Sticky

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000448 & SGEJ100000516]

  • 27 October 2021
  • 1695 reacties
  • 76625 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +29

Op 3 november 2021 zijn we begonnen we met de uitrol van een software update voor de KPN Box 12. Deze update naar versie SGEJ10000448 zorgt ervoor dat de Box 12 onze mesh ondersteunt waardoor hij gaat samenwerken met zowel de SuperWifi als de Experia Wifi. Deze softwareversie is gegaan naar alle klanten die alleen een Box 12 hebben. Met daarnaast een kleine groep aan klanten die ook SuperWifi en/of Experia WIfi hebben.

Daarnaast hebben we in de periode eind oktober t/m eind november 2021 ook een mini-update uitgerold specifiek om het certificaat te vernieuwen. Hierbij is het versienummer van SGEJ10000310 naar SGEJ10000312 gegaan. Deze update ging naar alle klanten met een Box 12 die niet de SGEJ10000448 kregen.

Vervolgens zijn we in december, vanwege de feestdagen, tijdelijk gestopt met het verder uitrollen van de SGEJ10000448 update. We merkten in die periode ook dat er klanten waren met de 448-versie die problemen kregen met hun verbinding. 

We hebben nu een nieuwe versie van de software gemaakt, dit is versie SGEJ10000516. Deze versie brengt een grote verbetering in de verbrekingen. Daarnaast brengt het de nieuwe functie Extra Wifi (meer daarover hieronder). Deze versie hebben we eerder deze maand bij een testgroep uitgerold. 

Vanaf dinsdag 1 februari gaan we deze nieuwe versie bij iedereen uitrollen. Daar gaan we mee door tot aan de Olympische Spelen. Tijdens de Olympische Spelen nemen we pauze. Na de Olympische Spelen doen we de laatste groep. 
Deze laatste groep zijn degenen die een Box 12 hebben in combinatie met SuperWifi en/ of Experia Wifi, én die daarbij ook meerdere SSID's in gebruik hebben. Bij deze groep krijg je dat na de update deze SSID's samengevoegd worden tot één. 

Zit je in deze groep en wil je al wel de update hebben, dan kun je hem forceren met een reset. Maar let er dan op dat je daarna nog maar één SSID hebt. Je kunt de hieronder beschreven optie Extra Wifi gebruiken om weer een tweede SSID in te stellen als je dat wilt.

Daarnaast is deze versie van de software ook, per direct, zelf binnen te halen door je Box 12 een reset te geven. Dit betekent dat we ook geen roll back verzoeken meer doen. 

 

Wat betekent dit ‘samenwerken’?

SuperWifi en Experia Wifi maken onderling gebruik van een communicatieprotocol om te zorgen dat je apparaten naadloos overgaan van de wifi van de ene SuperWifi of Experia Wifi naar die van de andere. Afhankelijk van welke van de SuperWifi of Experia Wifi het dichtste bij is en de beste verbinding geeft. Dit noemen we mesh. 

Op dit moment is het nog zo dat de Box 12 dit communicatieprotocol niet ondersteunt. Daardoor is de wifi van de Box 12 nu nog een los netwerk, gescheiden van die van de SuperWifi en/of Experia Wifi. Hierdoor kan het zijn dat je een korte onderbreking in je wifiverbinding ervaart als je apparaat van de ene wifi naar de andere schakelt. Of dat het juist heel lang duurt voor je apparaat overspringt naar een betere verbinding van een dichterbij wifipunt.

Na de update ondersteunt de Box 12 ook het mesh communicatieprotocol. Hij zal dan gaan samenwerken met de SuperWifi en Experia Wifi om te zorgen dat jouw apparaten altijd met het best mogelijke wifipunt verbonden zijn.

 

Wat zit er in de SGEJ10000516 ten opzichte van de SGEJ1000044?

