Sticky

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000448 & SGEJ100000516]

  • 27 October 2021
  • 1695 reacties
  • 76625 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +29

Op 3 november 2021 zijn we begonnen we met de uitrol van een software update voor de KPN Box 12. Deze update naar versie SGEJ10000448 zorgt ervoor dat de Box 12 onze mesh ondersteunt waardoor hij gaat samenwerken met zowel de SuperWifi als de Experia Wifi. Deze softwareversie is gegaan naar alle klanten die alleen een Box 12 hebben. Met daarnaast een kleine groep aan klanten die ook SuperWifi en/of Experia WIfi hebben.

Daarnaast hebben we in de periode eind oktober t/m eind november 2021 ook een mini-update uitgerold specifiek om het certificaat te vernieuwen. Hierbij is het versienummer van SGEJ10000310 naar SGEJ10000312 gegaan. Deze update ging naar alle klanten met een Box 12 die niet de SGEJ10000448 kregen.

Vervolgens zijn we in december, vanwege de feestdagen, tijdelijk gestopt met het verder uitrollen van de SGEJ10000448 update. We merkten in die periode ook dat er klanten waren met de 448-versie die problemen kregen met hun verbinding. 

We hebben nu een nieuwe versie van de software gemaakt, dit is versie SGEJ10000516. Deze versie brengt een grote verbetering in de verbrekingen. Daarnaast brengt het de nieuwe functie Extra Wifi (meer daarover hieronder). Deze versie hebben we eerder deze maand bij een testgroep uitgerold. 

Vanaf dinsdag 1 februari gaan we deze nieuwe versie bij iedereen uitrollen. Daar gaan we mee door tot aan de Olympische Spelen. Tijdens de Olympische Spelen nemen we pauze. Na de Olympische Spelen doen we de laatste groep. 
Deze laatste groep zijn degenen die een Box 12 hebben in combinatie met SuperWifi en/ of Experia Wifi, én die daarbij ook meerdere SSID's in gebruik hebben. Bij deze groep krijg je dat na de update deze SSID's samengevoegd worden tot één. 

Zit je in deze groep en wil je al wel de update hebben, dan kun je hem forceren met een reset. Maar let er dan op dat je daarna nog maar één SSID hebt. Je kunt de hieronder beschreven optie Extra Wifi gebruiken om weer een tweede SSID in te stellen als je dat wilt.

Daarnaast is deze versie van de software ook, per direct, zelf binnen te halen door je Box 12 een reset te geven. Dit betekent dat we ook geen roll back verzoeken meer doen. 

 

Wat betekent dit ‘samenwerken’?

SuperWifi en Experia Wifi maken onderling gebruik van een communicatieprotocol om te zorgen dat je apparaten naadloos overgaan van de wifi van de ene SuperWifi of Experia Wifi naar die van de andere. Afhankelijk van welke van de SuperWifi of Experia Wifi het dichtste bij is en de beste verbinding geeft. Dit noemen we mesh. 

Op dit moment is het nog zo dat de Box 12 dit communicatieprotocol niet ondersteunt. Daardoor is de wifi van de Box 12 nu nog een los netwerk, gescheiden van die van de SuperWifi en/of Experia Wifi. Hierdoor kan het zijn dat je een korte onderbreking in je wifiverbinding ervaart als je apparaat van de ene wifi naar de andere schakelt. Of dat het juist heel lang duurt voor je apparaat overspringt naar een betere verbinding van een dichterbij wifipunt.

Na de update ondersteunt de Box 12 ook het mesh communicatieprotocol. Hij zal dan gaan samenwerken met de SuperWifi en Experia Wifi om te zorgen dat jouw apparaten altijd met het best mogelijke wifipunt verbonden zijn.

 

Wat zit er in de SGEJ10000516 ten opzichte van de SGEJ1000044?

We zien in deze nieuwe software versie een grote verbetering op het gebied van verbrekingen van de verbinding.  Daarnaast zit hier ook de eerder aangekondigde Extra Wifi in.

