Vraag

R7000 verliest regelmatig verbinding

  • 18 July 2022
  • 75 reacties
  • 903 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

Ik heb sinds paar weken eindelijk glas en wilde gebruik maken van mijn eigen router, in mijn geval een Netgear R7000 met XWRT-Vortex erop.

Dat werkte 10 dagen heel goed maar nu verliest ie regelmatig de connectie. Als ik dan weer herstart werkt de boel weer. Waar kan dat aan liggen?

Ik dacht eerst omdat ik op mijn 2e pc regelmatig torrents download. Maar hij klapt er ook uit zonder dat ik die PC gebruik. Veel doe ik verder niet. Ben enige gebruiker en gebruik mijn TV voor online kijken (dus geen tv instelling KPN) en mijn PC voor werk. En dan soms die 2e pc erbij en natuurlijk wat apparaten via WiFi. Telefoon en tablet en soms een laptop.

De switches zijn Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E en de Moka’s zijn van Hirschmann: Hirschmann INCA 1G + USB set

Onderstaand schema zoals mijn netwerk in elkaar zit:

Iemand een suggestie??

 

Heb ook nog paar regels uit mijn logfiles, maar volgens mij zit daar niks vreemds in toch?

Jul 18 08:22:15 Mastiff: Got SIGTERM
Jul 18 08:22:15 Mastiff: Got SIGTERM
Jul 18 08:22:15 Mastiff: Got SIGTERM

Jul 18 08:25:40 crond[263]: time disparity of 2210479 minutes detected
Jul 18 08:39:00 acsd: selected channel spec: 0xe09b (149/80)
Jul 18 08:39:00 acsd: Adjusted channel spec: 0xe09b (149/80)
Jul 18 08:39:00 acsd: selected channel spec: 0xe09b (149/80)
Jul 18 08:39:00 acsd: acs_set_chspec: 0xe09b (149/80) for reason APCS_CSTIMER

 

Jul 18 13:41:25 acsd: selected channel spec: 0xe09b (149/80)
Jul 18 13:41:25 acsd: Adjusted channel spec: 0xe09b (149/80)
Jul 18 13:41:25 acsd: selected channel spec: 0xe09b (149/80)
Jul 18 13:41:25 acsd: acs_set_chspec: 0xe09b (149/80) for reason APCS_CSTIMER

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

75 reacties

Hoi @Marcedwin . Ik heb geen verstand van die router, helaas.

Misschien kan @wjb  of @Babylonia  je helpen?

Reputatie 7
Badge +10

...valt dan heel het internet uit (alle bekabelde apparaten + WiFi)?
Of bekijk je dat alleen via een PC?

Op die managed switches zit een utility om kabels door te meten.
Meet niet alleen mismatches maar ook of ze een te hoge demping hebben, slechte contacten e.d.
Maak gebruik van die test mogelijkheid.

Koppel die moca's eens af, en gebruik eens als test een lange UTP-kabel die je uitrolt.

Om te kijken of die moca's nog wel goed functioneren.

Reputatie 3
Badge

...valt dan heel het internet uit (alle bekabelde apparaten + WiFi)?
Of bekijk je dat alleen via een PC?

Op die managed switches zit een utility om kabels door te meten.
Meet niet alleen mismatches maar ook of ze een te hoge demping hebben, slechte contacten e.d.
Maak gebruik van die test mogelijkheid.

Koppel die moca's eens af, en gebruik eens als test een lange UTP-kabel die je uitrolt.

Om te kijken of die moca's nog wel goed functioneren.

 

De R7000 geeft dan aan Disconnected als je inlogt. Alles verder werkt behalve dus internet. Herstarten en de verbinding met die  NT kast doet het weer.

Zal straks die Switches even bekijken. Die moca’s moeten goed zijn, deden het altijd en zijn nog redelijk nieuw. Denk 2 jaar oud. Neem niet aan dat dat opeens over is. Heb helaas geen lange utp kabel meer dus kan dat niet testen op die manier.

