KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 133404 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]
Reputatie 7
Badge +30

 

Mesh software voor de Box 12

SGEJ10000448

Op 3 november 2021 zijn we begonnen we met de uitrol van een software update voor de KPN Box 12. Deze update naar versie SGEJ10000448 zorgde ervoor dat de Box 12 onze mesh ondersteunt waardoor hij gaat samenwerken met zowel de SuperWifi als de Experia Wifi. Deze softwareversie is gegaan naar alle klanten die alleen een Box 12 hebben. Met daarnaast een kleine groep aan klanten die ook SuperWifi en/of Experia WIfi hebben.

Daarnaast hebben we in de periode eind oktober t/m eind november 2021 ook een mini-update uitgerold specifiek om het certificaat te vernieuwen. Hierbij is het versienummer van SGEJ10000310 naar SGEJ10000312 gegaan. Deze update ging naar alle klanten met een Box 12 die niet de SGEJ10000448 kregen.

Vervolgens zijn we in december, vanwege de feestdagen, gestopt met het verder uitrollen van de SGEJ10000448 update. We merkten in die periode ook dat er klanten waren met de 448-versie die problemen kregen met hun verbinding. 

SGEJ10000516

We zijn daarna verder gegaan met een nieuwe versie van de software, dit is versie SGEJ10000516. Deze versie brengt een grote verbetering in de verbrekingen. Daarnaast brengt het de nieuwe functie Extra Wifi (meer daarover hieronder). Vanaf 1 februari 2022 zijn we deze nieuwe versie gaan uitrollen. Tijdens de Olympische Spelen zijn we weer gestopt. Na die tijd had bijna iedereen de 516 versie. Behalve een groep klanten die nog op de versie SGEJ10000312 zaten. Deze laatste groep zijn degenen die een Box 12 hebben in combinatie met SuperWifi en/ of Experia Wifi, én die daarbij eventueel ook meerdere SSID's in gebruik hebben. 

Omdat we ondertussen ook al bezig waren met de volgende versie is de keus gemaakt om niet verder te gaan met de actieve uitrol van de 516 maar in plaats daarvan te wachten op de volgende versie.

SGEJ10000528

De nieuwste versie is SGEJ10000528. We beginnen de uitrol hiervan in de nacht van 13 op 14 juni. De eerste twee weken van de uitrol zijn een testperiode waarin we een relatief kleine groep aan klanten deze versie geven. Als dit volgens plan verloopt doen we daar direct achteraan, verspreid over drie weken, het overgrote deel van de klanten. Dit zijn degenen die nu al op 516 zitten, of de 312 versie hebben zonder Wifipunten, of de 312 hebben met Wifipunten en gelijke SSID's. Daarna doen we dan als afsluiter, verspreid over 7 weken, de laatste kleine groep.

Deze laatste groep zijn klanten met nog de 312 versie met Wifipunten met verschillende SSID's. Voor deze groep is de impact van de update het grootst (zie onder het kopje ‘Wat gebeurt er tijdens de update’). Vandaar dat we dit over meerdere weken verspreiden.

Wil je niet wachten tot je vanzelf aan de beurt bent? De update naar 528 is op te halen door je Box 12 een reset te geven. Let er wel op dat dit ook al je instellingen terugzet naar de fabrieksinstellingen. Eventuele aanpassingen zul je daarna opnieuw moeten doen. Wil je dit niet, wacht dan tot wij de update naar je pushen, dat heeft geen effect op je instellingen.

Zit je nu nog op 312 en reset je om de update binnen te halen? Let er dan wel op dat je daarna nog maar één SSID hebt. Je kunt de hieronder beschreven optie Extra Wifi gebruiken om weer een tweede SSID in te stellen als je dat wilt.

SGEJ1000060E

Naast het afronden van de uitrol van de SGEJ10000528 zijn we deze week (week 36 2022) ook begonnen met de uitrol van SGEJ1000060E. Het beveiligingscertificaat van de Box 12 loopt eind deze maand af. Deze update vangt dit op. We doen deze update in grote groepen bij de mensen die de 528 al hebben gekregen.