Extra Wifi is een extra wifinetwerk (SSID) dat je aan kunt zetten waarbij je de mogelijkheid hebt om deze te splitsen in 2,4 en 5GHz, of om een van deze beide frequenties uit te laten. Deze Extra Wifi staat standaard uit. Je kunt het aanzetten door in te loggen op de webinterface en te gaan naar de wifiinstellingen.

Deze Extra Wifi is niet te zien of te beheren via de Thuis app.

 

Wanneer krijg ik de update?

Je wordt per sms geïnformeerd zodra je aan de beurt bent. Je krijgt de update dan in de nacht volgend op de sms. Je kunt controleren of de update gelukt is door in te loggen op je Experia Box en te kijken naar het versienummer van de firmware. Je vindt dit onder de knop ‘My Modem’ op de hoofdpagina van de webinterface.

 

Wat gebeurt er tijdens de update?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt.

Heb je nu de SGEJ10000312 versie? Dan wordt bij het updaten ook het wachtwoord waarmee je inlogt op de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling. Dit is het wachtwoord zoals vermeld staat op de sticker onderop het modem. Na de update zal je Box 12 herstarten. 

  • Heb je geen Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten, dan is de Box 12 klaar na het herstarten.
  • Heb je wel Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten, dan gaat de Box 12 na het herstarten synchroniseren daarmee. De Box 12 neemt de wifigegevens over van het masterapparaat en wordt zelf de nieuwe master. Dit kan enkele minuten duren.

Heb je nu de SGEJ10000448 versie? Dan merk je er verder weinig van. 

Heb je ook Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten dan moeten deze ook een update hebben om gebruik te kunnen maken van de Extra Wifi. De uitrol van deze updates is bezig. Zie voor meer informatie daarover het aparte Experia Wifi/SuperWifi updates topic.

Hebben je wifipunten deze update nog niet op het moment dat je Box 12 de update krijgt? Dan worden de wifipunten bij het updaten van de Box 12 automatisch ook geüpdatet.

 

Moet ik zelf nog iets doen?

In de basis niet. Alleen als je het inlogwachtwoord van de Box 12 gewijzigd had, zul je dit weer opnieuw moeten instellen. Hiervoor log je in op je Experia Box. Klik dan op de hoofdpagina op ‘Access Control’ en ga naar het tabblad ‘User’. Daar kun je het inlogwachtwoord (weer) wijzigen.

 

Veranderingen in de webinterface en instellingen van de Box 12

Omdat de Box 12 na de update een mesh netwerk vormt met eventuele SuperWifi en Experia Wifi zijn er ook wat wijzigingen rond het beheer van wifi en je netwerk. Hier zetten we dat kort op een rijtje (klik op Toon inhoud):

De hoofdpagina van de webinterface, waar je terecht komt direct na het inloggen verandert. In plaats van alleen de blauwe knoppen, en een lijst van je met de wifi verbonden apparaten, zie je nu een overzicht van je hele netwerk. De blauwe knop ‘Wifi’ is verdwenen. Je bereikt de wifi instellingen nu door op het icoon van de Box 12 te klikken in de Netwerk Map. 

 

Als je, in de Netwerk Map, klikt op het icoon van de Box 12 kom je dus terecht bij de instellingen voor wifi. Die zijn grotendeels hetzelfde, alleen de mogelijkheid om de 2,4 en 5 GHz onafhankelijk van elkaar uit te zetten is verdwenen.

Verder kun je onder de knop ‘My Modem’ (op de hoofdpagina), ook een nieuwe Client List bereiken met alle verbonden apparaten.

 

 

Ook zijn er nieuwe opties voor bellen. Je kunt nu zelf aangeven wat je met welk nummer wilt doen.

 

 

Veelgestelde vragen

 

Ik heb een SuperWifi of Experia Wifi vlakbij de Box 12 staan, kan ik die nu verplaatsen?

Ja, dat kan! En raden we ook aan omdat je anders de kans loopt dat er wat verstoring ontstaat omdat ze zo dicht bij elkaar staan.

 

Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Via wifi op het moment nog niet. Als het apparaat ook bekabeld aangesloten kan worden, dan zou je dat kunnen doen.