Reputatie 7
Badge +10

De R7000 geeft dan aan Disconnected als je inlogt.

Je kunt ook de UTP-kabel tussen NT-kastje en de R7000 eens uitwisselen voor een ander exemplaar.

Reputatie 3
Badge

De R7000 geeft dan aan Disconnected als je inlogt.

Je kunt ook de UTP-kabel tussen NT-kastje en de R7000 eens uitwisselen voor een ander exemplaar.

Ik heb die Switchtest ff gedaan. Moka32 - kabel 1 meter - switch - PC’s

Die geeft een foutmelding op 1 meter, met 2 kabels van 1 meter getest, zelfde resultaat. Dat is die Moka32. Wat moet ik hier nu mee?

Mismatch: There is a mismatch with the cable impedance. Replace the Ethernet cable, and then try again.

 

Ik heb gelijk die Switch in de woonkamer ook test gedaan, daar zit geen moka op, maar die geeft ook foutmeldingen.

 

Op poort 1 zit de tv, en op 5 een UPT s/ftp 6a kabel van 7 meter die weer op wandcontactdoos zit. Van daaruit 6a s/ftp fullkoper kabel getrokken naar meterkast die uitkomt op patchkastje.

Alle kabels die ik nu gebruik, dus die ik getrokken heb maar ook die ik op maat gekocht heb, zijn S/FTP kabels 6a. Allemaal net aangeschaft.

  • Op beide Switches geen CRC Errors.

Die foutmelding in de woonkamer had ik zeker niet verwacht 😭, die snap ik niet.

PS: Volgens mij had ik die errors voorheen met Z niet met modem in bridge en router erachter. En andere kabels. Maar ja, ik heb nu ook een andere snelheid, techniek en kabels.

Reputatie 3
Badge

Ook na wat kabels omgeswitched e.d. te hebben een speedtest vanaf pc1, die ziet er in ieder geval goed uit:

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb die Switchtest ff gedaan. Moka32 - kabel 1 meter - switch - PC’s

Die geeft een foutmelding op 1 meter, met 2 kabels van 1 meter getest, zelfde resultaat.
Dat is die Moka32. Wat moet ik hier nu mee?

Mismatch:
There is a mismatch with the cable impedance. Replace the Ethernet cable, and then try again.


De omzetting met zo'n Moca kan mogelijk al foutmeldingen geven omdat het een omzetting naar een ander netwerk systeem betreft??  Het is ten slotte toch een "surrogaat” oplossing.
Vandaar zoals eerder aangegeven, die Moca er tussenuit, en testen met een losse UTP-kabel.
 

Alle kabels die ik nu gebruik, dus die ik getrokken heb maar ook die ik op maat gekocht heb, zijn S/FTP kabels 6a. Allemaal net aangeschaft.

Net aangeschaft zegt allemaal niet zoveel. Er is zoveel rotzooi op de markt.
Zelf heb ik ook wel eens "foute kabels" nieuw uit de blisterverpakking gehaald.
Een toevallig goed uitvallende speedtest op het ene moment, is nog geen garantie in de betrouwbaarheid over een langer tijdsbestek, of op een ander moment.

De meetresultaten met foutmeldingen van die Netgear utility geven alle reden verder te kijken.

Je internetverbinding valt niet voor niets uit.

 

Ik heb gelijk die Switch in de woonkamer ook test gedaan, daar zit geen moka op, maar die geeft ook foutmeldingen.

 

Ook daar dus problemen, zo simpel is het.
Meer info m.b.t. die test utility van Netgear in  < deze reactie >   en  < DEZE >  + vervolgreacties.

Reputatie 3
Badge

Ook daar dus problemen, zo simpel is het.
Meer info m.b.t. die test utility van Netgear in  < deze reactie >   en  < DEZE >  + vervolgreacties.

Dank je voor de hulp me de goeie richting in te duwen. En stond me niet meer bij dat ik met die Switch ook dingen kon testen.

