast te stellen of dit alleen op Superwifipunten gebeurt of ook op je Box 12.

  • Als het alleen op Superwifipunten gebeurt: experimenteer met waar je ze hebt staan. Kijk of het beter gaat als je ze dichterbij elkaar/de Box 12 plaatst. 
  • Valt het ook op de Box 12 weg, kijk of je bekabelde internet dan ook uitvalt. Als dat zo is, maak dan een eigen topic aan zodat we hiernaar kunnen kijken. Is het echt alleen de wifi die wegvalt, reset de Box 12 en kijk of dat de boel verhelpt.
Reputatie 2

@Erik_ sinds herstart van van het glaspunt nu de hele week stabiel. 

Hoi. 
 

twee vragen 

bij installatie is de wifi op de box zef uitgezet omdat de wifi op twee punten (huis en slaap kamer is aangezet). Is het nuttig deze na de update weer aan te zetten voor beter bereik aan die kanten. 
 

heeft de update nog effect op mn powerlines (internet via de stroomkabel). 

Reputatie 7
Badge +24

Hoi. 
 

twee vragen 

bij installatie is de wifi op de box zef uitgezet omdat de wifi op twee punten (huis en slaap kamer is aangezet). Is het nuttig deze na de update weer aan te zetten voor beter bereik aan die kanten. 
 

heeft de update nog effect op mn powerlines (internet via de stroomkabel). 

Hi @Romanista, welke modem heb je precies van ons? Box 12 neem ik aan? Dan kun je dit gewoon aanzetten. De Box 12 is dan de master. 

Voor de powerline adapters maakt dit niets uit, dit gaat namelijk niet via WiFI. Als je die van ons gebruikt tenminste. Of heb je een ander merk die via WiFi werkt? 

Sinds de update van het modem, alleen met één laptop continue problemen dat de laptop geen internet had en wel Wifi verbinding. Alle opties geprobeerd: modem herstart, super Wifi punten opnieuw geïnstalleerd, super Wifi punten ge herstart, dnsflush, ip-adres vernieuwen; telkens geen internet of wegvallend internet maar wel Wifi verbinding (voor de update nooit last gehad!!). Super Wifi punt hing 10 centimeter boven het modem en daarom maar verplaatst dat er een meter ruimte tussen zit. Nog steeds gezeur met de internetverbinding op de laptop. Nu een dag na de update en na een dag gezeur en van alles proberen, de Wifi op het modem uitgezet en alleen de super Wifi punten aan en alles werkt weer. Dus het devies na een update en problemen met Wifi is: zet het Wifi van je modem uit! Er zit daar ergens toch iets van een bug. Leuk geprobeerd maar de klanten worden opgezadeld met een hoop ellende en zeer beperkte ondersteuning.

 

Betreft overigens de update van de Sagemcom, beter bekend als de KPN Box 12. Eén super Wifi punt is bedraad aangesloten, andere super Wifi punt draadloos.

 

Opvallend is wel dat smartphones die via het primaire Wifi punt verbinding maakte, Box 12 dus, goed werkte maar dat de laptop er elke keer mee vast liep (wel Wifi, geen internet). Dit was zichtbaar via de KPN Thuis App en door in te loggen op Box 12.

Reputatie 1

Iemand anders hier die na het updaten van 516 naar 528 last heeft van spontaan herstarten van Box 12 , dus geen tv en internet/WiFi ?

Tv blijft het doen maar internet valt meerdere malen per dag weg, zowel bedraad als wifi .

HIer ook in eerste instantie zag het er goed uit. Maar ook hier valt de wifi soms spontaan ff weg. Of de wifi op de box 12 nu ook weg valt durf ik niet met 100% te zeggen omdat ik daar niet op tijd bij ben, maar mijn superwifi is wel weer op zoek naar wifi en probeert contact te maken..

Ik ben ook te laat, het zijn korte onderbrekingen tussen de 30 sec en een minuut. Het is vreemd de eerste tijd toen ik net KPN klant was heeft het heel lang gewerkt zonder enige hapering. Heb nu alles gereset vanmorgen ook het nt kastje. Had eerst alleen modem gereset .

@Patrickk72, hoe is het bij jou nu nadat je ook het glaspunt herstart hebt?

 

 

En voor de mensen die problemen hebben met wegvallende wifi: probeer inderdaad vast te stellen of dit alleen op Superwifipunten gebeurt of ook op je Box 12.

  • Als het alleen op Superwifipunten gebeurt: experimenteer met waar je ze hebt staan. Kijk of het beter gaat als je ze dichterbij elkaar/de Box 12 plaatst. 
  • Valt het ook op de Box 12 weg, kijk of je bekabelde internet dan ook uitvalt. Als dat zo is, maak dan een eigen topic aan zodat we hiernaar kunnen kijken. Is het echt alleen de wifi die wegvalt, reset de Box 12 en kijk of dat de boel verhelpt.

