KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 133945 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Hallo @Sanne_M , ik zag je bericht nu pas omdat je me niet letterlijk genoemd hebt, maar ik ga het proberen.

 

Hallo @Sanne_M , het is gelukt, die link werkt ook op mijn Android tablet met Chromebrowser, ik heb weer wat aanpassingen kunnen doen.

De laatste update zal binnenkort wel automatisch komen.

Bedankt voor de hulp van de diverse moderatoren en een goed weekend gewenst.

P.S de Edge browser kan ik niet gebruiken op een Chromebook.

 

Reputatie 1

Ook deze week een push gehad van 312 naar 528.

Heb 2 superwifi punten (de witte) waarvan 1 bedraad en 1 draadloos

Alles werkt op zich naar behoren dus tot zover geen interne verbinding problemen. 

Opvallend vind ik wel dat de speedtest nu steeds niet verder komt dan 110 up en 120 down waar dat voorheen altijd rond de 200 zat (conform mijn abbo) 

Is er een reden waarom deze nu zo laag is? 

NB heb modem (dat nu hoofd device is) al 2x herstart zonder resultaat. 

Iemand enig idee? 

@Trillion Ik had hetzelfde. Bij mij was de oorzaak dat na de update (naar 528) de Wireless Mode (bij Wifi Settings op de Box 12 zelf) default op 802.11ax stonden bij resp 2.4ghz en 5ghz. Ik heb dit aangepast in 802.11b+g+n (bij 2.4ghz) en  802.11a+n+c (bij 5ghz). Daarna had ik weer mijn oude vertrouwde download snelheid (zoals ik die had bij de 312 software versie). Hopelijk werkt dit ook voor jou?

Reputatie 1

Na de update is WiFi enorm trager geworden. Hoe kan dit hersteld worden?

@NJM Ik had hetzelfde. Bij mij was de oorzaak dat na de update (naar 528) de Wireless Mode (bij Wifi Settings op de Box 12 zelf) default op 802.11ax stonden bij resp 2.4ghz en 5ghz. Ik heb dit aangepast in 802.11b+g+n (bij 2.4ghz) en  802.11a+n+c (bij 5ghz). Daarna had ik weer mijn oude vertrouwde download snelheid (zoals ik die had bij de 312 software versie). Hopelijk werkt dit ook voor jou?

Reputatie 1

Ook heb last van flink trager internet. Voor de update trok ik de hele snelheid met gemak (200/200) via de wifi. Nu na de update haal ik op z’n best 80-90.  Verder niets gewijzigd in de situatie en apparatuur behalve dan de update.

@Overstapper21 Ik had hetzelfde. Bij mij was de oorzaak dat na de update (naar 528) de Wireless Mode (bij Wifi Settings op de Box 12 zelf) default op 802.11ax stonden bij resp 2.4ghz en 5ghz. Ik heb dit aangepast in 802.11b+g+n (bij 2.4ghz) en  802.11a+n+c (bij 5ghz). Daarna had ik weer mijn oude vertrouwde download snelheid (zoals ik die had bij de 312 software versie). Hopelijk werkt dit ook voor jou?

Ook hier na de update problemen met internet via wifi. De ochtend nadat de update was uitgevoerd helemaal geen internet, alles opnieuw opgestart waarna mijn verbinding maar slechts 60 mbps was ipv de 200 die ik normaal haal. Ook geven mijn apparaten steeds aan dat er geen internet is. 
Modem en wifi punten volledig gereset en opnieuw geïnstalleerd, snelheid is weer terug maar internet blijft regelmatig wegvallen waardoor ik niet fatsoenlijk kan thuiswerken, VPN verbinding verbreekt steeds omdat de internetverbinding om de 10 minuten kort verbreekt. Ook streamingsdiensten zijn niet normaal te bekijken, deze blijven soms bufferen. Wanneer komt er een oplossing? Of kan de update worden teruggedraaid? 

(Wifi op de Box12 uitgezet en zoals voorheen alleen de 2 superwifi punten voor draadloos internet in gebruik.)

