Sticky

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000448 & SGEJ100000516]

  • 27 October 2021
  • 1695 reacties
  • 76625 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +29

Op 3 november 2021 zijn we begonnen we met de uitrol van een software update voor de KPN Box 12. Deze update naar versie SGEJ10000448 zorgt ervoor dat de Box 12 onze mesh ondersteunt waardoor hij gaat samenwerken met zowel de SuperWifi als de Experia Wifi. Deze softwareversie is gegaan naar alle klanten die alleen een Box 12 hebben. Met daarnaast een kleine groep aan klanten die ook SuperWifi en/of Experia WIfi hebben.

Daarnaast hebben we in de periode eind oktober t/m eind november 2021 ook een mini-update uitgerold specifiek om het certificaat te vernieuwen. Hierbij is het versienummer van SGEJ10000310 naar SGEJ10000312 gegaan. Deze update ging naar alle klanten met een Box 12 die niet de SGEJ10000448 kregen.

Vervolgens zijn we in december, vanwege de feestdagen, tijdelijk gestopt met het verder uitrollen van de SGEJ10000448 update. We merkten in die periode ook dat er klanten waren met de 448-versie die problemen kregen met hun verbinding. 

We hebben nu een nieuwe versie van de software gemaakt, dit is versie SGEJ10000516. Deze versie brengt een grote verbetering in de verbrekingen. Daarnaast brengt het de nieuwe functie Extra Wifi (meer daarover hieronder). Deze versie hebben we eerder deze maand bij een testgroep uitgerold. 

Vanaf dinsdag 1 februari gaan we deze nieuwe versie bij iedereen uitrollen. Daar gaan we mee door tot aan de Olympische Spelen. Tijdens de Olympische Spelen nemen we pauze. Na de Olympische Spelen doen we de laatste groep. 
Deze laatste groep zijn degenen die een Box 12 hebben in combinatie met SuperWifi en/ of Experia Wifi, én die daarbij ook meerdere SSID's in gebruik hebben. Bij deze groep krijg je dat na de update deze SSID's samengevoegd worden tot één. 

Zit je in deze groep en wil je al wel de update hebben, dan kun je hem forceren met een reset. Maar let er dan op dat je daarna nog maar één SSID hebt. Je kunt de hieronder beschreven optie Extra Wifi gebruiken om weer een tweede SSID in te stellen als je dat wilt.

Daarnaast is deze versie van de software ook, per direct, zelf binnen te halen door je Box 12 een reset te geven. Dit betekent dat we ook geen roll back verzoeken meer doen. 

 

Wat betekent dit ‘samenwerken’?

SuperWifi en Experia Wifi maken onderling gebruik van een communicatieprotocol om te zorgen dat je apparaten naadloos overgaan van de wifi van de ene SuperWifi of Experia Wifi naar die van de andere. Afhankelijk van welke van de SuperWifi of Experia Wifi het dichtste bij is en de beste verbinding geeft. Dit noemen we mesh. 

Op dit moment is het nog zo dat de Box 12 dit communicatieprotocol niet ondersteunt. Daardoor is de wifi van de Box 12 nu nog een los netwerk, gescheiden van die van de SuperWifi en/of Experia Wifi. Hierdoor kan het zijn dat je een korte onderbreking in je wifiverbinding ervaart als je apparaat van de ene wifi naar de andere schakelt. Of dat het juist heel lang duurt voor je apparaat overspringt naar een betere verbinding van een dichterbij wifipunt.

Na de update ondersteunt de Box 12 ook het mesh communicatieprotocol. Hij zal dan gaan samenwerken met de SuperWifi en Experia Wifi om te zorgen dat jouw apparaten altijd met het best mogelijke wifipunt verbonden zijn.

 

Wat zit er in de SGEJ10000516 ten opzichte van de SGEJ1000044?

We zien in deze nieuwe software versie een grote verbetering op het gebied van verbrekingen van de verbinding.  Daarnaast zit hier ook de eerder aangekondigde Extra Wifi in.

Extra Wifi is een extra wifinetwerk (SSID) dat je aan kunt zetten waarbij je de mogelijkheid hebt om deze te splitsen in 2,4 en 5GHz, of om een van deze beide frequenties uit te laten. Deze Extra Wifi staat standaard uit. Je kunt het aanzetten door in te loggen op de webinterface en te gaan naar de wifiinstellingen.

Deze Extra Wifi is niet te zien of te beheren via de Thuis app.

 

Wanneer krijg ik de update?

Je wordt per sms geïnformeerd zodra je aan de beurt bent. Je krijgt de update dan in de nacht volgend op de sms. Je kunt controleren of de update gelukt is door in te loggen op je Experia Box en te kijken naar het versienummer van de firmware. Je vindt dit onder de knop ‘My Modem’ op de hoofdpagina van de webinterface.

 

Wat gebeurt er tijdens de update?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt.

