KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 133953 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Reputatie 5
Badge +6

-

 

Reputatie 7
Badge +24

De SuperWiFi's en Experia WiFi's "bellen" regelmatig naar "huis" toe. Dat doen ze ook als ze achter een 2de router zitten.

Wat is "thuis" voor die "super"WiFi's en Experia WiFi's?

De cloudstorage waar o.a. de klant z’n WiFi credentials liggen opgeslagen/gesynchroniseerd wellicht.

Gewoon Hengelo. Ze doen volgens mij precies hetzelfde als de Experiaboxen en de KPN Box. KPN heeft zo op 1 locatie alles bij elkaar. Ze weten precies wat er overal staat.

Gisteren SMS ontvangen. Vanmorgen kon ik nog steeds inloggen op het modem met mijn zelf ingestelde wachtwoord. Ook de softwareversie is nog hetzelfde. Blijkbaar update mislukt.

De update is niet voor iedereen gelukt. We doen vanavond een nieuwe poging. 

Denk niet dat het zin heeft, @Eric89. Er wordt hiervoor op een bepaald moment een lijst gegenereerd van alle klanten met een Box 12 en geen SuperWifi/Experia Wifi. En die lijst wordt gebruikt tijdens de update. Ik weet niet of die definitieve lijst al gemaakt is, of dat dit nog moet gebeuren. En als dit nog moet gebeuren, wanneer dit dan gedaan wordt. De selectie voor de testgroep van komende nacht is natuurlijk al wel gedaan. Maar hoe het met de rest zit… Dus in het slechtste geval dan zou je nu de SW moeten loskoppelen en dan een week of twee zonder moeten gaan zitten. En dan hopen dat de lijst inderdaad nog gemaakt moet worden.

Ik ben dan toch benieuwd hoe dit dan zit voor Nieuwe klanten 
Mijn Vriendin krijgt later deze maand een aansluiting van KPN geleverd en daarbij een V12
als ik het goed heb gezien zit hier een GPON aansluiting en voor zover ik begrepen heb moet een monteur deze nog komen aansluiten (Geloof dat deze ergens rond 11 november langs zou komen)
Op het moment is er een kabel (Ik geloof dat dit  Cat 7a+ die LSZH gecertificeerd is) vanuit de berging/meterkast naar de woonkamer aanwezig echter is er naar de slaapkamer nog geen Kabel aanwezig dus zou deze optie draadloos moeten
echter heeft de woonkamer uiteraard prioritijd en is de afstand tussen de woon en slaapkamer veel groter dan tussen de berging/meterkast en slaapkamer dus zou deze update in haar situatie ideaal zijn aangezien deze afstand voor het signaal dan niet te groot is 

De vraag is dan of als de monteur komt, deze update gelijk op de V12 kan of dat deze door de monteur gelijk voor een V10a moet omwisselen om dit te realiseren 
 

@djravix  De monteur kan geen update forceren.  Is dit trouwens een installatiemonteur of een monteur die alléén het glasvezelkastje komt aansluiten/doormeten?

Een installatiemonteur zal uiteraard met jullie meedenken en proberen om overal in de woning een stabiel signaal te krijgen. Zoiets gaat ook altijd in overleg. Welke apparatuur hij daar voor gaat gebruiken kan ik onmogelijk voorspellen. Klakkeloos omruilen voor een v10a zal waarschijnlijk niet gebeuren. 

 

Overigens moet iemand me toch eens uitleggen waarom deze update eerst naar mensen zou gaan die geen SuperWifi of Experia Wifi gebruiken terwijl de update bedoelt is voor betere werking hiervan (DMV het Mesh geschikt maken van het modem)

Hier is voor gekozen omdat het minder impact heeft als de firmware bugs heeft. Als blijkt dat deze firmware stabiel draait zal het vrij snel breder worden uitgerold. 

valt deze update te forceren doormiddel van een reset of iets anders?

Neen

Ik heb alleen een Box 12 maar worden alleen de WiFi gegevens gereset of ook alle andere instellingen?

 

De wifi gegevens worden niet gereset. Alléén het wachtwoord om in te loggen wordt gereset en zal je dus vanonder het modem opnieuw moeten invoeren. De andere settings blijven ongemoeid. 

Reputatie 2

@djravix  De monteur kan geen update forceren.  Is dit trouwens een installatiemonteur of een monteur die alléén het glasvezelkastje komt aansluiten/doormeten?