Reputatie 7
Badge +17

@Dennisvh Dat is inderdaad niet ideaal. Helpt de Wifi Manager hier toevallig? Het modem heb je een reset gegeven volgens stap 2 op de reset pagina? 

@Sanne_M beide al doorlopen maar helaas lost dit het niet op. 🙁

Reputatie 7
Badge +17

Check. Wat als je de SuperWifi loskoppelt en dan het modem reset @Dennisvh? Hoe gaat het met de verbinding als alleen de Box 12 draait na een frisse reset? Ik ben benieuwd of de verbinding dan nog wegvalt. 

Ook deze week een push gehad van 312 naar 528.

Heb 2 superwifi punten (de witte) waarvan 1 bedraad en 1 draadloos

Alles werkt op zich naar behoren dus tot zover geen interne verbinding problemen. 

Opvallend vind ik wel dat de speedtest nu steeds niet verder komt dan 110 up en 120 down waar dat voorheen altijd rond de 200 zat (conform mijn abbo) 

Is er een reden waarom deze nu zo laag is? 

NB heb modem (dat nu hoofd device is) al 2x herstart zonder resultaat. 

Iemand enig idee? 

@Trillion Ik had hetzelfde. Bij mij was de oorzaak dat na de update (naar 528) de Wireless Mode (bij Wifi Settings op de Box 12 zelf) default op 802.11ax stonden bij resp 2.4ghz en 5ghz. Ik heb dit aangepast in 802.11b+g+n (bij 2.4ghz) en  802.11a+n+c (bij 5ghz). Daarna had ik weer mijn oude vertrouwde download snelheid (zoals ik die had bij de 312 software versie). Hopelijk werkt dit ook voor jou?

Hallo RKlaassen, 

Dank voor het meedenken en je reactie! 

Ik heb je settings overgenomen en ook gebruikt in mijn instellingen. Maar mijn snelheid wordt er niet beter op en blijft nog steeds steken op max 130 up en down waar het voorheen altijd rond 200 zat, zowel up als down.

Is de Box nu als mede wifi punt dan eerder een bottleneck dan een pluspunt?

Toch jammer want je betaalt voor een Abo van 200 en je die snelheid ook liefst wilt halen/behouden.

Wellicht dat KPN nog een oplossing in petto heeft. 

@RKlaassen 

Dit ga ik zeker proberen, maar als ik deze aanpassing wil doorvoeren, verplicht de box 12 mij om ook de SSID te wijzigen (heb dit nog op standaard staan). Ik moet hier dus even tijd voor vrijmaken om gelijk ook alle apparaten om te zetten. 
 

dank voor het meedenken en ik meld mij terug hier!

Reputatie 1

Ook deze week een push gehad van 312 naar 528.

Heb 2 superwifi punten (de witte) waarvan 1 bedraad en 1 draadloos

Alles werkt op zich naar behoren dus tot zover geen interne verbinding problemen. 

Opvallend vind ik wel dat de speedtest nu steeds niet verder komt dan 110 up en 120 down waar dat voorheen altijd rond de 200 zat (conform mijn abbo) 

Is er een reden waarom deze nu zo laag is? 

NB heb modem (dat nu hoofd device is) al 2x herstart zonder resultaat. 

Iemand enig idee? 

@Trillion Ik had hetzelfde. Bij mij was de oorzaak dat na de update (naar 528) de Wireless Mode (bij Wifi Settings op de Box 12 zelf) default op 802.11ax stonden bij resp 2.4ghz en 5ghz. Ik heb dit aangepast in 802.11b+g+n (bij 2.4ghz) en  802.11a+n+c (bij 5ghz). Daarna had ik weer mijn oude vertrouwde download snelheid (zoals ik die had bij de 312 software versie). Hopelijk werkt dit ook voor jou?

Hallo RKlaassen, 

Dank voor het meedenken en je reactie! 

Ik heb je settings overgenomen en ook gebruikt in mijn instellingen. Maar mijn snelheid wordt er niet beter op en blijft nog steeds steken op max 130 up en down waar het voorheen altijd rond 200 zat, zowel up als down.

Is de Box nu als mede wifi punt dan eerder een bottleneck dan een pluspunt?

