KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134041 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Reputatie 2

Hallo @JanD  , had de SuperWifi steunpunten allebei gereset (verborgen knopje met paperclip).
Na de update naar 60E branden de SuperWifi steunpunten “ rood “ en knipperen al die tijd.
Na de reset branden ze nu “constant “ (niet meer knipperen dus)  “ paars “.
Zou dit een indicatie zijn van software 60E  ?????
Mogelijk dat na enige tijd weer van kleur veranderen naar normaal “groen “ ?

Hallo @Just25 heb je de versterkers wel rechtstreeks bekabeld aangesloten op het modem tot ze constant groen branden, dan kan wel langer dan een kwartier duren?

 

Reputatie 4
Badge +1

Zoals hiervoor al genoemd de gehele (herinstallatie) even doorlopen van de super wifipunten. 

Zie oa

https://forum.kpn.com/kennisbank-wifi-versterkers-134/kpn-superwifi-installatie-en-gebruik-530855

https://forum.kpn.com/kennisbank-wifi-versterkers-134/kpn-superwifi-installatie-en-gebruik-530855#Een+schone+installatie+van+SuperWifi+punten

Reputatie 2

Ten einde raad heb ik de twee Super Wifi , een voor een bekabeld aangesloten , toen maar afwachten tot dat ze constant groen branden.
De eerste is al gelukt.
De tweede is nu ook al okay.
Dank voor de response …. hopelijk blijft het nu stabiel.

Reputatie 2

Hallo @eduard-w  , inderdaad met het paarse lichtje was ik niet gerust gesteld , ben toen inderdaad naar de kennisbank gegaan en datgene uitgevoerd wat daar staat.
Alles is nu ok , hopelijk voor wat langere tijd.
Dank voor je response.

Reputatie 4
Badge +2

@pietheingrun @Bram_  Goedemiddag heren: we hebben hier nog steeds snel internet. Zelfs de “verloren” camera is weer terug. Van de week de update van Apple geweest en na de (elke) update moet je eigenlijk de stroom van de modem halen. Doordat WiFi op een modem is uitgeschakeld en de bekabelde SW master is, maakt dat niks uit. Normaliter ging dat veelvuldig fout en moest ik alles weer op opnieuw doen. 
 

Long story short: WiFi op de modem uit, 1 bekabelde SW als master , 3 andere SW draadloos lijkt nu stabiel met Apple HomeKit. Na elke HomeKit update even de stroom van de modem af. Overigens ligt dit niet aan Apple HomeKit want ik had met andere routers en repeaters nooit last. Sterker nog: toen de modem ook mesh werd, begonnen de problemen. Anyway, als IT-er wel een idee, maar laat ik het hierbij houden.
 

jullie enorm bedankt 👍 en ik ben blij ( tot nu toe dan 😄)

@pietheingrun @Bram_ Inmiddels zo’n 2 weken verder en mijn netwerk is erg stabiel. Ook met de updates van Apple HomeKit. Ik zou dan ook mijn opstelling als advies geven aan mensen die veel Apple HomeKit producten hebben. En na elke update even de stroom van de modem af (KPN dingetje) en je hebt geen zorgen meer. Wat ook lekker is dat ik als ik een keer de stroom eraf haal, ik niet alle instellingen weer opnieuw hoef te doen, daar de 1ste SW bekabeld aan de modem zit en WiFi op de modem uit staat. 
 

Er is maar 1 minpuntje: in het begin stonden mijn 4 SW punten netjes in de app Thuis van KPN. Nu zie ik er geen één. In “mijnmodem” van KPN staan ze , dus prima. Ook een KPN -dingetje, maar kan ik gezien wat ik allemaal heb meegemaakt het afgelopen jaar prima mee leven.

 

Reputatie 7
Badge +6

@Noway Dude waarschijnlijk zie je ze niet omdat je ze de laatste keer ook niet gekoppeld hebt via de app? Ik zie ze namelijk ook niet

Reputatie 4
Badge +2

@pietheingrun Ik had ze juist wel gekoppeld via de Thuis app, maar weet bijna zeker dat als ik de modem uit en en weer aan doe , ze er weer komen te staan.  Ze staan in ieder geval wel in “mijnmodem”. BTW ze stonden na de installatie er gewoon bij, want ik heb ze alle 4 een naam gegeven via de app. Op de 1 of andere manier “vergeet” de Thuis -app dit. Een KPN-dingetje, maar als alles gewoon werkt, is dat prima.

Reputatie 4
Badge +2

Vanavond weer een update gehad van de AppleTV’s en HomePods. Als het niet goed gaat, even het volgende doen: unpair stereoparen, update alles vervolgens individueel en als je klaar bent .. stroom van de router af voor 30 seconden en dan is alles weer goed.  En uiteraard alles van KPN aansluiten, zoals ik hierboven aangaf.
 

@pietheingrun Ik heb de modem gereset maar de SW -punten staan niet in app, maar wel in “mijnwoning”.