Heb je nu de SGEJ10000312 versie? Dan wordt bij het updaten ook het wachtwoord waarmee je inlogt op de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling. Dit is het wachtwoord zoals vermeld staat op de sticker onderop het modem. Na de update zal je Box 12 herstarten. 

  • Heb je geen Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten, dan is de Box 12 klaar na het herstarten.
  • Heb je wel Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten, dan gaat de Box 12 na het herstarten synchroniseren daarmee. De Box 12 neemt de wifigegevens over van het masterapparaat en wordt zelf de nieuwe master. Dit kan enkele minuten duren.

Heb je nu de SGEJ10000448 versie? Dan merk je er verder weinig van. 

Heb je ook Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten dan moeten deze ook een update hebben om gebruik te kunnen maken van de Extra Wifi. De uitrol van deze updates is bezig. Zie voor meer informatie daarover het aparte Experia Wifi/SuperWifi updates topic.

Hebben je wifipunten deze update nog niet op het moment dat je Box 12 de update krijgt? Dan worden de wifipunten bij het updaten van de Box 12 automatisch ook geüpdatet.

 

Moet ik zelf nog iets doen?

In de basis niet. Alleen als je het inlogwachtwoord van de Box 12 gewijzigd had, zul je dit weer opnieuw moeten instellen. Hiervoor log je in op je Experia Box. Klik dan op de hoofdpagina op ‘Access Control’ en ga naar het tabblad ‘User’. Daar kun je het inlogwachtwoord (weer) wijzigen.

 

Veranderingen in de webinterface en instellingen van de Box 12

Omdat de Box 12 na de update een mesh netwerk vormt met eventuele SuperWifi en Experia Wifi zijn er ook wat wijzigingen rond het beheer van wifi en je netwerk. Hier zetten we dat kort op een rijtje (klik op Toon inhoud):

De hoofdpagina van de webinterface, waar je terecht komt direct na het inloggen verandert. In plaats van alleen de blauwe knoppen, en een lijst van je met de wifi verbonden apparaten, zie je nu een overzicht van je hele netwerk. De blauwe knop ‘Wifi’ is verdwenen. Je bereikt de wifi instellingen nu door op het icoon van de Box 12 te klikken in de Netwerk Map. 

 

Als je, in de Netwerk Map, klikt op het icoon van de Box 12 kom je dus terecht bij de instellingen voor wifi. Die zijn grotendeels hetzelfde, alleen de mogelijkheid om de 2,4 en 5 GHz onafhankelijk van elkaar uit te zetten is verdwenen.

Verder kun je onder de knop ‘My Modem’ (op de hoofdpagina), ook een nieuwe Client List bereiken met alle verbonden apparaten.

 

 

Ook zijn er nieuwe opties voor bellen. Je kunt nu zelf aangeven wat je met welk nummer wilt doen.

 

 

Veelgestelde vragen

 

Ik heb een SuperWifi of Experia Wifi vlakbij de Box 12 staan, kan ik die nu verplaatsen?

Ja, dat kan! En raden we ook aan omdat je anders de kans loopt dat er wat verstoring ontstaat omdat ze zo dicht bij elkaar staan.

 

Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Via wifi op het moment nog niet. Als het apparaat ook bekabeld aangesloten kan worden, dan zou je dat kunnen doen.

 

Wel zijn we van plan om op later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit netwerk is ook te splitsen in 2,4 en 5GHz. Hier kun je dan apparaten op aansluiten waar de mesh niet voor nodig is, of niet goed mee werkt. Bijvoorbeeld draadloze speakers die altijd op een vaste plek staan. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend, daar komen we via een apart topic, op terug zodra we meer weten.

 

Ik wil graag mijn wifi netwerknaam wijzigen, hoe doe ik dit?

Je kunt dit gemakkelijk doen met de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk aanpassen. 

 

Ik wil de wifi van de Box 12 graag uitzetten, hoe doe ik dit?

Dit kan door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Zet beide schuifjes achter ‘enable radio’ en ‘enable SSID’ uit om de wifi uit te schakelen. 

 

Ik heb een Experia Box V10, V9 of V8, krijgt deze ook een mesh update?

Nee, het is bij deze Experia Boxen niet mogelijk om mesh hier op actief te krijgen.

 

Ik heb een sms met aankondiging van de update ontvangen, maar zie de nieuwe firmwareversie nog niet in de webinterface.

Het kan gebeuren dat onze poging om de firmware te updaten niet in één keer lukt. In dat geval krijg je de update binnen enkele dagen alsnog. 

 

Waarom wordt het inlog wachtwoord van de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling?

Dit doen we voor de mensen die al SuperWifi of Experia Wifi in gebruik hebben naast de Box 12. Je hebt dan een wachtwoord om in te loggen op het masterapparaat en/of de KPN Thuis app. Na de update is de Box 12 de master. Door dat wachtwoord te resetten wordt je geforceerd om bij de eerste keer inloggen zelf een wachtwoord in te stellen. Deze is dan ook gelijk het inlogwachtwoord voor je mesh in het algemeen.

 

  Zitten er ook nog andere dingen in deze update?