 

Wel zijn we van plan om op later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit netwerk is ook te splitsen in 2,4 en 5GHz. Hier kun je dan apparaten op aansluiten waar de mesh niet voor nodig is, of niet goed mee werkt. Bijvoorbeeld draadloze speakers die altijd op een vaste plek staan. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend, daar komen we via een apart topic, op terug zodra we meer weten.

 

Ik wil graag mijn wifi netwerknaam wijzigen, hoe doe ik dit?

Je kunt dit gemakkelijk doen met de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk aanpassen. 

 

Ik wil de wifi van de Box 12 graag uitzetten, hoe doe ik dit?

Dit kan door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Zet beide schuifjes achter ‘enable radio’ en ‘enable SSID’ uit om de wifi uit te schakelen. 

 

Ik heb een Experia Box V10, V9 of V8, krijgt deze ook een mesh update?

Nee, het is bij deze Experia Boxen niet mogelijk om mesh hier op actief te krijgen.

 

Ik heb een sms met aankondiging van de update ontvangen, maar zie de nieuwe firmwareversie nog niet in de webinterface.

Het kan gebeuren dat onze poging om de firmware te updaten niet in één keer lukt. In dat geval krijg je de update binnen enkele dagen alsnog. 

 

Waarom wordt het inlog wachtwoord van de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling?

Dit doen we voor de mensen die al SuperWifi of Experia Wifi in gebruik hebben naast de Box 12. Je hebt dan een wachtwoord om in te loggen op het masterapparaat en/of de KPN Thuis app. Na de update is de Box 12 de master. Door dat wachtwoord te resetten wordt je geforceerd om bij de eerste keer inloggen zelf een wachtwoord in te stellen. Deze is dan ook gelijk het inlogwachtwoord voor je mesh in het algemeen.

 

  Zitten er ook nog andere dingen in deze update?

Naast de veranderingen rondom wifi/mesh bevat deze update ook een aantal bug fixes waaronder:

  • Het kon voorkomen, op bepaalde soorten verbindingen, dat de Box 12 moeilijk in sync kon komen, dit is opgelost.
  • Ook kwam het soms voor dat de Box 12 spontaan herstartte, dit is eveneens opgelost. 
  • Soms werden DNS instellingen automatisch teruggezet naar de fabrieksinstelling als je deze wijzigde, dit is verholpen.
  • Het IPv6 WAN adres was niet zichtbaar in de webinterface, nu wel. 
  • Port mapping en DMZ functie zijn verbeterd.
  • Werking van de WPS is verbeterd.

 

Hoe zit het met de V10A?

Eerder in 2021 hebben we deze mesh update voor de V10A uitgerold.

 

Heb je nog andere vragen? Stel ze hieronder!

 

Laatste topic update: 01-02-2022


1695 reacties

Heel fijn dat alles nu weer werkt zoals het zou moeten @EpeSolar en dat de monteur de glasvezelaansluiting ook goed heeft onderzocht en hersteld. Maar erg jammer dat de problemen veroorzaakt lijken te zijn door de update. De situatie die jij schetst is gelukkig niet representatief, de update is uitvoerig getest voor de uitrol en het is me dan ook een raadsel waarom jouw Box12 zo slecht lijkt te reageren op de update. We zullen jouw situatie intern gaan bespreken. 


Het zal vast uitvoerig getest zijn maar dat is dan geen goede test geweest. Dat is een conclusie die ik durf te trekken als ik dit toppic lees en een ook zie dat de update niet meer gepushed word.

Het probleem is denk ik ook groter als je denkt, alleen veel mensen merken het niet als ze 2 keer per dag een korte onderbreking hebben op hun netwerk. Ik werk thuis, en maak dus veel gebruik van jullie netwerk. Daardoor merk ik het ook sneller als er iets niet goed gaat. Het heeft bij mij wel dik een week geduurd voor ik doorhad waardoor de problemen kwamen.