Het beveiligingscertificaat van het modem zorgt ervoor dat je de webinterface kunt bereiken via https. Een dergelijk certificaat heeft altijd een bepaalde einddatum. Daarom in deze update een aanpassing zodat er geen beveiligingsertificaat meer nodig is.

Je kunt inloggen op de webinterface met het IP adres (192.168.2.254) of met de url mijnmodem.kpn. Beide kun je dan invullen met http of https ervoor. Na de update leiden alle manieren naar http://mijnmodem.kpn.

Wel kan het zijn dat je browser eenmalig nog een beveiligingswaarschuwing geeft als je https://192.168.2.254 gebruikt. Je kunt dan onder Geavanceerd de risico's accepteren waarna je doorgeleid wordt naar mijnmodem.kpn. 

Heb je je browser ingesteld staan dat cookies verwijderd worden elke keer dat je de browser afsluit, dan zul je wél elke keer die waarschuwing krijgen als je https://192.168.2.254 gebruikt. Gebruik in dat geval de andere url.

De mogelijkheid tot https zal in een later stadium terugkeren als een keuzeoptie. 

 

Mesh: Wat betekent dit ‘samenwerken’?

SuperWifi en Experia Wifi maken onderling gebruik van een communicatieprotocol om te zorgen dat je apparaten naadloos overgaan van de wifi van de ene SuperWifi of Experia Wifi naar die van de andere. Afhankelijk van welke van de SuperWifi of Experia Wifi het dichtste bij is en de beste verbinding geeft. Dit noemen we mesh. 

Op dit moment is het nog zo dat de Box 12 met softwareversie 312 dit communicatieprotocol niet ondersteunt. Daardoor is de wifi van de Box 12 nu nog een los netwerk, gescheiden van die van de SuperWifi en/of Experia Wifi. Hierdoor kan het zijn dat je een korte onderbreking in je wifiverbinding ervaart als je apparaat van de ene wifi naar de andere schakelt. Of dat het juist heel lang duurt voor je apparaat overspringt naar een betere verbinding van een dichterbij wifipunt.

Na de update ondersteunt de Box 12 ook het mesh communicatieprotocol. Hij zal dan gaan samenwerken met de SuperWifi en Experia Wifi om te zorgen dat jouw apparaten altijd met het best mogelijke wifipunt verbonden zijn.

 

Wat zit er in de SGEJ10000516 ten opzichte van de SGEJ10000448?

We zien in deze nieuwe software versie een grote verbetering op het gebied van verbrekingen van de verbinding.  Daarnaast zit hier ook de eerder aangekondigde Extra Wifi in.

Extra Wifi

Extra Wifi is een extra wifinetwerk (SSID) dat je aan kunt zetten waarbij je de mogelijkheid hebt om deze te splitsen in 2,4 en 5GHz, of om een van deze beide frequenties uit te laten. Deze Extra Wifi staat standaard uit. Je kunt het aanzetten door in te loggen op de webinterface van de Box 12 en te gaan naar de wifiinstellingen. Deze Extra Wifi is niet te zien of te beheren via de Thuis app.

We hebben een artikel opgenomen in onze kennisbank hoe je de Extra Wifi instelt:

 

Wat zit er in de SGEJ10000528 ten opzichte van de SGEJ10000516?

Box 12 met de 516 versie kon last hebben van spontane herstarts. Dat is in de 528 versie verholpen.

Daarnaast zul je merken dat Wifi 6 nu ook werkt als je SuperWifi 2 hebt aangesloten. En dat Wifi 6 instellingen op de Box 12 behouden blijven na een update of herstart van de Box 12.

 

Wanneer krijg ik de update?

