Vraag

R7000 verliest regelmatig verbinding

  • 18 July 2022
  • 75 reacties
  • 903 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

Ik heb sinds paar weken eindelijk glas en wilde gebruik maken van mijn eigen router, in mijn geval een Netgear R7000 met XWRT-Vortex erop.

Dat werkte 10 dagen heel goed maar nu verliest ie regelmatig de connectie. Als ik dan weer herstart werkt de boel weer. Waar kan dat aan liggen?

Ik dacht eerst omdat ik op mijn 2e pc regelmatig torrents download. Maar hij klapt er ook uit zonder dat ik die PC gebruik. Veel doe ik verder niet. Ben enige gebruiker en gebruik mijn TV voor online kijken (dus geen tv instelling KPN) en mijn PC voor werk. En dan soms die 2e pc erbij en natuurlijk wat apparaten via WiFi. Telefoon en tablet en soms een laptop.

De switches zijn Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E en de Moka’s zijn van Hirschmann: Hirschmann INCA 1G + USB set

Onderstaand schema zoals mijn netwerk in elkaar zit:

Iemand een suggestie??

 

Heb ook nog paar regels uit mijn logfiles, maar volgens mij zit daar niks vreemds in toch?

Jul 18 08:22:15 Mastiff: Got SIGTERM
Jul 18 08:22:15 Mastiff: Got SIGTERM
Jul 18 08:22:15 Mastiff: Got SIGTERM

Jul 18 08:25:40 crond[263]: time disparity of 2210479 minutes detected
Jul 18 08:39:00 acsd: selected channel spec: 0xe09b (149/80)
Jul 18 08:39:00 acsd: Adjusted channel spec: 0xe09b (149/80)
Jul 18 08:39:00 acsd: selected channel spec: 0xe09b (149/80)
Jul 18 08:39:00 acsd: acs_set_chspec: 0xe09b (149/80) for reason APCS_CSTIMER

 

Jul 18 13:41:25 acsd: selected channel spec: 0xe09b (149/80)
Jul 18 13:41:25 acsd: Adjusted channel spec: 0xe09b (149/80)
Jul 18 13:41:25 acsd: selected channel spec: 0xe09b (149/80)
Jul 18 13:41:25 acsd: acs_set_chspec: 0xe09b (149/80) for reason APCS_CSTIMER

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

75 reacties

Reputatie 3
Badge

Leuk je even gesproken te hebben, @Marcedwin .   Alles is correct aangesloten en toch zie ik ook vanaf mijn kant verbrekingen.  

Die losse FTU/NT zit me ook niet echt lekker dus we hebben samen een monteur ingepland.  Maandagmiddag komt er iemand langs. Laat je weten hoe dit afloopt? 

Dat laat ik zeker weten, en dank voor de hulp.

Reputatie 3
Badge

Maandag komt de monteur maar hierbij alvast voor de vastlegging van mijn file de volgende episode. Experiabox draait in principe al een week o.k. (om alles uit te sluiten ook mijn eigen router) maar vandaag kom ik terug van werk en rode lampje brandt op NT kastje. NT kastje uitgeschakeld voor 2 minuten en weer aangedaan. Hielp niet. Toen Box herstart en aan de UTP kabel gerommeld aan NT zijde en toen ging lampje weer op groen. Dus weet nu niet of dat die Box 12 was of die UTP kabel 🤔

Ben benieuwd wat het nu is, maandag meer na monteursafspraak hoop ik.

 

EDIT
Nu ik weer ingelogd ben zie ik in de log files van de Experiabox dit:
 

16.09.2022 10:32:03 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
16.09.2022 10:32:03 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
16.09.2022 10:31:55 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
16.09.2022 10:31:55 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
16.09.2022 10:31:51 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
16.09.2022 10:31:51 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
16.09.2022 10:31:49 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
16.09.2022 10:31:49 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
16.09.2022 10:29:50 Error PPPOE
Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.
16.09.2022 10:29:46 Warning PPPOE
Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)
16.09.2022 10:29:46 Error PPPOE
Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

 

Ik was om 15:45 weer thuis (die lijst loopt door) dus internet is er een paar uur afgeweest terwijl ik niet thuis was, wel een pc aan met o.a. wat downloads.

Goed dat je het vastlegt.  Ik ga er van uit dat die monteur jouw FTU/NT en de fiberkabel nauwkeurig gaat inspecteren en doormeten. 

Ik ben benieuwd naar de afloop! 

