KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134037 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Dat is al geprobeerd.

Reputatie 7
Badge +17

Ah dat was de Super Wifi SSID die je noemde. Je kunt deze ook op 5 Ghz instellen, heb je dit al geprobeerd? Gezien de HP Envy net een jaar oud is verwacht ik dat deze wel met de 5 Ghz variant overweg moet kunnen. De Extra Wifi loopt dan alleen via de Box 12, dus in dat geval klopt het dat je HP Envy alleen met het modem verbindt. Benieuwd of het dan wel lukt. 

Dank voor de reactie, maar ook die mogelijkheid al geprobeerd nog voordat ik mijn eerste vraag aan het forum gesteld had. Ook de HP Envy op 1 meter afstand van Box12 geprobeerd en ook dat hielp niet.

Reputatie 1

Wij hebben sinds ongeveer drie weken ook problemen met de wifi die erg lijken op de berichten die hier op het forum gemeld worden. Dit is begonnen met een V10(A?) modem. Sindsdien heb ik contact gehad met de helpdesk en een KPN Box 12 geleverd gekregen. Helaas daarmee nog steeds dezelfde problemen. Voorheen totaal geen problemen met de wifi, dus ik heb het vermoeden dat het wel eens met deze firmware update te maken zou kunnen hebben.

De wifiverbinding blijft wel in stand, maar er is even geen verbinding met internet meer. Dit gebeurt op al onze apparaten (PC met wifikaart, 2 Samsung Galaxy S10s en een Samsung Galaxy Tab 5e). Op de mobiele apparaten is het hinderlijker dan op de PC, omdat apps vastlopen of slecht laden. Bij de mobiele apparaten zie je vaak ook bij het wifi icoontje een uitroepteken verschijnen of schakelen de telefoons even over naar de mobiele verbinding om een paar seconden later weer op de wifi verbonden te zijn. Op de PC hoor ik in een videogesprek via Discord of Google Meet korte haperingen. Als ik Google of het modem zelf ping zie ik ook frequent pingspikes (zie afbeelding) en soms zelfs time-outs.

De TV (via DVS) blijft wel gewoon werken, dus het is puur de wifi die even wegvalt.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Wifi netwerken vergeten en opnieuw instellen (ongeveer elke keer als ik weer een wijziging heb uitgeprobeerd)
- Modem herstarten
- Modem een reset geven
- Wifi tool van de KPN website opnieuw doorlopen (die gaat alleen maar uit van snelheidsproblemen, dus die herkent het probleem niet.)
- Wifinaam via de KPN Thuis app aangepast
- Een extra wifinaam ingesteld via de webinterface voor zowel 2.4Ghz en 5 GHz. Vervolgens daarmee verbinding gemaakt en het reguliere netwerk vergeten, zodat alleen met het losse netwerk verbinding gemaakt kan worden. Helaas haalt ook dat niks uit en blijft de verbinding met enige regelmaat even een paar seconden weg te vallen.
- DVSsen en modem stroomloos gemaakt

Tot dusver helaas met geen enkel resultaat. Ik hoop dat er snel een oplossing komt, want dit begint wel erg frustrerend te worden.

Het is haast te mooi om waar te zijn, maar ook op de HP Envy draait weer internet en ook nog op 5GHz.

Box12 opnieuw opgestart door KPN.

Dank voor de reacties.

Na de update is WiFi enorm trager geworden. Hoe kan dit hersteld worden?

Reputatie 7
Badge +12

Het is haast te mooi om waar te zijn, maar ook op de HP Envy draait weer internet en ook nog op 5GHz.

Box12 opnieuw opgestart door KPN.

Dank voor de reacties.

Dat is fijn om te lezen @Cappy en bedankt ook voor het delen van je bevindingen! 

Reputatie 7
Badge +12

Na de update is WiFi enorm trager geworden. Hoe kan dit hersteld worden?

Dan wil ik je in eerste instantie aanraden om de KPN wifi manager te doorlopen @NJM. Deze tool zorgt er voor dat je wifi wordt geoptimaliseerd! 

Ook heb last van flink trager internet. Voor de update trok ik de hele snelheid met gemak (200/200) via de wifi. Nu na de update haal ik op z’n best 80-90.  Verder niets gewijzigd in de situatie en apparatuur behalve dan de update.