Uhm … Dit weet ik eigenlijk niet 100% zeker er is mij alleen duidelijk dat er "een monteur” zou komen

Overigens had ik gisteren om een andere kwestie contact met jullie support en heb deze vraag toch ook even gesteld en daar vertelde ze me dat de monteur dit wel zou kunnen realiseren maar dat ik dan even met de monteur zou moeten bespreken 

Een installatiemonteur zal uiteraard met jullie meedenken en proberen om overal in de woning een stabiel signaal te krijgen. Zoiets gaat ook altijd in overleg. Welke apparatuur hij daar voor gaat gebruiken kan ik onmogelijk voorspellen. Klakkeloos omruilen voor een v10a zal waarschijnlijk niet gebeuren. 

tja … de Beste optie zou zijn een kabel van de berging/meterkast naar de slaapkamer
Er is overigens wel een loze leiding aanwezig echter ga ik er vanuit dat i.v.m. brandveiligheid dit een “LSZH gecertificeerd” Kabel zou moeten zijn en dan word het wel een dure grap

een v12 omruilen voor een v10a zou toch niet zo moeilijk moeten zijn en zekers als het voor de klant meer voordelen zou hebben om een v10a te plaatsen i.p.v. een v12

Hier is voor gekozen omdat het minder impact heeft als de firmware bugs heeft. Als blijkt dat deze firmware stabiel draait zal het vrij snel breder worden uitgerold. 

Ik neem aan dat dit van tevoren al uitgebreid getest is en meeste bugs er wel uit zullen zijn 
echter in deze situatie zou je ook mensen met SuperWifi of Experia Wifi moeten voorzien om zo te kunnen weten of er nog bugs zijn die zich in die situatie voor doen

al begrijp ik wel dat jullie eerst naar de gebruikelijke situatie willen kijken voor het geval dat er nog andere problemen zijn

Reputatie 7

Er is overigens wel een loze leiding aanwezig echter ga ik er vanuit dat i.v.m. brandveiligheid dit een “LSZH gecertificeerd” Kabel zou moeten zijn en dan word het wel een dure grap

Waarom zou die kabel LSZH gecertificeerd moeten zijn, dat is toch negens voor nodig?

Er loopt nauwelijks stroom door die kabels en als ze kortsluiting maken dan gebeurt er echt helemaal niets.

Reputatie 2

Er is overigens wel een loze leiding aanwezig echter ga ik er vanuit dat i.v.m. brandveiligheid dit een “LSZH gecertificeerd” Kabel zou moeten zijn en dan word het wel een dure grap

Waarom zou die kabel LSZH gecertificeerd moeten zijn, dat is toch negens voor nodig?

Er loopt nauwelijks stroom door die kabels en als ze kortsluiting maken dan gebeurt er echt helemaal niets.

tja …ik begrijp het ... 
maar ik geloof dat Brandveiligheid bij de beheerder van dat appartementen complex voorop staat 
er hangen zelfs Brandwerende Douchgordijnen in de badkamer 
en je snapt natuurlijk dat ik geen zin heb in dat we krijgen te horen dat die kabel er weer uit zou moeten omdat deze niet aan hun veiligheid eisen voldoet

Reputatie 7

tja …ik begrijp het ... 
maar ik geloof dat Brandveiligheid bij de beheerder van dat appartementen complex voorop staat 
er hangen zelfs Brandwerende Douchgordijnen in de badkamer 

Staan er ook om de vijf meter bliksemafleiders op het dak, mogen auto's niet binnen 10 meter van het complex geparkeerd worden en wordt het gas van verwarming en gasfornuis automatisch afgesloten wanneer je de deur uit gaat?

Je kunt natuurlijk ook paranoïde doen.

Een stevig gesprek met die beheerder lijkt me beter op z'n plaats.

Reputatie 7
Badge +24

Spijkers op laag water zoeken ... 😉😄

Gisteren SMS ontvangen. Vanmorgen kon ik nog steeds inloggen op het modem met mijn zelf ingestelde wachtwoord. Ook de softwareversie is nog hetzelfde. Blijkbaar update mislukt.

De update is niet voor iedereen gelukt. We doen vanavond een nieuwe poging. 

Inmiddels weer een paar dagen verder. Nog geen update, geen SMS. 🤔

Reputatie 7
Badge +30

Heel vervelend! Ik ga er vanuit dat we dan toch nog ergens tegenaan gelopen zijn. Na het weekend verwachten we meer informatie te krijgen over de uitrol. Dan is er meer duidelijkheid over wanneer jij 'm wel kunt verwachten, @Andre62.

Reputatie 7
Badge +30

Hallo allemaal! De testuitrol op 3 november is volgens plan verlopen. Dit betekent dat we ook verder gaan met de uitrol van deze update bij klanten die alleen een Box 12 hebben, zonder SuperWifi en/of Experia Wifi aangesloten. Dit doen we op de volgende drie data:

  • nacht van 9 op 10 november 
  • nacht van 16 op 17 november
  • nacht van 18 op 19 november 

Het startbericht is ook aangevuld met deze data.

 

Gisteren SMS ontvangen. Vanmorgen kon ik nog steeds inloggen op het modem met mijn zelf ingestelde wachtwoord. Ook de softwareversie is nog hetzelfde. Blijkbaar update mislukt.

De update is niet voor iedereen gelukt. We doen vanavond een nieuwe poging. 

