KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134013 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Is jouw telefoon wel met 5GHz (wifi 5 of 6) verbonden of heeft deze een verbinding met 2.4Ghz wifi.

uit overzicht van de modem bleek inderdaad dat telefoon aan 2.4Ghz hing. Heb via de modem de wifi instelling naar default gezet. Dat heeft er voor gezorgt dat de super wifi punten in de gui zichtbaar zijn.

Ik ga straks ook even kijken of het snelheids zich ook voordoet op mijn laptop en chromebook.

 

Chromebook doet wel 380Mbs via wifi :)

Het wordt steeds beter mijn telefoon doet het nu ook beter haalde nu 210.

Ik heb dus eerst geprobeerd de superwifi met reset leeg te krijgen dat lukte niet.

Ik zag op de modem in de client lijst dat telefoon aan 2.4 bleef hangen.

Ook zag ik de wifi mode bij wifi 

802.11a+n+ac was voor 5ghz
en
802.11b+g+n voor 2.4 ghz

na reset stond deze voor zowel 5 e 2.4 op 802.11ax

 

Enige wat nu in de gui en client list nog niet klopt is dat de mijn telefoon wordt weer gegeven als een bekabelt device.

 

Maar ondertussen ben ik alweer bijna een tevreden gebruiker :)

 

Reputatie 4
Badge +1

Kortste klap is dan misschien voor jou, @eduard-w, om straks je Wifipunten opnieuw te installeren. De Box 12 is nu de master van het geheel. Als je dan de Wifipunten loskoppelt daarvan en reset, en ze vervolgens een voor een weer aansluit nemen zij de gegevens over die in de Box 12 staan. Dan heb je weer een netwerk. Als er voorheen een verschil was in netwerknaam tussen Box 12 en de Wifipunten kan het zijn dat je sommige apparaten opnieuw moet verbinden met de nieuwe wifinaam. Of, pas de wifinaam in de Box 12 aan voor je de Wifipunten opnieuw installeert. 

Opnieuw installeren lukte niet. Als ik de reset knop gebruikt lijkt er op dat super wifi direct de config vanuit kpn servers weer ophalen. Maar de wifi setting op de modem naar default lijkt wel te werken. En daarna me eigen ssid weer invullen.

Reputatie 7
Badge +20

@eduard-w volgens mij moeten ze dat niet kunnen en halen ze deze van de box 12. Ik heb hieronder even de stappen gezet om ze goed te resetten.

 

Een schone installatie van SuperWifi punten

Ervaar je problemen die niet goed te verklaren zijn? Bijvoorbeeld de installatie wil maar niet lukken, of de lampjes gaan niet branden zoals ze moeten. Dan kan het helpen om even helemaal opnieuw te beginnen. Dat doe je als volgt.

  1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het lampje zal eerst groen gaan knipperen en uiteindelijk constant groen branden. Geef dit proces de tijd en koppel niet te vroeg af. Als de installatie is gelukt dan zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden.
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis.

Als ook dit het niet oplost, zou je dan een nieuw topic willen maken? Dan kijken we daar even met je verder!

Reputatie 4
Badge +1

@Thomas 

Hoi Thomas bedankt voor de info. Mijn meeste problemen werden opgelost door op de modem wifi naar default te zetten. En vervolgens mij ssid en wachtwoord weer terug te zetten.

Enige wat nu niet klopt maar dat is de gui. Volgens de gui zijn nu mijn meest wifi devices bekabelt gekoppelt. Voor de reset liet de client alle devices zien maar dan via wifi 2.4Ghz. Nu lijkt het op dat alle wifi device die op 5ghz gekoppeld zijn worden als lan device zichtbaar. Maar dit vind ik verder geen probleem. Alles lijkt weer te werken. Iedereen bedankt voor de tips. Het superwifi punt in de meterkast heb ik verwijderd en die krijgt nog wel een keer een andere plaats in huis.

Reputatie 7
Badge +12

@Thomas

Hoi Thomas bedankt voor de info. Mijn meeste problemen werden opgelost door op de modem wifi naar default te zetten. En vervolgens mij ssid en wachtwoord weer terug te zetten.

Enige wat nu niet klopt maar dat is de gui. Volgens de gui zijn nu mijn meest wifi devices bekabelt gekoppelt. Voor de reset liet de client alle devices zien maar dan via wifi 2.4Ghz. Nu lijkt het op dat alle wifi device die op 5ghz gekoppeld zijn worden als lan device zichtbaar. Maar dit vind ik verder geen probleem. Alles lijkt weer te werken. Iedereen bedankt voor de tips. Het superwifi punt in de meterkast heb ik verwijderd en die krijgt nog wel een keer een andere plaats in huis.