Je wordt per sms geïnformeerd zodra je aan de beurt bent. Je krijgt de update dan in een van de de nachten volgend op de sms. Je kunt controleren of de update gelukt is door in te loggen op je Experia Box en te kijken naar het versienummer van de firmware. Je vindt dit onder de knop ‘My Modem’ op de hoofdpagina van de webinterface.

 

Wat gebeurt er tijdens de update naar SGEJ10000516 of 528?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt.

Ik heb nu de SGEJ10000312 versie

Dan wordt bij het updaten ook het wachtwoord waarmee je inlogt op de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling. Dit is het wachtwoord zoals vermeld staat op de sticker onderop het modem. Na de update zal je Box 12 herstarten. 

  • Heb je geen Experia Wifi en/of SuperWifi 1 aangesloten? Dan is de Box 12 klaar na het herstarten.
  • Heb je wel Experia Wifi en/of SuperWifi 1 aangesloten? Dan gaat de Box 12 na het herstarten synchroniseren daarmee. De Box 12 neemt de wifigegevens over van het masterapparaat en wordt zelf de nieuwe master. Dit kan enkele minuten duren.
  • Heb je een SuperWifi 2 (SW2) aangesloten, en is deze het masterapparaat? Dan zal de Box 12 zijn eigen wifigegevens naar de SW2 pushen.
    • Dit is dus precies andersom dan bij een SuperWifi 1 of Experia Wifi. Als je op de Box 12 een andere wifinaam (SSID) hebt dan op de SW2 zal die SW2 een andere naam krijgen. Heb je apparaten in huis die je altijd alleen maar met het wifinetwerk van de SW2 verbond, dan zullen die nu aangeven geen verbinding meer te hebben.

Ik heb nu de SGEJ10000516 versie 

Dan merk je er weinig van. 

 

Moet ik zelf nog iets doen?

In de basis niet.

Alleen als je van versie 312 komt en het inlogwachtwoord van de Box 12 gewijzigd had, zul je dit weer opnieuw moeten instellen. Hiervoor log je in op je Experia Box. Klik dan op de hoofdpagina op ‘Access Control’ en ga naar het tabblad ‘User’. Daar kun je het inlogwachtwoord (weer) wijzigen.

Ook zul je eventueel (een deel van) je apparaten weer opnieuw met de wifi moeten verbinden als je van versie 312 komt en een SuperWifi 2 in gebruik hebt (zie de kop ‘Wat gebeurt er tijdens de update’). Je kunt ze opnieuw verbinding laten maken met de wifinaam van de Box 12. Dat is nu het gecombineerde mesh-netwerk van de Box 12 en je Wifipunten. 

Weet je niet (meer) wat de wifinaam van de Box 12 is? Kijk op de sticker achterop als je de standaardinstelling nooit aangepast hebt. Heb je de naam wel eerder aangepast? Dan kun je de naam makkelijk nakijken en eventueel aanpassen in de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk inzien en eventueel aanpassen. 

 

Veranderingen in de webinterface en instellingen van de Box 12 vanaf SGEJ10000448

Omdat de Box 12 na de update een mesh netwerk vormt met eventuele SuperWifi en Experia Wifi zijn er ook wat wijzigingen rond het beheer van wifi en je netwerk. Hier zetten we dat kort op een rijtje (klik op Toon inhoud):

De hoofdpagina van de webinterface, waar je terecht komt direct na het inloggen verandert. In plaats van alleen de blauwe knoppen, en een lijst van je met de wifi verbonden apparaten, zie je nu een overzicht van je hele netwerk. De blauwe knop ‘Wifi’ is verandert naar ‘Wifi-settings’. Je bereikt de wifi instellingen ook door op het icoon van de Box 12 te klikken in de Netwerk Map. 

 

Als je, in de Netwerk Map, klikt op het icoon van de Box 12 kom je dus terecht bij de instellingen voor wifi. Die zijn grotendeels hetzelfde, alleen de mogelijkheid om de 2,4 en 5 GHz onafhankelijk van elkaar uit te zetten is verdwenen.