Toch jammer want je betaalt voor een Abo van 200 en je die snelheid ook liefst wilt halen/behouden.

Wellicht dat KPN nog een oplossing in petto heeft. 

@Trillion Vervelend dat het niet verbeterd is! Ik bleef onlangs de snelle(re) download toch ook problemen houden met de verbindingen van mijn 2 super wifi punten. Lampjes werden steeds weer oranje en de melding was dan steeds: verplaats de wifi punten want te ver van ander wifi punt of box 12 of iets dergelijks (wat in feite helemaal niet zo was!). Toen was ik er klaar mee en heb de hele boel gereset, daarna het eerste wifi punt weer bedraad aan de box 12 gehangen (had ‘m eerst draadloos ergens anders in huis gezet omdat de box 12 nu ook een wifi punt was geworden) en het 2e wifipunt draadloos op dezelfde plek op de eerste verdieping teruggezet (zoals ik het voorheen had zeg maar) en tot slot de wifi op de box 12 zelf uitgezet/gedisabled (bij WIFI Settings). Hiermee heb ik dus eigenlijk weer dezelfde situatie gecreëerd zoals ‘ie bij mij was ten tijde van de goedwerkende SGEJ10000312 versie (dus dat de wifi alleen via de super wifi punten gaat). 

Tot nu toe geen (verbindings- en downloadsnelheid)problemen meer gehad.

nb. misschien nog puntje van aandacht (ook voor KPN zelf): als je de SSID en het bijbehorende wifi wachtwoord hebt gewijzigd (wat het advies is na de update naar versie SGEJ10000528 ) en je reset daarna het modem (box 12) terug naar fabrieksinstellingen dan wordt niet de oorspronkelijke SSID en bijbehorend wachtwoord  (vermeld achterop het modem) teruggezet. Na de reset stond nog gewoon mijn gewijzigde SSID en bijbehorend wachtwoord bij WIFI settings. Pas nadat je bij de WIFI setting op het modem op de knop WIFI defaults hebt geklikt, worden (dan pas) de default SSID en wachtwoord weer teruggezet! Lijkt me niet helemaal de bedoeling….

Reputatie 1

@RKlaassen

Dit ga ik zeker proberen, maar als ik deze aanpassing wil doorvoeren, verplicht de box 12 mij om ook de SSID te wijzigen (heb dit nog op standaard staan). Ik moet hier dus even tijd voor vrijmaken om gelijk ook alle apparaten om te zetten. 
 

dank voor het meedenken en ik meld mij terug hier!

@Overstapper21 Geen dank! Zie ook nog mijn vervolg antwoord op de reactie van @Trillion 

Reputatie 3
Badge

@JanD Wat vervelend dat het niet lukt om in te loggen. Ik verwacht eerlijk gezegd dat het met een reset wel verholpen wordt. Wanneer jouw SSID teruggezet wordt na een reset kan je inloggen met de gegevens op de sticker achterop de Box 12 en op een later moment weer aanpassen. 

Dat is toch niet fijn. Kan je je settings niet backupen en dan na een reset weer restoren?
Ikzelf heb bijhoorlijk wat instellingen er in staan. Die zet ik er handmatig niet zo maar weer even in terug.

Hallo @Marcedwin , een back-up maken is niet mogelijk, KPN-servers onthouden alleen de SSID en de bijbehorende wachtwoorden.

 

Hoi allemaal,

 

Ook wij ervaren sinds kort flinke problemen met de uitrol van het mesh-systeem met betrekking tot de box 12. Samengevat:

Wij hebben een box 12 en 2 superwifi v1's in huis. 1 daarvan is bedraad (via een switch) aangesloten op de box, de ander draadloos boven. Tot voor kort hadden wij geen enkel probleem en hadden we in huis altijd een stabiele en snelle verbinding (200Mbps). Echter zijn er sinds een week, dus software versie SGEJ1000060E, flinke problemen ontstaan. Het begon met mijn laptop, voorzien van een wifi 6 netwerk adapter. Deze werd continu van het internet gegooid, echter nog wel verbonden met het netwerk. Deze wilde vervolgens ook niet meer opnieuw connecten. Nu is het zo erg dat ook op mobile devices het probleem ondervonden wordt. Tijdens bijvoorbeeld het streamen stopt het bufferen en wordt het ook niet meer hervat.

