Op 3 november 2021 zijn we begonnen we met de uitrol van een software update voor de KPN Box 12. Deze update naar versie SGEJ10000448 zorgt ervoor dat de Box 12 onze mesh ondersteunt waardoor hij gaat samenwerken met zowel de SuperWifi als de Experia Wifi. Deze softwareversie is gegaan naar alle klanten die alleen een Box 12 hebben. Met daarnaast een kleine groep aan klanten die ook SuperWifi en/of Experia WIfi hebben.
Daarnaast hebben we in de periode eind oktober t/m eind november 2021 ook een mini-update uitgerold specifiek om het certificaat te vernieuwen. Hierbij is het versienummer van SGEJ10000310 naar SGEJ10000312 gegaan. Deze update ging naar alle klanten met een Box 12 die niet de SGEJ10000448 kregen.
Vervolgens zijn we in december, vanwege de feestdagen, tijdelijk gestopt met het verder uitrollen van de SGEJ10000448 update. We merkten in die periode ook dat er klanten waren met de 448-versie die problemen kregen met hun verbinding.
We hebben nu een nieuwe versie van de software gemaakt, dit is versie SGEJ10000516. Deze versie brengt een grote verbetering in de verbrekingen. Daarnaast brengt het de nieuwe functie Extra Wifi (meer daarover hieronder). Deze versie hebben we eerder deze maand bij een testgroep uitgerold.
Vanaf dinsdag 1 februari gaan we deze nieuwe versie bij iedereen uitrollen. Daar gaan we mee door tot aan de Olympische Spelen. Tijdens de Olympische Spelen nemen we pauze. Na de Olympische Spelen doen we de laatste groep.
Deze laatste groep zijn degenen die een Box 12 hebben in combinatie met SuperWifi en/ of Experia Wifi, én die daarbij ook meerdere SSID's in gebruik hebben. Bij deze groep krijg je dat na de update deze SSID's samengevoegd worden tot één.
Zit je in deze groep en wil je al wel de update hebben, dan kun je hem forceren met een reset. Maar let er dan op dat je daarna nog maar één SSID hebt. Je kunt de hieronder beschreven optie Extra Wifi gebruiken om weer een tweede SSID in te stellen als je dat wilt.
Daarnaast is deze versie van de software ook, per direct, zelf binnen te halen door je Box 12 een reset te geven. Dit betekent dat we ook geen roll back verzoeken meer doen.
Wat betekent dit ‘samenwerken’?
SuperWifi en Experia Wifi maken onderling gebruik van een communicatieprotocol om te zorgen dat je apparaten naadloos overgaan van de wifi van de ene SuperWifi of Experia Wifi naar die van de andere. Afhankelijk van welke van de SuperWifi of Experia Wifi het dichtste bij is en de beste verbinding geeft. Dit noemen we mesh.
Op dit moment is het nog zo dat de Box 12 dit communicatieprotocol niet ondersteunt. Daardoor is de wifi van de Box 12 nu nog een los netwerk, gescheiden van die van de SuperWifi en/of Experia Wifi. Hierdoor kan het zijn dat je een korte onderbreking in je wifiverbinding ervaart als je apparaat van de ene wifi naar de andere schakelt. Of dat het juist heel lang duurt voor je apparaat overspringt naar een betere verbinding van een dichterbij wifipunt.
Na de update ondersteunt de Box 12 ook het mesh communicatieprotocol. Hij zal dan gaan samenwerken met de SuperWifi en Experia Wifi om te zorgen dat jouw apparaten altijd met het best mogelijke wifipunt verbonden zijn.
Wat zit er in de SGEJ10000516 ten opzichte van de SGEJ1000044?
We zien in deze nieuwe software versie een grote verbetering op het gebied van verbrekingen van de verbinding. Daarnaast zit hier ook de eerder aangekondigde Extra Wifi in.
Extra Wifi is een extra wifinetwerk (SSID) dat je aan kunt zetten waarbij je de mogelijkheid hebt om deze te splitsen in 2,4 en 5GHz, of om een van deze beide frequenties uit te laten. Deze Extra Wifi staat standaard uit. Je kunt het aanzetten door in te loggen op de webinterface en te gaan naar de wifiinstellingen.
Deze Extra Wifi is niet te zien of te beheren via de Thuis app.