@Ruben Lucas Dit is onder meer de reden dat de nieuwe update niet meer te forceren is. Ons ontwikkelingsteam zoekt naar een oplossing. Zodra er een nieuwe update beschikbaar is, dan zullen we dit uiteraard hier delen.

Wat gebeurt er als je nu de V12 een factory reset geeft?

Krijgt deze dan weer firmware versie 312 gepusht omdat die nu weer als "preferred" firmware ingesteld staat?

Helaas blijft de nieuwe update gewoon staan. Jammer dat er geen rollback mogelijkheid is.

@Alexandra  Nee het is zeker niet ideaal. Probeer sinds vanmorgen vanaf huis te werken en modem is inmiddels 4x herstart. Wat dan weer wel ideaal is is dat ik ook nog coax kabel heb! Vanavond maar eens een bestelling inschieten bij de kabelboer dan kan ik dit tranendal verlaten.

Jammer want ik was erg blij met mn glasvezel…

Reputatie 7
Badge +15

@Ruben Lucas Dit is onder meer de reden dat de nieuwe update niet meer te forceren is. Ons ontwikkelingsteam zoekt naar een oplossing. Zodra er een nieuwe update beschikbaar is, dan zullen we dit uiteraard hier delen.

Wat gebeurt er als je nu de V12 een factory reset geeft?

Krijgt deze dan weer firmware versie 312 gepusht omdat die nu weer als "preferred" firmware ingesteld staat?

Helaas blijft de nieuwe update gewoon staan. Jammer dat er geen rollback mogelijkheid is.

@Ruben Lucas en @wjb Van een rollback is geen sprake. Als je de update hebt uitgevoerd, dan blijft deze staan, ook wanneer je het modem een reset geeft. De update is alleen niet te forceren door een reset uit te voeren.

 

@jerry123 De nieuwe update zou het probleem dat jij ervaart moeten oplossen. Helaas is de update momenteel niet meer te forceren, doordat er andere problemen aan het licht zijn gekomen. We doen ons best om deze zo snel mogelijk te verhelpen, zodat het spontaan uitvallen van de KPN Box 12 snel tot het verleden behoort.

@Ruben Lucas Dit is onder meer de reden dat de nieuwe update niet meer te forceren is. Ons ontwikkelingsteam zoekt naar een oplossing. Zodra er een nieuwe update beschikbaar is, dan zullen we dit uiteraard hier delen.

Wat gebeurt er als je nu de V12 een factory reset geeft?

Krijgt deze dan weer firmware versie 312 gepusht omdat die nu weer als "preferred" firmware ingesteld staat?

Helaas blijft de nieuwe update gewoon staan. Jammer dat er geen rollback mogelijkheid is.

@Ruben Lucas en @wjb Van een rollback is geen sprake. Als je de update hebt uitgevoerd, dan blijft deze staan, ook wanneer je het modem een reset geeft. De update is alleen niet te forceren door een reset uit te voeren.

 

@jerry123 De nieuwe update zou het probleem dat jij ervaart moeten oplossen. Helaas is de update momenteel niet meer te forceren, doordat er andere problemen aan het licht zijn gekomen. We doen ons best om deze zo snel mogelijk te verhelpen, zodat het spontaan uitvallen van de KPN Box 12 snel tot het verleden behoort.

Tot de laatste update had ik een stabiele situatie. Zit nu op versie SGEJ10000448. Graag zou ik terug willen naar de versie voor de update naar SGEJ10000448 zodat ik niet meerdere keren per dag weg vallend internet heb. Jullie hebben dan tijd genoeg om het een en ander uit te zoeken. Aangezien we tegenwoordig verplicht thuiswerken is het erg vervelend dat je tijdens Teams vergaderingen een internet verbreking hebt van een aantal minuten.

 

Reputatie 4
Badge +2

 

@jerry123 De nieuwe update zou het probleem dat jij ervaart moeten oplossen. Helaas is de update momenteel niet meer te forceren, doordat er andere problemen aan het licht zijn gekomen. We doen ons best om deze zo snel mogelijk te verhelpen, zodat het spontaan uitvallen van de KPN Box 12 snel tot het verleden behoort.

