KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134041 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Reputatie 7

Wanneer kan firmware versie 60E geforceerd gedownload worden door de V12 een factory reset te geven?

Wanneer wordt de data-snelheid voor de gast-wifi op een normaal niveau gebracht.

Onlangs voor een bevriend bedrijf in de horeca de gast-wifi geactiveerd en haal ik via de wifi amper 10Mbit/s.😥 bij een 100Mbit/s abo over koper, hetgeen wèl gehaald wordt via de standaard beheerderswifi.

Je zult maar 30 gasten in je zaak hebben die van het netwerk gebruik willen maken, sta je mooi voor paal.😫

 

Reputatie 2
Badge

Je kan dan beter een extra wifi aanmaken, deze is los van je eigen wifi maar wel volle snelheid.

Gast is laag ivm misbruik door andere

Hallo @MH71 , dat moet je niet willen, want dan zitten de gasten op het hoofdnetwerk, met alle risico’s van dien.

 

Reputatie 4
Badge +1

Ik denk dat je voor de horeca ook geen consumenten internet wilt afnemen. Ga er vanuit dat er voor de horeca ect ander optie en wensen zijn. Maar opzich zou het wel netjes zijn als je al klant zelf de bandbreedte voor je gast netwerk kan bepalen. Zeker omdat gasnetwerk ook goed gebruikt kan worden voor alle IOT devices. Op die manier je persoonlijk netwerk een stuk beter beschermd.

Het bedrijf waar ik over schreef is een (klein)zakelijke gebruiker met een KPN Box12 @eduard-w 

 

Wanneer wordt de data-snelheid voor de gast-wifi op een normaal niveau gebracht.

Onlangs voor een bevriend bedrijf in de horeca de gast-wifi geactiveerd en haal ik via de wifi amper 10Mbit/s.😥 bij een 100Mbit/s abo over koper, hetgeen wèl gehaald wordt via de standaard beheerderswifi.

Je zult maar 30 gasten in je zaak hebben die van het netwerk gebruik willen maken, sta je mooi voor paal.😫

 

Je kunt een VLAN aanmaken voor de gasten. Hiervoor heb je mogelijk wel extra apparatuur nodig. Managed switch, wifipunten. Praat eens met een IT bedrijf. Diekunnen je hier zeker mee helpen

Reputatie 7

Je kunt een VLAN aanmaken voor de gasten. Hiervoor heb je mogelijk wel extra apparatuur nodig. Managed switch, wifipunten. Praat eens met een IT bedrijf. Diekunnen je hier zeker mee helpen

Dat heeft helemaal geen nut als al die vlans op de Experia/KPN Box toch allemaal samenkomen in één lan (subnet).

Alleen als je daarbij een firewall kunt inrichten waarbij je apparaten alleen toegang geeft tot de Experia/KPN Box zelf (192.168.2.254) gaat het werken.

@Erik_

Een verzoekje, zou je zo vriendelijk willen zijn om de laatste topic update datum in de top van je originele bericht te plaatsen, nu heb ik alles doorgescrold om te zien of er wat voor mij bij was dat nieuw was. Op de bodem zag ik dat het een lang bericht was. 

Reputatie 7
Badge +30

We plaatsen de laatste updatedatum van een topic altijd onderaan, @dommeke. De datum zegt op zichzelf ook niet direct wat er nieuw is, alleen dat er iets veranderd is. De makkelijkste manier om de info eruit te vissen die voor jou relevant is, is kijken welke softwareversie je nu hebt. En dan het kopje, in de inhoudsopgave, te pakken van de versie daarna. In de overige delen van het startbericht verandert over het algemeen niets. En als dat wel zo is, dan wordt er in een van de versienummerkopjes naar verwezen zodat je weet wat relevant is. 

Hi @Erik_ 

“We” is wel heel erg beperkt tot KPN. “We” de rest van de wereld zet de datum altijd bovenaan bij berichten. 