We zien in deze nieuwe software versie een grote verbetering op het gebied van verbrekingen van de verbinding.  Daarnaast zit hier ook de eerder aangekondigde Extra Wifi in.

Extra Wifi is een extra wifinetwerk (SSID) dat je aan kunt zetten waarbij je de mogelijkheid hebt om deze te splitsen in 2,4 en 5GHz, of om een van deze beide frequenties uit te laten. Deze Extra Wifi staat standaard uit. Je kunt het aanzetten door in te loggen op de webinterface en te gaan naar de wifiinstellingen.

Deze Extra Wifi is niet te zien of te beheren via de Thuis app.

 

Wanneer krijg ik de update?

Je wordt per sms geïnformeerd zodra je aan de beurt bent. Je krijgt de update dan in de nacht volgend op de sms. Je kunt controleren of de update gelukt is door in te loggen op je Experia Box en te kijken naar het versienummer van de firmware. Je vindt dit onder de knop ‘My Modem’ op de hoofdpagina van de webinterface.

 

Wat gebeurt er tijdens de update?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt.

Heb je nu de SGEJ10000312 versie? Dan wordt bij het updaten ook het wachtwoord waarmee je inlogt op de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling. Dit is het wachtwoord zoals vermeld staat op de sticker onderop het modem. Na de update zal je Box 12 herstarten. 

  • Heb je geen Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten, dan is de Box 12 klaar na het herstarten.
  • Heb je wel Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten, dan gaat de Box 12 na het herstarten synchroniseren daarmee. De Box 12 neemt de wifigegevens over van het masterapparaat en wordt zelf de nieuwe master. Dit kan enkele minuten duren.

Heb je nu de SGEJ10000448 versie? Dan merk je er verder weinig van. 

Heb je ook Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten dan moeten deze ook een update hebben om gebruik te kunnen maken van de Extra Wifi. De uitrol van deze updates is bezig. Zie voor meer informatie daarover het aparte Experia Wifi/SuperWifi updates topic.

Hebben je wifipunten deze update nog niet op het moment dat je Box 12 de update krijgt? Dan worden de wifipunten bij het updaten van de Box 12 automatisch ook geüpdatet.

 

Moet ik zelf nog iets doen?

In de basis niet. Alleen als je het inlogwachtwoord van de Box 12 gewijzigd had, zul je dit weer opnieuw moeten instellen. Hiervoor log je in op je Experia Box. Klik dan op de hoofdpagina op ‘Access Control’ en ga naar het tabblad ‘User’. Daar kun je het inlogwachtwoord (weer) wijzigen.

 

Veranderingen in de webinterface en instellingen van de Box 12

Omdat de Box 12 na de update een mesh netwerk vormt met eventuele SuperWifi en Experia Wifi zijn er ook wat wijzigingen rond het beheer van wifi en je netwerk. Hier zetten we dat kort op een rijtje (klik op Toon inhoud):

De hoofdpagina van de webinterface, waar je terecht komt direct na het inloggen verandert. In plaats van alleen de blauwe knoppen, en een lijst van je met de wifi verbonden apparaten, zie je nu een overzicht van je hele netwerk. De blauwe knop ‘Wifi’ is verdwenen. Je bereikt de wifi instellingen nu door op het icoon van de Box 12 te klikken in de Netwerk Map. 

 

Als je, in de Netwerk Map, klikt op het icoon van de Box 12 kom je dus terecht bij de instellingen voor wifi. Die zijn grotendeels hetzelfde, alleen de mogelijkheid om de 2,4 en 5 GHz onafhankelijk van elkaar uit te zetten is verdwenen.

Verder kun je onder de knop ‘My Modem’ (op de hoofdpagina), ook een nieuwe Client List bereiken met alle verbonden apparaten.

 

 

Ook zijn er nieuwe opties voor bellen. Je kunt nu zelf aangeven wat je met welk nummer wilt doen.