@Denise_  de nieuwe update lost geen problemen op, deze veroorzaakt ze alleen. hoog de oude versie op naar sgej10000449 en zet deze op preferred, dan worden alle devices terug gezet naar de oude versie en zijn de lijnen weer stabiel. Daarna hebben jullie tijd genoeg om deze shit op te lossen.  maar dat zal wel te simpel gedacht zijn…..

Reputatie 1

Bandsteering op 6 GHz band is zo te zien ook een probleem 

@Denise_ Zou ik jullie het advies mogen geven om op korte termijn (Eind November Begin December) een oplossing te bieden zodat deze mensen in ieder geval geholpen zijn
De mogelijke oplossingen die ik zou adviseren zijn:

  1. Modems met SGEJ10000448 eind November / begin December te voorzien van een update die de functie brekende problemen in ieders geval oplost 
  2. Modems met SGEJ10000448 bij mensen die ernstige problemen ervaren kosteloos te vervangen Door een Fritz!Box om zo toch de enige geleden schaden te kunnen dekken + Een aantal maanden gratis KPN Service Plus
  3. Modems met SGEJ10000448 Bij mensen die Lichte problemen ervaren om te wisselen voor een Modem met SGEJ10000312

Echter Gebruik ik mijn V12 om soms eens te testen voor als ik er een moet aansluiten of als ik hoor dat er mogelijk problemen zijn en ik hier eventueel een test op zou willen uitvoeren om andere te helpen 
vandaar dat zoals te zien is er ook een Fritz!Box achter mijn V12 hangt en sluit ik mezelf ook uit van deze opties

Daarnaast zou ik aan KPN aanraden om eens in gesprek te gaan met AVM voor de mogelijkheden die hun kunnen bieder voor een eventuele v13 aangezien hun apparatuur nog op jullie netwerk veel minder problemen heeft en het superieure model modem is in vergelijking met wat jullie tot op heden hebben aan geboden  

Reputatie 7
Badge +29

Rollback staat voor nu niet op de planning, Ruben, Francoix en anderen.

Wel zijn deze grotere issues die jullie aangedragen hebben natuurlijk direct doorgezet naar de ontwikkelaars. Zodra we dan ook meer informatie of nieuws hebben dan laten we het direct weten.

Reputatie 4
Badge +2

Probleem alleen is dat wij daar niets mee op schieten en met haperende modems blijven zitten.
die rollback is een must, en op zeer korte termijn, bijvoorbeeld Vrijdag op Zaterdag nacht.

Vandaag 2x verlies van verbinding gehad

1x midden in een Teams meeting met een potentiële nieuwe klant.

1x tijdens het troubleshooten van een issue bij een bestaande klant.

Dit kost me met een beetje pech klanten en reputatie, want als je je eigen verbinding al niet op orde hebt…
 

Volgens mij zijn de problemen met de wegvallende verbinding niet geintroduceerd met SGEJ10000488. Ik had deze namelijk ook al met versie SGEJ10000310. Ik heb vandaag maar 1x last gehad van een spontane modem reset. Op een slechte dag was het eens 14x een reset maar er zijn ook dagen dat de modem het de hele dag deed.

Zie ook:

 

Reputatie 4
Badge +2

ik heb met versie SGEJ10000312 geen problemen gehad, enkel met de bandsteering

Reputatie 1

Probleem alleen is dat wij daar niets mee op schieten en met haperende modems blijven zitten.
die rollback is een must, en op zeer korte termijn, bijvoorbeeld Vrijdag op Zaterdag nacht.

Vandaag 2x verlies van verbinding gehad

1x midden in een Teams meeting met een potentiële nieuwe klant.

1x tijdens het troubleshooten van een issue bij een bestaande klant.