Inmiddels weer een paar dagen verder. Nog geen update, geen SMS. 🤔

Kan zijn dat de verbinding tussen jouw Box 12 en ons beheersysteem niet optimaal is, @Andre62. Wat je kunt doen is hem eens een reset geven zodat hij ook die verbinding even weer helemaal opnieuw opbouwt. Ik vraag even na of klanten zoals jij dan meegaan in een van de drie volgende groepen, of dat daar een aparte veegbatch voor wordt gedaan.

Reputatie 7

Hallo allemaal! De testuitrol op 3 november is volgens plan verlopen. Dit betekent dat we ook verder gaan met de uitrol van deze update bij klanten die alleen een Box 12 hebben, zonder SuperWifi en/of Experia Wifi aangesloten. Dit doen we op de volgende drie data:

  • nacht van 9 op 10 november 
  • nacht van 16 op 17 november
  • nacht van 18 op 19 november 

Het startbericht is ook aangevuld met deze data.

@Erik_, Als ik mijn V12 na 19 november een keer aansluit, krijgt hij dan ook nog de update?

Reputatie 7
Badge +10

Hallo allemaal! De testuitrol op 3 november is volgens plan verlopen. Dit betekent dat we ook verder gaan met de uitrol van deze update bij klanten die alleen een Box 12 hebben, zonder SuperWifi en/of Experia Wifi aangesloten. Dit doen we op de volgende drie data:

  • nacht van 9 op 10 november 
  • nacht van 16 op 17 november
  • nacht van 18 op 19 november 

Het startbericht is ook aangevuld met deze data.

@Erik_, Als ik mijn V12 na 19 november een keer aansluit, krijgt hij dan ook nog de update?


Die vraag heeft @Erik_ al uit staan! Zodra hij daar helderheid over heeft, zal hij dat hier laten weten. :blush:

@Erik_  Ik heb zojuist de stekker van de box er even uitgehad. Verbinding is dus opnieuw opgebouwd.

Reputatie 2

Heb hier de V12 weer eens een Factory Reset gegeven
en deze heeft nu Firmware "SGEJ10000448”
Het enige probleem wat ik op het moment zie is dat de GUI niet 100% correct blijkt te zijn
Ik neem aan dat dit nog wel opgelost gaat worden voor dat mensen gaan klagen dat hun USB drive niet werkt (heb voor de gein eens ff geprobeerd maar zoals verwacht werkt het niet)

 

Reputatie 6
Badge +7

Hier de update inmiddels ook binnen. Werkt tot nu toe goed. Alleen de gui toont een paar gebreken zoals @djravix ook al zegt. 

Reputatie 7
Badge +16

Hi @djravix en @Eric89! Om welke gebreken in de web GUI gaat dit precies? En van welke browser maken jullie gebruik?

Na de update komt het voor dat de weergave in de GUI niet correct is. Het legen van de browser cache lost dit op (dus legen/opschonen, browser afsluiten, dan de browser opnieuw starten en opnieuw inloggen). Lost dit het niet op, dan graag iets meer uitleg zodat wij het kunnen navragen!

Reputatie 7
Badge +11

Heb hier de V12 weer eens een Factory Reset gegeven
en deze heeft nu Firmware "SGEJ10000448”
Het enige probleem wat ik op het moment zie is dat de GUI niet 100% correct blijkt te zijn
Ik neem aan dat dit nog wel opgelost gaat worden voor dat mensen gaan klagen dat hun USB drive niet werkt (heb voor de gein eens ff geprobeerd maar zoals verwacht werkt het niet)

 

De USB-poort is ook nooit bedoeld geweest om te gebruiken voor een USB-opslag om zo een netwerkhardeschijf te maken. Dat ie er in sommige modems nog in heeft gezeten was dan ook eigenlijk eerder een ‘handige bug’ maar niet waar die bij KPN voor bedoeld is. De USB-poort is bij KPN bedoeld voor een 4G-Backup dongel die ze bij KPN EEN gebruiken maar ook als noodvoorziening geleverd wordt.

Reputatie 6
Badge +7

Hi @djravix en @Eric89! Om welke gebreken in de web GUI gaat dit precies? En van welke browser maken jullie gebruik?

Na de update komt het voor dat de weergave in de GUI niet correct is. Het legen van de browser cache lost dit op (dus legen/opschonen, browser afsluiten, dan de browser opnieuw starten en opnieuw inloggen). Lost dit het niet op, dan graag iets meer uitleg zodat wij het kunnen navragen!

 

Het legen van de cache was inderdaad de oplossing @Shyrin_ 

 

Reputatie 7

Ik ben benieuwd of de SSID's voor 2.4GHz en 5GHz wifi nog afzonderlijk ingesteld kunnen worden met firmware versie 448.

Reputatie 6
Badge +7

Ik ben benieuwd of de SSID's voor 2.4GHz en 5GHz wifi nog afzonderlijk ingesteld kunnen worden met firmware versie 448.

Nee dat kan niet meer!

Reputatie 7

Ik ben benieuwd of de SSID's voor 2.4GHz en 5GHz wifi nog afzonderlijk ingesteld kunnen worden met firmware versie 448.

Nee dat kan niet meer!

 

Reageer