Fijn om te lezen dat alles nu weer lijkt te werken @eduard-w en bedankt ook voor deze terugkoppeling! 

Dag,

Hoe ver is inmiddels de uitrol van de nieuwste update? Ik zit nog op SGEJ10000312 en ervaar zeer regelmatig wegvallende Wi-Fi. Ik heb 2 super wifit v1 punten waarvan 1 bedraad aangesloten. 

 

@Thomas :

Kan de nieuwste update naar mij gepusht worden? Een harde reset is in mijn geval geen optie helaas. Thuiswerken is erg lastig met bovenstaand probleem.

 

Reputatie 7
Badge +19

Goedemorgen @An22, als je wifi niet lekker werkt snap ik dat je ook graag de nieuwe update wilt hebben. De enige manier om 'm zelf te pushen is door je modem te resetten. Er is geen andere manier, behalve afwachten tot je de update vanzelf krijgt.

Je leest hierboven in het topic precies hoe en wat. Ook lees je hier wat de update betekent als je nu versie 312 van de software hebt.

Reputatie 7

De enige manier om 'm zelf te pushen is door je modem te resetten.

Dat lijkt echter niet te werken, ik denk dat firmware 60E nog niet als "preferred firmware" ingesteld staat.

Als ik mijn V12 met firmware 528 een factory reset geef (zowel via menu als met pinnetje) dan wordt de nieuwe firmware niet opgehaald.

 

@Alexandra, je hebt een verkeerde link in het vorige bericht geplaatst.

Badge

Ik ben tegen het volgende aangelopen: Box 12, SGEJ1000060E.

De wifi werkt bij een nieuwe Windows laptop (met wifi 6 ondersteuning) alleen als deze ingesteld staat op 802.11.a+n+ac. Zo gauw als ik naar 802.11ax overschakel is er wel verbinding met de modem (ook te zien in de mijn KPN app) maar er is geen internet aanwezig/mogelijk. Bij terugschakelen werkt het weer naar behoren. Ook bij opnieuw verbinden/resetten. Op alle andere apparaten werkt het naar behoren. Mogelijk een bug.. of toch een fout in de laptop?

Reputatie 7
Badge +17

@nvvn Ik lees eerder in de reacties dat het voor anderen beter ging qua snelheid als zij deze aanpassing deden.

Na de update is WiFi enorm trager geworden. Hoe kan dit hersteld worden?

@NJM Ik had hetzelfde. Bij mij was de oorzaak dat na de update (naar 528) de Wireless Mode (bij Wifi Settings op de Box 12 zelf) default op 802.11ax stonden bij resp 2.4ghz en 5ghz. Ik heb dit aangepast in 802.11b+g+n (bij 2.4ghz) en  802.11a+n+c (bij 5ghz). Daarna had ik weer mijn oude vertrouwde download snelheid (zoals ik die had bij de 312 software versie). Hopelijk werkt dit ook voor jou?

Je bent dus niet de enige, maar als 802.11.a+n+ac werkt raad ik je aan om hem daarop te laten staan. 🙂

Geüpdatet van 312 en de download snelheid is gedaald van 400 naar 140 Mbps. Watskeburt?

 

 

Reputatie 7

Geüpdatet van 312 en de download snelheid is gedaald van 400 naar 140 Mbps. Watskeburt?

Heb je gekeken of het apparaat waarop je dat meet via 5GHz verbonden is?

Geüpdatet van 312 en de download snelheid is gedaald van 400 naar 140 Mbps. Watskeburt?

Heb je gekeken of het apparaat waarop je dat meet via 5GHz verbonden is?

Ja, verbonden via 5Ghz

Reputatie 7

Geüpdatet van 312 en de download snelheid is gedaald van 400 naar 140 Mbps. Watskeburt?

Heb je gekeken of het apparaat waarop je dat meet via 5GHz verbonden is?

Ja, verbonden via 5Ghz

Heb je ook "super"WiFi punten en zo ja, kan je controleren met welk wifi toegangspunt dat apparaat verbonden is en of dat daadwerkelijk het dichtsbijzijnde apparaat is.

Geüpdatet van 312 en de download snelheid is gedaald van 400 naar 140 Mbps. Watskeburt?

Heb je gekeken of het apparaat waarop je dat meet via 5GHz verbonden is?

Ja, verbonden via 5Ghz

Heb je ook "super"WiFi punten en zo ja, kan je controleren met welk wifi toegangspunt dat apparaat verbonden is en of dat daadwerkelijk het dichtsbijzijnde apparaat is.