Dit kost me met een beetje pech klanten en reputatie, want als je je eigen verbinding al niet op orde hebt…
 

vandaar dat ik ook zeg dat er iets moet gebeuren op korte termijn 
Eind November Begin December Moet dit gewoon opgelost zijn anders vrees ik dat dit een civiele zaak tegen KPN gaat worden 
die 3 opties die ik hier boven aan gaf zijn minder dan wat KPN in dat geval beven het hoofd hangt
zelfs de 2de optie 
Na verwachting zou dat een minima zijn echter zou de eis dan ook worden om “KPN Service Plus” Hierbij aan de contract duur Gratis aan te bieden 
Daarnaast zou waarschijnlijk ook nog een schade vergoeding aan de gedupeerde worden toegewezen 
dit kan als directe vergoeding zijn of als korting op het lopende abonnement

Ik neem aan dat bij mensen die hierdoor over gestapt zijn er de adviesprijs Fritz!box + Kosten “KPN Service Plus” voor 1 jaar + schade vergoeding het totaal gaat worden wat KPN opgelegd gaat worden als directe vergoeding voor deze voormalige klanten

Dus ik raad KPN aan het niet zover te laten komen

Reputatie 7
Badge +22

Hallo @djravix , misschien een zakelijk abo nemen met een zakelijk modem en een uitgebreide SLA?

Reputatie 7

Het enige wat ik hoop is dat KPN de vele klachten over de werking van de V12 zeer serieus zal nemen en keihard zal werken aan een oplossing.

Overigens heb ik een V12 met de 448 firmware in een testopstelling achter mijn EdgeRouter hangen waarbij ik af en toe mijn Android tablet via wifi aansluit om t.b.v. vragen op het forum het één en ander te kunnen bekijken. Ik ervaar daarbij "maar" één probleem en dat is dat vroeg of laat de tablet altijd met 2.4GHz verbonden is en dat op 2,5 meter van de V12 terwijl er ook nog eens maar één apparaat aangesloten is. Mijn V12 blijft wel 24x7 operationeel, ik zie geen onderbrekingen in de pppoe verbinding richting mijn EdgeRouter.

Reputatie 7
Badge +10

Eind November Begin December Moet dit gewoon opgelost zijn anders vrees ik dat dit een civiele zaak tegen KPN gaat worden 

Ik denk niet dat KPN onder de indruk is van dreigementen met rechtszaken 😉

 

Bandsteering op 6 GHz band is zo te zien ook een probleem 

Ja dat is logisch, de Box12 doet niks op 6Ghz want de frequentiebanden voor Wifi-6E zijn nog helemaal niet vrijgegeven in de EU.

 

Modems met SGEJ10000448 eind November / begin December te voorzien van een update die de functie brekende problemen in ieders geval oplost 

Er wordt al lang gewerkt om de issues met de 448-software te verhelpen. De termijn is mij niet bekend maar er wordt echt al wel aan gewerkt.

 

Modems met SGEJ10000448 bij mensen die ernstige problemen ervaren kosteloos te vervangen Door een Fritz!Box om zo toch de enige geleden schaden te kunnen dekken + Een aantal maanden gratis KPN Service Plus

Waarom een Fritzbox met Service Plus? Dat is echt helemaal niet nodig. Vervangen met een ander type modem zou dan nog een optie kunnen zijn maar Fritzbox icm Service Plus gaat echt niet gebeuren.

 

Modems met SGEJ10000448 Bij mensen die Lichte problemen ervaren om te wisselen voor een Modem met SGEJ10000312

 Dat zou nog wel eens een optie kunnen zijn.

 

Daarnaast zou ik aan KPN aanraden om eens in gesprek te gaan met AVM voor de mogelijkheden die hun kunnen bieder voor een eventuele v13 aangezien hun apparatuur nog op jullie netwerk veel minder problemen heeft en het superieure model modem is in vergelijking met wat jullie tot op heden hebben aan geboden  

Allereerst ben ik het er absoluut niet mee eens dat Fritzbox een superieur apparaat is tegenover alles wat we ooit aan modems hebben gehad. Ik heb hier een Fritzbox staan maar ik kies ervoor om 'm niet te gebruiken omdat ik de V10 op een aantal fronten een beter apparaat vindt, snelheid van de webGUI bijvoorbeeld maar ook de 4G-backup functie van Fritzbox vind ik jammerlijk. Daarbij is een Fritzbox ook niet een modem voor iedereen, het is niet even inprikken en het werkt, iets wat bij veel klanten wel het geval moet zijn. Het is ook een beetje kort door de bocht want voor de een is een Fritzbox een betere optie en voor de ander een regulier KPN modem.