Naast de veranderingen rondom wifi/mesh bevat deze update ook een aantal bug fixes waaronder:

  • Het kon voorkomen, op bepaalde soorten verbindingen, dat de Box 12 moeilijk in sync kon komen, dit is opgelost.
  • Ook kwam het soms voor dat de Box 12 spontaan herstartte, dit is eveneens opgelost. 
  • Soms werden DNS instellingen automatisch teruggezet naar de fabrieksinstelling als je deze wijzigde, dit is verholpen.
  • Het IPv6 WAN adres was niet zichtbaar in de webinterface, nu wel. 
  • Port mapping en DMZ functie zijn verbeterd.
  • Werking van de WPS is verbeterd.

 

Hoe zit het met de V10A?

Eerder in 2021 hebben we deze mesh update voor de V10A uitgerold.

 

Heb je nog andere vragen? Stel ze hieronder!

 

Laatste topic update: 01-02-2022


1695 reacties

Reputatie 7
Badge +10

@SquarePants Ik kan me voorstellen dat het ontzettend hinderlijk is, zeker i.c.m. thuiswerken. We zijn op de hoogte van de issues en hebben ze ook doorgegeven, er wordt aan gewerkt.  Ik quote mijn collega Erik, die gisteren het volgende meldde:
 

Rollback staat voor nu niet op de planning, Ruben, Francoix en anderen.

Wel zijn deze grotere issues die jullie aangedragen hebben natuurlijk direct doorgezet naar de ontwikkelaars. Zodra we dan ook meer informatie of nieuws hebben dan laten we het direct weten.

 

Reputatie 2

@SquarePants Ik kan me voorstellen dat het ontzettend hinderlijk is, zeker i.c.m. thuiswerken. We zijn op de hoogte van de issues en hebben ze ook doorgegeven, er wordt aan gewerkt.  Ik quote mijn collega Erik, die gisteren het volgende meldde:
 

Rollback staat voor nu niet op de planning, Ruben, Francoix en anderen.

Wel zijn deze grotere issues die jullie aangedragen hebben natuurlijk direct doorgezet naar de ontwikkelaars. Zodra we dan ook meer informatie of nieuws hebben dan laten we het direct weten.

 

Beste Jose,

Dank voor je antwoord.

Het is echter niet te begrijpen dat er geen roll-back plaats vindt.

Het wegvallen van de verbinding is een Critical issue en moet meteen op geacteerd worden.

Nu zadelt KPN zijn gebruikers met een probleem op en laat ze daar dus voorlopig mee zitten.

Niet iets wat je van een professioneel bedrijf mag verwachten.

Gemiste kans.

Reputatie 4
Badge +2

@JanD  KPN Een is een heel ander abbo als kpn zakelijk.

bij KPN een wordt in de praktijk ivm de 4g backup standaard een v10 uitgeleverd.

Bij KPN zakelijk krijg je wel een v12, want daarvoor is geen 4g backup meegeleverd


Beide modems worden direct bij KPN afgenomen en zitten in exact dezelfde update stroom als de gewone en zakelijke abonnementen.

Met andere woorden: Er is geen enkel verschil qua modem.

Ik heb de handleiding ook even bekeken
De handleiding is een oudere gebaseerd op firmware SGEJ11000030 met een oudere gui versie, Dit verklaart de verschillen.

in de praktijk wordt die versie nergens meer gebruikt.

Reputatie 7

Beide modems worden direct bij KPN afgenomen en zitten in exact dezelfde update stroom als de gewone en zakelijke abonnementen.

Met andere woorden: Er is geen enkel verschil qua modem.

Er staat wel een andere firmware op en dat is precies waar het in deze om gaat.

Reputatie 4
Badge +2

@wjb  ik heb net nav die handleiding even bij een klant gekeken met KPN Zakelijk, en dezelfde problemen en zie daar gewoon de SGEJ10000448. als daar een andere firmware op hoort te staan gaat er dus iets fout

Reputatie 4
Badge +2

en duidelijk nog een dingetje, er is sinds de update een verborgen SSID aanwezig ook wanneer  de zenders van het modem in de firmware uitgeschakeld zijn.

zie 

 

dit is overigens ook in de logs te zien
 

 

Reputatie 7

@wjb  ik heb net nav die handleiding even bij een klant gekeken met KPN Zakelijk, en dezelfde problemen en zie daar gewoon de SGEJ10000448. als daar een andere firmware op hoort te staan gaat er dus iets fout

Ik weet niet of er nog onderscheid gemaakt wordt in zakelijk en kleinzakelijk.

In die handleiding zie ik een firmware die begint met SGEJ11 i.p.v. SGEJ10 en is er functionaliteit die ik niet op mijn V12 terug kan vinden zoals remote management en instelbaar firewall level.

Reputatie 4
Badge +2

Ja dat onderscheid wordt gemaakt. ik heb alleen kleinzakelijke gebruikers oftewel mkb
Bij de gewone zakelijke die ik heb staan Cisco C897VAB-K9 als modems, dit zijn eigendommen van de klant. Een box 12 is niet voldoende voor dat soort netwerken. 