 

 

Veelgestelde vragen

 

Ik heb een SuperWifi of Experia Wifi vlakbij de Box 12 staan, kan ik die nu verplaatsen?

Ja, dat kan! En raden we ook aan omdat je anders de kans loopt dat er wat verstoring ontstaat omdat ze zo dicht bij elkaar staan.

 

Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Via wifi op het moment nog niet. Als het apparaat ook bekabeld aangesloten kan worden, dan zou je dat kunnen doen.

 

Wel zijn we van plan om op later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit netwerk is ook te splitsen in 2,4 en 5GHz. Hier kun je dan apparaten op aansluiten waar de mesh niet voor nodig is, of niet goed mee werkt. Bijvoorbeeld draadloze speakers die altijd op een vaste plek staan. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend, daar komen we via een apart topic, op terug zodra we meer weten.

 

Ik wil graag mijn wifi netwerknaam wijzigen, hoe doe ik dit?

Je kunt dit gemakkelijk doen met de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk aanpassen. 

 

Ik wil de wifi van de Box 12 graag uitzetten, hoe doe ik dit?

Dit kan door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Zet beide schuifjes achter ‘enable radio’ en ‘enable SSID’ uit om de wifi uit te schakelen. 

 

Ik heb een Experia Box V10, V9 of V8, krijgt deze ook een mesh update?

Nee, het is bij deze Experia Boxen niet mogelijk om mesh hier op actief te krijgen.

 

Ik heb een sms met aankondiging van de update ontvangen, maar zie de nieuwe firmwareversie nog niet in de webinterface.

Het kan gebeuren dat onze poging om de firmware te updaten niet in één keer lukt. In dat geval krijg je de update binnen enkele dagen alsnog. 

 

Waarom wordt het inlog wachtwoord van de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling?

Dit doen we voor de mensen die al SuperWifi of Experia Wifi in gebruik hebben naast de Box 12. Je hebt dan een wachtwoord om in te loggen op het masterapparaat en/of de KPN Thuis app. Na de update is de Box 12 de master. Door dat wachtwoord te resetten wordt je geforceerd om bij de eerste keer inloggen zelf een wachtwoord in te stellen. Deze is dan ook gelijk het inlogwachtwoord voor je mesh in het algemeen.

 

  Zitten er ook nog andere dingen in deze update?

Naast de veranderingen rondom wifi/mesh bevat deze update ook een aantal bug fixes waaronder:

  • Het kon voorkomen, op bepaalde soorten verbindingen, dat de Box 12 moeilijk in sync kon komen, dit is opgelost.
  • Ook kwam het soms voor dat de Box 12 spontaan herstartte, dit is eveneens opgelost. 
  • Soms werden DNS instellingen automatisch teruggezet naar de fabrieksinstelling als je deze wijzigde, dit is verholpen.
  • Het IPv6 WAN adres was niet zichtbaar in de webinterface, nu wel. 
  • Port mapping en DMZ functie zijn verbeterd.
  • Werking van de WPS is verbeterd.

 

Hoe zit het met de V10A?

Eerder in 2021 hebben we deze mesh update voor de V10A uitgerold.

 

Heb je nog andere vragen? Stel ze hieronder!

 

Laatste topic update: 01-02-2022


1695 reacties

Inmiddels probleem opgelost door het Mac-adres van het device (camera) op 5 GHz te blokkeren 

Heb je een screenshot van de pagina waarop je dat in hebt kunnen stellen?

 

 

Reputatie 7
Badge +23

Ik heb net ook even zitten kijken. Bijzonder, zo'n MAC filter voor 2,4 en 5 Ghz apart. Ik dacht laat ik het eens uitproberen door m'n mobiel direct met de KPN Box te verbinden. Want normaal gesproken zit die op de SuperWiFi's die achter m'n 2de router zitten. Maar nu kan ik plots niet meer inloggen op de KPN Box. "The maximum session count has been reached". Iets waar ik wel veel over lees hier op het forum, maar ik zelf nooit last van had. Ook met een andere browser of incognito modus kan ik nu niet meer inloggen. Onvoorstelbaar...