Na onderzoek blijkt inderdaad dat de box 12 meedraait in het mesh-systeem van de superwifi's. Of dit kort voorheen ook al was durf ik niet te zeggen. Met behulp van een wifi signalmapper heb ik het probleem, naar mijn idee, teruggebracht naar de box zelf. Tijdens de verbinding met één van de superwifi punten is er geen verbindingsprobleem, afgezien van de speedtest, 200 naar ~130Mbps. Dit was voorheen altijd stabiel 200Mbps.

Echter als een device dat gebruik maakt van het mesh-systeem verbind met de box zelf, valt de verbinding compleet weg. Dit is uiteraard een groot hekelpunt en ik heb er tot noch toe geen concrete oplossing voor gevonden. Het lijkt erop dat de box op één of andere manier geen data kan transfereren. Dit is bij ons voor elk device in het huishonden verbonden met de box.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, en mocht er voor nu een concrete oplossing voor gevonden zijn horen wij het graag.

Reputatie 3
Badge

Hoi allemaal,

 

Ook wij ervaren sinds kort flinke problemen met de uitrol van het mesh-systeem met betrekking tot de box 12. Samengevat:

Wij hebben een box 12 en 2 superwifi v1's in huis. 1 daarvan is bedraad (via een switch) aangesloten op de box, de ander draadloos boven. Tot voor kort hadden wij geen enkel probleem en hadden we in huis altijd een stabiele en snelle verbinding (200Mbps). Echter zijn er sinds een week, dus software versie SGEJ1000060E, flinke problemen ontstaan. Het begon met mijn laptop, voorzien van een wifi 6 netwerk adapter. Deze werd continu van het internet gegooid, echter nog wel verbonden met het netwerk. Deze wilde vervolgens ook niet meer opnieuw connecten. Nu is het zo erg dat ook op mobile devices het probleem ondervonden wordt. Tijdens bijvoorbeeld het streamen stopt het bufferen en wordt het ook niet meer hervat.

Na onderzoek blijkt inderdaad dat de box 12 meedraait in het mesh-systeem van de superwifi's. Of dit kort voorheen ook al was durf ik niet te zeggen. Met behulp van een wifi signalmapper heb ik het probleem, naar mijn idee, teruggebracht naar de box zelf. Tijdens de verbinding met één van de superwifi punten is er geen verbindingsprobleem, afgezien van de speedtest, 200 naar ~130Mbps. Dit was voorheen altijd stabiel 200Mbps.

Echter als een device dat gebruik maakt van het mesh-systeem verbind met de box zelf, valt de verbinding compleet weg. Dit is uiteraard een groot hekelpunt en ik heb er tot noch toe geen concrete oplossing voor gevonden. Het lijkt erop dat de box op één of andere manier geen data kan transfereren. Dit is bij ons voor elk device in het huishonden verbonden met de box.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, en mocht er voor nu een concrete oplossing voor gevonden zijn horen wij het graag.

Vriendin van me had dit ook. Ik heb uit arremoede (ze woont klein) die wifipunten eraf gegooid. Aparte wifi gemaakt voor 2.4 en 5 ghz. En apparaten direct verbonden met die inlog info. Nu heeft ze weer internet op laptop, tablet en telefoon. Alleen de verbinding in de slaapkamer is wat matiger.

Hoi allemaal,

 

Ook wij ervaren sinds kort flinke problemen met de uitrol van het mesh-systeem met betrekking tot de box 12. Samengevat:

Wij hebben een box 12 en 2 superwifi v1's in huis. 1 daarvan is bedraad (via een switch) aangesloten op de box, de ander draadloos boven. Tot voor kort hadden wij geen enkel probleem en hadden we in huis altijd een stabiele en snelle verbinding (200Mbps). Echter zijn er sinds een week, dus software versie SGEJ1000060E, flinke problemen ontstaan. Het begon met mijn laptop, voorzien van een wifi 6 netwerk adapter. Deze werd continu van het internet gegooid, echter nog wel verbonden met het netwerk. Deze wilde vervolgens ook niet meer opnieuw connecten. Nu is het zo erg dat ook op mobile devices het probleem ondervonden wordt. Tijdens bijvoorbeeld het streamen stopt het bufferen en wordt het ook niet meer hervat.