Hallo @djravix , misschien een zakelijk abo nemen met een zakelijk modem en een uitgebreide SLA?

Te makkelijk. Als consument mag je ook verwachten dat je een degelijk product geleverd krijgt en hulp krijgt bij verstoringen. Op dit moment wordt er geen enkele oplossing geboden.

Reputatie 7
Badge +23

Hallo @djravix , misschien een zakelijk abo nemen met een zakelijk modem en een uitgebreide SLA?

Te makkelijk. Als consument mag je ook verwachten dat je een degelijk product geleverd krijgt en hulp krijgt bij verstoringen. Op dit moment wordt er geen enkele oplossing geboden.

Die hulp is er ook. Maar niet onmiddellijk. Soms moet je wel eens even een paar dagen wachten. Of weken. Naar gelang hoe erg de verstoring is. Een paar verbreking op een dag is natuurlijk niet fijn en moet uiteraard opgelost worden. Bij voorkeur ook zo snel als mogelijk. Maar toch moet je er niet vreemd van opkijken als dat een paar weken duurt bij een particulier abonnement. Bij een zakelijk abonnement lopen ze harder voor je. Daar zit gewoon verschil in. 

Reputatie 4
Badge +2

Het verschil alleen is dat het hier niet over 1 klant gaat, de problemen door kpn zelf veroorzaakt zijn en het zo hard voorkomt bij zakelijke abonnementen waar de box 12 bij is geleverd.

Reputatie 7
Badge +22

Het verschil alleen is dat het hier niet over 1 klant gaat, de problemen door kpn zelf veroorzaakt zijn en het zo hard voorkomt bij zakelijke abonnementen waar de box 12 bij is geleverd.

De zakelijke KPN Box12 is wezenlijk anders dan de Box12 voor de particuliere markt, kijk de handleiding er maar op na van de zakelijke box.

 

Reputatie 7

Het verschil alleen is dat het hier niet over 1 klant gaat, de problemen door kpn zelf veroorzaakt zijn en het zo hard voorkomt bij zakelijke abonnementen waar de box 12 bij is geleverd.

De zakelijke KPN Box12 is wezenlijk anders dan de Box12 voor de particuliere markt, kijk de handleiding er maar op na van de zakelijke box.

Heb je een link naar de handleiding voor de zakelijke V12?

Of bedoel je deze handleiding want dan zie ik zo één twee drie niet echt verschillen.

Reputatie 4
Badge +2

Toch apart want de mkb klanten die geen v10 hebben maar een V12 die hebben exact dezelfde box en een aantal ook dezelfde brakke firmware versie. 

Het verschil alleen is dat het hier niet over 1 klant gaat, de problemen door kpn zelf veroorzaakt zijn en het zo hard voorkomt bij zakelijke abonnementen waar de box 12 bij is geleverd.

In open-source software ontwikkeling is het al heel lang gebruikelijk om gratis/beta/nieuwste eerst bij consument te laten voorkauwen en testen alvorens men dan een jaar later ofzo dit dan voor een hoop geld of met SLA aan de betalende/zakelijke gebruiker aanbiedt. De V12 hardware zal wel zelfde zijn, firmware/software kan anders zijn. Uiteindelijk is het kastje ‘gratis’, dan kan je alles aan constructies verwachten. Als ze niet met je data/privacy er vandoor gaan, dan zetten ze je wel in als tester.

Reputatie 4
Badge +2

Dat is lijkt niet geval bij de box 12. 

Plus we hebben in dit geval niets met  open source te maken. De firmware waar momenteel mee gehobbied wordt is zelfs closed source. Die firmware is nergens los te downloaden.