Reputatie 7
Badge +17

@Overstapper21 Gezien dit via de wifi speelt raad ik je aan om de Wifi Manager eens te doorlopen. Gaat het daarna beter? 

Wifi manager meerdere malen doorlopen maar zonder resultaat. Op pc bekabeld haal ik wel de 200/200 maar de wifi is flink trager sinds de update. Lijkt me niet de bedoeling van een software update…

Reputatie 7
Badge +17

Dat lijkt me ook niet. Na het doorlopen is de snelheid er dus niet beter op geworden, totaal niet? Wat gaf de Wifi Manager als eindresultaat aan, en gebruik je ook wifi versterkers? 

Ik herken de terugval van Overstapper21. Sinds de update ook flink lagere wifi snelheden.

Ook na meerdere keren de WiFi manager doirlopen. Zoals eerder in bericht hierboven van paar dagen geleden belicht (maar geen reactie op gehad)..

 

Reputatie 1

Wij hebben uit alle ellende nu maar de wifi van de Box 12 uitgezet en 2 Experia Wifi's aangesloten. Vooralsnog lijkt het nu wel stabiel.

Wel erg bijzonder dat het tot voor kort vlekkeloos werkte en er nu met de experiabox geen fatsoenlijke verbinding te krijgen is, zelfs niet als je er naast staat. De webinterface van het modem is ook niet vooruit te branden. Dat doet mij toch wel sterk vermoeden dat er iets niet helemaal in orde is met de firmware.

Als ik de wifi manager doorloop worden de twee download metingen telkens lager. Uiteindelijk krijg ik advies om mijn apparatuur te verbeteren wat in mijn ogen onzin is. Ik heb een box 12 en twee bedraad aangesloten witte superwifi’s. Hier haalde ik altijd de volle 200/200 op de wifi, zelfs op de bank in de woonkamer. Nu mag ik blij zijn met de helft. Lijkt me niet dat apparatuur nu opeens niet meer voldoet voor de volle snelheid.

Reputatie 2

Kleine update met mijn ervaringen (1Gbps):

Snelheid is top. Ben blij dat het terugzakken naar 100 en lagere snelheden er niet meer is. Heb twee of drie weken geleden nog een keer een uitval van internet gehad (tijdens een call, onhandig), maar is vrijwel niet meer voorgekomen, in ieder geval niet minimaal 1x per dag.

Haal op wifi nog steeds ruim 880 Mbps op mijn mobiel (net paar keer getest: 925, erg positief wat mij betreft).

Instellingen staan nog steeds ingesteld op 160MHz, maar vanwege de hogere ping en latency die daarmee gemoeid *lijkt* te zijn (...), zal ik deze binnenkort op 80MHz zetten en meten om dit uit te sluiten.

Heb 3 superwifi 2 punten, 3 verdiepingen, waarvan 2 bekabeld zijn aangesloten en eentje los via wifi dus op zolder. Ik moet nog netwerkkabels naar zolder trekken zodat die ook nog bekabeld aangesloten zal zijn.

Ben ook wel tevreden met de grafische netwerk weergave met bijbehorende informatie in het modem.

Al met al een hele tevreden gebruiker. Ik moet alleen nog het vertragende uitzoeken (soms moet je namelijk even wachten voordat er daadwerkelijk informatie wordt getoond)..

Net 2e box 12 vis de monteur geïnstalleerd met 2 superwifi punten. Vast internet stabiel echter de wifi valt regelmatig weg. Schijnt dar er nog steeds problemen zijn met de box12 klopt dit?

Heb glasvezel 

Reputatie 7
Badge +13

@Overstapper21 Dat is inderdaad vreemd en ik kan dat ook niet direct verklaren. Wifi blijft natuurlijk een signaal wat onderhevig is aan omgevingsfactoren dus die kunnen altijd een rol spelen. Ik kan dan ook niet met zekerheid zeggen dat de firmware van het modem een rol speelt in deze. 

Remco,

Beetje vreemd je antwoord, na diverse telefoontjes geven de medewerkers telkens aan dat er inderdaad problemen zijn met de box 12 en mogelijk de super wifi punten. Met mijn vorige modem nooit problemen gehad echter met het nieuwe modem en super wifi wel. Deze is pas vorige week geïnstalleerd door monteur van jullie.