Reputatie 1

  

Het enige wat ik hoop is dat KPN de vele klachten over de werking van de V12 zeer serieus zal nemen en keihard zal werken aan een oplossing.

Overigens heb ik een V12 met de 448 firmware in een testopstelling achter mijn EdgeRouter hangen waarbij ik af en toe mijn Android tablet via wifi aansluit om t.b.v. vragen op het forum het één en ander te kunnen bekijken. Ik ervaar daarbij "maar" één probleem en dat is dat vroeg of laat de tablet altijd met 2.4GHz verbonden is en dat op 2,5 meter van de V12 terwijl er ook nog eens maar één apparaat aangesloten is. Mijn V12 blijft wel 24x7 operationeel, ik zie geen onderbrekingen in de pppoe verbinding richting mijn EdgeRouter.

Als ik over het algemeen kijk zie ik dit probleem met name bij DSL en slechts in enkele gevallen via WAN aangesloten Units
Bandsteering is inderdaad niet goed echter is dat niet het ernstigste probleem wat zich nu voor doet

Er wordt al lang gewerkt om de issues met de 448-software te verhelpen. De termijn is mij niet bekend maar er wordt echt al wel aan gewerkt.

Ik Begrijp dat ze hier aan bezig zijn echter is het zo dat in Januari het de bedoeling was om deze naar het complete netwerk uit te rollen en is de uitrol naar geselecteerde klanten Begin November was ….
Dan vind ik het niet onredelijk om uiterlijk Begin December een oplossing voor de gedupeerde te bieden

Waarom een Fritzbox met Service Plus? Dat is echt helemaal niet nodig. Vervangen met een ander type modem zou dan nog een optie kunnen zijn maar Fritzbox icm Service Plus gaat echt niet gebeuren.

Omdat KPN deze aanbied met Service Plus 

Allereerst ben ik het er absoluut niet mee eens dat Fritzbox een superieur apparaat is tegenover alles wat we ooit aan modems hebben gehad. Ik heb hier een Fritzbox staan maar ik kies ervoor om 'm niet te gebruiken omdat ik de V10 op een aantal fronten een beter apparaat vindt, snelheid van de webGUI bijvoorbeeld maar ook de 4G-backup functie van Fritzbox vind ik jammerlijk. Daarbij is een Fritzbox ook niet een modem voor iedereen, het is niet even inprikken en het werkt, iets wat bij veel klanten wel het geval moet zijn. Het is ook een beetje kort door de bocht want voor de een is een Fritzbox een betere optie en voor de ander een regulier KPN modem.

van daar ook dat ik KPN aanraad in gesprek te gaan met AVM 
De Stabiliteit van hun modems is echter veel beter dan wat KPN ooit geleverd heeft
de webGUI mag dan misschien wat langzamer zijn maar is zeer overzichtelijk en goed te navigeren
De 4G-Backup Functie heb ik echter nooit gebruikt

Ik denk echter dat als AVM een modem voor KPN zou maken dit op veel fronten een vooruitgang zou zijn en uiteraard ga ik er dan vanuit dat dit een Plug & Play KPN optie word

Tot op heden zijn er veel verschillende fabrikanten geweest die een “Expedia Box” gemaakt hebben (O.A. Siemens / Thomson / Arcadyan / ZTE / Sagem) dus ik zou niet weten waarom AVM dit niet zou kunnen

  

Ik kan me voorstellen dat het ontzettend hinderlijk is, zeker i.c.m. thuiswerken. We zijn op de hoogte van de issues en hebben ze ook doorgegeven, er wordt aan gewerkt.  Ik quote mijn collega Erik, die gisteren het volgende meldde:
 

Rollback staat voor nu niet op de planning, Ruben, Francoix en anderen.

Wel zijn deze grotere issues die jullie aangedragen hebben natuurlijk direct doorgezet naar de ontwikkelaars. Zodra we dan ook meer informatie of nieuws hebben dan laten we het direct weten.

 

@Jose_ @Erik_ 
Maar dan komt de vraag hoe jullie dit op korte termijn gaan oplossen 
Je kunt mensen die deze problemen ervaren en er zelfs schade onder leiden niet met deze problemen laten zitten
Vandaar ook mijn suggestie om uiterlijk begin December een oplossing te bieden voor gedupeerde 
Het mooiste zou natuurlijk zijn een update naar de met SGEJ10000448 voorziene Modems  die op z’n minst de verbindings problemen oplost
een fix voor de Bandsteering zou ook mooi echter heeft dit op het moment minder prioritijd dan de verbindings problemen die men op het moment ervaart 

Reputatie 4
Badge +2

Ik geloof niet dat KPN een oplossing op korte termijn wil bieden. 
vandaag ook meerdere keren gehad dat de verbinding verbrak. gelukkig rustig dagje, maar o wee als straks rond 19:00 die lijn weg klapt

Reputatie 2

En weer is de verbinding even weg.