Verder kun je onder de knop ‘My Modem’ (op de hoofdpagina), ook een nieuwe Client List bereiken met alle verbonden apparaten.

 

 

Ook zijn er nieuwe opties voor bellen. Je kunt nu zelf aangeven wat je met welk nummer wilt doen.

 

 

Veelgestelde vragen

 

Ik heb een SuperWifi of Experia Wifi vlakbij de Box 12 staan, kan ik die nu verplaatsen?

Ja, dat kan! En raden we ook aan omdat je anders de kans loopt dat er wat verstoring ontstaat omdat ze zo dicht bij elkaar staan.

 

Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Ja dit kan met de optie Extra Wifi die vanaf softwareversie 516 aanwezig is.

 

Ik wil graag mijn wifi netwerknaam wijzigen, hoe doe ik dit?

Je kunt dit gemakkelijk doen met de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk aanpassen. 

 

Ik wil de wifi van de Box 12 graag uitzetten, hoe doe ik dit?

Dit kan door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Zet beide schuifjes achter ‘enable radio’ en ‘enable SSID’ uit om de wifi uit te schakelen. 

 

Ik heb een sms met aankondiging van de update ontvangen, maar zie de nieuwe firmwareversie nog niet in de webinterface.

Het kan gebeuren dat onze poging om de firmware te updaten niet in één keer lukt. In dat geval krijg je de update binnen enkele dagen alsnog. 

 

Waarom wordt het inlog wachtwoord van de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling bij een update van SGEJ100000312 naar SGEJ100000516 of 528?

Dit doen we voor de mensen die al SuperWifi of Experia Wifi in gebruik hebben naast de Box 12. Je hebt dan een wachtwoord om in te loggen op het masterapparaat en/of de KPN Thuis app. Na de update is de Box 12 de master. Door dat wachtwoord te resetten wordt je geforceerd om bij de eerste keer inloggen zelf een wachtwoord in te stellen. Deze is dan ook gelijk het inlogwachtwoord voor je mesh in het algemeen.

 

  Zitten er ook nog andere dingen in de update naar SGEJ100000516?

Naast de veranderingen rondom wifi/mesh bevat deze update ook een aantal bug fixes waaronder:

  • Het kon voorkomen, op bepaalde soorten verbindingen, dat de Box 12 moeilijk in sync kon komen, dit is opgelost.
  • Ook kwam het soms voor dat de Box 12 spontaan herstartte, dit is eveneens opgelost. 
  • Soms werden DNS instellingen automatisch teruggezet naar de fabrieksinstelling als je deze wijzigde, dit is verholpen.
  • Het IPv6 WAN adres was niet zichtbaar in de webinterface, nu wel. 
  • Port mapping en DMZ functie zijn verbeterd.
  • Werking van de WPS is verbeterd.

 

Hoe zit het met de V10A?

Eerder in 2021 hebben we deze mesh update voor de V10A uitgerold.

 

Ik heb een Experia Box V10, V9 of V8, krijgt deze ook een mesh update?

Nee, het is bij deze Experia Boxen niet mogelijk om mesh hierop actief te krijgen.

 

Heb je nog andere vragen? Stel ze hieronder!

 

Laatste topic update: 08-09-2022


2331 reacties

Klopt, alleen leert de praktijk dat dat maar heel gebrekkig werkt en dat het dus vaak beter is om de 2.4GHz en 5GHz netwerken van elkaar te scheiden door ze een andere naam (SSID) te geven.

Hoe heb je in de Box 12 de netwerken gescheiden? De enige mogelijkheid die ik zie is om de WiFi uit te zetten en dan de ExtraWifi te gerbuiken.

Reputatie 7

Klopt, alleen leert de praktijk dat dat maar heel gebrekkig werkt en dat het dus vaak beter is om de 2.4GHz en 5GHz netwerken van elkaar te scheiden door ze een andere naam (SSID) te geven.

Hoe heb je in de Box 12 de netwerken gescheiden? De enige mogelijkheid die ik zie is om de WiFi uit te zetten en dan de ExtraWifi te gerbuiken.