Reputatie 7
Badge +22

Hallo @Nick83 de computer even herstarten en de cookies in de browser verwijderen, dan gaat het weer.

Het gebeurt als je de webpagina van het modem niet (goed) afgesloten hebt.

Gebeurt mij regelmatig, lastige fout.

Bij de V10 kon je nog een vinkje plaatsen of juist weghalen bij zo'n melding.

 

Reputatie 7
Badge +23

Hallo @Nick83 de computer even herstarten en de cookies in de browser verwijderen, dan gaat het weer.

Ja... of gewoon ff wachten.

Zojuist weer ingelogd. Terwijl ik rechtstreeks verbonden was met de KPN Box. Dan schakel ik over naar de versterkers achter de 2de router. Vervolgens moet ik in de browser opnieuw inloggen en dat lukt niet. Het lijkt wel alsof de inlogsessie vastgeknoopt zit aan het type verbinding wat je op dat moment hebt. En dat is ridicuul. 

Reputatie 4
Badge +2

wat ik ridicuul vind is dat je de band steering blijkbaar dus kan beinvloeden met dat mac filter. 
een device wat geen 5 Ghz ondersteund zou nooit daar heen gestuurd moeten kunnen worden.
dat gebeurt dus blijkbaar wel en dit verklaart exact de wifi issues die ik ervaar met mijn 2,4 Ghz home automation devices. morgen eens testen denk hiermee

Reputatie 4
Badge +2

en weer 4x down vandaag. KPN dit is niet leuk meer

Sinds de update valt mijn netwerk constant weg. Zowel bekabeld als wifi.

Heb de servicetool al meerdere keren doorlopen, het modem meerdere keren gereset, terug naar fabrieksinstellingen, superwifi punten gereset. Niets helpt. Het lijkt erop dat dit met de update te maken heeft, maar de logs geven dit aan: DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.1.0.0.192.in-addr.arpa).

Is er iets dat ik kan doen?

Ik heb de Experiabox 12 by the way.

Reputatie 4
Badge +2

https://tweakers.net/nieuws/190038/gebruikers-kpn-box-12-modem-maken-melding-van-vastlopers-na-firmware.html

En het probleem heeft Tweakers gehaald. 

Vervelend deze bugs, maar ik had eerlijk gezegd niet meer verwacht dat de Mesh update nog zou komen. Hoop dat het snel weer werkt. Als ik het goed begrijp is het dan niet meer nodig één superwifi ‘op te offeren’, omdat de KPN Box dan zelf ook in het mesh gaat meedraaien?

Reputatie 7

Als ik het goed begrijp is het dan niet meer nodig één superwifi ‘op te offeren’, omdat de KPN Box dan zelf ook in het mesh gaat meedraaien?

Klopt, maar het beste blijft nog altijd om gewone bekabeld aangesloten wifi accesspoints te gebruiken die smart/fast roaming ondersteunen. 

Reputatie 4
Badge +2

Wat ik me afvraag is waarom ik en 4/5 andere mensen in mijn woonplaats nergens last van hebben met deze update? Indien van toepassing er is hier eind 2020 een G-PON netwerk aangelegd.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Als ik het goed begrijp is het dan niet meer nodig één superwifi ‘op te offeren’, omdat de KPN Box dan zelf ook in het mesh gaat meedraaien?

Klopt, maar het beste blijft nog altijd om gewone bekabeld aangesloten wifi accesspoints te gebruiken die smart/fast roaming ondersteunen. 