Na onderzoek blijkt inderdaad dat de box 12 meedraait in het mesh-systeem van de superwifi's. Of dit kort voorheen ook al was durf ik niet te zeggen. Met behulp van een wifi signalmapper heb ik het probleem, naar mijn idee, teruggebracht naar de box zelf. Tijdens de verbinding met één van de superwifi punten is er geen verbindingsprobleem, afgezien van de speedtest, 200 naar ~130Mbps. Dit was voorheen altijd stabiel 200Mbps.

Echter als een device dat gebruik maakt van het mesh-systeem verbind met de box zelf, valt de verbinding compleet weg. Dit is uiteraard een groot hekelpunt en ik heb er tot noch toe geen concrete oplossing voor gevonden. Het lijkt erop dat de box op één of andere manier geen data kan transfereren. Dit is bij ons voor elk device in het huishonden verbonden met de box.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, en mocht er voor nu een concrete oplossing voor gevonden zijn horen wij het graag.

Vriendin van me had dit ook. Ik heb uit arremoede (ze woont klein) die wifipunten eraf gegooid. Aparte wifi gemaakt voor 2.4 en 5 ghz. En apparaten direct verbonden met die inlog info. Nu heeft ze weer internet op laptop, tablet en telefoon. Alleen de verbinding in de slaapkamer is wat matiger.

 

Ik ben bang dat dat niet gaat lukken, het ligt echt aan het accesspoint van de box. Ik ga proberen om de box compleet uit het mesh-systeem te gooien, voor zover de web-interface dit toelaat. Mocht dat niet lukken ben ik inderdaad genoodzaakt om de superwifi's er tijdelijk af te gooien. Ik betwijfel echter of deze door het hele huis reikt.

Hoi allemaal,

 

Ook wij ervaren sinds kort flinke problemen met de uitrol van het mesh-systeem met betrekking tot de box 12. Samengevat:

Wij hebben een box 12 en 2 superwifi v1's in huis. 1 daarvan is bedraad (via een switch) aangesloten op de box, de ander draadloos boven. Tot voor kort hadden wij geen enkel probleem en hadden we in huis altijd een stabiele en snelle verbinding (200Mbps). Echter zijn er sinds een week, dus software versie SGEJ1000060E, flinke problemen ontstaan. Het begon met mijn laptop, voorzien van een wifi 6 netwerk adapter. Deze werd continu van het internet gegooid, echter nog wel verbonden met het netwerk. Deze wilde vervolgens ook niet meer opnieuw connecten. Nu is het zo erg dat ook op mobile devices het probleem ondervonden wordt. Tijdens bijvoorbeeld het streamen stopt het bufferen en wordt het ook niet meer hervat.

Na onderzoek blijkt inderdaad dat de box 12 meedraait in het mesh-systeem van de superwifi's. Of dit kort voorheen ook al was durf ik niet te zeggen. Met behulp van een wifi signalmapper heb ik het probleem, naar mijn idee, teruggebracht naar de box zelf. Tijdens de verbinding met één van de superwifi punten is er geen verbindingsprobleem, afgezien van de speedtest, 200 naar ~130Mbps. Dit was voorheen altijd stabiel 200Mbps.

Echter als een device dat gebruik maakt van het mesh-systeem verbind met de box zelf, valt de verbinding compleet weg. Dit is uiteraard een groot hekelpunt en ik heb er tot noch toe geen concrete oplossing voor gevonden. Het lijkt erop dat de box op één of andere manier geen data kan transfereren. Dit is bij ons voor elk device in het huishonden verbonden met de box.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, en mocht er voor nu een concrete oplossing voor gevonden zijn horen wij het graag.