De wifi valt bij mij op de box 12 steeds weg. Het lijkt wel steeds erger te worden. Het bekabelde internet valt niet weg want de tv blijft werken.

Het spontaan wegvallen is niet gebonden aan tijdstip.

De box 12 resetten lukt niet op de bovenstaande manier.

Het glasvezelkastje heb ik nu al voor de 2de keer minimaal een minuut spanningsloos gemaakt.

Wie heeft een werkende oplossing.

Ik ben er namelijk wel een beetje klaar mee als ik eerlijk ben. Na de update is het spontaan wegvallen van de wifi alleen maar erger geworden.

Reputatie 7
Badge +24

Als bekabeld internet het gewoon blijft doen is het nutteloos om het glasvezelkastje stroomloos te maken.

Reputatie 1

Als bekabeld internet het gewoon blijft doen is het nutteloos om het glasvezelkastje stroomloos te maken.

Klop, maar je doet van alles om het probleem op gelost te krijgen.

Vanmorgen is de wifi al 3x binnen een uur weggevallen.

Wifi via Deco en bedraad internet valt meerdere malen per dag ook weg hier, krijg dan een melding dat DNS niet te vinden is. Modem gereset etc helpt niet, problemen sinds de nieuwste update.

Ook deze week een push gehad van 312 naar 528.

Heb 2 superwifi punten (de witte) waarvan 1 bedraad en 1 draadloos

Alles werkt op zich naar behoren dus tot zover geen interne verbinding problemen. 

Opvallend vind ik wel dat de speedtest nu steeds niet verder komt dan 110 up en 120 down waar dat voorheen altijd rond de 200 zat (conform mijn abbo) 

Is er een reden waarom deze nu zo laag is? 

NB heb modem (dat nu hoofd device is) al 2x herstart zonder resultaat. 

Iemand enig idee? 

Reputatie 7
Badge +24

Wifi via Deco en bedraad internet valt meerdere malen per dag ook weg hier, krijg dan een melding dat DNS niet te vinden is. Modem gereset etc helpt niet, problemen sinds de nieuwste update.

Staat het WiFi van de KPN Box uit? Aangezien u Deco's heeft zou dat beter zijn.

Reputatie 7
Badge +24

Ook deze week een push gehad van 312 naar 528.

Heb 2 superwifi punten (de witte) waarvan 1 bedraad en 1 draadloos

Alles werkt op zich naar behoren dus tot zover geen interne verbinding problemen. 

Opvallend vind ik wel dat de speedtest nu steeds niet verder komt dan 110 up en 120 down waar dat voorheen altijd rond de 200 zat (conform mijn abbo) 

Is er een reden waarom deze nu zo laag is? 

NB heb modem (dat nu hoofd device is) al 2x herstart zonder resultaat. 

Iemand enig idee? 

De KPN Box is nu mee gaan doen met WiFi terwijl dat voorheen niet het geval was. Volgens mij is het mogelijk om WiFi op de KPN Box uit te zetten door de knop aan de zijkant van de box in te drukken. Misschien even vast houden. Zo zou u de situatie weer kunnen herstellen naar hoe het voorheen was.

Bedankt Nick83 voor je reactie.

Vind het op zich prima dat de Box12 nu ook meedoet met de WiFi.

Heb daardoor een wifi extender op een andere (verder weg) plek kunnen zetten.

Maar de upload/download snelheid zou volgens mij hiervan niet negatief naar beneden hoeven te gaan. Zou nog steeds rond 200 Mbit moeten zijn. 

Wifi via Deco en bedraad internet valt meerdere malen per dag ook weg hier, krijg dan een melding dat DNS niet te vinden is. Modem gereset etc helpt niet, problemen sinds de nieuwste update.

Staat het WiFi van de KPN Box uit? Aangezien u Deco's heeft zou dat beter zijn.

Die staat inderdaad uit

Deze week is mijn Box12 ge-update. Moest mijn apparaten opnieuw connecteren. 
iPad, iPhone en redelijk oude Acer pc kregen onmiddellijk weer verbinding.

HP Envy (jr oud) geeft problemen. In eerste instantie gedacht dat de mesh keuze 5Ghz ipv 2,4 GHz de oorzaak was en daarom een super WiFi van 2,4Ghz aangemaakt, want de Acer draait goed en selecteert zelf steeds de mesh 2,4Ghz.

Box12 en HP Envy al diverse keren opgestart, maar het lukt niet om verbinding te krijgen.

Reputatie 7
Badge +30

Iemand anders hier die na het updaten van 516 naar 528 last heeft van spontaan herstarten van Box 12 , dus geen tv en internet/WiFi ?

Tv blijft het doen maar internet valt meerdere malen per dag weg, zowel bedraad als wifi .