Reputatie 7

Waarom moet dat zo complex, je zou toch mogen verwachten dat zo'n update ook unattended tot een goed einde zou komen?

Reputatie 4
Badge +2

@wjb je hebt gelijk. Zou ging het ook altijd, maar niet bij KPN met de KPN box 12 en de zwarte WiFipunten, althans niet bij mij. Maar goed: als het werkt, dan werkt het .

Reputatie 7

@wjb je hebt gelijk. Zou ging het ook altijd, maar niet bij KPN met de KPN box 12 en de zwarte WiFipunten, althans niet bij mij. Maar goed: als het werkt, dan werkt het .

Wat gaat er (bij jou) dan niet goed en wat zijn de gevolgen daar dan van als je niet die complexe procedure zou doorlopen?

Reputatie 4
Badge +2

Hi @wjb Bedankt voor je belangstelling.

 

Sinds dat de modem ook Mesh is geworden, worden de verbinding van camera’s en lampen vaak onderbroken.  Ik heb dus Apple HomeKit apparatuur die het HomeKit smart platform ondersteunen. Zoals zoveel smart apparaten hebben ze een voorkeur ( of alleen maar) 2,4 GHZ. Door de combinatie van de modem icm de draadloze SW-punten gaat het fout. Als ik 1 SW bedraad aansluit, vervolgens de WiFi van de modem uitzet en vervolgens alle SW punten via de app toevoegt, gaat het goed. Ik weet dus nu dat het tussen de modem en de SW-punten niet goed gaat. Ik moet elke keer nadat alles klaar is , even de stroom eraf halen, want doe ik dat niet dan gaat de snelheid gigantisch naar beneden. Dit heeft (volgens mij) ook met het platform te maken, want de verbindingen staan wel erg goed (lage db’s).  Het platform zorgt voor veilige verbindingen naar buiten toe.

Elke AppleTV of HomePod gedraagt zich als Hub, dus ik heb vele Hubs. 1 regelt als het ware alles onderling en de rest staat Stand-by. Als er 1 uitvalt is er niks aan de hand, dan neemt de andere Hub het over. 
Tuurlijk kan ik wijzen naar Apple HomeKit, echter ik heb Ziggo, T-Mobile, etc gehad en zonder problemen.

de HomeKit van Apple is zeker niet zaligmakend, maar toen ik bovenstaande opstelling ging uitvoeren , viel alles op zijn plaats.

 

Reputatie 7

Ik heb altijd al mijn bedenkingen gehad t.a.v. de werking van het mesh systeem van KPN. Tijdens de pilot van de Experia WiFi's, lang heel lang geleden, was het al zo dat apparaten spontaan contact maakten met de Experia WiFi die het verst weg stond en dus de slechtste verbinding gaf. Een fenomeen waarvan ik het gevoel heb dat dit anno 2023 nog altijd voorkomt.

Reputatie 4
Badge +2

@wjb ik denk dat je twijfels gegrond zijn. Heb vele Meshsystemen gehad, maar hier gaat het tussen modem en SW niet goed. Elke keer bovenstaande handelingen uitvoeren is geen pretje, maar tot voor kort moest ik elke keer een clean install doen met elke keer weer apart alle SW’s aansluiten. Dat heb ik nu niet meer door de bekabelde SW. Stekker modem eruit en binnen 1 ½ minuut is alles weer up and running. Heb van de dames hier in huis al 2 weken niet meer “de blik” gehad, dus ik kan weer vrijlopen door het huis zonder over mijn schouder te kijken 😂

Reputatie 7
Badge +6

Edit

Is er een manier om het mesh gedrag van de kpn box 12 zelf uit te zetten?


Ik heb het idee dat een groot deel van onze verergerde WiFi problemen hier vandaan komen(2 jaar geleden KPN box 12 + superwifi punten geïnstalleerd, een jaar niet veel problemen en maar 2x een modem reset nodig gehad, het jaar erna veel vaker moeten resetten en vaker WiFi disconnects etc.)

Nu al meerdere maanden gehad dat we met WiFi verbonden waren en ineens een melding van mobiel datagebruik/databundel is bijna op ontvingen. En dan niet alleen de eigen ingestelde limiet maar daadwerkelijk een hele bak meer data verbruikt van de kpn mobiel bundel.

Reputatie 4
Badge +2

@Fhireman Wat ik heb gedaan op aanraden van @pietheingrun is alle sw opnieuw aansluiten: 1ste bekabeld, daarna WiFi op modem uitzetten (WiFi knop zo’n 20 seconden indrukken) en daarna de overige SW punten draadloos aansluiten en alles via de Thuis app.

 

in feite ga je zo weer terug naar hoe het ooit was.