Om maar aan te geven hoe dringend de zaak is!

Kom op KPN, ROLL-BACK V12 firmware! It's crap!

 

26.11.2021 16:02:15 Info SYS
Modem login was successful
01.01.2020 01:00:28 Info PPPOE
PPPoE connection successfully established with user credentials.
01.01.2020 01:00:28 Info DHCPC
The WAN DHCP client IP address 10.227.253.200
01.01.2020 01:00:26 Info UPNP
UPnP functionality has been activated
01.01.2020 01:00:24 Info DHCPC
WAN DHCP client (1) started
01.01.2020 01:00:23 Info WETH
WAN Ethernet connectivity has been established
01.01.2020 01:00:23 Info LETH
An Ethernet port is now connected (4/100/FULL)
01.01.2020 01:00:23 Info LETH
An Ethernet port is now connected (2/1000/FULL)
01.01.2020 01:00:23 Info LETH
An Ethernet port is now connected (1/1000/FULL)
01.01.2020 01:00:17 Info DHCPS
The LAN DHCP Server is active
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI
WLAN has been activated (FfCNJHV8Nlm5FqW2Twdd) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI
WLAN has been activated (FfCNJHV8Nlm5FqW2Twdd) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI
WLAN has been deactivated (.) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI
WLAN has been deactivated (KPN Fon) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI
WLAN has been deactivated (KPN348626_guest) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI
WLAN has been deactivated (KPN348626_guest) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI
WLAN has been activated (KPN348626) (band : 5GHz).
01.01.2020 01:00:17 Info WIFI
WLAN has been activated (KPN348626) (band : 2.4GHz).
01.01.2020 01:00:16 Info SYS
OWL connection status changed from absence of Mesh devices to absence of Mesh devices
01.01.2020 01:00:16 Info WIFI
Channel: (0/100) Channel Hopping initiated/Manually initiated
01.01.2020 01:00:16 Info WIFI
Channel: (0/11) Channel Hopping initiated/Manually initiated
01.01.2020 01:00:15 Info SYS
The Modem has successfully powered up

 

Ik had ook verbindingsproblemen met de box 12. Ik heb het op kunnen lossen met een workarround.

Ik ontdekte dat de verbinding snel en stabiel blijft wanneer een static Ip op de client zelf wordt ingesteld.

(Dus geen DHCP binding vanaf het modem)

Daarnaast heb ik ook handmatig de DNS op de client ingesteld ipv4 en ipv6. (cloudflare)

Ik heb nu zoveel mogelijk apparaten een static IP gegeven. De DHCP pool blijft nu klein en stabiel.

De range voor de statics laat ik lopen vanaf 192.168.2.201. Dit is standaard buiten het DHCP bereik van de box 12.

Ik hou wel een lijstje bij om dubbele ip's te vermijden.

Het is omslachtig maar het werkt.  Ach, en eenmaal ingesteld.

Ik dacht ik deel het. Misschien heeft iemand er iets aan.

Als ik over het algemeen kijk zie ik dit probleem met name bij DSL en slechts in enkele gevallen via WAN aangesloten Units

Als er b.v. sprake is van een geheugenlek, is met extra DSLmodem module de boel sneller op tilt dan met alleen een ethernetpoort voor WAN. Is allemaal gissen, want die bruikleenapparaten hebben geen persistente log, dus na warm boot (watchdog reset b.v.) is reden van herstart foetsie.

van daar ook dat ik KPN aanraad in gesprek te gaan met AVM 

Dan melden ze de Koninklijke Provider Nederland: Wij hebben hier prima FritzBoxen te koop voor jullie, als jullie die te duur vinden of je klanten dat niet willen betalen dan is daar het gat van de deur. Ze zullen niet zeggen dat ze uiteraard niet van plan zijn om Sagemcom aan hogere verkoopcijfers te helpen.

Reputatie 4
Badge +2

Ik had ook verbindingsproblemen met de box 12. Ik heb het op kunnen lossen met een workarround.

Ik ontdekte dat de verbinding snel en stabiel blijft wanneer een static Ip op de client zelf wordt ingesteld.

Ik heb ook een static IP voor mijn router, dit maakt geen enkel verschil.

Reputatie 1

Ik had ook verbindingsproblemen met de box 12. Ik heb het op kunnen lossen met een workarround.

Ik ontdekte dat de verbinding snel en stabiel blijft wanneer een static Ip op de client zelf wordt ingesteld.

(Dus geen DHCP binding vanaf het modem)

Daarnaast heb ik ook handmatig de DNS op de client ingesteld ipv4 en ipv6. (cloudflare)

Ik heb nu zoveel mogelijk apparaten een static IP gegeven. De DHCP pool blijft nu klein en stabiel.

De range voor de statics laat ik lopen vanaf 192.168.2.201. Dit is standaard buiten het DHCP bereik van de box 12.

Ik hou wel een lijstje bij om dubbele ip's te vermijden.