Reputatie 3
Badge

Ik ben ook benieuwd naar die monteur morgen. Vanmiddag ging de verbinding er even uit. Zie uptime IPv4. Hikupje.

Ik weet nu dus zeker dat het niet aan mijn router ligt maar dat er met die ExperiaBox 12 dezelfde issues optreden.

 

 

 

 

Reputatie 3
Badge

Tussenstand, de monteur is al 2 uur bezig. Modem was niet aangemeld en dat lukte ook niet. Toen nieuwe NTkastje geplaatst en nieuwe modem. Maar NTkastje gaf rood licht. Oude NTkastje daarna ook! Dus nu helemaal geen signaal. Hij heeft er nu een laser opgezet en is naar de centrale. Ik hoop dat ik vandaag nog internet heb want ben erg onthand. Kan nu ff wat doen via een hotspot op mijn telefoon maar die heeft niet veel data.

Hij heeft wel beloofd, als het werkt werkt het ook heel goed ;).

Reputatie 3
Badge

Ok, monteur is weg:

Opmerking monteur
Xgspon vervangen zonder resultaat, laserpen komt niet aan in de pop. Testopstelling werkt, bij de klant bleek de picteel te ver naar binnen te zitten. De ftu open gemaakt en de picteel goed in de houder gezet, nu is er weer verbinding. De box 12 wilde niet koppelen en de v10 wel.

Ik ben toen ff gaan testen met die V10 maar die geeft geen hogere upload dan 509 ipv 90x.

Nu mijn eigen router weer aangesloten, wat een verademing, en die haalt wel rond de 900 upload.

Ik ben benieuwd of dit het issue was, we gaan met meemaken. Wel raar dat die V10 geen hogere upload geeft dan de halve snelheid.

Ook vreemd dat als die monteur met een V10 aankomt en die reset en daarna mijn netwerk wifi gegevens in die V10 staan die ik in de V12 had gezet. Die passwords waren ook zo leesbaar voor ons als we ingelogd waren als admin. Schijnbaar worden die gegevens in de centrale ‘bewaard’. Vind ik niet zo’n prettig idee. Zeker niet als ik dat niet weet!

Reputatie 7
Badge +10

Ook vreemd dat als die monteur met een V10 aankomt en die reset en daarna mijn netwerk wifi gegevens in die V10 staan die ik in de V12 had gezet. Die passwords waren ook zo leesbaar voor ons als we ingelogd waren als admin. Schijnbaar worden die gegevens in de centrale ‘bewaard’. Vind ik niet zo’n prettig idee. Zeker niet als ik dat niet weet!

Bij gebruik van KPN routers worden WiFi passwords inderdaad gewoon achterliggend in het systeem “ongevraagd” bewaard. (Worden bijv. ook bij extra SuperWifi's automatisch daarmee gekoppeld). Vraag me af of dat volgens de AVG überhaupt wel mag??  (Ik vermoed van niet).

Ik heb de bon van de monteur er even bij gepakt.  De pigtail zat blijkbaar niet goed.  Daar heeft de monteur iets aan gedaan. Vervolgens kreeg hij de box12 niet aangemeld. Dat lukt wel met een v10..   Waarom die upload niet gehaald wordt snap ik niet want dat kan die v10 prima aan. 

Ik begrijp dat nu je eigen router er tussen zit?  Mooi laten zitten en  even een tijdje monitoren hoe het gaat. Mocht die verbinding toch weer gaan klapperen, laat het mij hier even weten.

(wifi gegevens worden centraal bewaard in een afgeschermde server.  Bij modemruil en/of wifi versterkers haalt ie die informatie dus weer op en hoef je het niet opnieuw in te stellen)

 

Reputatie 3
Badge

Ik heb de bon van de monteur er even bij gepakt.  De pigtail zat blijkbaar niet goed.  Daar heeft de monteur iets aan gedaan. Vervolgens kreeg hij de box12 niet aangemeld. Dat lukt wel met een v10..   Waarom die upload niet gehaald wordt snap ik niet want dat kan die v10 prima aan. 

Ik begrijp dat nu je eigen router er tussen zit?  Mooi laten zitten en  even een tijdje monitoren hoe het gaat. Mocht die verbinding toch weer gaan klapperen, laat het mij hier even weten.