Reputatie 7
Badge +8

@Fhireman Wat ik heb gedaan op aanraden van @pietheingrun is alle sw opnieuw aansluiten: 1ste bekabeld, daarna WiFi op modem uitzetten (WiFi knop zo’n 20 seconden indrukken) en daarna de overige SW punten draadloos aansluiten en alles via de Thuis app.

 

in feite ga je zo weer terug naar hoe het ooit was.

Klopt deze methode is al bij een aantal anderen met succes toegepast. In een vroegere versie van de v12 ging het uitzetten van de wifi interface op de v12 zelfs helemaal mis doordat ook alle wifi op de superwifi,s hiermee werd uitgeschakeld.  Dit is inmiddels niet meer het geval. Door het uitzetten van wifi op de v12 wordt deze interface uit het mesh mechaniek gehaald maar de controller functie blijft nog wel draaien op de v12. Maar blijkbaar zit daar het probleem niet in gezien de eerder gemelde resultaten.

Badge

@Fhireman Wat ik heb gedaan op aanraden van @pietheingrun is alle sw opnieuw aansluiten: 1ste bekabeld, daarna WiFi op modem uitzetten (WiFi knop zo’n 20 seconden indrukken) en daarna de overige SW punten draadloos aansluiten en alles via de Thuis app.

 

in feite ga je zo weer terug naar hoe het ooit was.

Klopt deze methode is al bij een aantal anderen met succes toegepast. In een vroegere versie van de v12 ging het uitzetten van de wifi interface op de v12 zelfs helemaal mis doordat ook alle wifi op de superwifi,s hiermee werd uitgeschakeld.  Dit is inmiddels niet meer het geval. Door het uitzetten van wifi op de v12 wordt deze interface uit het mesh mechaniek gehaald maar de controller functie blijft nog wel draaien op de v12. Maar blijkbaar zit daar het probleem niet in gezien de eerder gemelde resultaten.

Ik heb deze methode enkele weken geleden toegepast en het werkt inderdaad een stuk beter. Vooral dus niet doen wat de handleiding van KPN aangeeft of hoe KPN dit ooit bedacht heeft: Altijd 1 SW bedraad aansluiten op het modem en de wifi op het modem zelf uitzetten. Zorgt alleen maar voor storing en uitval. Bovendien is het signaal van de bedrade SW veel sterker dan van de modem.

Reputatie 1
Badge

In een ander topic wordt gesproken over sw versie V12.C.23.04.16, hoe zit dat nu precies?https://forum.kpn.com/modems-123/kpn-box-12-software-update-aanvragen-587596

Zelf heb ik een Box V12b met mesh, maar heb een eigen mesh systeem.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

In een ander topic wordt gesproken over sw versie V12.C.23.04.16, hoe zit dat nu precies?

Dat is een test versie. Deze versie is naar sommige klanten uitgerold om te testen. 

Zelf heb ik een Box V12b met mesh, maar heb een eigen mesh systeem.

Dan heeft u er sowieso niets mee te maken.

In een ander topic wordt gesproken over sw versie V12.C.23.04.16, hoe zit dat nu precies?https://forum.kpn.com/modems-123/kpn-box-12-software-update-aanvragen-587596

 

 

Hallo @koster929 de huidige firmwareversie is een reeks getallen met 60 er in.

Bij een aantal klanten is firmwareversie V12C230416 uitgerold, zo ook bij mij, maar daar is KPN even mee gestopt om softwaretechnische redenen.

 

Badge

Even? Dat is inmiddels al weer een half jaar geleden dat het topic werd dicht gegooid tot de uitrol zou doorstarten begin deze zomer….
 

Ik heb nu wel de 60E firmware (na een jaar het ding in de kast hebben gehad ivm andere router) maar de webinterface is nu rete traag, veel trager dan ik me kan herinneren.

Snap wel dat ze em niet beter willen maken als ze je ook voor 7,50/mnd een Fritzbox kunnen laten huren die iets meer kan dan  de Exp 12. Dat je het ding beter kunt kopen voor 150,- als je em langer dan 20  maanden gaat gebruiken zie ik er zo niet bij staan.

 

Admin: opmaak

Reputatie 1

Even? Dat is inmiddels al weer een half jaar geleden dat het topic werd dicht gegooid tot de uitrol zou doorstarten begin deze zomer….
 

Ik heb nu wel de 60E firmware (na een jaar het ding in de kast hebben gehad ivm andere router) maar de webinterface is nu rete traag, veel trager dan ik me kan herinneren.

Snap wel dat ze em niet beter willen maken als ze je ook voor 7,50/mnd een Fritzbox kunnen laten huren die iets meer kan dan  de Exp 12. Dat je het ding beter kunt kopen voor 150,- als je em langer dan 20  maanden gaat gebruiken zie ik er zo niet bij staan.

Ik zou wel willen (de Fritzbox) maar dan moet ik ook weer investeren in een mesh setup, want ik gebruik nu de superwifi (1) set. Ja, deze werken los ook, maar vind juist de integratie met de box12 fijn.

Reageer