Het is omslachtig maar het werkt.  Ach, en eenmaal ingesteld.

Ik dacht ik deel het. Misschien heeft iemand er iets aan.

interessant … Dit verklaart waarom ik en @wjb de verbindings problemen mogelijk niet ondervinden
denk dat het met name een probleem is wat door verbinding van meerdere clients dan optreed

Ik geloof niet dat KPN een oplossing op korte termijn wil bieden. 
vandaag ook meerdere keren gehad dat de verbinding verbrak. gelukkig rustig dagje, maar o wee als straks rond 19:00 die lijn weg klapt

Dan is de kans groot dat KPN veel klanten verliest
Vergeet overigens ook niet dat er niemand voor de "Test” Update toestemming heeft gegeven om dit te willen doen er is enkel een SMS gestuurd dat mensen de update kregen

Als ik over het algemeen kijk zie ik dit probleem met name bij DSL en slechts in enkele gevallen via WAN aangesloten Units

Als er b.v. sprake is van een geheugenlek, is met extra DSLmodem module de boel sneller op tilt dan met alleen een ethernetpoort voor WAN. Is allemaal gissen, want die bruikleenapparaten hebben geen persistente log, dus na warm boot (watchdog reset b.v.) is reden van herstart foetsie.

van daar ook dat ik KPN aanraad in gesprek te gaan met AVM 

Dan melden ze de Koninklijke Provider Nederland: Wij hebben hier prima FritzBoxen te koop voor jullie, als jullie die te duur vinden of je klanten dat niet willen betalen dan is daar het gat van de deur. Ze zullen niet zeggen dat ze uiteraard niet van plan zijn om Sagemcom aan hogere verkoopcijfers te helpen.

Tja … al is het natuurlijk zo dat als ze mensen standaard al een goed en stabiel product leveren er meer positieve reacties zullen zijn over de provider en er meer mensen overwegen om voor KPN te kiezen

Ik vraag me soms af waarom KPN constant voor andere merken kiest als het gaat om hun modems dit maakt het waarschijnlijk ook niet makkelijk voor Hun ModemTeam omdat ze telkens voor een totaal ander modem software moeten maken en bijwerken 

Daarnaast krijg je volgend jaar dus ook de vrije modem keuze
Als klanten dan ineens spontaan massaal om een v10a gaan vragen vanwege de problemen met de v12 gaat KPN een ander probleem krijgen (ik neem aan dat de Productie van de v10a al lang gestopt is) echter is het op dat moment eigenlijk wel iets waar ze gehoor aan dienen te geven 

Reputatie 7
Badge +22

Hallo @djravix 

Ik vraag me soms af waarom KPN constant voor andere merken kiest als het gaat om hun modems dit maakt het waarschijnlijk ook niet makkelijk voor Hun ModemTeam omdat ze telkens voor een totaal ander modem software moeten maken en bijwerken 

Een kwestie van inkoopbeleid, als KPN aan nieuwe modems toe is kunnen leveranciers daar op inschrijven en de leveranciers die prijstechnisch het gunstigst uit de bus komen mogen dan weer een poosje aan KPN leveren. De ene keer zijn dat dus de merken A en B en de volgende keer zijn dat de merken Y en Z.\

Zo simpel is het.

Reputatie 1

Ik had ook verbindingsproblemen met de box 12. Ik heb het op kunnen lossen met een workarround.

Ik ontdekte dat de verbinding snel en stabiel blijft wanneer een static Ip op de client zelf wordt ingesteld.

Ik heb ook een static IP voor mijn router, dit maakt geen enkel verschil.

@Francoix 

Is dit via DSL of WAN ?
en is het ip adres dan binnen die van de DHCP of juist niet ?

het is namelijk zo dat ik deze problemen hier tot op heden nog niet ervaren heb in mijn test opstelling en wat meer info over de situatie kan mogelijk ook behulpzaam zijn voor het ModemTeam van KPN

Hallo @djravix 

Ik vraag me soms af waarom KPN constant voor andere merken kiest als het gaat om hun modems dit maakt het waarschijnlijk ook niet makkelijk voor Hun ModemTeam omdat ze telkens voor een totaal ander modem software moeten maken en bijwerken 

Een kwestie van inkoopbeleid, als KPN aan nieuwe modems toe is kunnen leveranciers daar op inschrijven en de leveranciers die prijstechnisch het gunstigst uit de bus komen mogen dan weer een poosje aan KPN leveren. De ene keer zijn dat dus de merken A en B en de volgende keer zijn dat de merken Y en Z.\

Zo simpel is het.

Ja dat snap ik echter zou er van tevoren tussen KPN en Leverancier wel een gesprek plaats vinden over wat KPN van het product verwacht
en vervolgens probeert KPN dan het apparaat samen te laten werken met een product van een andere fabrikant
in dit geval Mesh Repeaters van Arcadyan
en dat is waar het dan fout gaat

Reputatie 4
Badge +2

@djravix DSL natuurlijk, en intern is het static op de client, de tp-link router is hier de client en het adres is een reservering in de dhcp scope van de box 12

 

Ik snap je alleen niet.