Heb ondertussen wat kabels vernieuwd/verwisseld. Die woonkamer duik ik nog in, de switch in werkkamer gaat goed nu. 2x Kabel van 1 meter gaf foutmelding. Nu een van 0,5 meter erop en dat lijkt goed te gaan. Ik hou het in de gaten.

Ben ondertussen wel van overtuigd dat het in kabels c.q. moka zit. Maar eens overwegen of ik die coax door een utp durf te vervangen. Kan me vaag nog herrinneren dat het erg moeizaam ging toen ik die coaxkabel verving voor de oude coax. Beetje rotte buizen die in de muur zitten. Dus als het niet lukt heb ik niks.

Kabels gekocht bij kabelshop, mag toch wel aannemen dat het beetje kwaliteit is. Is allemaal niet voor niets.

EDIT: ondertussen ook de woonkamer gedaan.

Heb nu in de woonkamer ook wat kabels veranderd en daar ook nu alles o.k. Ik hou het in de gaten aankomende tijd.

 

Reputatie 7
Badge +10

Maar eens overwegen of ik die coax door een utp durf te vervangen. Kan me vaag nog herrinneren dat het erg moeizaam ging toen ik die coaxkabel verving voor de oude coax. Beetje rotte buizen die in de muur zitten. Dus als het niet lukt heb ik niks.


Leidt kabels van boven naar beneden (mocht er hoogte verschil / verschillende verdiepingen zijn),
en gebruik “kabel glijmiddel”.

 

Kabels gekocht bij kabelshop,
mag toch wel aannemen dat het beetje kwaliteit is. Is allemaal niet voor niets.

De kabels misschien wel, maar als je het verkeerde type kabel gebruikt (stranded i.p.v. solid)
voor bijv. montage met contactdozen, maak je daar slecht contact mee.

Knijp jezelf RJ-45 stekkertjes aan kabels komt het ook aan op de juiste klem-lipjes in die stekkertjes.
Verkeerde type stekkertjes, kan het daar al op fout gaan.

Reputatie 3
Badge

 

Kabels gekocht bij kabelshop,
mag toch wel aannemen dat het beetje kwaliteit is. Is allemaal niet voor niets.

De kabels misschien wel, maar als je het verkeerde type kabel gebruikt (stranded i.p.v. solid)
voor bijv. montage met contactdozen, maak je daar slecht contact mee.

Knijp jezelf RJ-45 stekkertjes aan kabels komt het ook aan op de juiste klem-lipjes in die stekkertjes.
Verkeerde type stekkertjes, kan het daar al op fout gaan.

 

Die kabels die ik getrokken heb zijn puur koper solid kern. En de aansluitdozen en stekker op andere kant naar patchkast zijn ook de juiste hiervoor. En zelf aangelegd. Daar heb ik wel vertrouwen in 😅

Maar issue zat dus vooral in de kant-en-klaar kabels, bijzonder.

Voor wat betreft die coax vervangen voor UTP. Ik kijk gewoon even aan hoe het gaat. Hou ik issues dan is dat de volgende stap, maar heb daar veel weerstand tegen vanwege die lastige leiding.

Reputatie 7
Badge +10

Maar issue zat dus vooral in de kant-en-klaar kabels, bijzonder.

Hoe "nieuwer" hoe slechter lijkt het.
Ik kom steeds vaker berichten tegen in gebruik van slechte kwaliteit kabels.

Heb van gebruikers gehoord met allerlei netwerkproblemen, en gingen testen via zo'n Netgear switch.
Dat typisch de  kabels met foutmeldingen allemaal nieuwe kabels betroffen.
En de kabels die ze ooit eens jaren terug hebben aangeschaft nog steeds voldoen.

Het gaat niet alleen om "puur" koper, maar ook om voldoende twisting van de draadparen.
Verder met hogere netwerk snelheden en toenemende invloeden van elektromagnetische interferentie zou ik zoveel mogelijk kabels met afscherming nemen. Zeker als ze bijv. in een kabelgootje bij elkaar zitten.

Verder apparaten voldoende ver uit elkaar houden (30-50cm), niet op een kluitje "tegen" elkaar aan.