Met firmware versie 516 heb je de optie "Extra WiFi" gekregen en daar kan je dan een extra wifi netwerk instellen.

Ik ben aan het overwegen om over te gaan stappen op KPN ivm mijn verhuizing, en vraag mij af of er hier iemand sinds de update ervaring heeft of dat het seamless roaming/mesh van de experiabox 12 ook samenwerkt met andere devices dan de KPN Experia Wifi/SuperWifi. 

Bijvoorbeeld TP-link Deco X60/X20, Netgear Orbi, Google Nest Wifi, iets in die richting.

Reputatie 7

Ik ben aan het overwegen om over te gaan stappen op KPN ivm mijn verhuizing, en vraag mij af of er hier iemand sinds de update ervaring heeft of dat het seamless roaming/mesh van de experiabox 12 ook samenwerkt met andere devices dan de KPN Experia Wifi/SuperWifi. 

Bijvoorbeeld TP-link Deco X60/X20, Netgear Orbi, Google Nest Wifi, iets in die richting.

Mesh systemen werken vrijwel altijd alleen met nodes van eigen makelij en dat is voor het mesh systeem van kpn niet anders als zijn zij er wel in geslaagd om twee leveranciers (Sagemcom en Arcadyan) samen te laten werken.

Als je een Deco, Orbi of Nest wilt gaan gebruiken dan zal je de wifi van de V12 uit moeten zetten.

Ik heb zojuist een reset gedaan en zo versie SGEJ10000516 geinstalleerd. In de Network Map en in de lijst met verbonden apparaten staan er van alle telefoons en pc's alleen het interne IP adres, terwijl van andere apparatuur wel een hostname bekend is. Is dit een bekend iets of zal dit zichzelf oplossen?

Ik vind het uiterst vreemd dat ik niet het tijdstip van de update mag kiezen, dan wel zelf op een knop mag drukken voor de update. Tussen 12 en 6 uur sochtends doe ik online mee aan toernooien en kan ik het mij niet veroorloven om internet te verliezen. 

Graag had ik gezien dat voor klanten die vooral snachts afhankelijk zijn van stabiel internet er een ander tijdstip of een meer preciezer tijdstip gekozen kan worden. Want de omschrijving dat het binnen enkele dagen 10 minuten offline is in het tijdsbestek van 6 uur is vooral heel vaag. Als ik precies weet wanneer dit is, kan ik een toernooi overslaan.

Hallo @Paulien Bouw , je kunt de update op ieder moment van de dag forceren door een fabrieks-reset van de modem te doen via het resetgaatje met een paperclip o.i.d.

Succes.

Reputatie 7

...je kunt de update op ieder moment van de dag forceren door een fabrieks-reset van de modem te doen via het resetgaatje met een paperclip o.i.d.

Het zou mooi zijn als kpn functionaliteit in de user interface zou opnemen waarmee zonder fabrieks-reset een firmware update te forceren is.

Een fabrieks-reset is voor velen echt een brug te ver omdat je dan alle instellingen kwijt bent.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb zojuist een reset gedaan en zo versie SGEJ10000516 geinstalleerd. In de Network Map en in de lijst met verbonden apparaten staan er van alle telefoons en pc's alleen het interne IP adres, terwijl van andere apparatuur wel een hostname bekend is. Is dit een bekend iets of zal dit zichzelf oplossen?

Leeg voor de zekerheid even je cache in je browser. We zien dat de webinterface soms direct na een update dingen niet helemaal goed weergeeft als er nog oude webinterface dingen in de cache zitten. Als het daarna nog zo is, geef het even aan. Dan kan ik het navragen, @Remakker.

 

Ik vind het uiterst vreemd dat ik niet het tijdstip van de update mag kiezen, dan wel zelf op een knop mag drukken voor de update. Tussen 12 en 6 uur sochtends doe ik online mee aan toernooien en kan ik het mij niet veroorloven om internet te verliezen. 