Ik heb al mijn superwifi punten ook bedraad aangesloten, alleen nu staat er één pal naast mijn KPN Box, die zorgt voor dekking op de begane grond. Die kan ik straks op een strategischer plek zetten, als ik het goed begrijp

Eigenlijk te gek voor woorden. Een update maakt je modem onbruikbaar maar jullie weigeren om dit terug te draaien. Waarschijnlijk een overblijfsel uit de tijd dat je kon kiezen uit PTT of PTT.

Helaas pindakaas maar de tijden zijn veranderd. Bestelling inmiddels ingeschoten voor internet en tv via de coax kabel. Ook nog een tientje minder per maand. Nou maar hopen dat er niet teveel verdrietige KPN klanten op dat idee zijn gekomen zodat de kabelboer een beetje snel kan leveren. 
Toedeledoki KPN…

Reputatie 4
Badge +2

Wat ik me afvraag is waarom ik en 4/5 andere mensen in mijn woonplaats nergens last van hebben met deze update? Indien van toepassing er is hier eind 2020 een G-PON netwerk aangelegd.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Ja bij glasvezel wordt het modemdeel van de box 12 niet gebruikt

Reputatie 7
Badge +9

Tweakers  

Reputatie 7

Het begint er inderdaad op te lijken dat het regelmatig verbreken van Internet verbinding en het rebooten van de V12 alleen voor komt bij VDSL aansluitingen en niet bij glasvezel aansluitingen.

Reputatie 4
Badge +2

Dit in combinatie met het bijwerken van het modem stuurprogramma in de firmware naar versie A2pv6L046x.d27k1 maakt wel dat je dit als boosdoener aan kan wijzen ja.

ik mag vandaag overigens niet klagen, 17h28m36s uptime van de lijn

wel heb ik heel veel DNS name resolution failures staan.  alleen van de TV box die door gebridged staat (DNS name resolution failure (brwd85de23c4d32.kpn))

Reputatie 7
Badge +22

Wat ik me afvraag is waarom ik en 4/5 andere mensen in mijn woonplaats nergens last van hebben met deze update? Indien van toepassing er is hier eind 2020 een G-PON netwerk aangelegd.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Hallo @Zeelandenaar , ik heb XGS-PON en bij mij werkt ook alles gewoon goed.

Reputatie 7
Badge +15

Wel zijn deze grotere issues die jullie aangedragen hebben natuurlijk direct doorgezet naar de ontwikkelaars. Zodra we dan ook meer informatie of nieuws hebben dan laten we het direct weten.

Bij deze!

Een rollback van de software is te forceren door een fabrieksreset van het modem uit te voeren: de vorige firmware staat nu als preferred. 

Reputatie 7

...alleen van de TV box die door gebridged staat...

Wat bedoel je met "die door gebridged staat"?

Reputatie 4
Badge +2

ik heb op de tp-link archer ax-10 een IGMP proxy draaien die zorgt dat de tv box werkt achter de router

hiermee krijgt de arris tv box een IP uit de dhcp van de router en routeert de televisie naar mijn eigen netwerk.

Het leuke ook is dat de (in mijn geval) tp-link RE200 range Extenders die in de onemesh hangen en zo de Wifi Mesh(of hoe KPN het noemt Superwifi) te vormen ook netjes toegang tot de proxy geven want ook op de UTP poort van deze extenders kan je een tv ontvanger aansluiten en tv kijken. 

Dit is met de KPN superwifi en gewone “domme” range extenders niet mogelijk.

Reputatie 4
Badge +2

Wel zijn deze grotere issues die jullie aangedragen hebben natuurlijk direct doorgezet naar de ontwikkelaars. Zodra we dan ook meer informatie of nieuws hebben dan laten we het direct weten.

Bij deze!

Een rollback van de software is te forceren door een fabrieksreset van het modem uit te voeren: de vorige firmware staat nu als preferred. 

ik zal straks na het eten het ding eens een fabrieksreset geven

Reputatie 7

Helder, dat noemen we alleen niet "gebridged". 

Reputatie 4
Badge +2

nee zo noemt TP link het

Reageer