Tot nog toe zijn alle verzoeken die ik bij je hebt gedaan vervuld op 1 na: “Het direct kunnen inplannen bij zoeken”.  🤗

In het vervolg denk ik bij dit soort forum topics: “Zal wel oude rommel zijn” 🤣😂🤣

Mijn opmerkingen n.a.v. update;

  • Login pagina geeft aan dat password is reset en dat Admin password (achterkant box12) ingevuld moet worden, dat is niet het geval want na tig keer geprobeerd te hebben werkt mijn eigen gemaakte wachtwoord gewoon. Wel vraagt het systeem na aanmelden om dit 'admin' password te wijzigen want anders kom je niet verder.- Is het originele Admin password van de box overruled?
  • Niet beveiligd blijft in mijn browser, Microsoft Edge - ondanks http://
Reputatie 7
Badge +6

Ik heb een vraag, sinds gisteren heb ik 2 superwifi punten draadloos aangesloten op de box 12. Op zich werkt alles prima. In de box staat ook dat de superwifi punten een excellent verbinding hebben van 1.4gbs … echter haal ik in de Speedtest met een abonnement van 100mb koper niet meer dan krap aan 60mb (upload haalt wel de Max 30) .. met tv aan zakt de WiFi zelfs naar 50

dichtbij de box 12 haal ik wel de Max 100, maar op de superwifi punten dus slechts 60mb en dan moet het tv kastje uit staan

 

 Voorheen had ik een fritzbox 7530ax met repeaters fritzbox 2400 en fritzbox 3000. Met deze opstelling haalde ik draadloos op de 3000 wel 90mb en op de 2400 wel 75. die zijn allebei WiFi 5 apparaten, weliswaar high end maar ik had verwacht dat de superwifi 2 punten deze snelheden ook zouden halen, ook al omdat deze WiFi 6 zijn.

 

 Is de bandbreedte van de superwifi hier de bottleneck, of komt dit door de update vd box12. Ik heb de box 12 pas net in gebruik dus ik ben alleen bekend met de 60e software. In de instellingen van de box 12 staat alles ingesteld op 802.11ax.. ik gebruik ook voornamelijk ax apparaten.

ik ben overigens geswitched van fritzbox 7530ax naar box 12 omdat de fritzbox niet lekker communiceerde met mijn bedrijfs VPN

 

 

Excuus als dit een domme vraag is.

Ik heb een experiabox 12 en we willen met thuiswerken nu op zolder draadloos goed internet hebben. Ik heb 2 super wifi 2 apparaten via de wifi manager zojuist besteld gezien er 2 apparaten nodig leken. 1tje voor aan de experiabox bedraad en 1 superwifi punt boven.

Ik lees nu dat als je een experiabox 12 hebt dat de eerste superwifi 2 niet meer bedraad aan de experiabox gekoppeld hoeft te zijn maar al los elders neergezet kan worden draadloos? Betekend dit dat ik eigenlijk met 1x super wifi 2 uit de voeten had gekunt omdat de experia box 12 het signaal naar 1 super wifi punt die boven staat al kan sturen?

Reputatie 7
Badge +6

Dat klopt, sinds de update in maart hoeft de superwifi niet meer bedraad te worden aangesloten en zou je met 1 punt ook uit de voeten kunnen.

ps je kan altijd 1 terug sturen of naar een dichtbijgelegen KPN winkel brengen met de factuur, of wellicht gebruiken voor goede WiFi in de tuin (bv door plaatsing in de woonkamer als deze aan de tuin grenst)

Reputatie 7
Badge +6

Ik ben er achter dat de box 12 draadloos toch niet helemaal lekker werkt met de superwifi 2, dus zojuist toch maar 1 vd punten bedraad achter de box 12 gedaan, daarna de WiFi op de box 12 uitgezet met de fysieke knop aan de zijkant, de andere superwifi draadloos boven gezet. In de woonkamer haal ik weer mooi 100mb met goed bereik op de begane grond en boven kom ik nu tot een mooie 70mb.

@Dafish wellicht voor jou ook de mooiste opstelling en heb je toch niet voor niks 2 WiFi punten.

Bedankt voor de reacties!! Ik kwam aan het twijfelen omdat in de officiele installatiegids met experia box 12 de eerste super wifi wel aangesloten moet worden op de box 12. Dan moet die handleiding aangepast worden.