Graag had ik gezien dat voor klanten die vooral snachts afhankelijk zijn van stabiel internet er een ander tijdstip of een meer preciezer tijdstip gekozen kan worden. Want de omschrijving dat het binnen enkele dagen 10 minuten offline is in het tijdsbestek van 6 uur is vooral heel vaag. Als ik precies weet wanneer dit is, kan ik een toernooi overslaan.

We kiezen er juist voor om de update in de nacht te doen omdat het grootste deel van de klanten er dan niets van merkt. Tevens kunnen we op deze manier zelf de last op het netwerk spreiden. Wel krijg je van te voren een sms om aan te kondigen dat de update eraan komt. Wat je dan in dit geval kunt doen is de update zelf (overdag) forceren door een reset te doen. Dan heb je er in de nacht geen last van, @Paulien Bouw.

 

...je kunt de update op ieder moment van de dag forceren door een fabrieks-reset van de modem te doen via het resetgaatje met een paperclip o.i.d.

Het zou mooi zijn als kpn functionaliteit in de user interface zou opnemen waarmee zonder fabrieks-reset een firmware update te forceren is.

Een fabrieks-reset is voor velen echt een brug te ver omdat je dan alle instellingen kwijt bent.

Dit zou mooi zijn inderdaad. Er is bij deze uitrol wel ergens benoemd (intern) dat een herstart voldoende zou moeten zijn om de 516 binnen te krijgen. Maar gezien ervaringen uit het verleden hebben we toch de reset in het topic opgenomen als de te nemen actie. Dan weten we in ieder geval zeker dat het gebeurt. En, als je het pushen van de update afwacht, dan wordt er ook niets gereset, alleen herstart.

Reputatie 7
Badge +30

Ook nog een stukje aanvulling op de uitrol van de 516 versie. We gaan voor de Olympische Spelen zo goed als iedereen voorzien van de update. De enige groep die we nog niet meepakken zijn degenen die een Box 12 hebben in combinatie met SuperWifi en/ of Experia Wifi, én die daarbij ook meerdere SSID's in gebruik hebben. Bij deze groep krijg je dat na de update deze SSID's samengevoegd worden tot één. Deze groep is niet heel groot, maar is er wel een waar we de meeste vragen vanuit verwachten na de update. Vandaar dat we ze deze week nog niet meenemen. 

Zit je in deze groep en wil je al wel de update hebben, dan kun je hem dus forceren met een reset. Maar let er dan dus op dat je daarna nog maar één SSID hebt. Als je weer een tweede wilt hebben zul je dit zelf moeten instellen met de optie Extra Wifi via de webinterface. 

hi,

Ik heb even een eerdere post gedaan hier over wat mijn ervaring is met de nieuwe Firmware update voor de box12 waarbij het modem ook Wifi signaal uitzend en onderdeel vormt van het Mesh netwerk. In mijn situatie is dat niet wenselijk omdat het modem in een afgesloten patchkast ligt. Daarom hoop ik dat er ooit nog een update komt waarbij je de Wifi van het modem weer kunt uitschakelen. Want als ik dat nu probeer dan gaat het hele Wifi netwerk uit. En dat was voorheen niet het geval. Daarnaast staat bij mij de SuperWifi station pal naast het modem en zenden ze op dezelfde frequentie uit. Kortom niet ideaal. 

Reputatie 7

Daarnaast staat bij mij de SuperWifi station pal naast het modem en zenden ze op dezelfde frequentie uit. Kortom niet ideaal. 

Waarom haal je dat "super"WiFi station daar dan niet weg?

Ja ik heb hem nu losgekoppeld, het gaat nu dan ook weer beter. Alleen ik zou wel liever dat modem weer terug in de patchkast willen hebben en dat het deurtje weer dicht kan. Ik heb helaas geen mogelijkheid om hem op een andere gunstige plek in de woning te zetten wegens het ontbreken van de nodige datapunten.