(wifi gegevens worden centraal bewaard in een afgeschermde server.  Bij modemruil en/of wifi versterkers haalt ie die informatie dus weer op en hoef je het niet opnieuw in te stellen)

 

 

Ik haal de upload bij lange na niet dus dat vind ik ook vreemd. Ook niet na 2 factory resets. Maar laat maar, ik wil dat ding toch niet gebruiken. Ik hoop echt dat het met mijn eigen router nu goed gaat en de oorzaak gevonden is. Trouwens wel erg blij met de service en spontane hulp hier met bellen en een afspraak maken. Super. 👍

Dat mijn WiFi gegevens extern (buiten modem/router) bewaard worden vind ik persoonlijk niet o.k. en ben er uitermate verbaasd over dat me dat nergens verteld is/wordt.

Dat mijn WiFi gegevens extern (buiten modem/router) bewaard worden vind ik persoonlijk niet o.k. en ben er uitermate verbaasd over dat me dat nergens verteld is/wordt.

Dat kan ik goed begrijpen.  Bij mijn weten doen we dit alléén als er gebruik is gemaakt van de servicetool (wifi manager).  En ik vermoed dat daar dan ook een disclaimer staat.

Of deze info nog actueel is ben ik voor je aan het navragen. 

Reputatie 7
Badge +10

Bij mijn weten doen we dit alléén als er gebruik is gemaakt van de servicetool (wifi manager).
En ik vermoed dat daar dan ook een disclaimer staat.

Zelf heb ik hier nog nooit gebruik gemaakt van de WiFi Manager.
Maar toen ik eens bij wat testen mijn eigen router uitwisselde met een Experia Box en deze resette,
werd ook bij mij het WiFi wachtoord reeds automatisch ingevuld, van een ooit eerdere set-up.

Reputatie 3
Badge

Dat mijn WiFi gegevens extern (buiten modem/router) bewaard worden vind ik persoonlijk niet o.k. en ben er uitermate verbaasd over dat me dat nergens verteld is/wordt.

Dat kan ik goed begrijpen.  Bij mijn weten doen we dit alléén als er gebruik is gemaakt van de servicetool (wifi manager).  En ik vermoed dat daar dan ook een disclaimer staat.

Of deze info nog actueel is ben ik voor je aan het navragen. 

Die servicetool heb ik NOOIT gebruikt.

Lange tijd geleden eenzelfde soort set-up gehad met de R7000. Toen nog met dd-wrt en ik had hetzelfde probleem. Met de dd-wrt firmware leek de R7000 erg heet te worden en vast te lopen. Alle lampjes blijven wel aan maar de modem loopt geheel vast. 

Reputatie 3
Badge

Lange tijd geleden eenzelfde soort set-up gehad met de R7000. Toen nog met dd-wrt en ik had hetzelfde probleem. Met de dd-wrt firmware leek de R7000 erg heet te worden en vast te lopen. Alle lampjes blijven wel aan maar de modem loopt geheel vast. 

 

Mijn R7000 Wordt niet te warm en loopt niet vast. Tevens gebruik ik andere firmware.
Zoals je kon lezen was er een probleem met dat ‘NT’ kastje: “bij de klant bleek de picteel te ver naar binnen te zitten”.

 

Ah ok, was mij niet duidelijk of dat ook echt de fix was. Geen problemen dus meer nu.

Reputatie 3
Badge

Ah ok, was mij niet duidelijk of dat ook echt de fix was. Geen problemen dus meer nu.

Dat zeg ik helaas niet. Maar die van mij wordt niet warm en loopt volgens mij niet vast.
Maar vanochtend weer zelfde probleem, wel IP maar geen internet. En groene lampje brand gewoon op NT kastje. Knettergek wordt je ervan.

Weet even niet wat ik nu moet doen, misschien andere router gaan proberen? Ik kijk wel.

Dit zag ik in de logfiles, maar die begrijp ik toch niet helemaal:

 

 

Ah ok, was mij niet duidelijk of dat ook echt de fix was. Geen problemen dus meer nu.

Dat zeg ik helaas niet. Maar die van mij wordt niet warm en loopt volgens mij niet vast.
Maar vanochtend weer zelfde probleem, wel IP maar geen internet. En groene lampje brand gewoon op NT kastje. Knettergek wordt je ervan.

Weet even niet wat ik nu moet doen, misschien andere router gaan proberen? Ik kijk wel.

Dit zag ik in de logfiles, maar die begrijp ik toch niet helemaal:

...

 

Die hangup van de PPP daemon na pas 32 uur (1960 min) komt wat raar over in mijn ogen. Ik heb welliswaar een heel andere router maar mijn PPP verbinding is al meer dan 147 dagen online. Overigens is uit de log niet te halen waarom deze verbinding verbroken werd.