Reputatie 7
Badge +6

Dat klopt, dat was voor de firmware update in maart ook zo. Ik raad wel aan om toch 1 superwifi bedraad aan te sluiten vlak achter de box12 en de WiFi daarna uit te drukken op de modem (10 seconden de WiFi knop ingedrukt houden) De andere superwifi kun je dan draadloos op de eerste verdieping zetten. Ik merk dat de bedrade superwifi achter de box 12 ook een duidelijk beter bereik heeft dan de WiFi vd box 12 zelf (speedtesten uitgevoerd)

Dat klopt, dat was voor de firmware update in maart ook zo. Ik raad wel aan om toch 1 superwifi bedraad aan te sluiten vlak achter de box12 en de WiFi daarna uit te drukken op de modem (10 seconden de WiFi knop ingedrukt houden) De andere superwifi kun je dan draadloos op de eerste verdieping zetten. Ik merk dat de bedrade superwifi achter de box 12 ook een duidelijk beter bereik heeft dan de WiFi vd box 12 zelf (speedtesten uitgevoerd)

 Ok bedankt ik zal dit gaan doen. Even nog een vraag van iemand die geen verstand heeft hiervan. Behoud ik hiermee gewoon wifi 6, de zelfde snelheid en is bedraad van de experiabox 12 naar playstation gewoon het zelfde..?

Reputatie 7
Badge +6

Ja je behoud WiFi 6, de superwifi 2 is namelijk ook WiFi 6 alleen dan met beter bereik dan de box12 , PlayStation bedraad van experiabox blijft hetzelfde.

Badge

Ik ben er achter dat de box 12 draadloos toch niet helemaal lekker werkt met de superwifi 2, dus zojuist toch maar 1 vd punten bedraad achter de box 12 gedaan, daarna de WiFi op de box 12 uitgezet met de fysieke knop aan de zijkant, de andere superwifi draadloos boven gezet. In de woonkamer haal ik weer mooi 100mb met goed bereik op de begane grond en boven kom ik nu tot een mooie 70mb.

@Dafish wellicht voor jou ook de mooiste opstelling en heb je toch niet voor niks 2 WiFi punten.

Moi Pietheingrun,

Dank voor je tip! ik worstel al lange tijd met een optimale connectie tussen de box en beide WiFi punten. heb nu dit maar eens geprobeerd en ik schiet op de eerste verdieping nu van 100mb naar 550! En met een veel mindere demping. Nogmaals dank!

Groet,

Martijn.

Reputatie 4
Badge +2

Dat klopt, dat was voor de firmware update in maart ook zo. Ik raad wel aan om toch 1 superwifi bedraad aan te sluiten vlak achter de box12 en de WiFi daarna uit te drukken op de modem (10 seconden de WiFi knop ingedrukt houden) De andere superwifi kun je dan draadloos op de eerste verdieping zetten. Ik merk dat de bedrade superwifi achter de box 12 ook een duidelijk beter bereik heeft dan de WiFi vd box 12 zelf (speedtesten uitgevoerd)

dus eigenlijk had de firmware update dan niet gehoeven…. Om de zoveel tijd vliegt bij mij de connectie tussen de 3 WiFi punten SW2 ook uit, om nu nog weer 1 te kopen om die bedraad aan te sluiten vind ik vanuit kostenaspect een beetje te gek. Elke keer niet ik alles weer opnieuw installeren en daar word je wel gek van.

 

Reputatie 7
Badge +30

Heb jij nu ook eentje bekabeld aangesloten, @Noway Dude? Of is dat in jouw huidige opstelling niet mogelijk?

Mijn modem is de laatste tijd zo super traag om in te loggen en binnen het menu naar een ander onderdeel van het menu te gaan, dat ik zelfs regelmatig een pop-up krijg: wachten of annuleren.

Andere klacht: foutcode 843 Zie mijn eigen topic:

Herstarten en resetten geeft geen soelaas, helaas.

 

Reputatie 7
Badge +30

@JanD het is heel druk op het forum, maar we komen naar verwachting dit weekend aan jouw eigen topic toe. Wil je dat even afwachten? Dan gaan er geen dingen door elkaar lopen.

Reageer