Wat zou het toch fijn zijn als KPN gewoon eerlijk aangaf dat er problemen zijn en zijn klanten hiervan op de hoogte brengt, dan zou er veel meer begrip zijn. 

Reputatie 1

 

Remco,

Beetje vreemd je antwoord, na diverse telefoontjes geven de medewerkers telkens aan dat er inderdaad problemen zijn met de box 12 en mogelijk de super wifi punten. Met mijn vorige modem nooit problemen gehad echter met het nieuwe modem en super wifi wel. Deze is pas vorige week geïnstalleerd door monteur van jullie.

Wat zou het toch fijn zijn als KPN gewoon eerlijk aangaf dat er problemen zijn en zijn klanten hiervan op de hoogte brengt, dan zou er veel meer begrip zijn. 


Helemaal mee eens, ik heb net mijn contracten verlengd omdat ik ervanuit ging dat de problemen met een nieuw modem wel opgelost zouden zijn, maar die werden alleen maar erger met de box 12. Ik zit nog in de 14 dagen annuleringstermijn. Ik wil liever niet weg bij KPN, dus dan zou ik graag horen dat de problemen opgemerkt worden en er aan bugfixes gewerkt wordt omdat de helpdesk kan verder niks voor me betekenen omdat er maar heel beperkt ondersteuning zit op wifi.

Inmiddels gemerkt dat ook met alleen de experia wifi's er nog steeds willekeurige onderbrekeingen zijn (terwijl ik gewoon pal naast de Experia Wifi zit). Ik heb het geluk dat ik nog een V10 op zolder heb liggen, dus ik denk dat ik die er maar eens tussen ga hangen vanavond om te kijken of het euvel dan wél verholpen is; mijn vorige V10 heeft ook jaren lang trouw gewerkt.

Reputatie 7
Badge +30

Wij hebben uit alle ellende nu maar de wifi van de Box 12 uitgezet en 2 Experia Wifi's aangesloten. Vooralsnog lijkt het nu wel stabiel.

Wel erg bijzonder dat het tot voor kort vlekkeloos werkte en er nu met de experiabox geen fatsoenlijke verbinding te krijgen is, zelfs niet als je er naast staat. De webinterface van het modem is ook niet vooruit te branden. Dat doet mij toch wel sterk vermoeden dat er iets niet helemaal in orde is met de firmware.

Reset je Box 12 even een keer, @Lopster. Idealiter via de webinterface optie. We zien dit ^ soms gebeuren na een update. Een reset is dan vaak voldoende om dat weer op orde te krijgen. En ik ben ook benieuwd of je dan verschil merkt met de wifi. 

 

Beetje vreemd je antwoord, na diverse telefoontjes geven de medewerkers telkens aan dat er inderdaad problemen zijn met de box 12 en mogelijk de super wifi punten. Met mijn vorige modem nooit problemen gehad echter met het nieuwe modem en super wifi wel. Deze is pas vorige week geïnstalleerd door monteur van jullie.

Wat zou het toch fijn zijn als KPN gewoon eerlijk aangaf dat er problemen zijn en zijn klanten hiervan op de hoogte brengt, dan zou er veel meer begrip zijn. 

Het punt is alleen, @Inloggen email, dat er geen structurele, algemene problemen zijn. Er zijn klanten die problemen ervaren. Die kunnen in bepaalde gevallen samenhangen met softwareversie. Maar over het algemeen zijn het issues die ontstaan door wisselwerking tussen de apparaten én de omgeving. We kunnen dan tips geven. En wat hier op het forum wordt gemeld geven we door aan de ontwikkelaars zodat ze het mee kunnen nemen. Maar als de tips niet helpen, dan hebben we ook niet in alle gevallen een sluitende oplossing. 

 

Helemaal mee eens, ik heb net mijn contracten verlengd omdat ik ervanuit ging dat de problemen met een nieuw modem wel opgelost zouden zijn, maar die werden alleen maar erger met de box 12. Ik zit nog in de 14 dagen annuleringstermijn. Ik wil liever niet weg bij KPN, dus dan zou ik graag horen dat de problemen opgemerkt worden en er aan bugfixes gewerkt wordt omdat de helpdesk kan verder niks voor me betekenen omdat er maar heel beperkt ondersteuning zit op wifi.