Dit apparaat is verbonden via 5Ghz met de box 12 die op een afstand van 3 meter in de meterkast staat.

Reputatie 4
Badge +1

@Thomas

Hoi Thomas bedankt voor de info. Mijn meeste problemen werden opgelost door op de modem wifi naar default te zetten. En vervolgens mij ssid en wachtwoord weer terug te zetten.

Enige wat nu niet klopt maar dat is de gui. Volgens de gui zijn nu mijn meest wifi devices bekabelt gekoppelt. Voor de reset liet de client alle devices zien maar dan via wifi 2.4Ghz. Nu lijkt het op dat alle wifi device die op 5ghz gekoppeld zijn worden als lan device zichtbaar. Maar dit vind ik verder geen probleem. Alles lijkt weer te werken. Iedereen bedankt voor de tips. Het superwifi punt in de meterkast heb ik verwijderd en die krijgt nog wel een keer een andere plaats in huis.

Even me zelf quoten. Ik kwam er na een dag achter dat het toch nog niet helemaal goed zat met mijn wifi. De super wifi was niet beschikbaar in de thuis app en ook op de modem waren ze ofline. Mijn telefoon schakelde nog geregeld terug naar 2.4ghz waardoor de snelheid niet boven de 50Mbs kwam.

Ik kon de superwifi 1 nodes via de app ook niet toevoegen. De app vond ze niet. Na een voledig reset van beide wifi punten kon ik ze opnemen in de app en nu zijn ze ook nog steeds online in de modem gui.

Afgelopen 5 dagen ook niet meer gemerkt dat mijn telefoon terug schakelde naar 2.4ghz. Maar ik heb dit ook niet zo vaak meer bekeken. Vooralsnog heb ik nu al 5 dagen geen problemen meer.  

Geüpdatet van 312 en de download snelheid is gedaald van 400 naar 140 Mbps. Watskeburt?

Heb je gekeken of het apparaat waarop je dat meet via 5GHz verbonden is?

Ja, verbonden via 5Ghz

Heb je ook "super"WiFi punten en zo ja, kan je controleren met welk wifi toegangspunt dat apparaat verbonden is en of dat daadwerkelijk het dichtsbijzijnde apparaat is.

Dit apparaat is verbonden via 5Ghz met de box 12 die op een afstand van 3 meter in de meterkast staat.

 

Reputatie 7

Geüpdatet van 312 en de download snelheid is gedaald van 400 naar 140 Mbps. Watskeburt?

Heb je gekeken of het apparaat waarop je dat meet via 5GHz verbonden is?

Ja, verbonden via 5Ghz

Heb je ook "super"WiFi punten en zo ja, kan je controleren met welk wifi toegangspunt dat apparaat verbonden is en of dat daadwerkelijk het dichtsbijzijnde apparaat is.

Dit apparaat is verbonden via 5Ghz met de box 12 die op een afstand van 3 meter in de meterkast staat.

 

Dan hoop ik dat een moderator van KPN hier eens wat dieper in wil duiken.

Na de laatste update werken alle apparaten keurig op WiFi behalve mijn twee werklaptops

gaan wel op WiFi maar geen internet

overnieuw verbinding gemaakt 

mesh wifi geïnstalleerd 

beide apparaten na gezien door ict ivm instellingen.

helaas op mijn thuisadres niet bruikbaar behalve bekabeld.

op elk willekeurig adres elders doen ze alles WiFi met internet 

ligt het dan aan het modem 12 bij mij thuis?

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @Rolf rotterdam, zeer waarschijnlijk is het volgende de oplossing:

Zorg dat de 5 Ghz band in het modem op 80 mhz staat en niet op 40 mhz waar hij standaard op staat.

 

Reputatie 1

Hoe kan ik een update forceren?

 

Mijn box 12 draaid nog op SGEJ1000060E

Dank Jeroen 

deze stond al op 80 dus dat maakt geen verschil

Kan het iets te maken hebben met de wireless mode deze staat nu op 802.11 ax ?

Hallo @Rolf rotterdam, zeer waarschijnlijk is het volgende de oplossing:

Zorg dat de 5 Ghz band in het modem op 80 mhz staat en niet op 40 mhz waar hij standaard op staat.
 

helaas Jeroen hij staat op 80 mhz

kan het iets te maken hebben met wireless deze staat nu op 802.2 11 ax?

Reputatie 7

Hoe kan ik een update forceren?

 

Mijn box 12 draaid nog op SGEJ1000060E

Dat is ook de nieuwste versie van de firmware.

Reageer