Reputatie 3
Badge

Maar issue zat dus vooral in de kant-en-klaar kabels, bijzonder.

Hoe "nieuwer" hoe slechter lijkt het.
Ik kom steeds vaker berichten tegen in gebruik van slechte kwaliteit kabels.

Heb van gebruikers gehoord met allerlei netwerkproblemen, en gingen testen via zo'n Netgear switch.
Dat typisch de  kabels met foutmeldingen allemaal nieuwe kabels betroffen.
En de kabels die ze ooit eens jaren terug hebben aangeschaft nog steeds voldoen.

Het gaat niet alleen om "puur" koper, maar ook om voldoende twisting van de draadparen.
Verder met hogere netwerk snelheden en toenemende invloeden van elektromagnetische interferentie zou ik zoveel mogelijk kabels met afscherming nemen. Zeker als ze bijv. in een kabelgootje bij elkaar zitten.

Verder apparaten voldoende ver uit elkaar houden (30-50cm), niet op een kluitje "tegen" elkaar aan.

 

De kant-en-klaar kabels zijn allemaal afgeschermd.

Nu had ik op 1 contactdoos in de woonkamer wel een error, die ik zelf aangesloten had dus. Dat leek me vreemd. Blijkt uiteindelijk dat de kabel van de patchkast naar een router-poort de boosdoener was. Doordat jij me op die Switch test heb gewezen kom ik er dus nu achter dat van de 12 of zo kabels die ik gekocht heb er al 3 !!!! een foutmelding geven. Ik vind dat vreemd, onbegrijpelijk en eigenlijk ook onacceptabel.

Enne, je hebt gelijk, mijn ‘oude’ kabels doen het allemaal goed. Heb nu op de TV zelfs een 5e kabel aangesloten, want die TV is toch max 100Mb.

Maar ik heb nu geen ‘errors’ meer dus voorlopig blij.👍

Reputatie 7
Badge +10

Heb hier ook nog een doos met CAT 5E kabel liggen van misschien wel 25 jaar geleden
-wat voor een aantal doeleinden- meetbaar nog steeds voldoet.  😎

Van nieuwere kabels is vaak ook de kunststof buitenmantel slecht.
Na enkele jaren worden ze bros en gaan barsten / splijten.

Reputatie 3
Badge

Tsja @Babylonia ,

Gisteren veel gedaan en het werkte feilloos. Maar vanochtend terwijl ik alleen beetje browse enzo klapt die verbinding er toch uit. Herstarten en het werkt weer.

Wordt wel lastig zoeken nu. Denk dat ik die router maar auto laat herstarten elke nacht en dan kijken hoe het gaat. En misschien ergens iets in de settings?

@Marcedwin Weten we al of dit ergens in jouw hardware zit? Of kan het ook nog de NT zijn?

Reputatie 3
Badge

@Marcedwin Weten we al of dit ergens in jouw hardware zit? Of kan het ook nog de NT zijn?

Ik heb er geen verstand van. Die router doet al jaren goed dienst en ik zie geen vreemde dingen in de logs. Die NT dat weet ik niet. Zal daar nog eens een andere kabel op proberen.

Er wordt hier in Zeist wel veel gewerkt aan het aanleggen van glasvezel, kan dat nog van invloed zijn? Dat er in de centrale af en toe iets wordt geschakeld oid?

Reputatie 7
Badge +10

Dat NT-kastje eens enkele minuten uitschakelen, en weer inschakelen.
Het is ten slotte ook een “elektronisch” kastje wat mogelijk ook verstoring kan hebben.

Reputatie 3
Badge

Dat NT-kastje eens enkele minuten uitschakelen, en weer inschakelen.
Het is ten slotte ook een “elektronisch” kastje wat mogelijk ook verstoring kan hebben.

 Ga ik straks proberen.

Reputatie 3
Badge

Ondertussen gaat het al een dag of 5 prima😀. Hoop dat dat zo blijft😅.