Een fritzbox boeit me niet, dit is een extreem ding, die heel goed is maar ook heel veel levert wat ik niet hoef zo als een dect station. AVM, gewoon een producent van netwerk apparatuur.

ik verwacht van kpn niet meer als een stabiele router.
Welk merk boeit me niet mits het ding  voldoende instelmogelijkheden heeft,  of anders de mogelijkheid om alleen het modem deel te gebruiken en de rest van de toeters en bellen uit te schakelen.

De basis hardware, chipsets en basis os van die dingen is tegenwoordig wel redelijk uniform echter wie de firmware maakt /doorontwikkeld bepaalt de stabiliteit.

Daar zit het echte issue. Hier praten we namelijk over INTERN bij KPN ontwikkelde firmware.

Reputatie 7
Badge +23

Hier praten we namelijk over INTERN bij KPN ontwikkelde firmware.

Nou... dat weet ik nog zomaar niet. Kan zomaar zijn dat da geoutsourced is naar India. Dat zou ook verklaren waarom het allemaal zo lang duurt.

In mijn geval gaat het om glasvezel en fungeert de box 12 dus alleen als router en wifi accespoint.

Ik heb zoveel mogelijk cliënts een static ip en een manual DNS gegeven.

Buiten de standaard DHCP range. Dus 192.168.2.201 en hoger

Mocht de BOX 12 een factory reset krijgen dat leidt dit niet tot ip conficten.

De problemen die ik voorheen had, waren het zo nu en dan traag laden of niet bereikbaar zijn van websites

zowel bedraad als via wifi.  Ik heb een gigabitverbinding en het downloaden gaat wel supersnel.

Ook geef speedtest altijd een goede snelheid.

Soms was een website niet voorruit te branden. Dan zette ik mijn iphone op 4g en was alles opeens supersnel.

Sinds die static adressen heb ik geen problemen meer.

De oorzaak zit hem denk ik in de DHCP van de box 12. Kan hij een grote pool niet aan? Gooit een bepaald device root in het eten? Of kan hij niet tegen teveel DHCP ip bindings? Want ik had er aardig wat.

Omdat de problemen zo random zijn is de oorzaak lastig te achterhalen.

Reputatie 7

De basis hardware, chipsets en basis os van die dingen is tegenwoordig wel redelijk uniform echter wie de firmware maakt /doorontwikkeld bepaalt de stabiliteit.

Daar zit het echte issue. Hier praten we namelijk over INTERN bij KPN ontwikkelde firmware.

Weet je dat zeker?

Reputatie 4
Badge +2

nee dat weet ik niet zeker, die info wordt niet vrijgegeven. het zou me inderdaad niks verbazen als dit door Indiërs gedaan wordt, maar ook dan betreft het INTERN, want dit wordt in opdracht van KPN gedaan

Reputatie 4
Badge +2

De oorzaak zit hem denk ik in de DHCP van de box 12. Kan hij een grote pool niet aan? Gooit een bepaald device root in het eten? Of kan hij niet tegen teveel DHCP ip bindings? Want ik had er aardig wat.

ik gok eerder op een memory leak omdat het echt een reboot is die afkomstig lijkt uit een kernel panic veroorzaakt door vol geheugen. Dit omdat het elke keer ongeveer dezelfde tijd ertussen heeft, ik kan hier redelijk exact bepalen wanneer ie weer faalt.

die dhcp is echt het issue niet.

De oorzaak zit hem denk ik in de DHCP van de box 12. Kan hij een grote pool niet aan? Gooit een bepaald device root in het eten? Of kan hij niet tegen teveel DHCP ip bindings? Want ik had er aardig wat.

ik gok eerder op een memory leak omdat het echt een reboot is die afkomstig lijkt uit een kernel panic veroorzaakt door vol geheugen. Dit omdat het elke keer ongeveer dezelfde tijd ertussen heeft, ik kan hier redelijk exact bepalen wanneer ie weer faalt.

die dhcp is echt het issue niet.

Ik heb nooit last gehad van reboots. Dat lijkt me veel ernstiger. In zo’n geval is er inderdaad meer aan de hand.

Reputatie 7
Badge +10

Hier praten we namelijk over INTERN bij KPN ontwikkelde firmware.

Nou... dat weet ik nog zomaar niet. Kan zomaar zijn dat da geoutsourced is naar India. Dat zou ook verklaren waarom het allemaal zo lang duurt.

Ja en nee. De uiteindelijke uitvoering ligt naar mijn weten nog steeds bij Sagemcom. Dat is ook de reden dat de OWL-software lang op zich heeft laten wachten voor de Box12 omdat Sagemcom met Arcadyan samen moet werken om die software te realiseren. Volgens mij wordt een deel echter wel inderdaad outsourced naar een bedrijf in India maar of volgens mij praten we dan meer over apps van KPN zoals de Toegangsapp die monteurs gebruiken voor toegang tot technische objecten en bijvoorbeeld het iTV-platform. Aan de Sagemcom is er misschien op de GUI wat gesleuteld zoals het KPN-sausje dat er overheen zit maar de instellingen en dergelijke zijn gewoon Sagemcom. KPN heeft als klant van Sagemcom besloten bepaalde functionaliteiten juist wel of niet te willen en die zijn er softwarematig uitgehaald.