Momenteel staat mijn WiFi uit en gebruik ik een UniFi netwerk. Best lastig geweest om in te stellen omdat tv signaal heb moeten scheiden van internet signaal. Daarnaast heb ik 1 kanaal vrij moeten geven om extern te benaderen . Blijft na de update alles werken ? Dus ‘domme’ modem die internet doorzet naar UniFi en tv signaal naar mediabox. Reden: ik heb zelf het systeem niet aangelegd…. Ik heb nog geen goed beeld wat er gebeurd als de modem wordt teruggezet naar fabrieksinstellingen….

 

mocht het problemen geven dan geen update graag. Verbeteren van wifi is niet nodig voor mij omdat ik zelf al geregeld heb ….

Reputatie 1
Badge

Vanavond is update SGEJ10000516 op mijn KPN Box 12 gekomen.

Deze update zou een WiFi verbetering moeten bevatten. Ik hoorde (geeft audiosignaal) echter mijn Wifi speaker terwijl deze aanstaat disconnecten en weer connecten. Dit gedrag was er ook voor de update, ik dacht dat dat nu voorbij zou zijn.

Wat ik raar vind is dat ik na een uur Logpagina's vol heb met connect/disconnect meldingen. Toen ik het opmerkte heb ik nogmaals een harde reset gedaan, maar daarna weer hetzelfde verhaal. Er kunnen soms  zo'n 60 meldingen binnen een minuut of 7 optreden.

 

Ik vraag me af of de update geen problemen heeft, of is het normaal dat er zoveel connect disconnect regels worden geschreven? Ik kan niet bevestigen of elke connect/disconnect in de log ook een daadwerkelijke connect/disconnect op de apparaten zijn. Ik heb zo'n 5 apparaten verbonden met wifi op dit moment.

 

Voorbeeld van de meldingen:

A WiFi device <xx:xx:xx:xx:xx:xx> has successfully connected to SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSID[WL_PRIV])

Device <xx:xx:xx:xx:xx:xx> was disconnected on SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSID[WL_PRIV])

of, een net  iets andere melding

Device <xx:xx:xx:xx:xx:xx> was disconnected on SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSID[WL_VIDEO_5G])

A WiFi device <xx:xx:xx:xx:xx:xx> has successfully connected to SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSID[WL_VIDEO_5G])

Reputatie 3
Badge +2

Heb je nu de SGEJ10000448 versie? Dan merk je er verder weinig van. 

Ik heb vannacht die update gehad en moet zeggen dat de Interface toch overal een update heeft gehad. Ik kan nu vanuit elk menu door naar de andere opties wat eerder niet kon, dan moest ik steeds naar het hoofdmenu/begin pagina.

Even een korte vraag,  blijven mijn reserveringen en portforwarding actief?

ik heb een afwijkende dns geconfigureerd staan blijft die actief?

behoud ik het zelfde externe ip adres?

 

Reputatie 1
Badge

Alles is up-to-date. Box 12 op SGEJ10000516 en de SuperWifi punten op 1.00.14v2. 

Wat is er mis?

Maar toch is er iets wat niet klopt namelijk de Wifi settings.

De Thuis app laat de volgende details zien van mijn netwerk.

Dan kijk via 192.168.2.254 , de webinterface, naar de wifi settings daar staat dat ik beide op AX heb aanstaan.

Als je dan in het menu kijkt van 2.4Ghz, kun je ook kiezen voor b+g+n zoals de Thuis app aangeeft  dat ik heb, maar ik heb gekozen voor AX zoals te zien is in de webinterface.

en bij 5Ghz zie ik het zelfde, in de Thuis app staat a+n+ac maar ik heb AX geselecteerd zoals te zien is in de webinterface.

 

Vragen

  1. zien meer mensen dit als je in de Thuis app naar Internet gaat en dan oo het Tandwiel rechts boven en dan kijken bij Informatie, daar zie je de Wifi channel en mode. En die vergelijk je dan met jouw settings in de Webinterface (http://192.168.2.254)
  2. Beste KPN doet AX het uberhaupt wel in de Box 12? Of moeten we daar nog weer een nieuwe update voor ontvangen?