Reputatie 7
Badge +10

Goed om te horen. 👍

Reputatie 3
Badge

Dat was natuurlijk de kat op het spek binden.

Sinds gisteren alleen werkpc aan en mijn telefoon en TV soms streamen.

Vandaag FF lunchen, PC in slaapstand en alleen TV aan. Toen tukkie gedaan op de bank met een YT relaxmuziekje op de achtergrond. Wordt ik wakker staat die TV te malen. Geen verbinding.

Ook mijn telefoon niet via WiFi.

Toen naar de NT gelopen, die best warm aanvoelt, en die even uitgeschakeld. Daarna aangedaan en enige tijd later weer WiFi op mijn telefoon. Tussendoor mijn router gechecked en die heeft gewoon verbinding (toen deed de Wifi op mijn telefoon het nog niet) en ook mijn bedrade pc, en de log files bekeken. TV herstart en weer verbinding.

Dus ik snap niet waar het issue nu kan zitten. Deel van mijn logfile bijgaand. Lijkt op issue met VPN? Of is het toch dat NT kastje??

Logfile

Jul 27 14:19:49 acsd: acs_set_chspec: 0xe09b (149/80) for reason APCS_CSTIMER
Jul 27 14:34:53 acsd: selected channel spec: 0xe09b (149/80)
Jul 27 14:34:53 acsd: Adjusted channel spec: 0xe09b (149/80)
Jul 27 14:34:53 acsd: selected channel spec: 0xe09b (149/80)
Jul 27 14:34:53 acsd: acs_set_chspec: 0xe09b (149/80) for reason APCS_CSTIMER
Jul 27 14:39:46 ovpn-client1[702]: [Server-10830-0a] Inactivity timeout (--ping-restart), restarting
Jul 27 14:39:46 ovpn-client1[702]: SIGUSR1[soft,ping-restart] received, process restarting
Jul 27 14:39:46 ovpn-client1[702]: Restart pause, 5 second(s)
Jul 27 14:39:51 ovpn-client1[702]: WARNING: --ns-cert-type is DEPRECATED. Use --remote-cert-tls instead.
Jul 27 14:39:51 ovpn-client1[702]: NOTE: the current --script-security setting may allow this configuration to call user-defined scripts
Jul 27 14:39:51 ovpn-client1[702]: Outgoing Control Channel Authentication: Using 512 bit message hash 'SHA512' for HMAC authentication
Jul 27 14:39:51 ovpn-client1[702]: Incoming Control Channel Authentication: Using 512 bit message hash 'SHA512' for HMAC authentication
Jul 27 14:39:51 ovpn-client1[702]: TCP/UDP: Preserving recently used remote address: [AF_INET]45.128.199.193:1195
Jul 27 14:39:51 ovpn-client1[702]: Socket Buffers: R=[122880->245760] S=[122880->245760]
Jul 27 14:39:51 ovpn-client1[702]: UDP link local: (not bound)
Jul 27 14:39:51 ovpn-client1[702]: UDP link remote: [AF_INET]45.128.199.193:1195
Jul 27 14:40:52 ovpn-client1[702]: [undef] Inactivity timeout (--ping-restart), restarting
Jul 27 14:40:52 ovpn-client1[702]: SIGUSR1[soft,ping-restart] received, process restarting
Jul 27 14:40:52 ovpn-client1[702]: Restart pause, 5 second(s)
Jul 27 14:40:57 ovpn-client1[702]: WARNING: --ns-cert-type is DEPRECATED. Use --remote-cert-tls instead.
Jul 27 14:40:57 ovpn-client1[702]: NOTE: the current --script-security setting may allow this configuration to call user-defined scripts
Jul 27 14:40:57 ovpn-client1[702]: Outgoing Control Channel Authentication: Using 512 bit message hash 'SHA512' for HMAC authentication
Jul 27 14:40:57 ovpn-client1[702]: Incoming Control Channel Authentication: Using 512 bit message hash 'SHA512' for HMAC authentication
Jul 27 14:40:57 ovpn-client1[702]: TCP/UDP: Preserving recently used remote address: [AF_INET]45.128.199.200:1195
Jul 27 14:40:57 ovpn-client1[702]: Socket Buffers: R=[122880->245760] S=[122880->245760]
Jul 27 14:40:57 ovpn-client1[702]: UDP link local: (not bound)
Jul 27 14:40:57 ovpn-client1[702]: UDP link remote: [AF_INET]45.128.199.200:1195
Jul 27 14:41:57 ovpn-client1[702]: [undef] Inactivity timeout (--ping-restart), restarting
Jul 27 14:41:57 ovpn-client1[702]: SIGUSR1[soft,ping-restart] received, process restarting
Jul 27 14:41:57 ovpn-client1[702]: Restart pause, 5 second(s)
Jul 27 14:42:02 ovpn-client1[702]: WARNING: --ns-cert-type is DEPRECATED. Use --remote-cert-tls instead.
Jul 27 14:42:02 ovpn-client1[702]: NOTE: the current --script-security setting may allow this configuration to call user-defined scripts
Jul 27 14:42:02 ovpn-client1[702]: Outgoing Control Channel Authentication: Using 512 bit message hash 'SHA512' for HMAC authentication
Jul 27 14:42:02 ovpn-client1[702]: Incoming Control Channel Authentication: Using 512 bit message hash 'SHA512' for HMAC authentication
Jul 27 14:43:02 ovpn-client1[702]: RESOLVE: Cannot resolve host address: netherlands-amsterdam-ca-version-2.expressnetw.com:1195 (Name or service not known)
Jul 27 14:44:03 ovpn-client1[702]: RESOLVE: Cannot resolve host address: netherlands-amsterdam-ca-version-2.expressnetw.com:1195 (Name or service not known)
Jul 27 14:44:03 ovpn-client1[702]: Could not determine IPv4/IPv6 protocol
Jul 27 14:44:03 ovpn-client1[702]: SIGUSR1[soft,init_instance] received, process restarting
Jul 27 14:44:03 ovpn-client1[702]: Restart pause, 5 second(s)
Jul 27 14:44:08 ovpn-client1[702]: WARNING: --ns-cert-type is DEPRECATED. Use --remote-cert-tls instead.
Jul 27 14:44:08 ovpn-client1[702]: NOTE: the current --script-security setting may allow this configuration to call user-defined scripts