 

@JanD  KPN Een is een heel ander abbo als kpn zakelijk.

bij KPN een wordt in de praktijk ivm de 4g backup standaard een v10 uitgeleverd.

Bij KPN zakelijk krijg je wel een v12, want daarvoor is geen 4g backup meegeleverd


Beide modems worden direct bij KPN afgenomen en zitten in exact dezelfde update stroom als de gewone en zakelijke abonnementen.

Met andere woorden: Er is geen enkel verschil qua modem.

Bij KPN valt een KleinZakelijk abonnement onder de consumentenmarkt. KPN EEN valt onder het zakelijk segment. KleinZakelijk heeft wel andere voorwaarden dan een regulier consumentenlijntje. De Box12 voor KPN EEN is er wel degelijk een met andere firmware. Voorheen was er bij EEN enkel een V10 leverbaar maar tegenwoordig worden ook hier Box12-modems ingezet. Alle KPN-modems kunnen werken met de 4G Backup. Dit is vrijgegeven in verband met een tekort aan MiFi-apparatuur dat regelmatig als noodvoorziening werd ingezet.

 

  

Er wordt al lang gewerkt om de issues met de 448-software te verhelpen. De termijn is mij niet bekend maar er wordt echt al wel aan gewerkt.

Ik Begrijp dat ze hier aan bezig zijn echter is het zo dat in Januari het de bedoeling was om deze naar het complete netwerk uit te rollen en is de uitrol naar geselecteerde klanten Begin November was ….
Dan vind ik het niet onredelijk om uiterlijk Begin December een oplossing voor de gedupeerde te bieden

Zoals ik al eerder aangaf: er wordt aan gewerkt en het is over het algemeen niet even een knop omzetten en het wordt allemaal gefixed. Nu gaan speculeren gaat je nergens brengen.

 

  

Waarom een Fritzbox met Service Plus? Dat is echt helemaal niet nodig. Vervangen met een ander type modem zou dan nog een optie kunnen zijn maar Fritzbox icm Service Plus gaat echt niet gebeuren.

Omdat KPN deze aanbied met Service Plus 

 

 Dat klopt. Maar waarom zou deze nu aangeboden moeten worden aan klanten met problemen? Dat is toch totale nonsens of zie ik het nou verkeerd? Een ander modem leveren zou natuurlijk een prima oplossing zijn maar om nou specifiek de Fritzbox inclusief Serviceplus aan te moeten bieden is echt overbodig. Veel mensen hebben hier niet eens behoefte aan. Als alles afloopt moeten die Fritzboxen natuurlijk ook weer terug komen. Vraag is in hoe verre dat gaat gebeuren.

 

van daar ook dat ik KPN aanraad in gesprek te gaan met AVM 
De Stabiliteit van hun modems is echter veel beter dan wat KPN ooit geleverd heeft
de webGUI mag dan misschien wat langzamer zijn maar is zeer overzichtelijk en goed te navigeren
De 4G-Backup Functie heb ik echter nooit gebruikt

Ik denk echter dat als AVM een modem voor KPN zou maken dit op veel fronten een vooruitgang zou zijn en uiteraard ga ik er dan vanuit dat dit een Plug & Play KPN optie word

Tot op heden zijn er veel verschillende fabrikanten geweest die een “Expedia Box” gemaakt hebben (O.A. Siemens / Thomson / Arcadyan / ZTE / Sagem) dus ik zou niet weten waarom AVM dit niet zou kunnen

En het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat AVM speciaal voor KPN een aparte Fritzbox gaat ontwikkelen. Daarbij zou KPN zichzelf dan ook in de vingers snijden aangezien ze dan net zo goed kunnen stoppen met het verhuren van Fritzboxen als aanvulling op het abonnement. Over de stabiliteit ben ik het nog steeds niet eens. Ik kan me herinneren dat er flink wat problemen zijn geweest met instabiliteit op lange pairbonding-afstanden met een 7583. Die heeft de V10 niet gehad voor zover ik weet. En daarbij, de producten van AVM zijn echt een flink stuk duurder dan de modems die we tot nu toe gehad hebben. Het is uiteindelijk niet de vraag of AVM  het kan, het is de vraag of KPN en AVM het willen. Wat @tmoesel al zegt verwacht ik ook: Fritzbox kopen zoals we ze nu hebben, anders niet.

 

Als ik over het algemeen kijk zie ik dit probleem met name bij DSL en slechts in enkele gevallen via WAN aangesloten Units

 

 

 

Dat zou best wel eens kunnen daar in deze nieuwe firmware ook de DSL-drivers zijn geüpdate.

 

 

Reageer