Want als AX wel en menu item is maar verder niet werkt verklaard dat waarom de WiFi zo ondermaats lijkt af en toe (nog steeds ondanks de updates).

Reputatie 7

Want als AX wel en menu item is maar verder niet werkt verklaard dat waarom de WiFi zo ondermaats lijkt af en toe (nog steeds ondanks de updates).

Wifi 6 (ax) voegt echt niet zo veel toe, ook met wifi 5 (ac) zou je geen ondermaatse wifi mogen ervaren.

Reputatie 1

Ik heb geen vertrouwen in de experia box v12. Houdt het bij mijn eigen router. Nooit problemen met verbindingen of wegvallen modem. En aangezien het tegenwoordig vrije modem keuze is.

Ik heb geen vertrouwen in de experia box v12. Houdt het bij mijn eigen router. Nooit problemen met verbindingen of wegvallen modem. En aangezien het tegenwoordig vrije modem keuze is.

Wat gebruik je als eigen modem?

Reputatie 1

Alles is up-to-date. Box 12 op SGEJ10000516 en de SuperWifi punten op 1.00.14v2. 

Wat is er mis?

Maar toch is er iets wat niet klopt namelijk de Wifi settings.

De Thuis app laat de volgende details zien van mijn netwerk.

Dan kijk via 192.168.2.254 , de webinterface, naar de wifi settings daar staat dat ik beide op AX heb aanstaan.

Als je dan in het menu kijkt van 2.4Ghz, kun je ook kiezen voor b+g+n zoals de Thuis app aangeeft  dat ik heb, maar ik heb gekozen voor AX zoals te zien is in de webinterface.

en bij 5Ghz zie ik het zelfde, in de Thuis app staat a+n+ac maar ik heb AX geselecteerd zoals te zien is in de webinterface.

 

Vragen

  1. zien meer mensen dit als je in de Thuis app naar Internet gaat en dan oo het Tandwiel rechts boven en dan kijken bij Informatie, daar zie je de Wifi channel en mode. En die vergelijk je dan met jouw settings in de Webinterface (http://192.168.2.254)
  2. Beste KPN doet AX het uberhaupt wel in de Box 12? Of moeten we daar nog weer een nieuwe update voor ontvangen?

Want als AX wel en menu item is maar verder niet werkt verklaard dat waarom de WiFi zo ondermaats lijkt af en toe (nog steeds ondanks de updates).

De SuperWifi punten ondersteunen geen 802.11ax. En dat is dan ook gelijk mijn vraag aan KPN: komen er nog KPN PremiumWifi punten?

Reputatie 1

Ik ben al wel een bug tegen gekomen met de volgende settings:

  • KPN Box 12 met softwareversie SGEJ10000516
  • 2 SuperWifi punten met softwareversie 1.00.14v2

Zodra je een herstart uitvoert van de KPN Box 12 of SuperWifi punten, dan reset de SSID van de Extra Wifi weer naar een standaardnaam… kunnen jullie dit aub aanpassen? Ik wil dat de naam intact blijft.

 

@Erik_ ik zou bij deze mijn vraag graag aan jou willen richten.

Ik heb nu nog software versie SGEJ10000312. Ik heb een herstart gedaan, maar dat is blijkbaar niet genoeg om een update te forceren. Zal dus nog even geduld moeten hebben…

 

Ik heb in de huidige versie een vervelende bug bij IPv6 pin-holing: je punt een toegevoegde pin-hole niet meer verwijderen. Is dat hopelijk ook opgelost in de nieuwe versie?

Reputatie 7

Ik heb nu nog software versie SGEJ10000312. Ik heb een herstart gedaan, maar dat is blijkbaar niet genoeg om een update te forceren.

Een herstart is inderdaad niet genoeg, daar is een factory reset voor nodig.

Reageer