 

Reputatie 7
Badge +10

Nou ja, ik zat vanmorgen wel te denken, of ik wel of niet een reactie zou schrijven?
Omdat je dan net zult zien, dat het alsnog verkeerd gaat.
 

 Lijkt op issue met VPN? Of is het toch dat NT kastje??

VPN is gevoelig voor storingen omdat bij UDP geen controle van de packets plaatsvindt.
(Controle gebeurt wel, maar op een ander systeemniveau).
Het lijkt me eerder dat er toch haperingen in de verbinding zitten, en daardoor VPN onderuit gaat,
dan andersom??   Hoewel??

In het verleden heb ik ook wel eens gehad dat bij een OpenVPN verbinding, deze telkens werd verbroken, zo gauw ik wat data ging downloaden/uploaden na updaten van de OpenVPN firmware.
Bij terug naar een oudere versie OpenVPN Client software, was het probleem daarmee verholpen.  (Inmiddels gebruik ik juist weer een erg jonge versie - diverse versies overgeslagen).

Een algemene overdenking waar op te letten bij VPN na een “marathon test” te hebben uitgevoerd, zie  < HIER >  en vervolgreacties. (Bijv. het gebruik van bepaalde karakters in gebruikersnamen / wachtwoorden te vermijden).

Heb ook wel situaties meegemaakt dat een NT-kastje niet goed aansloot op de glasvezel plug.
Waardoor geregeld haperingen in de verbinding.  Met paar keer het NT-kastje ontgrendelen omhoog schuiven - en weer “stevig” terugschuiven, was het probleem verholpen.