Wanneer krijg ik de update?
Je wordt per sms geïnformeerd zodra je aan de beurt bent. Je krijgt de update dan in de nacht volgend op de sms. Je kunt controleren of de update gelukt is door in te loggen op je Experia Box en te kijken naar het versienummer van de firmware. Je vindt dit onder de knop ‘My Modem’ op de hoofdpagina van de webinterface.
Wat gebeurt er tijdens de update?
De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt.
Heb je nu de SGEJ10000312 versie? Dan wordt bij het updaten ook het wachtwoord waarmee je inlogt op de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling. Dit is het wachtwoord zoals vermeld staat op de sticker onderop het modem. Na de update zal je Box 12 herstarten.
- Heb je geen Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten, dan is de Box 12 klaar na het herstarten.
- Heb je wel Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten, dan gaat de Box 12 na het herstarten synchroniseren daarmee. De Box 12 neemt de wifigegevens over van het masterapparaat en wordt zelf de nieuwe master. Dit kan enkele minuten duren.
Heb je nu de SGEJ10000448 versie? Dan merk je er verder weinig van.
Heb je ook Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten dan moeten deze ook een update hebben om gebruik te kunnen maken van de Extra Wifi. De uitrol van deze updates is bezig. Zie voor meer informatie daarover het aparte Experia Wifi/SuperWifi updates topic.
Hebben je wifipunten deze update nog niet op het moment dat je Box 12 de update krijgt? Dan worden de wifipunten bij het updaten van de Box 12 automatisch ook geüpdatet.
Moet ik zelf nog iets doen?
In de basis niet. Alleen als je het inlogwachtwoord van de Box 12 gewijzigd had, zul je dit weer opnieuw moeten instellen. Hiervoor log je in op je Experia Box. Klik dan op de hoofdpagina op ‘Access Control’ en ga naar het tabblad ‘User’. Daar kun je het inlogwachtwoord (weer) wijzigen.
Veranderingen in de webinterface en instellingen van de Box 12
Omdat de Box 12 na de update een mesh netwerk vormt met eventuele SuperWifi en Experia Wifi zijn er ook wat wijzigingen rond het beheer van wifi en je netwerk. Hier zetten we dat kort op een rijtje (klik op Toon inhoud):
De hoofdpagina van de webinterface, waar je terecht komt direct na het inloggen verandert. In plaats van alleen de blauwe knoppen, en een lijst van je met de wifi verbonden apparaten, zie je nu een overzicht van je hele netwerk. De blauwe knop ‘Wifi’ is verdwenen. Je bereikt de wifi instellingen nu door op het icoon van de Box 12 te klikken in de Netwerk Map.

Als je, in de Netwerk Map, klikt op het icoon van de Box 12 kom je dus terecht bij de instellingen voor wifi. Die zijn grotendeels hetzelfde, alleen de mogelijkheid om de 2,4 en 5 GHz onafhankelijk van elkaar uit te zetten is verdwenen.

Verder kun je onder de knop ‘My Modem’ (op de hoofdpagina), ook een nieuwe Client List bereiken met alle verbonden apparaten.

Ook zijn er nieuwe opties voor bellen. Je kunt nu zelf aangeven wat je met welk nummer wilt doen.

Veelgestelde vragen
Ik heb een SuperWifi of Experia Wifi vlakbij de Box 12 staan, kan ik die nu verplaatsen?
Ja, dat kan! En raden we ook aan omdat je anders de kans loopt dat er wat verstoring ontstaat omdat ze zo dicht bij elkaar staan.
Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?
Via wifi op het moment nog niet. Als het apparaat ook bekabeld aangesloten kan worden, dan zou je dat kunnen doen.
Wel zijn we van plan om op later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit netwerk is ook te splitsen in 2,4 en 5GHz. Hier kun je dan apparaten op aansluiten waar de mesh niet voor nodig is, of niet goed mee werkt. Bijvoorbeeld draadloze speakers die altijd op een vaste plek staan. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend, daar komen we via een apart topic, op terug zodra we meer weten.
Ik wil graag mijn wifi netwerknaam wijzigen, hoe doe ik dit?
Je kunt dit gemakkelijk doen met de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk aanpassen.
Ik wil de wifi van de Box 12 graag uitzetten, hoe doe ik dit?
Dit kan door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Zet beide schuifjes achter ‘enable radio’ en ‘enable SSID’ uit om de wifi uit te schakelen.
Ik heb een Experia Box V10, V9 of V8, krijgt deze ook een mesh update?
Nee, het is bij deze Experia Boxen niet mogelijk om mesh hier op actief te krijgen.
Ik heb een sms met aankondiging van de update ontvangen, maar zie de nieuwe firmwareversie nog niet in de webinterface.
Het kan gebeuren dat onze poging om de firmware te updaten niet in één keer lukt. In dat geval krijg je de update binnen enkele dagen alsnog.
Waarom wordt het inlog wachtwoord van de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling?
Dit doen we voor de mensen die al SuperWifi of Experia Wifi in gebruik hebben naast de Box 12. Je hebt dan een wachtwoord om in te loggen op het masterapparaat en/of de KPN Thuis app. Na de update is de Box 12 de master. Door dat wachtwoord te resetten wordt je geforceerd om bij de eerste keer inloggen zelf een wachtwoord in te stellen. Deze is dan ook gelijk het inlogwachtwoord voor je mesh in het algemeen.
Zitten er ook nog andere dingen in deze update?
Naast de veranderingen rondom wifi/mesh bevat deze update ook een aantal bug fixes waaronder:
- Het kon voorkomen, op bepaalde soorten verbindingen, dat de Box 12 moeilijk in sync kon komen, dit is opgelost.
- Ook kwam het soms voor dat de Box 12 spontaan herstartte, dit is eveneens opgelost.
- Soms werden DNS instellingen automatisch teruggezet naar de fabrieksinstelling als je deze wijzigde, dit is verholpen.
- Het IPv6 WAN adres was niet zichtbaar in de webinterface, nu wel.
- Port mapping en DMZ functie zijn verbeterd.
- Werking van de WPS is verbeterd.
Hoe zit het met de V10A?
Eerder in 2021 hebben we deze mesh update voor de V10A uitgerold.
Heb je nog andere vragen? Stel ze hieronder!
Laatste topic update: 01-02-2022