@Marcedwin Uch. Dus er is nog steeds uitval?  Ik wil je niet plagen maar ik moet weten of het ook met de v10 gebeurt.  Je eigen router is voor mij niet uit te meten en daar kan ik geen conclusies aan verbinden :-(

Ik zou het zeker eens testen met een andere router. De R7000 gaf bij mij ook vreemde issues met custom firmware (weliswaar andere fw maar toch). De 'pigtail' leek me al een raar verhaal. Een kabel is goed of niet goed... dan valt je verbinding er niet opeens na xx minuten uit. Tenzij er beweging in de kabel zit maar dat is niet het geval in een meterkast. 

Reputatie 7
Badge +10

De 'pigtail' leek me al een raar verhaal. Een kabel is goed of niet goed…

Het gaat hierbij om het glasvezel eindpunt in de FTU, hoe die is als onderdeel “verend” is bevestigd,
in relatie tot het glasvezel onderdeel van de XGS-PON media converter wat erop geschoven wordt.

 

Ik wil je niet plagen maar ik moet weten of het ook met de v10 gebeurt.  Je eigen router is voor mij niet uit te meten en daar kan ik geen conclusies aan verbinden :-(

Er was al gemeld dat de V10 na bezoek van de monteur niet aan de maximale snelheid kwam.

Reputatie 3
Badge

@Marcedwin Uch. Dus er is nog steeds uitval?  Ik wil je niet plagen maar ik moet weten of het ook met de v10 gebeurt.  Je eigen router is voor mij niet uit te meten en daar kan ik geen conclusies aan verbinden :-(

Het gebeurde met de V12 wel. Ik ga binnenkort ook maar, uit arremoede, die versie 10 proberen. Laat wel weten dan hoe lang die het uithoudt. Ik neem aan dat ik/we/jullie er uiteindelijk wel uitkomen.😅

Reputatie 3
Badge

Ik zou het zeker eens testen met een andere router. De R7000 gaf bij mij ook vreemde issues met custom firmware (weliswaar andere fw maar toch). De 'pigtail' leek me al een raar verhaal. Een kabel is goed of niet goed... dan valt je verbinding er niet opeens na xx minuten uit. Tenzij er beweging in de kabel zit maar dat is niet het geval in een meterkast. 

Die Edgerouter X staat op mijn verlanglijstje. Misschien die maar eens proberen. Goed idee? En dan een AP ergens achter een switch voor mijn wireless devices als mijn tablet en telefoon. Werk toch voornamelijk bekabeld.

 

@Marcedwin Uch. Dus er is nog steeds uitval?  Ik wil je niet plagen maar ik moet weten of het ook met de v10 gebeurt.  Je eigen router is voor mij niet uit te meten en daar kan ik geen conclusies aan verbinden :-(

Het gebeurde met de V12 wel. Ik ga binnenkort ook maar, uit arremoede, die versie 10 proberen. Laat wel weten dan hoe lang die het uithoudt. Ik neem aan dat ik/we/jullie er uiteindelijk wel uitkomen.😅

Uiteraard. Ik laat je niet met een verbinding zitten die zo grillig is.  Maar ik moet die eigen router uitsluiten. (zeker na de bijdrage van  @John8282  die aangeeft dat een vergelijkbare router bij hem ook issues gaf)

Reputatie 3
Badge

Ok, de kat nog maar eens op het spek binden.

Die ‘storing’ na komst monteur was een vreemde hikup denk ik. Ik heb daarna ook maar mijn router fabrieksreset gegeven, alles opnieuw ingesteld en sindsdien werkt het gewoon goed.

Nu dus al ruim een maand dus ik hoop dat het issue opgelost is en die monteur gelijk had met die loszittende verbinding.

Draait als een zonnetje nu, echt flabbergasted ben ik. Wat heerlijk is dat glas toch! 15 Jaar op gewacht en eindelijk nu hier en superblij mee. Helaas heb ik de upload nu wat minder vaak nodig als vorige jaren maar genieten blijft het.

Hopelijk is dit het einde van dit draadje 😅

Reputatie 3
Badge

Lang verhaal kort, het ging lang goed met die Netgear r7000 maar hij krijgt toch problemen met aantal clients en de snelheden. Is toch iets te oud die chip die erin zit voor de huidige tijd. Dus overgegaan naar een Mikrotik hAP ax3. Man man wat een verademing. Die kan alles aan maar het is wel een hoop leerwerk. Maar dat is alleen maar leuk en worden we veel wijzer van. Snelheden zijn ook top. En kunnen nog iets hoger want er staat nog een PC torrents te downloaden en de TV staat te streamen.