Je kunt ook de Experia Box nog eens aansluiten, of je daar dezelfde problemen mee ervaart.
Is daarmee uit te sluiten of het aan de R7000 router ligt?

Reputatie 3
Badge

Nou ja, ik zat vanmorgen wel te denken, of ik wel of niet een reactie zou schrijven?
Omdat je dan net zult zien, dat het alsnog verkeerd gaat.
 

 Lijkt op issue met VPN? Of is het toch dat NT kastje??

VPN is gevoelig voor storingen omdat bij UDP geen controle van de packets plaatsvindt.
(Controle gebeurt wel, maar op een ander systeemniveau).
Het lijkt me eerder dat er toch haperingen in de verbinding zitten, en daardoor VPN onderuit gaat,
dan andersom??   Hoewel??

In het verleden heb ik ook wel eens gehad dat bij een OpenVPN verbinding, deze telkens werd verbroken, zo gauw ik wat data ging downloaden/uploaden na updaten van de OpenVPN firmware.
Bij terug naar een oudere versie OpenVPN Client software, was het probleem daarmee verholpen.  (Inmiddels gebruik ik juist weer een erg jonge versie - diverse versies overgeslagen).

Een algemene overdenking waar op te letten bij VPN na een “marathon test” te hebben uitgevoerd, zie  < HIER >  en vervolgreacties. (Bijv. het gebruik van bepaalde karakters in gebruikersnamen / wachtwoorden te vermijden).

Heb ook wel situaties meegemaakt dat een NT-kastje niet goed aansloot op de glasvezel plug.
Waardoor geregeld haperingen in de verbinding.  Met paar keer het NT-kastje ontgrendelen omhoog schuiven - en weer “stevig” terugschuiven, was het probleem verholpen.

Je kunt ook de Experia Box nog eens aansluiten, of je daar dezelfde problemen mee ervaart.
Is daarmee uit te sluiten of het aan de R7000 router ligt?

Ik zal later dat stuk over die vpn’s eens lezen als ik tijd heb.

Ik denk heel simpel, alles werkte bij me goed. Alleen provider is gewisseld, en die UTP kabels natuurlijk. Dat is allemaal in orde en het liep ook -en voorheen zeker- zonder issues. Dus gevoelsmatig zal het die NT zijn. Maar ik ga me nog verdiepen in dat vpn verhaal.

Die experiabox erop dat is uiterste nood. Dat ding wil ik niet.

Reputatie 7
Badge +10

Dat is allemaal in orde en het liep ook -en voorheen zeker- zonder issues.
Dus gevoelsmatig zal het die NT zijn.

Dat zou best kunnen.  In elk stukje van de connectie keten kan tenslotte een probleem zitten.
Zoals aangegeven heb ik dat in het verleden ook wel eens ervaren, dat het ook daar fout kan gaan.

Een keer bij een nieuwe aansluiting bij een organisatie waar ik het netwerkbeheer deed.
KPN monteur kwam binnen pakweg een half uurtje - die was toevallig in de buurt,
(betrof een zakelijk internet account).

Heeft de NT en modem/router toen alle twee uitgewisseld.

Zelf heb ik het in het verleden gehad, en kon het herstellen met heen- en terugschuiven van de NT.
(Heb hier trouwens ook nog een reserve NT liggen).
 

Die experiabox erop dat is uiterste nood. Dat ding wil ik niet.

Ik snap dat je dat niet wilt gebruiken. Maar wil je support van KPN in mogelijke oplossing van verbindingsproblemen, willen zij altijd dat je dat controleert met de door hen geleverde apparatuur.

Reputatie 3
Badge

 

 

Die experiabox erop dat is uiterste nood. Dat ding wil ik niet.

Ik snap dat je dat niet wilt gebruiken. Maar wil je support van KPN in mogelijke oplossing van verbindingsproblemen, willen zij altijd dat je dat controleert met de door hen geleverde apparatuur.

 

Dat begrijp ik ;). Ik kijk het een weekje aan. Klapt het er weer uit zet ik die Experiabox een week neer en kijken wat er gebeurd.