HIer ook in eerste instantie zag het er goed uit. Maar ook hier valt de wifi soms spontaan ff weg. Of de wifi op de box 12 nu ook weg valt durf ik niet met 100% te zeggen omdat ik daar niet op tijd bij ben, maar mijn superwifi is wel weer op zoek naar wifi en probeert contact te maken..

Ik ben ook te laat, het zijn korte onderbrekingen tussen de 30 sec en een minuut. Het is vreemd de eerste tijd toen ik net KPN klant was heeft het heel lang gewerkt zonder enige hapering. Heb nu alles gereset vanmorgen ook het nt kastje. Had eerst alleen modem gereset .

@Patrickk72, hoe is het bij jou nu nadat je ook het glaspunt herstart hebt?

 

En voor de mensen die problemen hebben met wegvallende wifi: probeer inderdaad vast te stellen of dit alleen op Superwifipunten gebeurt of ook op je Box 12.

  • Als het alleen op Superwifipunten gebeurt: experimenteer met waar je ze hebt staan. Kijk of het beter gaat als je ze dichterbij elkaar/de Box 12 plaatst. 
  • Valt het ook op de Box 12 weg, kijk of je bekabelde internet dan ook uitvalt. Als dat zo is, maak dan een eigen topic aan zodat we hiernaar kunnen kijken. Is het echt alleen de wifi die wegvalt, reset de Box 12 en kijk of dat de boel verhelpt.

De wifi valt bij mij op de box 12 steeds weg. Het lijkt wel steeds erger te worden. Het bekabelde internet valt niet weg want de tv blijft werken.

Het spontaan wegvallen is niet gebonden aan tijdstip.

De box 12 resetten lukt niet op de bovenstaande manier.

Het glasvezelkastje heb ik nu al voor de 2de keer minimaal een minuut spanningsloos gemaakt.

Wie heeft een werkende oplossing.

Ik ben er namelijk wel een beetje klaar mee als ik eerlijk ben. Na de update is het spontaan wegvallen van de wifi alleen maar erger geworden.

Ik heb even naar je verbinding en aansluiting gekeken, @Snoekie1970, en daar zie ik niets geks in. Wat aangeeft dat het een probleem is dat z'n oorzaak vindt ergens bij jou in huis. Ik raad je aan om in dit geval een eigen topic aan te maken. Dan kan de Commuity en wij met je meekijken en -denken. Geef in je topic een zo volledig mogelijk overzicht van wat je hebt aan apparaten, beginnend met de Box 12. Belangrijk is hoe alles aan elkaar zit, en waar eventuele wifipunten staan in relatie tot elkaar. 

 

Wifi via Deco en bedraad internet valt meerdere malen per dag ook weg hier, krijg dan een melding dat DNS niet te vinden is. Modem gereset etc helpt niet, problemen sinds de nieuwste update.

Als je bekabelde internet ook uitvalt, maak dan een eigen topic aan zodat we hiernaar kunnen kijken, @Xiro.

 

 

Deze week is mijn Box12 ge-update. Moest mijn apparaten opnieuw connecteren. 
iPad, iPhone en redelijk oude Acer pc kregen onmiddellijk weer verbinding.

HP Envy (jr oud) geeft problemen. In eerste instantie gedacht dat de mesh keuze 5Ghz ipv 2,4 GHz de oorzaak was en daarom een super WiFi van 2,4Ghz aangemaakt, want de Acer draait goed en selecteert zelf steeds de mesh 2,4Ghz.

Box12 en HP Envy al diverse keren opgestart, maar het lukt niet om verbinding te krijgen.

Wat voor melding(en) geeft de Envy bij het proberen verbinden, @Cappy?

Net bij de eerste keer weer proberen van de HP Envy leek het erop dat er WiFi/internet was op 2,4Ghz band op het super WiFi SSID. WiFi symbool zichtbaar in de statusbalk. Bij de SSID naam staat “verbonden, beveiligd”

Alleen bij het opstarten van Outlook blijkt er toch weer geen verbinding te zijn en gaat het WiFi symbool ook weer weg. Bij de SSID naam staat dan “geen internet, beveiligd” en de vraag “verbinding verbreken”? 
 

Als ik op mijn “normale” SSID de HP Envy probeer te verbinden, zie ik dat hij overspringt naar 5Ghz, even lijkt er weer internet te zijn, maar vervolgens weer weg. Melding  “geen internet, beveiligd”.

In het netwerkplaatje van het modem, staat mijn Acer (op 2,4 GHz) en ik vermoed ook mijn iPad en iPhone getekend via de WiFi versterker, die bij het modem staat. De HP Envy (op 2,4 of 5Ghz) staat bovenaan direct op de Box12 getekend en loopt dus niet via de versterker. Wellicht is dit het probleem van het wegvallen van het internet signaal. Heb alleen geen idee hoe ik die wel via de versterker kan laten lopen.

Reputatie 7
Badge +17

Hmmm, wat als je Extra Wifi instelt en de HP Envy daarmee verbindt @Cappy?

Reageer