Reputatie 2

Heel fijn dat alles nu weer werkt zoals het zou moeten @EpeSolar en dat de monteur de glasvezelaansluiting ook goed heeft onderzocht en hersteld. Maar erg jammer dat de problemen veroorzaakt lijken te zijn door de update. De situatie die jij schetst is gelukkig niet representatief, de update is uitvoerig getest voor de uitrol en het is me dan ook een raadsel waarom jouw Box12 zo slecht lijkt te reageren op de update. We zullen jouw situatie intern gaan bespreken. 


Het zal vast uitvoerig getest zijn maar dat is dan geen goede test geweest. Dat is een conclusie die ik durf te trekken als ik dit toppic lees en een ook zie dat de update niet meer gepushed word.

Het probleem is denk ik ook groter als je denkt, alleen veel mensen merken het niet als ze 2 keer per dag een korte onderbreking hebben op hun netwerk. Ik werk thuis, en maak dus veel gebruik van jullie netwerk. Daardoor merk ik het ook sneller als er iets niet goed gaat. Het heeft bij mij wel dik een week geduurd voor ik doorhad waardoor de problemen kwamen.

HALLO KPN!! LOS DIT OP!!

Ook ik heb sinds de V12 modem update een wegvallende WAN verbinding.

Erg hinderlijk als je thuis moet werken met een heel gezin.

Gebeld met de Servicedesk, maar dat lost niks op. (Verplichte uitvraag script ellende enz.)

Graag direct terugrollen naar de vorige stabiele versie.

Een voorbeeld uit de logging:

26.11.2021 09:30:07 Info SYS Modem login was successful
01.01.2020 01:00:28 Info PPPOE PPPoE connection successfully established with user credentials.
01.01.2020 01:00:28 Info DHCPC The WAN DHCP client IP address 10.227.253.233
01.01.2020 01:00:26 Info UPNP UPnP functionality has been activated
01.01.2020 01:00:24 Info DHCPC WAN DHCP client (1) started
01.01.2020 01:00:23 Info WETH WAN Ethernet connectivity has been established
01.01.2020 01:00:23 Info LETH An Ethernet port is now connected (4/100/FULL)
01.01.2020 01:00:23 Info LETH An Ethernet port is now connected (2/1000/FULL)
01.01.2020 01:00:23 Info LETH An Ethernet port is now connected (1/1000/FULL)
01.01.2020 01:00:17 Info DHCPS The LAN DHCP Server is active
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI WLAN has been activated (FfCNJHV8Nlm5FqW2Twdd) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI WLAN has been activated (FfCNJHV8Nlm5FqW2Twdd) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI WLAN has been deactivated (.) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI WLAN has been deactivated (KPN Fon) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI WLAN has been deactivated (KPN348626_guest) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI WLAN has been deactivated (KPN348626_guest) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI WLAN has been activated (KPN348626) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI WLAN has been activated (KPN348626) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:16 Info SYS OWL connection status changed from absence of Mesh devices to absence of Mesh devices
01.01.2020 01:00:16 Info WIFI Channel: (0/100) Channel Hopping initiated/Manually initiated
01.01.2020 01:00:16 Info WIFI Channel: (0/11) Channel Hopping initiated/Manually initiated
01.01.2020 01:00:15 Info SYS The Modem has successfully powered up
26.11.2021 09:03:54 Info SYS TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
Reputatie 7
Badge +22

Het verschil alleen is dat het hier niet over 1 klant gaat, de problemen door kpn zelf veroorzaakt zijn en het zo hard voorkomt bij zakelijke abonnementen waar de box 12 bij is geleverd.

De zakelijke KPN Box12 is wezenlijk anders dan de Box12 voor de particuliere markt, kijk de handleiding er maar op na van de zakelijke box.

Heb je een link naar de handleiding voor de zakelijke V12?

Of bedoel je deze handleiding want dan zie ik zo één twee drie niet echt verschillen.

Hallo @wjb onderstaand de link naar de webshop van KPN Zakelijk met daarin het  modem beschreven en een downloadbare handleiding in PDF. Veel plezier er mee.

https://www.kpnwebshop.com/zoeken/mkb-internet-box12/2?origin=915&q=box12

Reageer