 

Na nog een tijd getest te hebben ben ik erachter dat het iets te maken heeft met het wifi 6 protocol. De box 12 ondersteund deze wel, echter de superwifi v1's niet. Hier lijkt naar mijn iets fout te gaan. Bij het selecteren van het ‘oude’ wifi 5 protocol in de interface van het modem is het probleem voor nu weg. Snelheid is wel gehalveerd.

Reputatie 4
Badge +1

Helaas vandaag een sms ontvangen, dat vannacht mijn modem ook de nieuwe software gaat ontvangen. Ik draai nu nog zonder problemen 312. Nu maar hopen dat ik na de upgrade ook zonder problemen kan draaien. Volgens mij verlies ik wel een aantal instelling. Hoop wel dat ik morgen ochtend geen problemen hebt met mijn bekabelde aansluiting zodat ik gelijk weer vanaf huis kan werken(ik er vanuit dat dit gewoon goed blijft werken. De wifi instelling komen dan later op de dag wel. 

Reputatie 7
Badge +30

De update heeft geen invloed op je bekabelde verbinding, @eduard-w. Wel wordt het wachtwoord waarmee je inlogt op de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling. Dit is het wachtwoord zoals vermeld staat op de sticker onderop het modem. Na de update kun je deze bij de eerste keer inloggen weer aanpassen naar een wachtwoord van je eigen keuze.

 

Wat betreft wifi instellingen verandert dit:

  • Heb je geen Experia Wifi en/of SuperWifi 1 aangesloten? Dan is de Box 12 klaar na het herstarten.
  • Heb je wel Experia Wifi en/of SuperWifi 1 aangesloten? Dan gaat de Box 12 na het herstarten synchroniseren daarmee. De Box 12 neemt de wifigegevens over van het masterapparaat en wordt zelf de nieuwe master. Dit kan enkele minuten duren.
  • Heb je een SuperWifi 2 (SW2) aangesloten, en is deze het masterapparaat? Dan zal de Box 12 zijn eigen wifigegevens naar de SW2 pushen.
    • Dit is dus precies andersom dan bij een SuperWifi 1 of Experia Wifi. Als je op de Box 12 een andere wifinaam (SSID) hebt dan op de SW2 zal die SW2 een andere naam krijgen. Heb je apparaten in huis die je altijd alleen maar met het wifinetwerk van de SW2 verbond, dan zullen die nu aangeven geen verbinding meer te hebben.

Bij mij is vannacht de nieuw(st)e software succesvol geïnstalleerd en alles werkt (nog).

 

Reputatie 4
Badge +1

@Erik_ Bedankt voor de info. Ik mis nu een wifi netwerk welke op de modem draaide en niet op mij 2 super wifi punten. In de thuis ap zie ik mijn superwifi niet meer. Heb 

De snelheid wifi lijkt van 300 gezakt te zijn naar 60 moet dat even verder onderzoeken. Later vandaag heb ik daar tijd voor. Helaas was gisteren niet thuis om nog even een goede baseline aan testjes uit tevoeren/temaken. Ik had laatst wel 300 via wifi op tv die ga ik straks al eerste opnieuw proberen. Op telefoon helaas dus maar 60

 

Net even snel tussen de vergadering door snelheid op mij tv gekeken. Die is nu bijna 140 die was 2 weken geleden nog 300.

Telefoon ziet super wifi niet meer. Tv waarschijnlijk wel 

Reputatie 7

Is jouw telefoon wel met 5GHz (wifi 5 of 6) verbonden of heeft deze een verbinding met 2.4Ghz wifi.

Reputatie 7
Badge +30

Kortste klap is dan misschien voor jou, @eduard-w, om straks je Wifipunten opnieuw te installeren. De Box 12 is nu de master van het geheel. Als je dan de Wifipunten loskoppelt daarvan en reset, en ze vervolgens een voor een weer aansluit nemen zij de gegevens over die in de Box 12 staan. Dan heb je weer een netwerk. Als er voorheen een verschil was in netwerknaam tussen Box 12 en de Wifipunten kan het zijn dat je sommige apparaten opnieuw moet verbinden met de nieuwe wifinaam. Of, pas de wifinaam in de Box 12 aan voor je de Wifipunten opnieuw installeert. 

Reageer