Inmiddels gemerkt dat ook met alleen de experia wifi's er nog steeds willekeurige onderbrekeingen zijn (terwijl ik gewoon pal naast de Experia Wifi zit). Ik heb het geluk dat ik nog een V10 op zolder heb liggen, dus ik denk dat ik die er maar eens tussen ga hangen vanavond om te kijken of het euvel dan wél verholpen is; mijn vorige V10 heeft ook jaren lang trouw gewerkt.

In aanvulling op bovenstaande, @Lopster, als het na een reset niet beter wordt, dan ben ik wel benieuwd naar de ervaring met de V10.

 

 

Als ik de wifi manager doorloop worden de twee download metingen telkens lager. Uiteindelijk krijg ik advies om mijn apparatuur te verbeteren wat in mijn ogen onzin is. Ik heb een box 12 en twee bedraad aangesloten witte superwifi’s. Hier haalde ik altijd de volle 200/200 op de wifi, zelfs op de bank in de woonkamer. Nu mag ik blij zijn met de helft. Lijkt me niet dat apparatuur nu opeens niet meer voldoet voor de volle snelheid.

Heb je de Thuis app ook, @Overstapper21? Zo ja, check dan eens het volgende: als je merkt dat de wifisnelheid erg laag is, kijk in de Thuis app met welk apparaat je verbonden bent. Ik ben benieuwd of je dan op zo'n moment verbonden bent met het dichtstbijzijnde punt, of juist nog op een verdere zit.

 

Ik herken de terugval van Overstapper21. Sinds de update ook flink lagere wifi snelheden.

Ook na meerdere keren de WiFi manager doirlopen. Zoals eerder in bericht hierboven van paar dagen geleden belicht (maar geen reactie op gehad)..

Sorry, @Trillion. Zou jij bovenstaande ook eens willen testen?

 

 

 

 

Kleine update met mijn ervaringen (1Gbps):

Snelheid is top. Ben blij dat het terugzakken naar 100 en lagere snelheden er niet meer is. Heb twee of drie weken geleden nog een keer een uitval van internet gehad (tijdens een call, onhandig), maar is vrijwel niet meer voorgekomen, in ieder geval niet minimaal 1x per dag.

Haal op wifi nog steeds ruim 880 Mbps op mijn mobiel (net paar keer getest: 925, erg positief wat mij betreft).

Instellingen staan nog steeds ingesteld op 160MHz, maar vanwege de hogere ping en latency die daarmee gemoeid *lijkt* te zijn (...), zal ik deze binnenkort op 80MHz zetten en meten om dit uit te sluiten.

Heb 3 superwifi 2 punten, 3 verdiepingen, waarvan 2 bekabeld zijn aangesloten en eentje los via wifi dus op zolder. Ik moet nog netwerkkabels naar zolder trekken zodat die ook nog bekabeld aangesloten zal zijn.

Ben ook wel tevreden met de grafische netwerk weergave met bijbehorende informatie in het modem.

Al met al een hele tevreden gebruiker. Ik moet alleen nog het vertragende uitzoeken (soms moet je namelijk even wachten voordat er daadwerkelijk informatie wordt getoond)..

Dank voor je ervaringen, @Roland81 :) Je zou eventueel de Box een reset kunnen geven. Zoals ik iets verder naar boven aangaf, soms zien we na een update dat de webinterface wat traag is. Een reset verhelpt dit dan vaak.

Reputatie 7
Badge +30

Verder een update over updates :)

 

SGEJ1000060E

Naast het afronden van de uitrol van de SGEJ10000528 zijn we deze week (week 36, 2022) ook begonnen met de uitrol van SGEJ1000060E. Het beveiligingscertificaat van de Box 12 loopt eind deze maand af. Deze update zorgt een nieuwe. We doen deze update in grote groepen bij de mensen die de 528 al hebben gekregen.

 

Ik heb dit ook toegevoegd aan het startbericht.

Reputatie 7
Badge +24

Gelijk ff gecheckt: Ik heb hem al, die 60E update.

Gelijk ff gecheckt: Ik heb hem al, die 60E update.

Zie je nog grote veranderingen @Nick83 ?

Kun je ook weer normaal inloggen?

Reputatie 7
Badge +24

Nee, ik zie geen grote veranderingen. En inloggen is hier nooit een probleem geweest.

Reageer